Fiat Punto :: Forum https://fiatpunto.com.pl/ |
|
Co wyje w aucie http://fiatpunto.com.pl/topic57575.html |
Strona 1 z 1 |
Autor: | BogdanK [ 11 Paź 2017, 00:02 ] |
Temat postu: | Co wyje w aucie |
Co wyje w aucie Pojawienie się wycia zwiastuje usterkę auta. Jak poznać, które elementy trzeba wymienić? Każdy uruchomiony samochód wydaje wiele odgłosów, które są dla kierowców naturalne i nie wzbudzają ich zainteresowania. Jednak gdy podczas jazdy, a nawet postoju, pracy auta zaczyna towarzyszyć wycie, świadczy to o usterce któregoś z podzespołów. Takiej sytuacji nie powinno się bagatelizować, ponieważ w większości przypadków wyjący element z czasem ulegnie całkowitemu zepsuciu, co prowadzi do znacznie poważniejszej awarii. Np. gdy stanie łożysko w rolce napinacza czy pompie wody, zerwaniu ulega pasek rozrządu, co wiąże się z koniecznością kosztownego remontu głowicy silnika. W wielu przypadkach nawet mniej doświadczeni kierowcy mogą samodzielnie postawić wstępną diagnozę. Często za charakterystyczne wycie mogą odpowiadać zlokalizowane niedaleko od siebie elementy, jednak w różnych warunkach odgłos ten może się zmieniać. Alternator Wycie z alternatora oznacza zużycie łożysk wałka wirnika. W celu diagnostyki należy zdemontować pasek. Jak rozpoznać: > odgłos słyszalny jest nawet po zakręceniu koła pasowego ręką, > wycie nasila się wraz z obrotami. Wyjące łożysko prowadzi do zablokowania alternatora. Wtedy auto traci ładowanie, a pasek ulega zerwaniu. Przestają funkcjonować pozostałe agregaty napędzane paskiem, a dalsza jazda jest niemożliwa. Kompresor klimatyzacji Odgłosy wycia świadczą o zużyciu łożyskowania. Kompresor jest elementem rozbieralnym, a łożyska można wymieniać. Jak rozpoznać: > wycie słyszalne po zakręceniu za koło pasowe, > na wycie nie ma wpływu załączanie kompresora. Łożysko znajduje się przed sprzęgiełkiem i wycie utrzymuje się też po wyłączeniu kompresora. Łożyska w piastach kół Zużycie łożysk w piastach kół to jeden z częstszych powodów wycia podczas jazdy. W takim przypadku odgłos może występować jedynie w określonym przedziale prędkości oraz zmieniać natężenie na zakrętach. Jak rozpoznać: > wycie słyszalne po zakręceniu kołem (po podniesieniu auta), > możliwy luz na kole, > zmiana natężenia wycia wraz ze zmianą kierunku jazdy. W przypadku wielu samochodów nie jest możliwa wymiana samego łożyska. Element jest zintegrowany z piastą, co podnosi koszty naprawy. Rolki pasków Zużycie łożysk w rolkach prowadzących czy napinających paski objawia się charakterystycznym wyciem spod maski. Jak rozpoznać: > wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu, > odgłos uzależniony od obrotów silnika. Zaniedbanie wyjących rolek jest niebezpieczne w przypadku rozrządu. Prowadzi do zerwania paska i kosztownej naprawy. Skrzynia biegów Wycie świadczy o zużyciu kół zębatych w skrzyni biegów. Często jest spowodowane zbyt niskim stanem oleju. Jak rozpoznać: > wycie na konkretnym biegu, > wycie ustające po wciśnięciu sprzęgła, > odgłos zmienia się podczas przyśpieszania i hamowania silnikiem. Jeżeli w skrzyni brakowało oleju, to po naprawieniu nieszczelności trzeba go wymienić. W starym oleju zwykle są opiłki metalu. Podpora półosi napędowej Zużyte łożysko podpory półosi wydaje podobne odgłosy jak w przypadku łożyska piasty koła. Różnicą jest brak wpływu zmiany kierunku jazdy na wydawany odgłos. Podpora znajduje się na dłuższej półosi, czyli w większości przypadków przy prawym kole. Jak rozpoznać: > wycie towarzyszy obracaniu się koła, > odgłos zależy od prędkości, > wycie nie zmienia się wraz ze zmianą kierunku jazdy. Wycie z podpory półosi często mylone jest z usterką łożyska koła, dlatego kupno części powinno być poprzedzone diagnostyką na podnośniku. Pompa cieczy chłodzącej Uszkodzenie łożyska pompy wody często jest spowodowane zbyt mocnym naciągiem paska napędzającego. Jak rozpoznać: > wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy zaworów, > wycie zależne od obrotów silnika, > odgłos niezależny od obciążenia silnika. Nie powinno się bagatelizować wycia pompy wody. W większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu, a z czasem może spowodować jego zerwanie. Pompa wspomagania Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania. Jak rozpoznać: > wycie nieco wzrasta podczas kręcenia kierownicą, > odgłos niesłyszalny podczas kręcenia ręka za koło pasowe. Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą. Opony Wycie opon często jest mylone z odgłosem uszkodzonego łożyska. W tym przypadku hałas nie zmienia się podczas zmiany kierunku jazdy. Jak rozpoznać: > wycie dochodzące z zewnątrz pojazdu, > odgłos zależny od szybkości jazdy, często występujący tylko w określonym zakresie prędkości, > wyciu opon najczęściej towarzyszy ich nierównomierne zużycie (tzw. wyząbkowanie). Jeżeli w aucie zaczynają wyć opony i wyczuwalne jest wyząbkowanie bieżnika, świadczy to o usterce układu kierowniczego lub zawieszenia. Zakładanie nowych opon przed naprawą auta nie ma sensu. Tylny most Zużycie tylnego mostu najbardziej słyszalne jest podczas przyśpieszania. Jak rozpoznać: > wycie uzależnione od obciążenia, > wycie zmienia się w zależności od tego czy się przyśpiesza, czy hamuje silnikiem. Zwykle wycie mostu nie grozi unieruchomieniem auta. Podpora wału napędowego Problem dotyczy samochodów z napędzaną tylną osią. Odgłosy pojawiają się wraz ze zużyciem łożyska podpory wału. Jak rozpoznać: > wycie spod auta podczas jazdy, > odgłos zmienia się wraz ze zmianą prędkości jazdy, > wycie nie jest uzależnione od obrotów ani obciążenia silnika. Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory może prowadzić do uszkodzenia innych elementów wału napędowego. Jego wymiana jest często bardzo droga. - źródło: Motor |
Autor: | domin45670 [ 11 Paź 2017, 11:57 ] |
Temat postu: | Re: Co wyje w aucie |
BogdanK napisał(a): Pompa wspomagania Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania. Jak rozpoznać: > wycie nieco wzrasta podczas kręcenia kierownicą, > odgłos niesłyszalny podczas kręcenia ręka za koło pasowe. Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą. W naszym przypadku ten wariant wymaga pewnej korekty z racji na wspomaganie elektryczne, a nie hydrauliczne |
Autor: | BogdanK [ 11 Paź 2017, 22:18 ] |
Temat postu: | Re: Co wyje w aucie |
Zgadza się (ale w Fiacie Linea chyba jest wspomaganie hydrauliczne). |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |