Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie
http://fiatpunto.com.pl/topic53068.html
Strona 1 z 1

Autor:  vipior [ 11 Gru 2015, 19:37 ]
Temat postu:  Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Witam. Od paru dni pojawił się niepokojący dzwięk w moim aucie tak jakby terkot. Dźwięk pojawia się na zimnym i na ciepłym, na biegu jałowym, ale tyko czasami nie cały czas. Samochód Punto Evo 1.4 8v, przebieg 210000. Olej zalany Liquy Molly 5w40 Super Formula, rozrząd wymieniany niedawno wraz z pompa wody. Proszę o jakieś podpowiedzi:(
Chodzi dokładnie o ten terkot.
Oto link do nagrania:
https://youtu.be/JKcJThxS0TU

Autor:  Xway [ 12 Gru 2015, 02:49 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Podobny dźwięk miałem w Punto I przyczyna nie palił na jedną świecę, ale to byś czuł spadek mocy i olej by brał.

Autor:  emk [ 12 Gru 2015, 02:54 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Przestawiacz rozrządu obstawiam, bo w evo nawet do 8v chyba już go wrzucili. No chyba że luzów zaworowych nie ustawiałeś dawno.

Autor:  vipior [ 12 Gru 2015, 09:33 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Wlasnie spadku mocy zbytnio nie odczuwam, jedynie zdarzaja sie lekkie poszarpywania przy gwaltownym wcisnieciu pedalu gazu.
Natomiast jesli chodzi o zawory to regulowane bylo przy 170 tys (teraz jest 210tys).
Jeszcze takiego dzwieku nie slyszalem, takie chocby tyrkanie, stukanie, cykanie.
Piszcie pomysly

[ Dodano: 12 Gru 2015, 08:31 ]

emk napisał(a):
Przestawiacz rozrządu obstawiam, bo w evo nawet do 8v chyba już go wrzucili. No chyba że luzów zaworowych nie ustawiałeś dawno.

Emk co to jest ten przestawiacz rozrzadu?
To jest ten tzw. wariator??

Autor:  misci [ 13 Gru 2015, 00:56 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Na wariator działają zmienne obciążenia o częstotliwości znacznie większej niż to stukanie bo przenosi opory otwierania i zamykania 8 zaworów.
Należałoby określić słuchem miejsce, z którego ten stuk dochodzi. Pamiętać należy iż prócz wału korbowego i rozrządu kreci się jeszcze kilka innych rzeczy- alternator, sprężarka klimatyzacji. Częstotliwość odpowiada mniej więcej ruchowi zaworu. Najwolniej w silniku kreci się wałek rozrządu, a po nim wał korbowy (2xszybciej).
P. S.
Na filmie palec wchodzi w obiektyw więc nie widać czego się słucha.

Autor:  emk [ 13 Gru 2015, 03:53 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Cytuj:
Na wariator działają zmienne obciążenia o częstotliwości znacznie większej niż to stukanie bo przenosi opory otwierania i zamykania 8 zaworów.

U mnie w starjecie padnięty wariator objawiał sie właśnie taką pracą na biegu jałowym, bez dodawania gazu początkowo, a później już nawet przy dodawaniu gazu, przy obciążeniu była cisza. Bałem się że to padnięte zawory albo korba. (dźwięk podobny i okolice odsłuchu "na ucho" podobne). A to to cudeńko się kończyło. U mnie olejowo sterowany jest, a u Ciebie to chyba tak jak w STILO. Dźwięk na filmie tak jak w silówie przy padającym wariatorze. No ale mogę się mylić

Autor:  misci [ 13 Gru 2015, 10:37 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Wariator w 1,4 8V znajduje się w kole pasowym wałka rozrządu. Pomiędzy elementem łączącym się z kołem a elementem przytwierdzonym do wałka rozrządu jest kilka komór olejowych. W zależności od ilości oleju w poszczególnych komorach przestawia się położenie walka względem koła pasowego. Stuk może tam wystąpić jeśli np. w niektórych komorach braknie oleju i elementy koła z elementami wałka się zetkną mechanicznie. Charakter pracy walka rozrządu jest taki, że jeśli krzywka zaczyna naciskać na zawór to opory napędu rosną, jeśli krzywka zamyka zawór to opory maleją gdyż sprężyna zaworu stara się napędzić przez moment wałek. Oczywiście za chwilę opory rosną bo inna krzywka musi nacisnąć zawór. Stad też przy jednym obrocie wałka 8 razy następuje sekwencja wzrastania i opadania oporów. Jeśli przeniesiemy to na nasze uderzające o siebie elementy wariatora to terkot powinien mieć częstotliwość 8 x większą niż częstotliwość obrotu wałka rozrządu.
To co napisałem wyżej potraktujcie jako teorię dotyczącą nieprawidłowego wypełnienia komór olejem. Praktyka lubi się jednak od teorii różnić. Z tego powodu należy się starać ustalić miejsce, z którego stuki dochodzą. Może jakiegoś muzyka lub śpiewaka operowego ze słuchem absolutnym należałoby wynająć.

Wałek rozrządu ma swój czujnik pod zespołem ECU. Jeśli czujnik wykryje odchylenie położenia walka od położenia oczekiwanego powinien być zgłoszony błąd.

Jeśli jednak padło łożyskowanie pomiędzy elementami koła i wałka to rzeczywiście stuk może mieć taką częstotliwość jak obrót wałka, a sam wałek prawidłowe położenie.

Taki sam stuk może wystąpić w przypadku pęknięcia sprężyny zaworowej, co przećwiczyłem boleśnie w moim poprzednim aucie. Na zaworze są zwykle 2 sprężyny. W Puncie pewnie też. Pęknięcie jednej z nich może dawać różne efekty. W moim przypadku silnik potrafił chodzić dobrze, a po kolejnym uruchomieniu nie palił już na 1 cylinder i tak w kółko. Stuku nie było, bo silnik miał hydrauliczne popychacze.

P. S. O stukach w układzie korbowo-tłokowym nie muszę pisać.

Autor:  vipior [ 13 Gru 2015, 14:02 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Dziękuje za odzew. Ciężko stwierdzić skąd tak dokładnie ten dźwięk się wydobywa. Spróbuje najpierw od regulacji zaworów, a następnie wymienię olej. Przeskoczę z 5w40 na 10w40 myślę o Mobilu 1 Super 2000 X1. Przebieg swoje pewno też robi, a druga sprawa że olej Liquy Molly który zakupiłem miał dziwny kolor, jakby brązowy, jakby przepalony. Nadmienię co zauważyłem, że jak kropka przegonię po autostradzie silnik chodzi jak nowy, nic nie stuka na ciepłym i nawet z rana. Więc logicznym się wydaje że dźwięki mogą być z powodu słabego smarowania, a naprawdę ten olej który wlałem pozostawiał wiele do życzenia.
Pozdrawiam

Autor:  misci [ 13 Gru 2015, 21:39 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Liqui Moly ma dobre opinie. No może już raz go ktoś wymienił :lol:

Autor:  vipior [ 20 Gru 2015, 00:19 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Witam ponownie. Znaleziona zostala przyczyna dziwnego dzwieku dochodzacego z silnika z mojego auta. A wiec mechanik rozebral gorna pokrywe silnika i okazalo sie na srodku walka tego u gory nie bylo smarowania. Tzn kanaliki byly przytkane, jest nawet podejrzenie ze szklanka lapala. W tym miejscu walek ma kolor wrecz prawie fioletowy wiec najprawdopodobniej zostal przegrzany... W tym troche mojej winy bo nie dopilnowalem na czas wymiany oleju. Wszystko wyczyszczone, olej zalany 10w40 shell hx7, wyczyszczona przepustnica i wymienione swiece i silnik chodzi znow cichutko i dynamicznie. Mechanik mi zalecil jedynie wymiane w najblizszej przyszlosci tegoz walka, bo moze sie ukrecic. Poza tym mechanik mi uswiadomil ze moj samochod nie posiada regulowanych zaworow, poniewaz sa hydrauliczne. Stad moje pytanie dlaczego serwisy Fiata oszukuja ludzi i kasuja za regulacje zaworow skoro nie sa regulowane? Czy moze cos innego reguluja? Przy kazdym przegladzie gwarancyjnym zalecaja regulacje, nie slusznie? Ponoc regulowane zawory byly w silniku 1.4 8v ale jeszcze w grande a w evo juz nie.

Autor:  jack11 [ 20 Gru 2015, 11:46 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Jesteś pewien że evo nie ma regulowanych zaworów ? Przymierzam się pomału do wymiany rozrządu i przy okazji (ze względu na lpg) chciałem przyjrzeć się luzom i teraz mam zadwózdkę. W instrukcji na str.212 w wykazie czynności obsługi okresowej jest napisane żeby sprawdzić i ew. regulować luz popychaczy co 60 tyś km. Więc...

Autor:  vipior [ 20 Gru 2015, 20:50 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Jack11 powiem Ci tak, to co napisalem to sa slowa mojego mechanika (przyjaciela). Rozbieral przez ostatnie 4 dni silnik w moim kropku i bylismy pewni ze sa regulowane zawory okazalo sie ze hydrauliczne... tez mam zagwózdke, bo samochod zakupilem nowy i serwisy fiata co przeglad na fakturach pisza reg. zaworow, normalia ilosc sztuk, plytki ilosc sztuk i oczywiscie CENY. Tzn rozrzad wymieniali mi przy 120 tys i tez uslyszalem ze razem z pompa, a okazalo sie jak teraz robilem rozrzad ze pompa byla nie zmieniana, prawie sie w rekach rozleciala... takze nic mnie nie zdziwi juz w fiacie. Sprzeglo mi wymieniali przy 100tys niby zamiennik valeo, kolejna bujda. Najprawdopodobniej wymienili tylko wysprzeglik, bo objawami byl brak biegow....
Takze brak slow

Autor:  misci [ 21 Gru 2015, 23:19 ]
Temat postu:  Re: Dziwny dźwięk prośba o pomoc w diagnozie

Cytuj:
Rozbieral przez ostatnie 4 dni silnik w moim kropku i bylismy pewni ze sa regulowane zawory okazalo sie ze hydrauliczne...


w 1,4 8V 77kM????????

Nie jestem pewien czy dałbym chłopu nawet popatrzeć na mój silnik.

Pewnie śrub regulacyjnych szukał i nie znalazł.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/