Nowe zasady dotyczące badań technicznych (zmiany w przepisach)
Brak trójkąta, a nawet wycieki płynu hamulcowego, za to diagnosta nie może już wystawić negatywnego wyniku badania technicznego.
Dotychczas sprawa była prosta, jeśli diagnosta podczas przeglądu pojazdu znalazł usterkę z rozporządzenia w sprawie badań technicznych, nie mógł wbić „pieczątki w dowodzie”. Jeśli uchybienia zagrażały bezpieczeństwu lub środowisku, diagnosta zabierał dowód rejestracyjny. Nowe rozporządzenie „w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów”, które weszło w życie w ubiegłym tygodniu, dzieli nieprawidłowości na trzy kategorie. Pierwsza to usterki drobne, czyli niemające wpływu na bezpieczeństwo, druga kategoria to usterki istotne, które mogą naruszać bezpieczeństwo i ostatnia już kategoria – usterki stwarzające zagrożenie.
Usterka to nie problem Diagnosta, jak dotychczas, ma listę ponad 100 elementów pojazdu do sprawdzenia pod kątem nieprawidłowości, te zostały wyszczególnione w rozporządzeniu. Jednak znalezienie usterki zawartej w przepisach nie oznacza, że kierowca automatycznie nie dostanie pieczątki w dowodzie. Jeśli odstępstwo, według nowych przepisów, należy do kategorii drobnych usterek, obowiązkiem wykonującego przegląd będzie poinformować o tym kierowcę i dać pozytywny wynik badania. Pojazd może dalej poruszać się po drogach. Co ciekawe, drobne uchybienia nie będą nigdzie odnotowywane. Kierowca może (np. za rok) pojechać na kolejne badanie z taką samą usterką i musi dostać pieczątkę z przeglądu, z ponowną prośbą o zlikwidowanie nieprawidłowości w swoim pojeździe.
W przypadku usterek istotnych lub zagrażających bezpieczeństwu, diagnosta nie może uznać auta za sprawne, a jeśli usterka należy to tych stwarzających zagrożenie, dodatkowo zatrzyma dowód rejestracyjny. Po zakończeniu badania, lista usterek jest wpisywana do rejestru badań technicznych pojazdów. Dane w tym rejestrze przechowywane muszą być przez rok. Potem mają być archiwizowane przez kolejne pięć lat.
Większa dowolność Przy okazji zmian, urzędnicy z resortu transportu postanowili jednak dać diagnostom większą niż dotychczas swobodę w ocenie stanu technicznego auta. Kilkadziesiąt usterek może zostać zakwalifikowane jako drobne, co oznacza, że auto jest sprawne technicznie, ale równocześnie osoba przeprowadzająca badanie może uznać je za istotne. W tym przypadku, kierowca dostanie pozytywny wpis z badania, dopiero po usunięciu usterki.
„To prawda, diagnosta będzie teraz bardziej samodzielny w swojej ocenie stanu technicznego auta, ale nie należy zapominać, ze równocześnie jest odpowiedzialny za dopuszczenie pojazdu do ruchu. W praktyce, w przypadku drobnych usterek, które nie mają wpływu na bezpieczeństwo, diagnosta nie musi już odmawiać uznania pojazdu za sprawny. Wcześniej nie mógł tego zrobić” - mówi Marcin Barankiewicz z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.
Już jest źle Specjaliści mają poważne wątpliwości, czy taka swoboda w ocenie sprawności technicznej pojazdu nie odbije się na bezpieczeństwie.
„Raport Najwyższej Izby Kontroli pokazał, że na niektórych stacjach kontroli pojazdów dzieją się rzeczy, które nie powinny mieć miejsca. Liberalizacja przepisów to otwarcie kolejnej furtki w dopuszczaniu do ruchu niesprawnych pojazdów. Jest to źle pojęte ułatwienie życia” - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Do liberalnego traktowania usterek w samochodzie nie są przekonani także policjanci, którzy też mają prawo kwestionować stan techniczny aut.
„Wypadki, które są spowodowane stanem technicznym pojazdu należą do rzadkości, co nie oznacza, że ten nie przyczynia się do wielu zdarzeń. Z tego powodu, elementy auta odpowiedzialne bezpośrednio za bezpieczeństwo powinny być rygorystycznie badane i tu nie powinno być mowy o liberalnym podejściu – mówi podinsp. Armand Konieczny z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Dalsze pomysły Zmiany w przepisach dotyczące badań technicznych wymusiła Unia Europejska. Jest to jeden z kroków do ujednolicenia zakresu i sposobu badań technicznych w całej wspólnocie. Docelowo, w każdym kraju badanie będzie przeprowadzane według identycznych wytycznych i można je będzie wykonać w dowolnym państwie. To jednak nie koniec zmian, kolejne mają pomóc walczyć z plagą nierzetelnych sprzedawców używanych pojazdów. Są plany, aby zapisywać przy każdym badaniu technicznym licznik kilometrów. To da podstawę do wykrywania manipulacji i mocno ograniczy możliwość korekty przebiegu auta. Nowością ma być także dokładne badanie elektronicznych układów bezpieczeństwa ABS i ESP.
Z tymi usterkami, diagnosta musi uznać auto za sprawne:
> Brak zamknięcia (pokrywki) zbiorniczka płynu hamulcowego, > Wskaźnik ostrzegawczy wskazuje niski poziom płynu hamulcowego lub nie działa, > Wycieki płynu z korektora siły hamowania, > Przepalona lub uszkodzona żarówka w światłach cofania, > Uszkodzony klosz świateł cofania, > Oświetlenie tablicy rejestracyjnej niezgodne z przepisami np. nieprawidłowa barwa światła (niebieska), > Wskaźniki kontrolne oświetlenia niezgodne z przepisami np. wskaźnik świateł mijania ma kolor niebieski, > W pojeździe jest zamontowany szperacz, > Nieprawidłowe działanie gniazda elektrycznego, > Brak adnotacji „Hak” w dowodzie rejestracyjnym, > Uszkodzenie urządzenia odpowiadającego za uruchomienie pojazdu, np. uszkodzona stacyjka, > Brak trójkąta, jest niekompletny lub niezgodny z przepisami, > Niepewne działanie przycisku klakson, np. trzeba mocno wcisnąć, aby klakson zatrąbił.
Te usterki nie muszą oznaczać braku pieczątki, decyzja zależy tylko od diagnosty (stwierdzona nieprawidłowość elementu pojazdu lub wyposażenia);
Tablice rejestracyjne: > Brakujące elementy numeru rejestracyjnego lub tablica nieczytelna, > Ozdobienie tablicy rejestracyjnej, > Nieprawidłowe oznaczenie znakiem PL, > Znak określający inne państwo niż to, w którym pojazd został faktycznie zarejestrowany, > Nieprawidłowe oznaczenie pojazdu przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych.
Hamulce: > Pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo, > Brak nakładki przeciwpoślizgowej na pedale hamulca, nakładka luźna lub wytarta, > Nadmierne zużycie sworznia dźwigni lub mechanizmu zapadkowego hamulca postojowego, > Zbyt niski poziom płynu hamulcowego, > Przemieszczone sztywne przewody hamulcowe, > Elastyczne przewody uszkodzone, ocierają się, są poskręcane lub zbyt krótkie.
Układ kierowniczy: > Wycieki z przekładni kierowniczej, > Brak, uszkodzenie lub znaczące zużycie osłon gumowych, > Za niski poziom płynu wspomagania układu kierowniczego, > Wartość zbieżności ustawienia kół wykracza poza dopuszczalne granice dla danego typu pojazdu.
Widoczność: > Przeszkody w polu widzenia kierowcy znacząco ograniczające widoczność do przodu lub na boki, > Pęknięcia lub przebarwienia szyby, > Szyba (włącznie z folią odblaskową lub barwioną) niezgodna ze specyfikacjami określonymi w warunkach technicznych, > Brak lusterka lub mocowanie niezgodne z wymaganiami, > Lusterko nie działa, jest uszkodzone, luźne lub niepewnie zamocowane, > Brak pióra wycieraczki lub jego wyraźne uszkodzenie, > Spryskiwacze szyby nie działają.
Światła: > Uszkodzona żarówka. Dotyczy świateł mijania, drogowych, stop, kierunkowskazów, świateł awaryjnych, przeciwmgłowych i świateł tablicy rejestracyjnej, > Uszkodzenie układu projektowego (odbłyśnik i klosz) świateł mijania, drogowych, > Brak zgodności z wymaganiami pod względem typu światła, miejsca montażu, barwy wysyłanego światła lub jego natężenia. Dotyczy świateł mijania, drogowych, pozycyjnych, obrysowych, stop, kierunkowskazów, awaryjnych, przeciwmgłowych i cofania, > Elementy na kloszu lub źródle światła, które w oczywisty sposób zmniejszają natężenie światła lub zmieniają jego barwę. Dotyczy świateł mijania, drogowych, pozycyjnych, stopu, kierunkowskazów, awaryjnych, > Urządzenie do oczyszczania świateł drogowych lub mijania (jeśli obowiązkowe) nie działa lub jego brak, > Przełącznik świateł działa niezgodnie z wymogami. Dotyczy świateł wyłączanych jednocześnie, > Uszkodzenie klosza. Dotyczy świateł stop, kierunkowskazów, awaryjnych i przeciwmgłowych, > Niepewne mocowanie światła. Dotyczy świateł pozycyjnych, obrysowych, stop, kierunkowskazów, awaryjnych, przeciwmgłowych, oświetlających tablicę rejestracyjną oraz odblaskowych, > Przełącznik kierunkowskazów, świateł awaryjnych, przeciwmgłowych oraz światła cofania nie działa lub nie działa prawidłowo, > Częstotliwość błysków kierunkowskazów mniejsza niż 60 cykli na minutę lub większa niż 120 cykli na minutę, > Wartość ustawienia światła przeciwmgłowego przedniego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół, > Światło cofania oślepia innych kierowców, > Oświetlenie tablicy rejestracyjnej wysyła światło skierowane bezpośrednio do tyłu, > Nieprawidłowe działanie lub uszkodzenie świateł odblaskowych, > Wymagane wskaźniki kontrolne urządzeń oświetlenia nie działają, > Niepewne mocowanie elementów nieruchomych połączenia między pojazdem a przyczepą, > Uszkodzenie lub zużycie izolacji instalacji elektrycznej, > Niepewne mocowanie lub niewłaściwe zabezpieczenie instalacji elektrycznej.
Zawieszenie, koła i napęd: > Niepewne mocowanie amortyzatorów do podwozia lub osi pojazdu, > Brak lub znaczące uszkodzenie osłon gumowych sworznia wahacza, > Brak lub znaczące zużycie osłony gumowej przeniesienia napędu, > Opona obciera o inne elementy nadwozia pojazdu.
Inne elementy auta: > Niepewne mocowanie akumulatora, > Wyciek, pęknięcie obudowy akumulatora, > Układ kontroli ciśnienia w ogumieniu jest uszkodzony lub wyraźnie nie działa, > Uszkodzenie lub przetarcie przewodów zbiornika paliwa, > Niezgodne z wymaganiami rozporządzenia o warunkach technicznych (jeżeli są wymagane) zderzak tylny lub boczne urządzenia ochronne, > Brakujące, obluzowane lub zniszczone: drzwi, zawiasy, zamki, słupki drzwi, klamki, > Siedzenia (nie dotyczy kierowcy) uszkodzone lub niepewne mocowanie, > Mocowanie siedzeń (nie dotyczy kierowcy) w miejscach nieprzewidzianych do tego konstrukcyjnie dla danego typu pojazdu, > Uszkodzenie pasów bezpieczeństwa, > Pas bezpieczeństwa niezgodny z wymaganiami rozporządzenia o warunkach technicznych, > Gaśnica niezgodna z wymaganiami, > Sygnał dźwiękowy nie działa, > Ton przeraźliwy lub nieciągły, za niski poziom dźwięku sygnału, > Nie działa prędkościomierz, brak podświetlenia, zamontowany nieprawidłowo, umieszczony poza widokiem kierowcy, > Wyraźne oznaki manipulacji (oszustwo) lub nie działa licznik przebiegu, > Brak zamontowanego urządzenia kontrolnego emisji spalin, przeróbka urządzenia lub wyraźnie nieprawidłowe działanie.
Podsumowanie: Badanie techniczne to często fikcja, przypomina podatek nakładany na kierowcę, a nie opłatę za sprawdzenie pojazdu. Zmiany w przepisach dają uczciwym i skrupulatnym diagnostom możliwość podbicia pieczątki, nawet jeśli auto ma drobny defekt. Niestety, przepisy działają także na korzyść oszustów. W majestacie prawa będą mogli dopuszczać do ruchu pojazdy, które nie powinny nigdy wyjechać na ulicę. Oczywiście za podjęcie takiej decyzji będą pobierali drobną opłatę dodatkową.
- źródło: Motor
_________________
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|