You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 13:03

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #788354 Wysłany: 13 Lis 2015, 18:08; 
 Temat postu: EGR - fakty i mity.
Offline
Przyjaciel
Awatar użytkownika

Imię: Damian
Samochód: Doblo
Silnik: 1.3 70KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Gliwice
Rejestracja: 16 Wrz 2008,
Posty: 5496
Pomógł: 26
Ponieważ będę miał niedługo problem z zaworem EGR, (w MES-ie wyskoczył błąd):
Kod:
ECU ISO Code: 68 07 83 02 49
2015-11-07 11:37:13
CONNECTED TO:
Fiat Doblò (type 119) 1.3 Multijet 16V
Marelli 6JF EOBD Diesel Injection (1.3)
--------------------------------------------------------------

Kod ISO: 68 07 83 02 49
Numer rysunku FIAT: 51758208
Numer sprzętu: MJD6JFHW01B
Wersja sprzętu: 00
Numer oprogr.: 1092D159
Wersja oprogr.: 0000
Numer homologacji: 6JF.D1
Data zaprogramowania: 11/30/2004

ODCZYT KODÓW BŁĘDÓW:
1: P0401 - Zawór EGR
SZCZEGÓŁY BŁĘDU:
Temperatura wody: 75 °C
Obroty silnika: 2240 obr/min
Dawka paliwa: 8,5 mm³/w
Pozycja pedału przyspieszenia: 18,43 %
Zmierzone ciśnienie paliwa: 688 bar
Zmierzone ciśnienie doładowania: 1280 mBar

Układ recyrkulacji spalin - wykryto niewystarczający przepływ
Powodem tego błedu jest fakt, że ECU odebrało bardzo wysoki sygnał z czujnika. Błąd obecnie nie jest aktywny ale został zapisany w pamięci. Skasuj błędy i obserwuj czy nie powrócą. Kontrolka na desce została włączona przez ten błąd.

Postanowiłem poszperać nieco w internecie i znaleźć odpowiedź na pytanie: zaślepiać, czy nie zaślepiać?
Na początek, celem wyjaśnienia tym, którzy nie do końca wiedzą o co chodzi i co to jest EGR --> https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82a ... cji_spalin

Ja stoję na stanowisku, które może się komuś nie podobać, że EGR jest wymysłem ekoterrorystów działających w porozumieniu z UE. Dla mnie EGR nie ma żadnego logicznego uzasadnienia. Wymyślono go, aby samochody mogły spełniać durne normy EURO. Produkcja i utylizacja tego dziadostwa powoduje większe szkody niż auto jeżdżące bez niego.
Ale do rzeczy. Zaślepiać, czy nie zaślepiać?
Szukając odpowiedzi, na zaprzyjaźnionym forum PandaClubPolska znalażłem takiego oto posta, autorstwa usera bogo78:

bogo78 napisał(a):
Witam.
Oto przepis na wyłączenie EGR-u raz a dobrze.
Ale najpierw odpowiedzi:
1. Można bezpiecznie, ale jest to pracochłonne i drogie.
2. Plusy i minusy znajdź sam. EGR służy tylko i wyłącznie do zmniejszania emisji NOx w spalinach. Mianowicie wraca część spalin do kolektora ssącego (od 5 do 15%), spaliny te przepalają się jeszcze raz. Poza tym domieszka spalin zamiast czystego powietrza w komorze spalania obniża wydajność reakcji i temperaturę procesu spalania paliwa (im wyższa temp. spalania, tym więcej uwalnia się NOx, stąd producenci dążą do obniżenia temp., żeby obniżyć emisję gazów, bo UE sobie tak życzy). Poza tym pewnie wiesz, że zawór EGR ma tzw. chłodnicę spalin, w celu jeszcze większego obniżenia temperatury w komorze spalania. Po uruchomieniu diesla zawór EGR jest domyślnie zamknięty, tzn nie przepuszcza spalin do dolotu. Przy narastaniu obrotów zawór powoli otwiera się do max. otwarcia i ponownie zamyka przy wysokich obrotach. Centralka wtrysku przy temperaturze płynu chłodzącego > 20°C i prędkości obrotowej silnika w granicach od 800 do 3000 obr/minutę, steruje za pomocą sygnału o przebiegu prostokątnym elektrozaworem E.G.R., a ten na zasadzie cewki otwiera zawór pokonując opór sprężyny zamykającej go. Tyle z zasady działania.
Spalanie spalin w komorze spalania zmniejsza wydajność reakcji, a przez to zmniejsza moc silnika, zmniejszanie temperatury spalania daje podobny efekt + dodatkowo potrzeba więcej paliwa do przeprowadzenia reakcji. Poza tym z biegiem lat zawór EGR pokrywa się nagarem i blokuje się w pozycji częściowo otwartej, stąd często na biegu jałowym mamy nierówną pracę silnika, a przy przyspieszaniu tzw muła, bo zawór wpuszcza za dużo spalin w stosunku do prędkości obrotowej silnika. Spaliny dodatkowo zasyfiają przepustnicę i dolot.
Zaślepienie zaworu daje błąd wyświetlany na desce, stąd trzeba zawór "skasować" z mapy silnika. Błąd pojawi się, ponieważ komputer otwierając EGR wie, że np. przepuści 10% spalin, a więc z przepływomierza ma sczytać o 10% mniejszy przepływ czystego powietrza. Mamy więc 90% powietrza i 10% spalin. Jeśli zaślepimy EGR, to komputer dostanie informację o przepływie łącznym 110% (100% objętości z przepływki i założone 10% z EGR-a), wywali błąd i będzie próbował skorygować to ilością paliwa, co może skutkować "rozjechaniem" mapy wtrysków.
3. Odpowiedź na pytanie 3 brzmi: a po co? jak można to zrobić w 20 minut, za 10zł i bezpiecznie dla silnika i komputera?
Mianowicie bierzemy opornik 33 Ohm 5W ceramiczny, do nóżek dolutowujemy małe konektory męskie, zabezpieczamy, żeby nam się nie zwarło, następnie zdejmujemy wtyczkę od EGR-a. Ma ona 6 pinów, ale wykorzystane są tylko 1 i 5. W te piny wkładamy nasze konektory, czyli zamykamy obwód opornikiem. Zabezpieczamy i gotowe. Aha, wtyk EGR zostawiamy sobie. W ten sposób tanio wyłączyliśmy EGR !!!
Komputer widzi teraz, że EGR jest cały czas zamknięte, więc przepływ liczy tylko z przepływomierza.
Efekt? U mnie łatwiej odpala i nie muli na niskich obrotach, zdecydowanie mniej dymi. Pomysł opracowany na podstawie mjtd.it.

Jeśli to prawda, to rzeczywiście jest to sposób, tańszy i prostszy.
Zapraszam do dyskusji.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #788361 Wysłany: 13 Lis 2015, 19:04; 
 Temat postu: Re: EGR - fakty i mity.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Damian
Samochód: Abarth Grande Punto
Silnik: 1.4 16V 180KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Esseesse
Województwo: dolnośląskie [D]
Miejscowość: Syców
Rejestracja: 08 Gru 2014,
Posty: 812
Pomógł: 3
Jak pojadę do Cinka, to wywalam to dziadostwo raz na zawsze:)
U mnie coś się spieprzyło z EGR, bo na drugim biegu auto szarpało. Dopiero założenie jakiejś śmiesznej zaślepki z trzema otworami załatwiła sprawę. Ale i tak tego czegoś nie chcę.
EGR i DPF, to oczywiste wymysły Unii Europejskiej. Zwykłe naciąganie na kasę:)

_________________
ImageImageImage
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #788392 Wysłany: 14 Lis 2015, 03:23; 
 Temat postu: Re: EGR - fakty i mity.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Jarek
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.9 80KM JTD
Paliwo: ON
Wersja: ELX
Województwo: lubelskie [L]
Rejestracja: 22 Wrz 2014,
Posty: 408
Pomógł: 6
Ja tam wolę przeczyścić i mieć spokój

_________________
A to moja kropka :) - topic51499.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #788402 Wysłany: 14 Lis 2015, 12:06; 
 Temat postu: Re: EGR - fakty i mity.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Paweł
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok
Rejestracja: 29 Cze 2011,
Posty: 713
Pomógł: 29
Ja zaślepiam. W JTD CF3 usunąłem w programie, w jakiś innych autach ludziom zaślepiam (np. w TDI starszej generacji). Ogółem uważam że przez EGR mocno syfi się dolot, robi się maź z sadzy i oleju. Co do działania komputera EDC to nie powinno być żadnych problemów. Owszem przepływomierz pokazuje większe wartości przepływu, EDC może zwiększyć dawkę paliwa, ale nie wyjdzie po za pewien zakres, także nie wystąpi kopcenie itp. Co do rozjechania mapy, coś takiego nie występuje, w EDC (napewno w wersjach bez DPF) ponieważ mieszanka nie jest adaptowana-doregulowywana na bieżąco podczas pracy silnika. Także ja praktykuje zaślepianie EGR, oczywiście w silnikach które nie sprawiają problemów po zaślepieniu, a z tego co mi wiadomo silniki Fiata problemów nie stwarzają jeśli zaślepianie jest wykonane prawidłowo.

_________________
'05 Punto IIFL 1.2 8V with Diego G3 LPG


Góra
 Profil  
 
 
 Post #789833 Wysłany: 02 Gru 2015, 11:13; 
 Temat postu: Re: EGR - fakty i mity.
Offline
Przyjaciel
Awatar użytkownika

Imię: Damian
Samochód: Doblo
Silnik: 1.3 70KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Gliwice
Rejestracja: 16 Wrz 2008,
Posty: 5496
Pomógł: 26
Dzisiaj dołożyłem opornik, który "emuluje" obecność zaworu EGR.
Zdjęcie przed zaizolowaniem. Po, nie mam, bo zaczęło lać.
Image

Czy coś to dało? Według mnie tak. I jestem przekonany, że to nie jest efekt placebo. Przejechałem tylko ok 30 km - w różnych warunkach, miasto-trasa - ale poczyniłem pewne spostrzeżenia.
Przed montażem opornika, zawór EGR miał zmniejszony przepływ, co skutkowało błędem P0401 - Zawór EGR. Poza tym, była potężna turbo dziura, objawiająca się przyśpieszaniem dopiero od 2200 rpm. W wyniku tego, zmiana biegów musiała następować przy wyższych obrotach, co oczywiście miało wpływ również na spalanie, bo trzeba było mocniej deptać po gazie.
Po montażu, auto przyśpiesza chętniej, już od ok. 1850 rpm. Biegi można zmieniać niżej, spadło spalanie chwilowe. Jazda na 5 biegu, bez nadwyrężania silnika, jest możliwa już przy 60 km/h (przed min 70km/h). Elastyczność na 5 biegu również się poprawiła, przy 80 km/h płynnie przyspiesza. Wcześniej musiałem zredukować na 4 bo mulił po wdepnięciu gazu. Za jakiś czas sprawdzę, czy spadło ogólne spalanie.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #789865 Wysłany: 02 Gru 2015, 19:46; 
 Temat postu: Re: EGR - fakty i mity.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Dawid
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: lubelskie [L]
Miejscowość: Zamość
Rejestracja: 27 Cze 2013,
Posty: 738
Pomógł: 4
Ja u siebie zaślepiłem i mam spokój. Dolot miałem tak zasyfiony że tragedia. Zrobiłem to od razu po kupnie auta , więc prawie pół roku temu, problemów żadnych nie zauważyłem.
Załącznik:


_________________
Moje taczki:
Fiat Punto:http://fiatpunto.com.pl/topic48033.html
Audi 80: http://fiatpunto.com.pl/topic51638.html
ImageImage
Image
Driiive.com>>>https://driiive.com/Dafit/Audi80RagusaGreen/#
Instagram:>>>https://www.instagram.com/po_prostu_dafit/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #830607 Wysłany: 08 Lis 2017, 19:43; 
 Temat postu: Re: EGR - fakty i mity.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Paweł
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.3 75KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Active
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 01 Wrz 2017,
Posty: 575
Pomógł: 9
oko21, Kolego mam zamiar dać ten opornik tyko 27 ohm jak Twoje spostrzeżenia po czasie warto ? czy jednak lepiej to wyczyścić ? i mieć z egr na jakiś czas spokój ?


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO