Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

1.1 16v
http://fiatpunto.com.pl/topic17954.html
Strona 1 z 1

Autor:  STax [ 15 Wrz 2009, 09:46 ]
Temat postu:  1.1 16v

Zainspirował mnie kolega, który do swojego 1.1 przyczepił znaczek 16V :E

Standardową (w pewnym sensie) metodą tuningu silnika 1.1 jest założenie góry (głowicy, komputera itd) od 1.2 75. Zacząłem się zastanawiać, czy nie dało by się założyć góry od 1.2 16v? (Robić tego nie zamierzam, ale może komuś się przyda).
Pierwsze co widzę to różnica w średnicy cylindra/tłoka. Dla 1.1 jest to 70,0mm a dla wszystkich 1.2 70,8 (ale jednak głowica 75 pasuje do 1.1 więc tu problemu raczej nie ma).
Skok tłoka - dla 1.1 72mm dla 1.2 (wszystkich) 78,9mm (ale analogicznie jak poprzednio, skoro 75 pasuje to to też nie problem).
Większy problem to pojemność komory spalania w głowicy. Dla silników 8v (tak 1.1 jak i 1.2) wynosi ona 23,41cm3 natomiast dla 16v jest to tylko 12,28cm3
Tu widzę poważny problem, bo założenie takiej głowicy zwiększyło by stopień sprężania w stosunku dla seryjnego w 1.1 9,6/1(z drugiej strony mniejszy skok tłoka dałby niższe sprężanie niż 10,2/1 seryjne dla 16v?).
Głowicy 16v nie oglądałem z bliska, więc nie wiem czy otwory itd pasują, ale zakładam że powinny, bo blok silnika jest ten sam...

Oczywiście do tego trzeba założyć komputer od 16v (+ pewnie go wystroić do mniejszej pojemności?), wtryski + kolektor dolotowy (przeróbka na wielopunkt), pompę paliwa itd itp.

I teraz pytanie - czy ktoś wie, czy taka przeróbka jest realna i czy efekt byłby lepszy niż przy zastosowaniu góry od 75? No i dlaczego nie słychać, zeby ktoś takie coś zrobił? ;)

Autor:  Thomas [ 15 Wrz 2009, 09:48 ]
Temat postu: 

wg mnie bezsens robić z tak małego silniczka nie wiadomo co ... wyścigówka jakaś czy jak ;)
zmień na 1.2 16V najlepszy i najprostszy sposób ;) i tańszy ;)

Autor:  STax [ 15 Wrz 2009, 09:57 ]
Temat postu: 

Thomas: jak zwykle dajesz radę nie mającą najmniejszego związku z tematem ;) Przeczytaj co napisałem.

[ Dodano: 15 Wrz 2009 08:51 ]
STax napisał(a):
Robić tego nie zamierzam, ale może komuś się przyda

Żebyś nie musiał szukać o co mi chodzi ;)

[ Dodano: 15 Wrz 2009 08:57 ]
Thomas napisał(a):
wg mnie bezsens robić z tak małego silniczka nie wiadomo co ... wyścigówka jakaś czy jak

Tak BTW - taki silnik warto tuningować np wtedy gdy kto, tak jak kolega Góral_ ściga się w KJS i chce się poprawić miejsce w swojej klasie pojemności ;)

Autor:  misieq79 [ 15 Wrz 2009, 20:43 ]
Temat postu: 

STax napisał(a):
Większy problem to pojemność komory spalania w głowicy.

Pamiętaj że do obliczania stopnia sprężania bierzesz objętość komory w głowicy + to co zostaje nad tłokiem poniżej głowicy w GMP, inaczej różnice byłyby rzędu 2:1. Ale faktycznie, ktoś napisał że tłoki 16v wrzucone do 8v odprężają = założenie dekla 16v na tłoki 8v może podnieść stopień sprężania do poziomu turbodiesla :D

STax napisał(a):
z drugiej strony mniejszy skok tłoka dałby niższe sprężanie niż 10,2/
I tu się możesz mylić. Te 3,5mm różnicy skoku pewnie jest zniwelowane wyższymi tłokami albo dłuższymi korbowodami jeśli blok jest wspólny.

STax napisał(a):
Oczywiście do tego trzeba założyć komputer od 16v (+ pewnie go wystroić do mniejszej pojemności?), wtryski + kolektor dolotowy (przeróbka na wielopunkt),


Dałoby się wystroić na monowtrysku.

Autor:  STax [ 16 Wrz 2009, 07:51 ]
Temat postu: 

misieq79 napisał(a):
Dałoby się wystroić na monowtrysku.

Hmm, no może, ale jakby się w to bawić, to chyba lepiej już w mpi iść :E


misieq79 napisał(a):
I tu się możesz mylić. Te 3,5mm różnicy skoku pewnie jest zniwelowane wyższymi tłokami albo dłuższymi korbowodami jeśli blok jest wspólny.

Tłoki 16v są chyba takie same jak w 8v, bo pojemność skokowa jest ta sama. Chyba, że pojemność głowicy jest mniejsza właśnie przez inną wysokość tłoków?
Zresztą w sumie można by i tłoki przełożyć (chociaż wtedy to juz chyba bardziej opłacalne stało by się faktycznie przełożenie całego 1.2 16v :E)

Autor:  misieq79 [ 17 Wrz 2009, 22:54 ]
Temat postu: 

STax napisał(a):
Chyba, że pojemność głowicy jest mniejsza właśnie przez inną wysokość tłoków?


Sam sobie porównaj - 12 cm3 i 23 cm3. Gdyby w obu przypadkach tłok dochodził "pod korek" to miałbyś przy pojemności cylindra 310cm3 sprężanie odpowiednio 25:1 (!) i 14,4:1.

Autor:  2rotor [ 27 Wrz 2009, 13:04 ]
Temat postu: 

Na Seicento.pl jest więcej info o 1,1 16V, da się to zrobić a jak ktoś mówi że nie warto to jest miękka buła :) Generalnie taki setup to masakryczna wiertara więc jak ktoś lubi wysoko kręcące się NA to super sprawa.

Autor:  STax [ 27 Wrz 2009, 16:24 ]
Temat postu: 

2rotor napisał(a):
Na Seicento.pl jest więcej info o 1,1 16V,

Szukałem (na szybko) i nie znalazłem, jaką moc z tego 16v wyciągneli?

Autor:  Thomas [ 27 Wrz 2009, 19:32 ]
Temat postu: 

STax napisał(a):
Szukałem (na szybko) i nie znalazłem, jaką moc z tego 16v wyciągneli?

wydaje mi się ,że ~~75-80KM :)

Autor:  ZoLtaR [ 27 Wrz 2009, 19:45 ]
Temat postu: 

bez problemu do zrobienia :) dobre jak ktos ma klase do 1150ccm na przyklad.

Autor:  Thomas [ 27 Wrz 2009, 19:49 ]
Temat postu: 

ZoLtaR napisał(a):
bez problemu do zrobienia Smile dobre jak ktos ma klase do 1150ccm na przyklad.

akurat ten silnik ma pojemność dokładnie 1108ccm :)

Autor:  STax [ 27 Wrz 2009, 20:25 ]
Temat postu: 

Thomas: ZoLtaR na bank wie ile ma ten silnik, chodzi o to, że ktoś startuje w zawodach z taką klasą pojemności.

Autor:  ZoLtaR [ 27 Wrz 2009, 21:37 ]
Temat postu: 

Thomas napisał(a):
ZoLtaR napisał(a):
bez problemu do zrobienia Smile dobre jak ktos ma klase do 1150ccm na przyklad.

akurat ten silnik ma pojemność dokładnie 1108ccm :)


czytanie ze zrozumieniem się kłania :wink:
jop jak w morde strzelił ma 1108 :wink:

Autor:  Leble99 [ 02 Gru 2009, 21:22 ]
Temat postu: 

Wow, STAX to przecierz ja bylem twoim natchnieniem by zalozyc temat!:))

Autor:  Mareksc [ 26 Lis 2013, 16:43 ]
Temat postu:  Re: 1.1 16v

Da się da się bez problemu do tego można jeszcze turbo :) wiem wiem po co skoro jest 1.2 1.4 tjet, a to właśnie dlatego żeby zrobić coś innego na seryjnych gratach dostępnych tanio a oto mój przykład 1.1 16v turbo http://www.youtube.com/watch?v=aHN8bl-RU9k

Autor:  Edimixer [ 08 Gru 2013, 22:18 ]
Temat postu:  Re: 1.1 16v

Ile zyskałbym km po zmianie zaworów, wtrysku na wielopunktowy (oczywiście kompa) i ewentualnie filtra powietrza na ten z 1.2?

Autor:  STax [ 08 Gru 2013, 23:48 ]
Temat postu:  Re: 1.1 16v

Milion.
;)

Nikt Ci chyba dokładnie tego nie powie, bo każdy silnik jest inny, ma inną moc w serii, można inaczej założyć głowicę (tzn. mniej lub bardziej splanować itp) i tak dalej i tak dalej.
Zmiana filtra na ten z 1.2 nic nie da, bo jest praktycznie taki sam. Więcej da zmiana przepustnicy...
Teoretycznie można by po takich zmianach optymistycznie liczyć, że będzie coś między 1.2 60 a 1.2 75 imho.

Autor:  Edimixer [ 09 Gru 2013, 00:06 ]
Temat postu:  Re: 1.1 16v

U Ciebie jest 82 km o ile się nie mylę, czyli powinno być jeszcze więcej gdyby "dodać" 8 zaworów. ;) Dużo czasu i pieniędzy by to pochłonęło? Pytam, bo na wiosnę planuję zmianę rozrządu i montaż wspomagania z 1.6.

Autor:  STax [ 09 Gru 2013, 00:09 ]
Temat postu:  Re: 1.1 16v

Edimixer napisał(a):
U Ciebie jest 82 km o ile się nie mylę, czyli powinno być jeszcze więcej gdyby "dodać" 8 zaworów.

Taa, tylko u mnie jest jednak "trochę" więcej części wymienionych.
Sama liczba zaworów nie daje sama z siebie mocy. W mk I 1.2 16v ma 86KM i 113Nm, w mk II już tylko 80KM i 114Nm, podczas gdy 1.2 75 ma 73KM i 106Nm czyli niewiele mniej, a przebieg momentu chyba nawet lepszy.

Koszt moich modów gdzieś w granicach 500-600zł się zamknął.

Autor:  Edimixer [ 09 Gru 2013, 00:16 ]
Temat postu:  Re: 1.1 16v

Interesuje mnie to co Ty masz, tylko z 16 zaworami.

Autor:  Piechuxt [ 09 Gru 2013, 00:56 ]
Temat postu:  Re: 1.1 16v

Edimixer, nie zrobisz tego jak stax, bo inne kolektory trzeba kombinować, inna przepustnica...inne wyniki ;)

Autor:  Edimixer [ 09 Gru 2013, 01:28 ]
Temat postu:  Re: 1.1 16v

Tzn. Chcę zmienić te same części co STax. Wiem, że identycznie nie zrobię. Pytam, bo elektryka przestaje mi wystarczać, a przy okazji wymiany rozrządu i uszczelki zaworów, można o tym pomyśleć.

Autor:  STax [ 09 Gru 2013, 18:24 ]
Temat postu:  Re: 1.1 16v

Edimixer napisał(a):
elektryka przestaje mi wystarczać

Jaka elektryka?
IMHO 16v to trochę ślepa uliczka, jeśli chodzi o dalsze mody.
Łatwiej można coś wykrzesać z 8v. Można kombinować z głowicami od GP 1.2 8v, większymi przepustnicami itp itd, a do 16V mało co pasuje bez przeróbek.

Autor:  Mareksc [ 10 Gru 2013, 00:34 ]
Temat postu:  Re: 1.1 16v

pasuje przepustnica z 1.6 16v, głowica z p1 ma zaletę bo po dwie sprężynki na zawór można użyć ssącego z 1.4 t-jeta, ja trochę modziłem głowice, czyli kanał ssące wydechowe powiększone do uszczelki. Mam głowice z p1 tam wsadziłem nowe sprężynki zaworowe z p2, wałki z p1 seryjne, przepustnice mam z alfy boxera 1.6 gdyż tak krokowiec i czyjnik położenia przepustnicy jak we fiacie jest :) zamach 3,4 kg, sprzęgło 200mm

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/