Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Wymiana Tylnej Belki Punto 2/2FL/Classic
http://fiatpunto.com.pl/topic16034.html
Strona 1 z 2

Autor:  Adas [ 25 Maj 2009, 16:10 ]
Temat postu:  Wymiana Tylnej Belki Punto 2/2FL/Classic

Wymiana Tylnej Belki Punto 2/2FL/Classic


Na początku należy wspomnieć, że pracę możemy wykonać, bez kanału, potrzebne są dwie osoby.



Co nam będzie potrzebne:

- nowa belka :E
- klucze: klucz do kół, klucz nasadowy 31 do odkręcenia tylnych piast, klucze
płaskie:7,8,10,11,12,13,17. Klucze oczkowe/nasadowe: 17,19
- pół litra płynu hamulcowego dot-4(ewentualnie, zaciski do wężyków hamulcowych)
- smar grafitowy
- odrdzewiacze: wd-40, penetrus itp.
- szmatki do przecierania
- lewarki, pieńki do podstawienia
- osoba do pomocy
- czas-ok.3,5h na spokojnie.


Na początku, musimy podnieść tył samochodu, i postawić go na lewarkach plus pieńki. Oczywiście pierw delikatnie luzujemy kółka. Po podniesieniu, odkręcamy tylne koła, zdejmujemy bębny(2 śrubki).

Następnie, psikamy wd-40 na śrubki cylinderków + odpowietrznik (są z tyłu), na śrubki przewodów hamulcowych jak i główne śruby mocowania belki i dolne śruby amortyzatorów. Zanim odrdzewiacz zrobi swoje..


Image

Image


Image

Image


Image



Odkręcamy kluczem 31 nasadowym nakrętki piast, po czym wyjmujemy piasty.


Następnie zdejmujemy płaskim śrubokrętem dolną sprężynę szczęk, a także spinki z bolcami trzymającymi. Teraz delikatnie rozchylamy z dołu, i wyjmujemy cały komplet szczęk, przy pomocy kombinerek, łapiemy za końcówkę linki ręcznego i wyjmujemy ją z łapki szczęk. Odkładamy wszystkie części do bębna-robi jako pojemnik na części. Wyjmujemy linkę ręcznego z „belki”.




Image

Image


Odkręcamy teraz przewód hamulcowy metalowy z cylinderka, a później odkręcamy go od strony przewodu gumowego. Wyjmujemy go, i wypychamy przewód gumowy z belki. Jeśli ktoś ma zaciski, to należy je zacisnąć na tym przewodzie gumowym, inaczej wycieknie nam cały płyn hamulcowy. Gdy przewody hamulcowe są odkręcone, odkręcamy, cylinderki, amortyzatory z dołu, robimy to z obu stron. Następnie naciskamy belkę w dół i wyjmujemy sprężyny, wyjdą bez problemu.

Teraz odkręcamy główne śruby mocujące belkę do auta, po jednej z każdej strony. Po odkręceniu, chwytamy za belkę do tyłu i trochę w dół, belka wychodzi.



Image


Image

Image

Image


Belki :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Czyścimy "kołyskę" :)

Image

Image

Image


Smarujemy poduszki belki, i "kołyskę".

Image

Image

Image

Wkładamy naszą nową belkę, potrzebne są dwie osoby. Gdy włożyliśmy, musimy teraz wycelować śrubą, możemy sobie pomagać jakimś cieńszym bolcem, po ustawieniu, wciskamy śrubę i modlimy się by weszła. Mi się udało za 2-3 podejściem. Przykręcamy mocno do oporu.

Zaczynamy wszystko składać, jak przy demontażu, tyle, że w odwrotnej kolejności. Sprężyny na dole, te plastiki, pasują tylko w jednym punkcie, także nie wsadzimy inaczej.

Całą operacja nie jest skomplikowana, jedyny problem, to odkręcenie przewodu metalowego od gumowego, przynajmniej u mnie tak było, tak to jest gdy nie ruszane od nowego (rocznik auta 2001). Po skręceniu wszystkiego, należy odpowietrzyć układ hamulcowy, czyli wlewamy do zbiorniczka max, i odpowietrzamy, co jakiś czas obserwując poziom płynu.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Koniec :)

Image


Belkę wymieniałem, ponieważ, prawe tylne koło jest jakby bardziej schowane do środka niż lewe (i na dużych wertepach obciera o nadkole-gdy jest obciążony), po wymianie nic się nie zmieniło-no cuż, także to nie wina belki, widocznie ten typ tak ma:E, plus, że przesmarowałem i lżej chodzi.

Jakby komuś była potrzebna dobra belka z dobrymi gumami, proszę o Maila, 100% pewna :E.


Autor: Adas

Pozdrawiam

Autor:  Wacek [ 25 Maj 2009, 17:02 ]
Temat postu: 

brawo 8)

Autor:  domin45670 [ 25 Maj 2009, 17:12 ]
Temat postu: 

Adas, ciekawi mnie co może być powodem przestawienia całej belki, bo widzę, że lewe koło jest chyba trochę zbyt na zewnątrz :mysli:

Autor:  Adas [ 25 Maj 2009, 17:18 ]
Temat postu: 

To, że był jeszcze nie opuszczony :). Można to zauważyć :)

[ Dodano: 25 Maj 2009 17:18 ]
Robiłem to w ubiegłą sobotę, nie zdążyłem zacząć, a tu grzmoty i zaczęło mocno padać, zalatywało do garażu, dobrze pifko było to jakoś przecierpiałem:).

I tak se teraz myślę, jak ktoś ma problemy z wymianą szczęk.. :E :hahaha:

Autor:  lakikwap [ 25 Maj 2009, 18:18 ]
Temat postu: 

kolejny odcinek z seri ASO ADAS :E

Adas napisał(a):
I tak se teraz myślę, jak ktoś ma problemy z wymianą szczęk..

mi sie wydaje że ja bym miał.. ale może dlatego że nawet nie próbowałem, teraz będe próbował robić jak najwięcej rzeczy sam. A z twoimi poradnikami to pestka. Brawo!

Autor:  Adas [ 25 Maj 2009, 18:38 ]
Temat postu: 

Jak masz aparat to rób fotki przy demontażu, byś w razie co wiedział jak to na początku wyglądało :).

Autor:  lakikwap [ 25 Maj 2009, 19:01 ]
Temat postu: 

no właśnie tak myśle że jak sie zabiore za coś to wyląduje u mechanika itak itak :oops:
w wolnym czasie czeka mnie wymiana gum na stabilizatorze (odkręcić i przykręcić nowe, ale pewnie i tak urwe jakąś śrube i będzie zonk :-o )
no i czyszczenie przepustnicy i wymiana świec (mam nadzieje że nic nie skopie przy tym)

Autor:  rafał79 [ 03 Cze 2009, 18:34 ]
Temat postu: 

w swoim też widzę że lewe koło bardziej na zewnątrz niz prawe...czyżby ten typ tak miał???...a powiedzcie czy da sie domowymi sprzętami wymienić tuleje tylnej belki?

Autor:  Adas [ 03 Cze 2009, 19:03 ]
Temat postu: 

Hmm. Mogę ci sprzedać, cała tylną belkę z dobrymi gumami :). Tanio :D

Autor:  xONx [ 03 Cze 2009, 22:38 ]
Temat postu: 

czy belka z HGT będzie pasowała do punto 2 (przed FL) :?:

Autor:  ipIV [ 03 Cze 2009, 22:43 ]
Temat postu: 

xONx napisał(a):
czy belka z HGT będzie pasowała do punto 2 (przed FL) :?:


Powinna ale mogą być jaja z układem hamulcowym i za dużą siłą hamowania z tyłu.

Po pierwsze zanim tarcze z tyłu, to przynajmniej 257x20 na przód lub lepiej 284x22 :E

Autor:  xONx [ 03 Cze 2009, 23:29 ]
Temat postu: 

ipIV napisał(a):
Powinna ale mogą być jaja z układem hamulcowym i za dużą siłą hamowania z tyłu.


możesz to wytłumaczyć :?:

taka belka od Punto 2 HGT kosztuje około 500 zł

Autor:  ipIV [ 03 Cze 2009, 23:50 ]
Temat postu: 

xONx napisał(a):
możesz to wytłumaczyć

Z tyłu masz zawsze mieć mniejszą siłę hamowania bo tyłek jest lzejszy - ślisko + zakręt + hamulec = zablokowane tylne koła... miło :E

Jak przodu nie zmodyfikujesz to hmmm tarcze 240 przód i identiko z tyłu - ja dziękuję :E

Niby są zwężki w przewodach, ale w przypadku silniejszych hamulców tarczowych może być ciągle za mocno :>

Tutaj tego chyba jeszcze nikt nie sprawdził jak to dokładnie wygląda także.... nie sprawdzisz nie przekonasz się :E

Jak bawisz się w taką modyfikację to dolicz 3x tyle kosztów na nieprzewidziane rzeczy :E


Jak nie modyfikujesz ekstremalnie silnika, to jest to imho bezsens.... i głupota jak najpierw nie weźmiesz się za przód.

[ Dodano: 03 Cze 2009 23:50 ]
Przy modyfikacji układu hamulcowego należy się raczej kierować rozsądkiem, a nie tym, że tarcze z tyłu wyglądają kóóól :E ;)

Autor:  E.T. [ 04 Cze 2009, 00:50 ]
Temat postu: 

ipIV napisał(a):
Tutaj tego chyba jeszcze nikt nie sprawdził jak to dokładnie wygląda także.... nie sprawdzisz nie przekonasz się

ktoś z forum ma w jtd!

Autor:  ipIV [ 04 Cze 2009, 01:02 ]
Temat postu: 

E.T. napisał(a):
ktoś z forum ma w jtd!

no i z tego co pamiętam 284mm z przodu ;)

Autor:  E.T. [ 04 Cze 2009, 05:41 ]
Temat postu: 

CINEK_ napisał(a):
Obecnie konfiguracja auta wygląda tak:
(..)
- tył montaż hamulców tarczowych z HGTy
- przód tarcze 284mm, zaciski na dużym tłoku (stilo 150/alfa 156)
(..)

Autor:  Adas [ 27 Lip 2009, 17:56 ]
Temat postu: 

Po wymianie belki, wiedziałem, że moja stara była ok, a że prawe jest bardziej schowane niż lewe, to już ten rocznik kropka ma. Inni mają podobnie:). Ale.. miała słabe tuleje, także... Wymieniłem i je, czyli 2 raz
belka Out.. 25.07.2009 Sobota, godzina 8.30 rano, garaż sąsiada-podziękował :mrgreen:

New :)

Image


Operacja ;]


Ściągamy strzykawką płun hamulcowy z zbiorniczka.

Image

Image

Wyjołem je, za pomocą wiertarki, i piłki nożówki (cieńkiej).

Image

Image

Odkręcamy, wyjmujemy :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Samoróbka "Prasa" na 2 klucze :E

Image

Image


Wspomaganie...:D

Image

Gotowe

Image


A, teraz to już włożenie belki i cicha komfortowa jazda, z tyłu nic nie puka i jakby plastiki przestały na dużych wertepach.. To chyba było tego wina..

Wrzucę film na youtuba, jak to wyglądało, i jak mocne dobite były tuleje:)

Autor:  ipIV [ 27 Lip 2009, 20:26 ]
Temat postu: 

rafał79 napisał(a):
w swoim też widzę że lewe koło bardziej na zewnątrz niz prawe

Przyczyna ocierania LT opony z tyłu u mnie :E :E :E Z prawej nic, z lewej trze w miejscu łączenia zderzaka z błotnikiem :/ Nadkole dam blacharzowi zaklepać.

Autor:  Adas [ 27 Lip 2009, 22:15 ]
Temat postu: 

Filmy z wymiany tulei/belki..

http://www.youtube.com/watch?v=tC_yQtjVKbQ

http://www.youtube.com/watch?v=l19tXM0Kb14

Jedna wielka rozpierducha, bywa :).

Autor:  Chomik [ 27 Lip 2009, 23:00 ]
Temat postu: 

Co do odkręcenia piasty na początku mam drobne zastrzeżenia. Gdyż ponieważ nie ma takiego klucza jak 31. Jest 30 albo 32. :wink:

Autor:  Adas [ 28 Lip 2009, 06:09 ]
Temat postu: 

32 :).

Autor:  remind [ 09 Wrz 2009, 20:56 ]
Temat postu: 

Adas a czasem nie masz różnych felg z tyłu ? ET35 ET58 np? bo jakieś dziwne.

Autor:  Adas [ 09 Wrz 2009, 21:44 ]
Temat postu: 

Remind: sprawdzę to, może nawet jutro, kropek póki co tylko śmiga, ostatnio nie mam dla niego zbyt wiele czasu :(. A jak Wahacze Qapy ?:D

Autor:  Courage [ 02 Kwi 2013, 14:41 ]
Temat postu:  Re: Wymiana Tylnej Belki Punto 2/2FL/Classic

Panowie, pytanie. Bo w niedzielę przyrabalem lewa strona w krawężnik, właśnie tylnym kołem. Wizualnie z zewnątrz wszystko wygląda ok, felga też cala.
Ale jadąc odnoszę wrażenie, ze jakby sciagalo mnie.

Idze jakoś sprawdzić, czy belka jest ok? Na SKP to dadzą rade sprawdzić? :|

Autor:  Adas [ 02 Kwi 2013, 15:41 ]
Temat postu:  Re: Wymiana Tylnej Belki Punto 2/2FL/Classic

Da się, pełna geometria, i jest regulacja tylnej belki na tych 3 śrubach z każdej stron, luzujesz śruby i można ją przesuwać i to o całkiem niezłe kąty. No ale to ma się do całości, jak z jednej strony skrzywiłeś to raczej belka do wymiany, jak coś to mam całą belkę z nowymi gumami:).

Strona 1 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/