Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki głowicy ( UPG )
http://fiatpunto.com.pl/topic24699.html
Strona 1 z 3

Autor:  ipIV [ 10 Paź 2010, 22:53 ]
Temat postu:  1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki głowicy ( UPG )

Części:

- UPG
- Pasek rozrządu + ewentualnie napinacz i pompa (w zależności od przebiegu na starych gratach) powyżej 50kkm warto imho.
- Płyn chłodniczy 5l
- Olej + filtr oleju
- UPZ
- oring i simmering wałka rozrządu
- uszczelka kolektora wydechowego/ssącego
- drobny papier scierny
- rozpuszczalnik, benz ekstrakcyjna itp.
- szpilki głowicy x10szt
- silikon wysokotemp.
- cybanty i inne pierdoły.
- KLUCZ dynamometryczny !!! + ewentualnie kątomierz do klucza.


Poziom trudności: 4/10

0. Odpinamy aku.
1. Zrzucamy rozrząd -> topic3610.html
2. Zdejmujemy obudowe filtra itp.
3. Odkręcamy kolektory
4. Odkręcamy głowicę - długim kluczem w kolejnosci odwrotnej od kolejności przykręcania:


Image

Odpinamy całą wiązkę elektr.

Fotki poglądowe:


Image
Image
Image
Image
Image
Image


zdejmujemy głowicę i zawozimy do planowania.

UWAGA jak w głowicy zostanie tulejka naprowadzająca to wyjmujemy ja i wbijamy w blok.


Image
Image
Image
Image


Czyścimy rozpuszczalnikiem blok i tłoki... można w sumie też wiertarka + szczota druciana ale delikatnie :!: czy drobnym papierem ściernym wzdłuż rys po planowaniu bloku.

Ustawiamy tłok w DMP i wsadzamy szmatkę i w obrębie tego tłoka czyścimy blok. (szmatka po to zeby syf nie wpadł pomiędzy cylinder a tłok) jak jedziemy druciakiem to tłok w GMP ;) ale uważamy żeby drucik nie wpadł w kanały olejowe.


.... Najlepiej to zakupić jakiś preparat do tego celu bo zapewne są ;) Będzie mniej pierniczenia z tym.... bo tak delikatnie jak sobie czyścimy to 2h zejdzie ;) A jak ktoś będzie chciał szybko to skończy się na planowaniu bloku :lol2: Wtedy to już remont dołu silnika przy okazji można zrobić :E

Image


Jak głowica przyjdzie po planowaniu odtłuszczamy ja od spodu, zakładamy UPG napisem TOP do góry, zakładamy głowicę.


Image
Image
Image
Image



Śruby głowicy - gwint zwilżamy olejem oraz łeb też ;)
Dociągamy najpierw 20Nm; potem 30Nm i potem dwa razy po 90*.

Image


Składamy wszystko w odwrotnej kolejnoścci, wymieniamy simmeringi itp.

Zanim założymy PZ to polać wałek rozrządu olejem proponuję :>

Image
Image
Image


Wlewamy płyn chłodzniczy itp... odpalamy :) niech z godzinkę pochodzi sobie.... Zmieniamy olej.

Jeździmy i obserwujemy czy wszystko gra ;)


Image


Nie odpowiadam za ludzką głupotę ;)

Pozdr!

[ Dodano: 10 Paź 2010 17:12 ]
Image

Chyba wszystko gra ;)

[ Dodano: 10 Paź 2010 22:53 ]
Tutaj jeszcze fotki starej UPG:

Miejsce uszkodzenia:
Cyl nr 1

Image

A tutaj też za niedługo by poleciało:
Cyl nr 4

Image

Autor:  Marian1234 [ 02 Lip 2011, 14:58 ]
Temat postu: 

Mógłbyś napisać jak zdemontować to gdzie wtryskiwacze są tą listwę tam to tylko się odkręca i wypina? tam jest taka plątanina tego że szok...
Image

Autor:  Lupus [ 02 Lip 2011, 15:05 ]
Temat postu: 

Marian1234 napisał(a):
Mógłbyś napisać jak zdemontować to gdzie wtryskiwacze są tą listwę tam to tylko się odkręca i wypina? tam jest taka plątanina tego że szok...
Image



Wtryskiwacze tylko odpinasz. Nic wykręcać nie musisz. Wtryskiwacze są zamocowane do kolektora, który odkręcasz. A tą zaznaczoną listwe wypinasz z pokrywy zaworów.

Autor:  2rotor [ 02 Lip 2011, 15:33 ]
Temat postu: 

Przy okazji wymiany UPG jeśli silnik ma już słuszny przebieg warto zainteresować się tematem uszczelniaczy zaworowych, prowadnic i samych zaworów.

Autor:  Lupus [ 02 Lip 2011, 16:33 ]
Temat postu: 

2rotor napisał(a):
Przy okazji wymiany UPG jeśli silnik ma już słuszny przebieg warto zainteresować się tematem uszczelniaczy zaworowych, prowadnic i samych zaworów.


Ja zaszalałem. Zrobiłem głowicę na tip-top co kosztowało mnie 500 zł :)

Autor:  2rotor [ 02 Lip 2011, 19:18 ]
Temat postu: 

Lupus napisał(a):
2rotor napisał(a):
Przy okazji wymiany UPG jeśli silnik ma już słuszny przebieg warto zainteresować się tematem uszczelniaczy zaworowych, prowadnic i samych zaworów.


Ja zaszalałem. Zrobiłem głowicę na tip-top co kosztowało mnie 500 zł :)


I bardzo słusznie.

Autor:  Marian1234 [ 02 Lip 2011, 19:58 ]
Temat postu: 

A te uszczelniacze zaworów to się jakoś specjalnie wkłada jest są jakieś problemy z montażem tego? Pytam bo mechanikiem nie jestem lubie czasem pogrzebać ale bez przesady jednak mechanik zabił mnie ceną wymiany upg 800zł :O i sie zastanawiam czy sam jeśli zajdzie taka konieczność dam rady bo narzędzia mam..

Autor:  Lupus [ 02 Lip 2011, 22:22 ]
Temat postu: 

Marian1234 napisał(a):
A te uszczelniacze zaworów to się jakoś specjalnie wkłada jest są jakieś problemy z montażem tego? Pytam bo mechanikiem nie jestem lubie czasem pogrzebać ale bez przesady jednak mechanik zabił mnie ceną wymiany upg 800zł :O i sie zastanawiam czy sam jeśli zajdzie taka konieczność dam rady bo narzędzia mam..

Jak z materiałami to chyba dramatu nie ma. rozrząd 80, kpl uszczelek 120, olej z filtrem , nowe śruby do głowicy ze 150, zrobienie głowicy od 100 teszta to robota

Autor:  ipIV [ 03 Lip 2011, 03:35 ]
Temat postu: 

Marian1234 napisał(a):
mnie ceną wymiany upg 800zł

Drogo jak bez materiałów, tanio jak z materiałami :>

Mnie to wyszło około 400zł a kilka rzeczy umyślnie olałem - z $ krucho wtedy miałem.

UPG - 30zł
pompa 110
napinacz 30
pasek 30
planowanie 60
uszczelki kolektora miałem.
olej miałem :E
filtry i inne - 50zł.
śrub nie wymieniałem (znajomy ma pande - robił upg szpilek nie wymieniał, 120kkm od wymiany juz jest i nic się nie dzieje :E ale śruby wkręcamy w te same otwory) dla świetego spokoju można wymienić. Uszczelniacze tak samo.

Tylko że nie ryzykowałbym jakbym był II właścicielem. Tu wszystko co sie da zrobić się powinno robić jak się chce mieć w miarę bezawaryjne auto :>

no i obecnie jest 16kkm od wymiany i wszystko gra :)

uszczelniaczy też nie robiłem.

Poza tym planuję tym autem dociągnąć w okolice 200kkm (zostało 40kkm) i nie sądzę że nie wytrzyma tego :E

[ Dodano: 03 Lip 2011 03:33 ]
Najwyżej będę robić jeszcze raz ;)

btw. głowica wcale nie wymagała planowania tylko czyscic mi się jej nie chciało. Aluminium jest delikatne i trzeba by cały dzień na to poświęcić żeby nie skończyło się na planowaniu :E

[ Dodano: 03 Lip 2011 03:35 ]
można próbować srodkami do tego celu ale na to samo pewnie by wyszło cenowo no i więcej czasu by zeszło (musiałbym czekać aż to przyjdzie bo w sklepach moto takie rzeczy uraczyć :roll: )

Autor:  Marian1234 [ 03 Lip 2011, 09:31 ]
Temat postu: 

800zł ale o oleju płynie rozrządzie nic nie wspominał tylko uszczelka a to i tak tanio najtańszy gość w okolicy 2km obok niego mechanik liczy sobie za zdjęcie rozrządu 500zł (robocizna) jakbym miał tyle dać w tak stare auto to wolę sam zrobić i satysfakcja jakaś będzie :P A wymieniał ktoś przy okazji upg pierścienie? Bo słyszałem że warto jak jest spory przebieg...

Autor:  ipIV [ 03 Lip 2011, 12:46 ]
Temat postu: 

Marian1234 napisał(a):
A wymieniał ktoś przy okazji upg pierścienie? Bo słyszałem że warto jak jest spory przebieg...

co to znaczy spory przebieg? :>

[ Dodano: 03 Lip 2011 12:45 ]
Dla tego silnika spory przebieg to 350 000+km.

[ Dodano: 03 Lip 2011 12:46 ]
zrób całą głowicę dołu nie ruszaj ;)

Autor:  Crazydrake [ 18 Mar 2012, 19:22 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

A czym czyścić tłoki z nagaru? I jeszcze czy można odkręcać śruby głowicy i kolektorów na ciepłym silniku. Przed robotą z 10 km będę musiał przejechać i się motor zagrzeje.

Autor:  ipIV [ 20 Mar 2012, 03:10 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

ja robiłem: rozpuszczalnik nitro + szmatka; benz ekstrakcyjna + szmatka;

Zabawa na godzinke przy 4 tłokach (nie uwzględniam czasu na czyszczenie bloku)

[ Dodano: 20 Mar 2012 02:10 ]

Crazydrake napisał(a):
I jeszcze czy można odkręcać śruby głowicy i kolektorów na ciepłym silniku.


Odczekaj aż przestygnie... a zanim do śrub głowicy sie dostaniesz to silnik bedzie zimny :>

Autor:  lioton [ 20 Mar 2012, 13:51 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

Śruby to kompletnie nie rozumiem czemu niby nowe miałbym dawać, że niby gwint się rozciąga :?
Wyczyścić ewentualnie i tyle.

Zastanawia mnie tylko, o ile max można splanować tą głowicę aby przybyło mocy :mrgreen: i all było ok.

Autor:  STax [ 20 Mar 2012, 13:55 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

lioton napisał(a):
Śruby to kompletnie nie rozumiem czemu niby nowe miałbym dawać, że niby gwint się rozciąga

No bo się rozciąga... Śruby nie kosztują majątku w przeciwieństwie do remontu silnika albo ponownej wymiany uszczelki.

lioton napisał(a):
Zastanawia mnie tylko, o ile max można splanować tą głowicę aby przybyło mocy :mrgreen: i all było ok.

Przy ok. 1mm już czuć różnicę. Do zwykłej jazdy raczej nie warto więcej niż 2mm. (w maluchach do KJS niektórzy robili planowanie rzędu 6-7mm :E).

Autor:  ipIV [ 20 Mar 2012, 18:13 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

lioton napisał(a):
Śruby to kompletnie nie rozumiem czemu niby nowe miałbym dawać, że niby gwint się rozciąga :?


nie tyle rozciąga co dopasowuje do gwintu w bloku.

Momenty dokręcania są obliczone dla świeżej śruby która sie dopiero dopasuje. :> O to chodzi... :E Ja tam nie wymieniałem, bo ponoć wytrzymują pierwszą wymianę... ale jak nie ma pewności czy upg nie była już robiona to bym wymienił.

[ Dodano: 20 Mar 2012 17:13 ]

STax napisał(a):
Przy ok. 1mm już czuć różnicę. Do zwykłej jazdy raczej nie warto więcej niż 2mm

Jak tyle ścinac to śruby koniecznie nowe :>

Autor:  STax [ 20 Mar 2012, 18:30 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

ipIV napisał(a):
Jak tyle ścinac to śruby koniecznie nowe

Obowiązkowo.

Autor:  luki7wwl [ 25 Kwi 2012, 14:06 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

Witam

Bardzo profesjonalna instrukcja :)
Chciałbym sie tylko dopytać odnośnie wymiany oleju.
Olej z silnika spuściłeś dopiero po złożeniu wszystkiego do kupy jak sobie z godzinę popracował na wolnych obrotach?.
Konieczna jest wymiana oleju jesli olej jest świeży tzn np ok 2 kkm?

Pozdrawiam

Autor:  lioton [ 25 Kwi 2012, 15:02 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

luki7wwl napisał(a):
ok 2 kkm


To nie taki już świeży :D
Nie jest konieczna.
Olej tak pisze ipIV zmieniasz po złożeniu jeśli już, z tą godzinką to lekka przesada, wystarczy aż się zagrzeje.
Za to chłodziwo obowiązkowo.

Autor:  luki7wwl [ 25 Kwi 2012, 15:09 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

lioton napisał(a):
luki7wwl napisał(a):
ok 2 kkm


To nie taki już świeży :D
Nie jest konieczna.
Olej tak pisze ipIV zmieniasz po złożeniu jeśli już, z tą godzinką to lekka przesada, wystarczy aż się zagrzeje.
Za to chłodziwo obowiązkowo.


Płyn chłodzący jasna sprawa, dzieki

Autor:  ipIV [ 25 Kwi 2012, 16:44 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

Oleju można nie wymieniać jak nie było przedmuchu do oleju, ale ja bym i tak wymienił :>

Autor:  marcin186 [ 25 Kwi 2012, 16:46 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

ipIV, a podpowiedz mi jak dobrać się do uszczelniaczy zaworowych po zdjęciu głowicy ;) Bo będę się za to brał w czasie urlopu :E

Autor:  ipIV [ 25 Kwi 2012, 17:04 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

Pytaj się Adasia :>

Ja nie wiem. On to zrobił :E

Autor:  marcin186 [ 25 Kwi 2012, 17:07 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

ipIV napisał(a):
Pytaj się Adasia :>

Ja nie wiem. On to zrobił :E


Ale on to robił od "góry" nie zdejmując głowicy ;)

Autor:  ipIV [ 25 Kwi 2012, 17:12 ]
Temat postu:  Re: 1.0 / 1.1 / 1.2 8V Wymiana uszczelki pod głowicą

Też nie wiem :E Ja bym zlecił formie co zrobi planowanie :E Nie podnosiłem nawet szklanek i nie przyglądałem się temu :P
W ksiażce może będzie rysunek jak sie za to zabrać :E

Strona 1 z 3 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/