Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V
http://fiatpunto.com.pl/topic22056.html
Strona 1 z 2

Autor:  ipIV [ 28 Cze 2010, 08:25 ]
Temat postu:  Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Poziom trudności: 0/10

Potrzebne będzie:

- linka wyboru lub zmiany biegów - zależy co chcemy zmienić.
- kanał :!: - koniecznie
- masa dziwnych narzędzi - szczypce, płaskie klucze, żabka itp itd... pomagałem sobie również kawałkiem znalezionej cegły żeby do podważania mieć lepszy punkt przyłożenia :lol2: :E
- małe imbusy.
- duuuużo cierpliwości...


Teraz tak.... mamy 2 linki:

- zmiany biegów (odp. za ruch przód/tył)
- wyboru biegów (odp. za ruch lewo/prawo)

w zależności od tego którą chcemy zmienić tę kupujemy.

Jeśli ktoś ma tłumik środkowy - trzeba wydech zdemontować.



1. Lokalizujemy linki

Image

2.
Linki są zamocowane na taką kulkę? - nie wiem jak się to nazywa oraz pancerz jest przymocowany na taką blaszkę:

Image

Wyciągamy blaszkę szczypcami :) złapać za zagięcie i przekręcić o 90* i schodzi :P

3. Jak mamy tłumik to demontujemy wydech...

4. Linki wchodzą do dolnej obudowy dźwigni - osłona końcówek linek trzyma się na 6 śrubek - jakiś mały imbus... 4/5/6 - nie pamietam :E
odkręcamy i zobaczymy cos takiego:

Image

5. Tu też wyciągamy blaszkę linki którą wymieniamy...

6. Teraz hardcore.... - odpięcie linek..

najlepiej końcówki przekręcić możliwie tak jak sie da i próbować różnymi sposobami podważać.... przy skrzyni zajęło mi to 10minut natomiast przez przeszkadzającą rurę wydechu pod dźwignią około 40min...

sukeees! :)

Image

7. Otwieramy mocowanie linki i wyciągamy :)

Image

Stara vs. nowa:

Image
Image

8. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności - tu idzie bezproblemowo :)

Image
Image

Tyle! Cieszymy się lekko chodzącą dźwignią - można biegi zmieniać 1 palcem :P

[ Dodano: 28 Cze 2010 08:25 ]
nowy świeżo opanowany patent zdejmowania linek:

Zaraz za główką złapać płaskim kluczykiem 11 i przekręcić. Schodzi bez zająknięcia od razu :lol:

Autor:  tomi8 [ 28 Wrz 2010, 12:21 ]
Temat postu: 

Witam, ostatnio skorzystałem z niniejszego opisu, który okazał się bardzo pomocny, thnx ipIV:) ale po wymianie drążek zmiany biegów przesunął się w prawą stronę, przez co włączając pierwszy i drugi bieg trzeba trzeć aż po siedzeniu. Czy ktoś z Was oriętuje się czy jest tam jakaś regulacja? Bo oblookałem wszystko i jakoś nie zauważyłem. Proszę o szybką pomoc, bo żona mnie klnie, że coś zrobiłem nie tak. :E PS tak na marginesie, mam skrzynię 6-cio biegową i okazuje się, że linki są uniwersalne do 5-cio i 6-cio biegowej. Jedyna różnica to taki metalowy kwadracik na jednej z linek przy silniku, który trzeba wcisnąć dla 6-cio biegowej. Ja na początku nie wcisnąłem i miałem tylko 5 biegów i wsteczny normalny bez podciągania pierścienia :-o , Pozdro.

Autor:  ipIV [ 28 Wrz 2010, 12:28 ]
Temat postu: 

na odwrót linki nie założyłeś przypadkiem? :E

Autor:  tomi8 [ 28 Wrz 2010, 13:57 ]
Temat postu: 

hmmm wydaje mi się, że chyba nie :roll: najpierw wypiąłem jedną z nich i porównałem z nowymi. Ta która wygladała tak samo poszła w miejsce starej. Na drugi ogień poszła druga linka, tak więc chyba pomyłka nie wchodzi w grę :) Pamiętam, że chyba linki miały różne średnice tych kulek na końcach, więc chyba ciężko jest je pomylić :E Drążek na pewno jest przesunięty w lewo bo nawet jak chcę wrzucić 5-ty albo 6-ty bieg to odchylając go maksymalnie w prawo nie mągę wrzucić tych biegów, muszę lekko cofnąć do środka i dopiero wchodzą, ale tam jest na drążku pod mieszkiem taka śruba ograniczająca, która jak się wykręci to nie daje całemu drążkowi póść za daleko w prawo. Wykręciłem ją i jest ok. Tylko ta 1 i 2 żonie przeszkadza bo ma za krótkie nóżki i musi mieć fotel bardzo blisko, ja odsuwam fotel dalej i mi to nie przeszkadza. No ale to w końcu autko żony i ona najczęściej nim jeździ, więc musze coś z tym zrobić, tylko niech ktoś mi podpowie co? :mrgreen: Pozdrawiam i czekam na jakieś sugestie.

Autor:  ipIV [ 28 Wrz 2010, 18:31 ]
Temat postu: 

ale chodzi o stronę przy skrzyni ze stroną pod dźwignią :>

Autor:  marcin186 [ 28 Wrz 2010, 18:37 ]
Temat postu: 

tomi8 a przy skrzyni na jednej z linek jest taki uchwyt który się przestawia. Spróbuj go przestawić w którymś kierunku, mi też biegi nie wchodziły dopóki nie poprzestawiałem tego uchwytu.

Image

Autor:  tomi8 [ 04 Paź 2010, 17:48 ]
Temat postu: 

ipIV już rozumiem co masz na myśli :wink: ale tak zamienić się nie da bo linka wyboru biegów (odp. za ruch lewo/prawo) ma na jednym końcu taki guziczek (dokładnie ten który pokazał na zdjęciu marcin186), więc to raczej odpada.
marcin186 z tym guziczkiem/uchwytem już walczyłem, mam skrzynie 6-cio biegową i na poczatku po wymianie go nie wcisnąłem (stara linka tego nie miała) i miałem tylko 5 biegów i wsteczny normalnie wchodził bez podciągania tego pierścienia na drążku, ale później wcisnąłem ten guziczek i się pojawiła 6-tka i wsteczny po podciągnięciu pierścienia. Linka jest uniwersalna dla 5 i 6 biegowej skrzyni, więc ten trop też raczej odpada. Może dziś uda mi się skorzystać z kanału to obejrzę to jeszcze raz dokładnie, wymontuję linkę i porównam jeszcze raz ze starą. Linka na 100% jest dobra bo dobierałem ją po nr nadwozia, a ePer też pokazuje ten nr częsci dla tego auta i jest on nowszym zamiennikiem tej starej linki. Tak więc nie wiem o co tu chodzi, ale chyba bez młotka się nie obędzie :E Pozdrawiam i dzięki za wszelkie sugestie.
Oczywiście, jeśli ktoś mógłby zaproponowac coś jeszcze to bardzo proszę :)

[ Dodano: 04 Paź 2010 17:48 ]
No i eureka :mrgreen: problem wyjaśniony, marcin186 miał rację i wielkie dzięki dla niego za podpowiedź :pom:. Otóż jedyna regulacja jest właśnie pod tym guziczkiem, który wskazał na zdjęciu. Mnie troche zmyliło to, że po założeniu nowych linek wsteczny zaczął wchodzić w miejscu 6-go biegu bez podciągania pierścienia na drążku zmiany biegów, w tej sytuacji linka była maksymalnie skrócona, przez co był taki efekt. Później wdusiłem ten guziczek i biegi zaczęły wchodzić w miarę normalnie i tak jeździłem. Trochę mnie teraz dziwi, że w ogóle wchodziły skoro niezablokowany koniec linki wydłużał sie i skracał kiedy chciał :E Po dokładnych oględzinach starej linki znalazłem sposób jej regulacji i poszedłem po rozum do głowy (czyt. cztery browary) :hahaha: ustalwiłem tą końcówkę linki mniej więcej w połowie zakresu regulacji i zablokowałem poprzez wyciśnięcie tego guziczka (reguluje się na wciśniętym). Efektem tego jest przesunięcie się drążka w prawo do prawidłowej pozycji, wrzucając 1 i 2 bieg już żonka nie trze gałką po siedzeniu :mrgreen: wszystkie biegi 1-6 oraz R wchodzą jak masełko bez żadnego zająknięcia. Dzięki wszystkim za pomoc, pozdrawiam.

Autor:  marcin186 [ 04 Paź 2010, 17:50 ]
Temat postu: 

tomi8 napisał(a):
No i eureka Mr. Green problem wyjaśniony, marcin186 miał rację i wielkie dzięki dla niego za podpowiedź Pomógł



A mówiłem że to to :mrgreen: pozdro

Autor:  Dokaz [ 02 Gru 2012, 23:09 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Mam problem z wbiciem pierwszego biegu, strasznie dużo siły muszę wkładać na zimnym silniku, jak jest ciepły wszystko ok.
Wina leży w tych linkach ?

Autor:  Yoker [ 30 Sty 2013, 17:04 ]
Temat postu:  Re:

tomi8 napisał(a):
hmmm wydaje mi się, że chyba nie :roll: najpierw wypiąłem jedną z nich i porównałem z nowymi. Ta która wygladała tak samo poszła w miejsce starej. Na drugi ogień poszła druga linka, tak więc chyba pomyłka nie wchodzi w grę :) Pamiętam, że chyba linki miały różne średnice tych kulek na końcach, więc chyba ciężko jest je pomylić :E Drążek na pewno jest przesunięty w lewo bo nawet jak chcę wrzucić 5-ty albo 6-ty bieg to odchylając go maksymalnie w prawo nie mągę wrzucić tych biegów, muszę lekko cofnąć do środka i dopiero wchodzą, ale tam jest na drążku pod mieszkiem taka śruba ograniczająca, która jak się wykręci to nie daje całemu drążkowi póść za daleko w prawo. Wykręciłem ją i jest ok. Tylko ta 1 i 2 żonie przeszkadza bo ma za krótkie nóżki i musi mieć fotel bardzo blisko, ja odsuwam fotel dalej i mi to nie przeszkadza. No ale to w końcu autko żony i ona najczęściej nim jeździ, więc musze coś z tym zrobić, tylko niech ktoś mi podpowie co? :mrgreen: Pozdrawiam i czekam na jakieś sugestie.



Witam :D

Mam 5 biegową skrzynie i dając maksymalnie drążek w prawo nie mogę wrzucić 5 biegu. Dokładnie tak jak napisałeś muszę troszkę cofnąć do środka i dopiero wchodzi.

Napisałeś o jakiejś śrubie ograniczającej, możesz to dokładnie (dla laika ) sprecyzować, albo ktoś inny pomoże? może jakieś zdjęcie się znajdą?


z góry dziękuje za zainteresowanie/pomoc i pozdrawiam

PS, jestem początkującym "domowym mechanikiem", aczkolwiek manualnie zdolnym i jeszcze ambitnym ;P

Autor:  Adas [ 27 Lut 2013, 10:00 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Wczoraj w moim Kropku znów linka zmiany pękła. No cuż, ten typ tak ma, przez ostatnie dwa lata, to tylko ta jedna awaria hehe:).

Autor:  ipIV [ 28 Lut 2013, 16:03 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Adas napisał(a):
Wczoraj w moim Kropku znów linka zmiany pękła. No cuż, ten typ tak ma, przez ostatnie dwa lata, to tylko ta jedna awaria hehe:).
a moja po wymianie (ze wzgl na to ze zatarta była) trzyma się już 3 lata 0) :>

[ Dodano: 28 Lut 2013 15:03 ]

Nie miałeś nic kombinowane z mocowaniem linki przy skrzyni? :>

Autor:  Adas [ 28 Lut 2013, 17:58 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Ja nic nie kombinowałem, co dwa lata sobie pęka. Ot, a poza tym nuda, nic się nie psuje, w sumie to i dobrze, teraz żadko jeżdzę kropkiem bo jężdzę Alfą ;). Ale raz na tydzień mam szanse i nim się przejechać hehe.

Autor:  Courage [ 08 Kwi 2013, 21:27 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

ipIV, jak kupowałeś linki, to psiukałeś jeszcze jakimś silikonem tak zapobiegliwie, czy zaraz po odpakowaniu montaż? :E

Autor:  ipIV [ 08 Kwi 2013, 22:04 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

montaż

Autor:  Courage [ 08 Kwi 2013, 22:10 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

ipIV napisał(a):
montaż


A wiela płaciłeś? Bo cenowo to różnie, a nie mam zamiaru przepłacić. :>

Autor:  ipIV [ 09 Kwi 2013, 18:26 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

ori 80zł. zerwała sie? czy co?

Autor:  Courage [ 09 Kwi 2013, 20:23 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Nie, ale biegi to właściwie dwoma rękami trzeba już wrzucać :/

Czyli wychodzi 160 złociszy za komplet?
Będę wymieniał tłumik środkowy (właściwie przeżarty tłumik na rurę :> ) to bym sobie może ogarnął sprawę ;)

Kupowałeś w ASO, czy u Zdziś AutoParts? :E

Autor:  ipIV [ 09 Kwi 2013, 21:40 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Courage napisał(a):
Zdziś AutoParts
zdziś auto partz alledrogo. Z tego co kojarzę to zdziś był z pszczyny.

[ Dodano: 09 Kwi 2013 20:35 ]

http://allegro.pl/listing/user.php/run? ... d=12133673 chyba to ten.

[ Dodano: 09 Kwi 2013 20:38 ]

To łon na 100%. Dałem 72zł.

Autor:  Courage [ 09 Kwi 2013, 21:51 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

http://allegro.pl/linka-zmiany-biegow-f ... 34104.html

Ma, droższą... Kij z tym.
Drugiej nie ma :E

[ Dodano: 09 Kwi 2013 21:51 ]

Muszę jutro podjechać do Polmozbytu :E - i zapytać o cenę.

Autor:  SinneR [ 07 Maj 2013, 10:24 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Witam
Mam pytanie, ostatnio wracałem od kolegi i nagle przestały mi wchodzić biegi 2, 4 i wsteczny. Czy powodem też może być uszkodzona linka ?
Biegi 1, 3, 5 wchodzą.

Autor:  maciek30_pl [ 19 Maj 2013, 00:49 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Cześć, mam taki problem, że czasem nie mogę przerzucić biegu z 2 na 3. Działa 1 i 2 super, a przy przejściu na 3 jest jakby blokada i nie mogę w ogóle przejść w prawą stronę. Muszę mocno szarpnąć skrzynią i dopiero udaje się przerzucić w prawo na 3,4,5. Żeby było śmieszniej, to przy zmianie 4 na 5 nie ma problemu. Tylko i wyłącznie przy zmianie 2 na 3. A redukcja z 3 na 2 też chodzi bez problemu o.O Czy to może być wina tych linek? Czy w HGT wygląda to tak samo jak na waszych zdjęciach?

Z góry dzięki za pomoc :)

[ Dodano: 19 Maj 2013 00:36 ]

Rozgrzebałem co trzeba i u mnie przy prawie 200kkm są oryginalne linki. Pod drążkiem prawdopodobnie zaglądałem jako pierwszy :D Oczywiście było tam sucho a w ważnych miejscach pełno smaru.

Przy skrzyni niestety inna bajka :( Linka odpowiedzialna za ruch góra-dół, po zdjęciu z kulki prawie nie dało się nią ruszać. Potraktowałem ją wd-40 a później smarem do miejsc grze zachodzi tarcie. Efekt powalający, chodzi leciutko. Linka od ruchu prawo-lewo po odpięciu chodzi leciutko i wspaniale. Niestety trzpień trzeba było ruszać młotkiem. Tak więc dzięki koledze z innego forum udało mi sie też zregenerować ten trzpień. Wrzucam link bo może być przydatne http://www.forum.alfaholicy.org/zrob_to_sam/16461-156_nie_wracajacy_lewarek_biegow_na_luz.html. Było bardzo ciężko to wyjąć ale się udało.

Efekt końcowy jest po prostu genialny. Skrzynia zaczęła odbijać do pozycji luzu, wcześniej tego nie robiła. No i lekko wchodzące biegi. I już nie ma tego efektu zacinania się na osi 1-2.

Dzięki za pomoc i tutka bo jest bardzo dobry :)

Autor:  marcbal [ 21 Maj 2013, 10:40 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Przepraszam, jeśli gdzieś to już jest, ale czy te linki zmiany i położenia biegów różnią się od siebie? To znaczy czy mają różne nr katalogowe?
Wczoraj poszła mi jakaś. Lewarek chodzi tylko przód, tył a bieg został na 3.

Autor:  Courage [ 21 Maj 2013, 13:55 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Różnią się długością, grubością kulek na ktore wchodzą no i jedna ma regulacje.
Regulacje ma ta, która jak mniemam Tobie się urwała.

To chyba linka załączania biegów. Ja kupowałem 2 bo mi się popierniczylo :P

Autor:  wałek [ 01 Lip 2013, 16:34 ]
Temat postu:  Re: Wymiana linki zmiany biegów - 1.2 8V/16V

Da rade bez kanalu ?:P

[ Dodano: 01 Lip 2013 15:34 ]

Dla zainteresowanych numery linek według linex'u :
14.44.12 selekcja
14.44.02 przód/tył

Strona 1 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/