Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Projekt HHO
http://fiatpunto.com.pl/topic34767-50.html
Strona 3 z 4

Autor:  mariuz [ 29 Maj 2012, 23:00 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Przy hamowaniu silnikiem wtryski nie podają paliwa - sprawdzone kabelkiem ;)

Problemem pozostaje zmuszenie alternatora do przepompowania większej ilości energii "na zewnątrz" do instalacji elektrycznej. Powiedzmy, że sygnał w pedału hamulca otwiera tranzystor podłączający alternator pod dodatkowe obciążenie magazynujące energię. Tylko pod jakie?

Alternator możesz zamontować nawet od mercedesa 160A chłodzony cieczą. Podejrzewam, że dodatkowe 50A spowodowałoby przyjemne, niezbyt gwałtowne hamowanie (ale to tylko moje niczym nie podparte przypuszczenia).

Może kondensatory dużej pojemności używane do odpalania autka? Ale wtedy przydałby się jeszcze system start-stop...

Autor:  Angry_Us3r [ 29 Maj 2012, 23:05 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Albo po prostu drugi mały 30A akumulator w bagażniku.

Tylko, że to wszystko pewnie da taki zysk, że lepiej byłoby np. zmienić koła na mniejsze, wymienić olej na taki o mniejszej gęstości, odelżyć wnętrze...

Autor:  mariuz [ 29 Maj 2012, 23:20 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

No właśnie. Drugi akumulator i drugi alternator to dodatkowa waga niestety...

Policzyłem.
Autko jadące 100km/h ma energię kinetyczną 350kJ.
Autko jadące 50km/h ma energię kinetyczną 86kJ.

Do wytracenia jest 264kJ. Czyli 264Ws. Czyli np. obciążenie 2.64kW przez 100 sekund. Czyli przez 100 sekund pobierając prąd 183A (przy napięciu 14.4V) wyhamujemy auto ze 100km/h do 50km/h.
To już opory toczenia więcej dają... Jednak moje wyczucie na nic się zdało w tym przypadku ;)

No chyba, że przyjdzie ipIV i wyłapie błędy w moim rozumowaniu.

Autor:  Pietro [ 01 Cze 2012, 12:34 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

W autach hybrydowych napięcia są w setkach volt nie 12V żeby prąd nie był tak wielki, na 12V potrzeba kable jak od spawarki i mega altek
także lipa
a co do tego że mały zysk energetyczny to się nie zgadzam
podstawą działania odzysku przy hamowaniu jest jezda w mieście
w trasię się nie hamuje i jest mały zysk
na mieście można zaoszczędzić
ale takie wynalazki są fajne jeśli masz pod maską 4.2 v8 to widać zysk, bo w mieście koło 10l będzie spalanie jak się dobrze jeździ, ale przy 1.2 to bez sensu jak dla mnie, oszczędzić 1-2l/100 i wydać za auto kupę kasy więcej to nie wiem czy się zwróci
a co do HHO myślę że nie wyjdzie wam wcale super wynik jeśli w ogóle będzie zysk. Ogólnie jestem optymistą nowinek ale ta do mnie nie przemawia. Tak jak w polsce auta elektryczne żeby nie produkować CO2, a skąd ten prąd? z elektrowni węglowych które i tak to CO2 wyprodukują tylko 50km dalej :) i gdzie tu ekologia :D chyba tylko lokalna :)

Autor:  Angry_Us3r [ 01 Cze 2012, 13:53 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Tylko, że koszt przejechania 100km na pełnym napędzie elektrycznym to ok. 40% kosztu benzyny (przy 60gr za KWh, a można taniej - taryfy) + emisja CO2 jest niższa wyliczając g/100km wiedząc, ile się go wypuszcza dla wyprodukowania 1KWh. Także na krótkie dojazdy ~20km dziennie zajeb*sta sprawa.

Autor:  Pietro [ 01 Cze 2012, 18:49 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

nie no oczywiście że taniej na krótkie trasy
to się zgadzam w 100%
i Moment obrotowy wyższy na niskich obrotach przy silniku elektrycznym :D
ale ekologiczności tego rozwiązania się doszukuję
jeśli prąd jest z wiatru bądź tamy to i owszem, ale jak z węgla to jeden ch... :D

Autor:  Angry_Us3r [ 01 Cze 2012, 19:24 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Cytuj:
emisja CO2 jest niższa wyliczając g/100km wiedząc, ile się go wypuszcza dla wyprodukowania 1KWh


:roll:

Cytuj:
ale ekologiczności tego rozwiązania się doszukuję

Autor:  mariuz [ 02 Cze 2012, 00:24 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Pietro napisał(a):
ekologiczności tego rozwiązania się doszukuję

W elektrowniach jest wyższa sprawność zamiany energii cieplnej na elektryczną niż mały silniczek z samochodu. No i jakie tam jest filtrowanie spalin, a jakie w silnikach...

Tak samo taki diesel: http://m.moto.pl/MotoPL/51,113669,10007841.html będzie miał większą sprawność niż jakiś silniczek z pierdzikółka ;)

Autor:  Angry_Us3r [ 02 Cze 2012, 08:29 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Czyli ten sam wniosek, jeno napisany mądrzej :wink:

Ja bym z chęcią pojeździł pojazdem elektrycznym, prowadziłem Melexa, fajne ma przyspieszenie :E

Autor:  Pietro [ 03 Cze 2012, 09:35 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Akurat sprawność jest zbliżona silnika spalinowego i elektrowni węglowej
A co do wielkiego silnika to on ma większą (ale nadal do 50% chyba), ale to zasługa niskiej prędkości obrotowej.
Co do projektu HHO to Wyciąganie wodoru z wody po to żeby ponownie go spalić to bez sensu... Bilans energetyczny na zero i dochodzą straty jeszcze
chyba że tak jak mówiłem wytwarzanie będzie na masową skalę przy hamowaniu to jasne, coś się uzyska.
Ale w mieście, na trasie będzie to samo co bez tego układu
Większe efekty da pełne oświetlenie LED (tam gdzie można) i wyłączone radio :) tylko jak tu bez muzy jeździć :)

Autor:  Angry_Us3r [ 03 Cze 2012, 10:38 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Pełne oświetlenie LED + koła 13stki z niskim profilem + wywalenie gratów - myślę, że litr by urwał.
Ale ja się poświęcać w imię tego nie mam zamiaru ;)

Autor:  ipIV [ 08 Cze 2012, 09:33 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Doszliście w końcu do wniosku, że jednak przy tym spalanie nieznacznie się zwiększy ze myślicie sensowniej? :E

mariuz napisał(a):
No chyba, że przyjdzie ipIV i wyłapie błędy w moim rozumowaniu.
:E

No ok wartość opałowa 1kg benzyny to 40MJ/kg :> a że 1l ma 0,65kg... ;) to masz 26MJ/l

mariuz napisał(a):
Czyli 264Ws.


kWs ;)


1 hamowanie ze 100 do 50 to jest jaka oszczędność? :> ok. 10ml paliwa :E :E :E :E Doliczając straty mechaniczne z robi się 5ml, doliczając sprawność procesu elektrolizy robi się 2ml :E

Czyli ;E :E :E 1 hamowanie ze 100 do 50 to 1,1gr oszczędności :E (przy ham z mniejszych prędkości od 100 jeszcze gorzej... bo Ek = (mv^2)/2) :E Przy ham z większych - lepiej.


Także jak robiąc 100km się zrobi ekwiwalent 20 takich hamowań do będzie bdb :> :E Spalanie mniejsze o 22 gr czyli o 0,04l/100 :E :E :E

Zwrot instalacji (zał: 1,5kzł) po: 682 000km :rotfl2: :E

Autor:  mariuz [ 08 Cze 2012, 09:34 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Gęstość benzyny uwzględniałem przy obliczeniach,a ten "kilo" mi umknął rzeczywiście, ale już nie poprawię :E

Autor:  ipIV [ 08 Cze 2012, 09:35 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

mariuz napisał(a):
obciążenie 2.64kW przez 100 sekund.
100s... hmmmm no to 95% tej enegii pójdzie w straty, bo wyhamowanie ze 100 do nawet zera nie zajmuje 1m:40s :E

Altek o mocy 10-15kW + elektrolizer o takiej mocy :>

Autor:  mariuz [ 08 Cze 2012, 09:38 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

ipIV napisał(a):
no to 95% tej enegii pójdzie w straty

Pisałem, że pomijając straty na toczenie :P A przynajmniej miałem zamiar napisać :mrgreen:

Autor:  ipIV [ 08 Cze 2012, 10:16 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Angry_Us3r napisał(a):
Tylko, że koszt przejechania 100km na pełnym napędzie elektrycznym to ok. 40% kosztu benzyny
Jak samochody el. byłby powszechne to zapomnij o kWh za 50-60gr :E 2zł minimum :E Tak się zapowiada za 10-20lat jak bedziemy kontynuować tzw. "Unijną Politykę klimatyczną" :rotfl2: :E

Już szykujcie się na podwyzkę cen enegii elektr. za 1-2 lata o kilkadziesiąt gr z powodu pakietu 3x20 + kar za CO2.
tzw. OZE + kary za CO2 + 80% en. el. z węgla a nie z Atomu to będzie wesoło xD

:E :E :E

mariuz napisał(a):
W elektrowniach jest wyższa sprawność zamiany energii cieplnej na elektryczną niż mały silniczek z samochodu. No i jakie tam jest filtrowanie spalin, a jakie w silnikach...
38 stare bloki; 46 nówki węglowe :)

średnia sprawność sieci elen: 90% Czyli masz 34-41% (na Ślasku to moze byc 95%, nad morzem 80% :E)

Średnia sprawność samochodu spalinowego to 10-12%; Elektrycznego: 60-70%.

Doliczajac do tego srednią sprawnosć samochodu elektr.: 22%-26%

W spalinówce nawet jadąc w optymalnym pkt pracy nie wycisniesz 30% :E bo.. go długotrwale nie osiagniesz :E (chyba ze cisnąć pod odpowiednią górkę na odpowiednim biegu).. ten pkt jest pi*oko przy połowie zakresu rpm przy pełnym bucie :E

Btw. chcielibyście mieć tak czyste spaliny w samochodzie jak z węglówki :> :> :> Nie wspominając już o starych sztruclach :E

[ Dodano: 08 Cze 2012 09:43 ]

mariuz napisał(a):
Pisałem, że pomijając straty na toczenie :P A przynajmniej miałem zamiar napisać :mrgreen:


Jakbyś zapodał instalke o odpowiedniej mocy to proporcje mogą się odwrócić, ale z 2,6kW to se mozna :E

[ Dodano: 08 Cze 2012 09:43 ]

Pomijam fakt magazynowania H2.... bo jak to się ulotni to dupnie ino roz :E

[ Dodano: 08 Cze 2012 09:55 ]

mariuz napisał(a):
Problemem pozostaje zmuszenie alternatora do przepompowania większej ilości energii "na zewnątrz" do instalacji elektrycznej

Elektrolizer o większej mocy :> Prawo Ohma zrobi swoje :>

[ Dodano: 08 Cze 2012 09:56 ]

mariuz napisał(a):
Podejrzewam, że dodatkowe 50A spowodowałoby przyjemne, niezbyt gwałtowne hamowanie


Włacz długie, przeciwmgłowe, ogrzewanie szyby, wszystko co się da - praktycznie zerowa różnica będzie :>

[ Dodano: 08 Cze 2012 10:03 ]

mariuz napisał(a):
Może kondensatory dużej pojemności używane do odpalania autka?


bateria 15V 58F kosztuje 500zł :> (odpowiednik aku 15V 0,24Ah) :>

Nie można tak po prostu połączyć sobie szeregowo kilku superC za 10zł/szt 3V :>

Bo nierównomiernie napięcie się na nich rozkłada a przekroczenie maks napięcia je zabija, dlatego musi być układ elektroniczny wyrównujący napięcie stąd te 500zł....

[ Dodano: 08 Cze 2012 10:08 ]

mariuz napisał(a):
d***! Sprawność silnika spalinowego wynosi 30-50%


Sory ze jadę tak od tyłu..... :>

W tych 45l masz jeszcze inne produkty a nie sam H2 :E Sprawność procesu elektrolizy to z tego co wyczytałem 30-40% czyli na wyjściu w wodorze masz 150-200kJ. Gdyby tak było, że z 400kJ en.el. otrzymasz 500kJ w H2 to pozyskiwanie energii z H2 byłoby powszechne już dawno temu. Inna bajka jest taka ze te "litry" powinny być mierzone w warunkach tzw. 'Normalnych'. 0*C, 1013hPa (mając P i t mozna w sumie sobie wyliczyć wart. normalną :) gaz półdoskonały i liczymy :) )

Sprawność maksymalna tego silnika to max 25%. (przy opt pkt pracy: but w podłodze, ~3000rpm)... Średnio wychodzi ok 10-15%. Sprawność alternatora 85% Więc robi się.... trzeba te 500kJ pomnożyć przez: 0,12*0,85 = 0,1 :E

Autor:  mariuz [ 08 Cze 2012, 10:19 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

ipIV napisał(a):
trzeba te 500kJ pomnożyć przez: 0,12*0,85 = 0,1

Nie chciałem być posądzany o pesymizm, zakładałem najbardziej sprzyjającą sytuację i prawie udało mi się wyjść na zero :mrgreen: Szkoda, ze tylko na papierze...

Sprawność elektrolizy pomijałem, a nawet uwzględniałem w obliczeniach używając przytoczonych wcześniej wartości. Zauważ, ze nie brałem wyników z podstaw teoretycznych tylko z rzeczywistych pomiarów.

Autor:  ipIV [ 08 Cze 2012, 10:35 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Fizyki nie oszukamy :E

[ Dodano: 08 Cze 2012 10:26 ]

Średnia sprawność silnika w samochodzie założona na poziomie 12% to ekhm.... realne założenie dla jazdy miejskiej ;D

[ Dodano: 08 Cze 2012 10:29 ]

Żeby przejechać 100km autem o masie 1t z v=70km/h trzeba ok 7-8kWh en. mechanicznej na kołach :>


Zakładając (optymistycznie) spr silnika i ukł napędowego: 20%


7kWh = 25MJ :) 1l/100km ;)

Zgadza się? :) 1/0,2 = 5l/100 :P

[ Dodano: 08 Cze 2012 10:32 ]

mariuz napisał(a):
Sprawność elektrolizy pomijałem, a nawet uwzględniałem w obliczeniach używając przytoczonych wcześniej wartości. Zauważ, ze nie brałem wyników z podstaw teoretycznych tylko z rzeczywistych pomiarów.


Spoko :D szacunkowo i tak jest OK :P

[ Dodano: 08 Cze 2012 10:33 ]

zwracam uwagę na to, że jakby wszystko po kolei przeanalizować jak trzeba to zrobi się tylko gorzej :E

[ Dodano: 08 Cze 2012 10:35 ]

Do moich wyliczeń szacunkowych czasami zakładam że 1KM = 1kW :E

Autor:  krzysiek82 [ 21 Sie 2012, 16:46 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

jestem w stałym kontakcie ze Stefanem Myszkowskim twierdzi, że to lekko mówiąc lipa. Z drugiej strony pytałem firmy które tym handlują jakie badania przeprowadzały czy chociaż pomiar AFR był robiony żadna z firm mi nie odpowiedziała. To sprawiło, że mam zdanie na ten temat, tym bardziej, że jeden z ważniejszych autorytetów na scenie motoryzacyjnej myśli podobnie do mnie.

Autor:  mariuz [ 21 Sie 2012, 20:02 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

To ma szanse działać. I ma szanse oszczędzać - o ile wodór jest sprężony w butli i jest produkowany gdzie indziej a nie na aucie :E

Czyli podsumowując: bez sensu :mrgreen:

Autor:  Angry_Us3r [ 21 Sie 2012, 20:06 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

I cholernie niebezpieczne :E

Autor:  mariuz [ 21 Sie 2012, 20:47 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Wodór pod ciśnieniem czy instalacja HHO?

Bo w HHO to prędzej bym się spodziewał wybuchu akumulatora niż uszkodzeń od wybuchu tego wodoru :E

Autor:  Angry_Us3r [ 21 Sie 2012, 20:58 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Wodór pod jakąkolwiek postacią :E
Już doszliśmy do wniosku, że nie da się nic z tym zdziałać.

Autor:  RafaelSaures [ 24 Sty 2013, 22:17 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Hohoho! Dawno mnie tu nie było. Nawet nie wiedziałem, że taka dyskusja się tu zrobiła :D
Nie wiem chłopaki co Wam tu napisać. Sprzęt leży w piwnicy i się kurzy. Jak tylko zrobi się ciepło to zamontuję do auta i zacznę w końcu sprawdzać czy są oszczędności.

Autor:  mariuz [ 26 Sty 2013, 12:43 ]
Temat postu:  Re: Projekt HHO

Jak znajdziesz sposób na zbieranie wodoru pod ciśnieniem to wtedy się baw :P

Zasadniczo już kiedyś ktoś wymyślił taką instalację, powiem Wam, że nawet to się sprawdza.

Całe ustrojstwo nazywa się CNG i naprawdę na tym potrafią jeździć samochody.

Strona 3 z 4 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/