Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Wymiana uszczelniaczy trzonków zaworów
http://fiatpunto.com.pl/topic46774.html
Strona 1 z 1

Autor:  czech22 [ 20 Kwi 2014, 21:12 ]
Temat postu:  Wymiana uszczelniaczy trzonków zaworów

Narzędzia:
- przyrząd do naciskania sprężyny zaworowej
- magnesy
- sznurek
- szczypce
- kołek do nabijania uszczelniacza (w kołku przewierciłem otwór 8 mm i nawierciłem otwór 11 mm)
- podstawowe narzędzia
Załącznik:


Wymienione:
- uszczelniacze trzonków
- pompa wody
- pasek
- zimering
- płytki regulacyjne zaworów

Kolejność prac:
1) Ściągamy filtr powietrza, dekiel zaworów, obudowę rozrządu, akumulator
Załącznik:


2) Zrzucamy pasek rozrządu - przy wymianie paska pomocne jest odkręcenie małej osłony plastikowej w nadkolu. Wtedy mamy wgląd na koło pasowe alternatora oraz paska rozrządu. Przy wymianie paska zrzucić pasek alternatora.
Załącznik:


3) Przy wymianie pompy upuścić płyn chłodniczy - używam do tego wężyka i dużej strzykawki, upuszczam przez wlew.
Załącznik:


4) Zdjąć obudowę cewek - można wyjąć przewody zaznaczając ich kolejność.
Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


5) Wykręcić świece.
6) Przystępujemy do sprawdzenia luzu zaworów - odnotować i ewentualnie obliczyć grubość nowych płytek w następujący sposób:
grubość płytki + wartość luzu - wartość nominalna = grubość nowej płytki np.
3,95 + 0,5 = 4,45
4,45 - 0,4 = 4,05
Płytkę 3,95 zamieniamy lub kupujemy grubość 4,05.
7) Przystępujemy do odkręcenia wałka rozrządu - 4 śruby + 2 przy cewkach.
- odkręcałem równomiernie wszystkie śruby
- wyjąć przewód olejowy lekko go podważając
Załącznik:


Załącznik:


8) Za pomocą magnesu wyjąć wszystkie szklanki zaworowe.
Ważne: ułożyć w odpowiedniej kolejności, nie pomieszać!
Załącznik:


Załącznik:


Pozamieniać lub zakupić nowe płytki zaworowe. Teraz przystąpić do wymiany uszczelniacza - tłok musi być w GMP. Wkładamy sznurek. Oczywiście sznurek jest włożony do cylindra przez otwór na świecę i do tego cylindra, gdzie wyjmujemy sprężynę. Akurat fotki należy traktować jako podglądowe. Zabezpieczyć szmatami wszystkie otwory olejowe do cylindra. Nacisnąć sprężynę zaworową i wyjąć zabezpieczenie magnesem.
Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


UWAGA - zawór nie może się chować.
Musi oprzeć się na sznurku.
- wyjąć sprężynę i mamy dostęp do uszczelniacza. Szczypcami wyjąć uszczelniacz.
Załącznik:


- na wszelki wypadek, aby nie uszkodzić nowego uszczelniacza wycięcie na trzonku owinąłem taśmą.
- wytarłem z oleju miejsce osaczenia uszczelniacza, a część roboczą posmarowałem olejem.
Nałożyłem nowy uszczelniacz na trzonek zaworu i lekko dobiłem go tym kołkiem.
Załącznik:


Załącznik:


Tak po kolei wszystkie zawory. Poskładać wszystko w odwrotnej kolejności. Po zamontowaniu wałka rozrządu w razie wymiany płytek sprawdzić jeszcze raz wszystkie luzy zaworów. Po zmontowaniu wszystkiego odłączyłem pompę paliwa i zakręciłem rozrusznikiem, aż olej zalał wszystko co trzeba.

Autor:  dzikus82 [ 25 Lip 2015, 21:38 ]
Temat postu:  Re: Wymiana uszczelniaczy trzonków zaworów

Witam super temat dzisiaj jestem właśnie po próbie wymiany uszczelniaczy. Czemu po próbie bo wymieniłem tylko 2 szt. resztę zabezpieczeń za ch....a nie mogłem zdjąć tak się zakleszczyły. Kupa niepotrzebnej roboty więc jeśli ktoś chce wymienić za wszelką cenę musi się liczyć z demontażem głowicy i większymi kosztami.

Autor:  steyr [ 25 Lip 2015, 22:06 ]
Temat postu:  Re: Wymiana uszczelniaczy trzonków zaworów

zamków na zaworach nie mogłeś ściągnąć? dobry klucz to podstawa :wink:

Autor:  czech22 [ 28 Lip 2015, 20:47 ]
Temat postu:  Re: Wymiana uszczelniaczy trzonków zaworów

Nie rozumiem dlaczego ten problem wystąpił, bo u mnie wszystkie wyskoczyły bez problemu. Ważne aby zawór dobrze był podparty.

Autor:  pmx007p1 [ 29 Sie 2018, 02:30 ]
Temat postu:  Re: Wymiana uszczelniaczy trzonków zaworów

OK. Drobne uwagi:
- wnętrze obłożone szmatką, aby nic nie wpadło w silnik (np. śrubka) - ale były przypadki, że szmatkę pozostawiono (uważać);
- przyrząd do naciskania na sprężyny wykonać w wersji mocowanej za dwa otwory (nie jeden), ryzyko wyłamania czegoś;
- dłuższe szczypce z zaokrąglonymi końcami w sam raz do ściągania uszczelniaczy zaworów (ale też np. kabli ze świec), można kupić w marketach budowlanych, zwykłe mogą nie dać rady;
- przy okazji uszczelniaczy i luzów zaworowych można jeszcze zrobić test sprężania, czy szczelności (że o świecach nie wspomnę).

Kłopotliwe "zamki" ("pierścienie dwudzielne", czy jakoś tak to się nazywało fachowo), które nie chcą zejść (przy nacisku na talerz trzonek też jedzie - a powinien zostać i uwolnić zameczki) można lekko z czuciem wstrząsnąć (bez pomocy docisku na sprężyny i z dociskiem, na przemian), klepnąć młotkiem talerzyk, powinno odpuścić.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Dźwignia mocowana na dwie śruby.


Poza tym (krytyka), poradnik wymiany uszczelniaczy, a nie pokazuje jak wyglądają uszczelniacze... :> Wyglądają o tak:
Image

Autor:  secageheh [ 06 Paź 2020, 23:59 ]
Temat postu:  Re: Wymiana uszczelniaczy trzonków zaworów

A czy przykręcanie narzędzia śrubami pokrywy zaworów jest bezpiecznym rozwiązaniem? Czy nie istnieje ryzyko uszkodzenia gwintu? Może lepiej zastosować mniejszą śrubę i zakręcić ją od spodu nakrętką?

Autor:  pmx007p1 [ 07 Paź 2020, 11:39 ]
Temat postu:  Re: Wymiana uszczelniaczy trzonków zaworów

Przecież napisano powyżej, że nie jest bezpieczne (chociaż zadziała i mnóstwo ludzi tak robiło, ale...ryzyko uszkodzeń jest).
Czyli lepiej mocować za dwie śruby - te grubsze śruby na środku, po podporze/łożysku wałka. Tylko nie uszkodzić ("wgniotki") powierzchni.
Image
Image
Uszczelniacze obejrzeć lusterkiem, jak głęboko siedzą, czy "do oporu" i tak samo wcisnąć ("nabić" z czuciem, odpowiednim narzędziem, tulejką, nasadką itp.) nowe. Raczej nie ma sensu mierzenie głębokości osadzenia, skoro jest (przynajmniej tutaj w Punto 1) przewidziany opór/występ.
Image

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/