Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Diagnostyka cewek
http://fiatpunto.com.pl/topic23719.html
Strona 1 z 3

Autor:  Crazydrake [ 07 Sie 2010, 12:41 ]
Temat postu:  Diagnostyka cewek

Doradźcie mi czy przy sprawdzaniu cewek omomierzem silnik (i cewki przy okazji) ma być ciepły czy zimny? Pytam bo na zimnym na obu cewkach jest 7,5 Oma a na ciepłym 8,4 i 8,99 czyli trochę poza zakresem właściwym. I nie wiem czy wymieniać cewki czy nie.

Autor:  AndyPol [ 08 Sie 2010, 23:21 ]
Temat postu: 

Witam. Temp. Ma wpływ na wynik pomiarów. Dlatego uzyskałeś dwa różniące się wyniki. W cewce zapłonowej występują dwa uzwojenia. W przypadku temp. ok 20st C przy pomiarze uzwojenia pierwotnego ( niskiego napięcia 12V) rezystancja powinna wynosić od 05 do 0, 8 Ohma. Jeśli jest mniej jak 0, 5 Ohma to powinna zostać wymieniona. W przypadku uzwojenia wtórnego (wysokiego napięcia, końcówki biegnące do świec zapłonowych) powinno być około 12 do 15 k Ohma. Jeśli wskaźnik pokazuje nieskończoność ( w multimetrach „1”) cewka również kwalifikuje się do wymiany. Proponuje zawsze przed pomiarem zewrzeć ze sobą końcówki (sondy) pomiarowe, by sprawdzić czy kable miernika są sprawne. Jeśli wtedy zaświeci się symbol baterii, wtedy pomiar nie będzie dokładny. Na mierniku po zwarciu końcówek nie powinno być więcej niż 0, 3 Ohma na zakresie do pomiarów Ohmów. Jeśli jest np. 1.5 Ohma czy więcej, wtedy zaburza to wynik pomiarów i najlepiej wymienić końcówki pomiarowe. Jeśli dysponujesz starym przyrządem pomiarowym np. kilku letnim to i w nim spada dokładność wskazywania pomiarów. W skrócie oczyść dokładnie wyjścia cewek uzwojenia pierwotnego i wtórnego ( z olejów i nalotu) i później wykonaj pomiary. Jeśli mieścisz się we wskazaniach jak wyżej, to trzeba szukać awarii np. w przewodach wysokiego napięcia itd. Pozdrawiam.

Autor:  Crazydrake [ 08 Sie 2010, 23:36 ]
Temat postu: 

AndyPol napisał(a):
W przypadku uzwojenia wtórnego (wysokiego napięcia, końcówki biegnące do świec zapłonowych) powinno być około 12 do 15 k Ohma

To jakąś strasznie dużą wartość podałeś bo wg Sam naprawiam to max 8,14 K omha tam może być. No a dzisiaj przykładowo po przejechaniu 20km i sprawdzeniu oporności było już 9,04K Omha

Autor:  AndyPol [ 09 Sie 2010, 19:45 ]
Temat postu: 

Książka podaje warośći dla uzwojenia wtórnego w zakresie 6, 66 do 8,14 k Ohma. Co ciekawe mierzone nawet nowe cewki mają tu wartości większe i działają prawidłowo. Przy Twoich 9,04 k Ohma wszystko powinno być ok. Czasem troszkę dodaje błąd miernika. Miałem czasem przypadki, gdy cewka na ciepłym silniku przerywała pracę a na zimnym wszystko było ok. Nieraz trudno to wyłapać. Podobnie lubią zachowywać się kiepskie jakościowo ( tanie) czy stare przewody WN.

Autor:  Crazydrake [ 09 Sie 2010, 19:56 ]
Temat postu: 

d*** to nie cewki jednak. Założyłem nowe MagnetiMerelli i jest tak samo jak wcześniej idą od Olka do zwrotu a moim problemem będzie pewnie dogorywający parownik i coś jeszcze o czym nie wiem. Ehhh... trzeba się będzie zacząć rozglądać za nowym kropkiem chyba

Autor:  STax [ 10 Sie 2010, 13:17 ]
Temat postu: 

AndyPol: napisz jeszcze gdzie się wpiąć do pomiaru, to będzie dobry temat dla wszystkich, którzy chcą sprawdzać cewki.

Autor:  Radek 102 [ 10 Sie 2010, 14:09 ]
Temat postu: 

STax napisał(a):
AndyPol: napisz jeszcze gdzie się wpiąć do pomiaru, to będzie dobry temat dla wszystkich, którzy chcą sprawdzać cewki.

dokładnie :)

Autor:  Crazydrake [ 10 Sie 2010, 18:54 ]
Temat postu: 

Końcówki miernika trzeba przyłożyć w następujący sposób

Dla uzwojenia pierwotnegodo pinów z lewej strony cewki pod tą małą kostką.

Image

Dla uzwojenia wtórnego(kolor zielony) trzeba zdjąć z cewki kable WN i dotknąć styków w środku.Jedna końcówka do jednej "dziury" druga do drugiej.

Image

Wartości jakie powinna mieć poprawnie działająca cewka prze 20*C to:
- rezystancja uzwojenia pierwotnego 0,5...0,8 omha
- rezystancja uzwojenia wtórnego 6,66...8,14 K omha
Przy mierzeniu uzwojenia pierwotnego ustawić pokrętło na mierniku na na zakres(chyba tak się to nazywa)200 Ohm, a przy uzwojeniu wtórnym na 20k i powinno być.

Autor:  AndyPol [ 10 Sie 2010, 23:12 ]
Temat postu: 

Przy pomiarze uzwojenia pierwotnego na mierniku uniwersalnym wybieramy dla większej dokładności zakres 200 Ohm. Jeśli taki mamy ( ogromna większość nawet bardzo prostych przyrządów taki posiada). I pamiętajmy o sprawdzeniu przewodów pomiarowych jak pisałem wyżej( uszkodzone będą powodem pomyłek).

Autor:  Crazydrake [ 12 Sie 2010, 15:13 ]
Temat postu: 

Manual już jest może by któryś z modów go podkleił w tym czy innym dziale żeby nie trzeba było szukać.

Autor:  Białastrzała97S [ 29 Sie 2010, 22:17 ]
Temat postu: 

Trzeba cewki wyciągać z silnika tak jak jest to pokazane na zdjęciu wyżej? Jeżeli nie to czy trzeba odłączać akumulator? Z góry dziękuję za odpowiedź :D

Świetny manual :)

[ Dodano: 29 Sie 2010 21:17 ]
Sprawdziłem dwie cewki nie wyciągając ich z silnika i nie odłączając akumulatora. Pomiary robiłem rano czyli temperatura była 15-20 stopni.
Wyniki:
Rezystancja uzwojenia pierwotnego 01,2
Rezystancja uzwojenia wtórnego 7.36

Nie wiem jak mam odczytać to uzwojenie pierwotne czy jest wszystko ok czy za małe czy za duże :E Jakiś dziwny wynik pokazuje miernik zakres ustawiłem na 200 ohm tak jak napisaliście.

Później robiłem pomiar samego uzwojenia pierwotnego na rozgrzanym silniku to było takie samo... :?

Cewki do wymiany czy nie?? :(

Autor:  Crazydrake [ 30 Sie 2010, 20:13 ]
Temat postu: 

Wydaje mi się że uzwojenie pierwotne ma za dużą oporność jak widać jak mam 0,8. Ale lepiej do AndyPola napisz niech się wypowie dokładniej

Autor:  Białastrzała97S [ 30 Sie 2010, 21:09 ]
Temat postu: 

Crazydrake Aha ok, dzięki :)

Autor:  AndyPol [ 31 Sie 2010, 16:28 ]
Temat postu: 

W mierniku cyfrowym często pojawiają się takie wyniki 01,2 Ohma. Co należy interpretować, jako 1,2 Ohma. Zawsze zwracajmy uwagę na umiejscowienie przecinka na wyświetlaczu. Cóż, taka jego budowa. Cewka powinna być wymieniona, gdy ma mniej niż 0,5 Ohma. Książki podają wartości 0,5 …0,6 Ohma na zdjęciu jest więcej 0,8 Ohma w przypadku nowej. U Ciebie 1,2Ohma. Teraz kwestia jak wykonywałeś pomiar? Czy dokładnie przystawiłeś końcówki pomiarowe i czy wyjścia cewki były czyste? Co wyświetla się, jak zewrzesz ze sobą końcówki miernika ( by sprawdzić jego kable)? 0,3 Ohma czy więcej? Czasem końcówki miernika wizualnie wyglądają dobrze a w środku wiszą na przysłowiowym włosie i jak zmieniasz położenie kabli zaczyna się problem z odczytaniem wyniku. Wydaje mi się, więc, że rezystancja w twojej cewce będzie oscylowała w granicy 0,8… 0,9 Ohma. I wszystko powinno być ok. Dla pewności pomiar możesz powtórzyć przy temp 20 st. C np. innym miernikiem. Na zdjęciu Kolega Crazydrake, dla lepszej czytelności demonstrował pomiar na cewce wymontowanej z Kropka. Jak sprawdzasz, nie musisz ich demontować (ściągasz tylko kable WN i wtykę zasilającą uzwojenie pierwotne cewki). Klemy aku powinno się odłączyć, by nie było później jakiś niespodzianek…

Autor:  Białastrzała97S [ 31 Sie 2010, 16:49 ]
Temat postu: 

AndyPol Aha. Rozumiem. Dzięki bardzo!! :D Wszystko kumam :)

Autor:  piter123321 [ 16 Maj 2011, 20:42 ]
Temat postu: 

Witam. Odświerze ten temat poniewaz moja cewka odmówiła posłuszenstwa.
na Uzwojeniu pierwotnym co prawda ma 0.9 ohm.
ale na wtórnym wogole za chiny nie zmierzy nic a nic. tzn ze jest przerwa? mam juz inną ze szrotu. wszystkie wyniki w normie.
a tamta poprostu zepsuta?

Autor:  mati.91 [ 16 Maj 2011, 21:20 ]
Temat postu: 

najwidoczniej. Ale podmień i zobaczysz co się będzie działo.

Autor:  piter123321 [ 16 Maj 2011, 21:40 ]
Temat postu: 

podmieniłem. i zobaczymy. na zimnym chodzi równiutko. a jak znow bedzie to samo to nie mam pomysłu.napewno lpg jest do naprawy. a na pb? :E

Autor:  lukasik [ 21 Cze 2011, 21:21 ]
Temat postu: 

Podłącze się pod temat- wymieniłem w punciaku właśnie czujnik położenia/obrotów koła ponieważ przy starym samochód wogole przestał odpalać (gdy przy odpalaniu poruszałem kablem przy czujniku zaczynał coś lapać.) Niestety po zamontowaniu samochód raz tylko poszarpało raz silnikiem i wogole nie odpala. Przeglądnełem kable, przetarłem gniazda cewek (zmierzyłem rezystancje i: uzwojenie pierwotne - wynioslo 1,4 (silnik był zimny nie odpalany) uzwojenie wtórne 7,3-4 (i tu wartość nie była stała tylko dziwnie skakała 7.36 ; 7.43 itd). Czy te wartości mogą tak skakać?Czy po prostu mam problem z dobrym złapaniem styku? Proszę o pilną pomoc bo juz kompletnie nie wie o co w tym samochodzie chodzi :evil:

Autor:  thomson75 [ 27 Paź 2011, 07:49 ]
Temat postu:  Re: Diagnostyka cewek

Mi pomiar na kostce zasilającej dał wynik w okolicach 90 i 60 przy drugim pomiarze (miernik ustawiony na 200k ohm).
Na wyjściu na kable WN uzyskałem wynik 5.96.
Może ktoś powiedzieć co mam z tym fantem zrobić :?:
Dlaczego jest tak duży wynik na kostce :?:
Dodam że mam silnik 1.6 mpi... czy w zależności od wersji silnika wyniki będą się różniły czy nie ma to znaczenia :?:

Autor:  pauel [ 01 Gru 2011, 22:14 ]
Temat postu:  Re: Diagnostyka cewek

Witam,
Podepne sie pod temat, mam problemy z dławieniem zimnego silnika lub po wjedzie w kaluze. Odłączyłem cewke i wyszły takie wymiary:
- Przy mierzeniu uzwojenia pierwotnego wychodzi ok 0,8
- Przy mierzeniu uzwojenia wtórnego miedzy 13-14, wiec duzo za duzo. Czyli znaczy do wymiany?

Dodatkowo chyba stare są także kable WN bo po odłączeniu są jakby ukruszone w środku.

Autor:  mario1978 [ 21 Lut 2012, 11:26 ]
Temat postu:  Re: Diagnostyka cewek

Kochani mam pytanie jak zmierzyć, gdzie odnaleźć uzwojenie pierwotne i wtórne dla cewki BOSCH 0 221 503 407 dla FIAT PUNTO 1.2 16V?

Jest to cewka "dwa w jednym" a nie jak powyżej przedstawione na zdjęciu dla 1.2 8V dwie cewki po 2 wtyczki? Załączam zdjęcie i będę wdzięczny za pomoc!

Image

Znalazłem również opis do cewki z FIAT ALBEA http://fiat.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=131859 podobna z wyglądu, czy jest ta sama zasada jak ta BOSCH dla 1.2 16V?

Już wiem, nadaje się do wymiany:

- uzwojenie pierwotne U1 - 0,6 ohm
- uzwojenie wtórne U2 - 13,7 K ohm (poza zakresem)

Autor:  Zyguś [ 23 Paź 2012, 09:23 ]
Temat postu:  Re: Diagnostyka cewek

Witam zmierzylem cewki i na pierwotnym mam 1,3 a na wtornym 7,77 na zimnym ? Cewki dobre ?

Autor:  STax [ 23 Paź 2012, 09:26 ]
Temat postu:  Re: Diagnostyka cewek

Zyguś napisał(a):
Witam zmierzylem cewki i na pierwotnym mam 1,3 a na wtornym 7,77 na zimnym ? Cewki dobre ?


Cytuj:
Wartości jakie powinna mieć poprawnie działająca cewka prze 20*C to:
- rezystancja uzwojenia pierwotnego 0,5...0,8 omha
- rezystancja uzwojenia wtórnego 6,66...8,14 K omha

Autor:  Zyguś [ 23 Paź 2012, 09:28 ]
Temat postu:  Re: Diagnostyka cewek

No ale zimny jest i na polu zimno.. Wiec nie wiem moze to blad miernika. Ale tak samo jest na obu cewkach..

Strona 1 z 3 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/