Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

[ IIFL ] Wahacze przód - wymiana.
http://fiatpunto.com.pl/topic3201.html
Strona 1 z 1

Autor:  ipIV [ 14 Wrz 2007, 23:22 ]
Temat postu:  [ IIFL ] Wahacze przód - wymiana.

Będzie potrzebny kanał nie wyobrażam sobie robienia tego bez kanału - w szczególności montowania drążka stabilizatora, najlepiej, żeby razem z tym wymienić amory - dużo łatwiej będzie się zakładać drążek stabilizatora.

Narzędzia:

Klucze oczkowe: 1x 18, 1x17, 1x 13
Klucze nasadowe: 18, 17, 13 + grzechotka
Ewentualnie klucz dynamometryczny ze skalą minimum 35-110Nm

Inne narzędzia:

Młotek 0,5kg
Młotek 1kg
Łyżka do wywarzania opon
2 stalowe rurki ~0,5m, takie żeby do środka dało się łyżkę wsadzić
Przecinak
Podnośnik hydrauliczny
Kobyłka x2
Podnośnik kanałowy - do podtrzymania auta w razie jakby kobyłki jakimś cudem opadły ;D
Smar łożyskowy/miedziowy/jakikolwiek.... dużo smaru... ;D
Kolegę do pomocy :>

Części:
2 nowe wahacze przednie
Śrubki - nie wiem jakie to są M-cośtam ;D długość gwintu ~2cm, główka 13, najmocniejsze jakie są. Najlepiej, żeby były zakończone takim rozszerzeniem a'la podkładka.

Krok1:


Wjeżdżamy na kanał.

Image

Krok2:

Podnosimy auto, podstawiamy kobyłki i lekko wspieramy podnośnikiem, w razie jakby coś sie stało z kobyłkami ;)

Image
Na fotce podnośnik - chciałem podnieść tylko jedną stronę auta, ale zbyt stabilnie to nie wyglądało, więc potem go przestawiłem na środek.

Potem podstawiamy kobyłki, upuszczamy podnośnik i podnosimy go jeszcze raz, ale tylko lekko podpieramy auto.

Krok3:

Zdejmujemy koła przednie.

Image

krok4:

Odkręcamy nasadową 13 od wahaczy i ramy pomocniczej cały drążek stabilizatora, śruby będą mocno zapieczone i te w wahaczach po prostu mi się ukręciły przy odkręcaniu:

Image

Image

Po czym przesuwamy drążek do tyłu, żeby nie przeszkadzał i niech sobie wisi na wydechu ;)

Krok5:

Odkręcamy nakrętkę śruby mocującej sworzeń kulowy do zwrotnicy koła, oraz luzujemy przednie mocowanie wahacza do ramy pomocniczej (śruba 18, nakrętka 17) i luzujemy tylną śrubę mocującą wahacz do ramy pomocniczej (śruba 18 )

Image

Potem rozruszamy śrubę i wybijamy ją młotkiem.

Krok6:

Kilka razy, porządnie za pomocą przecinaka i młotka 1kg rąbiemy szczelinę przy sworzniu, aby ją trochę rozszerzyć.

Image

krok7:

Wychodzimy z kanału, przekładamy łyżkę przez największą dziurę w wahaczu, przedłużamy rurką i kolanem mocno odginamy wahacz w dół, za pomocą drugiej rurki i młotka rąbiemy w wahacz z góry (1) i potem do od spodu młotkiem wbijamy (2) , następnie powtarzamy te czynności aż sworzeń wyjdzie ze zwrotnicy.

Image

Krok8:


Wykręcamy nakrętkę z śruby przedniego mocowania wahacza, odkręcamy tylną śrubę całkowicie i wybijamy śrubę przedniego mocowania, powinno wszystko ładnie wyjść, następnie wyciągamy wahacz :)

Krok9:

Smarujemy smarem w wahaczu elementy styku tylnej tulejki z ramą pomocniczą, aby ładnie tył wszedł na miejsce, smarujemy wszystkie śruby, aby bezproblemowo weszły.

Krok 10:

Wsuwamy tylną część wahacza do ramy pomocniczej, następnie śrubokrętem centrujemy otwór w tulejce z otworami śruby i wkręcamy ręką lekko śrubę tylnego mocowania, następnie młotkiem od spodu wbijamy przednią tulejkę do ramy pomocniczej i wsadzamy śrubę.

Prosimy kolegę aby pociągnął lekko do siebie tarczę hamulcową ze zwrotnicą (nie za mocno, żeby półosi nie wyszarpał - lekko do siebie o 1-2cm), a my wkładamy (wcześniej nasmarowany) sworzeń do zwrotnicy, bierzemy śrubkę, wkładamy ją z boku i wbijamy od spodu sworzeń jednocześnie drugą ręką wkładając śrubkę - sworzeń będzie dobrze wbity, jak śrubka przejdzie na drugą stronę - nie używamy młotka do wbijania tej śruby! Musi bezproblemowo wejść - to jest znak, ze sworzeń jest dobrze wbity.

Dokręcamy śrubę sworznia z momentem 35Nm
Dokręcamy tylne mocowanie wahacza z momentem 35Nm
Dokręcamy przednie mocowanie wahacza z momentem 110Nm

Krok11:

Wymieniamy drugi wahacz

Krok12:

Przykręcamy stabilizator do jednego wahacza z momentem 35Nm.

(z drugiej strony będzie ciężko, jak mamy wsadzony amortyzator)

Podkładamy podnośnik pod sworzeń i podnosimy wahacz do góry aż mniej więcej otwory stabilizatora i gwinty w wahaczu będą na taj samej pozycji,
trzymamy głową stabilizator, jedną ręką śrubokrętem centrujemy otwór, a do drugiego otworu wkręcamy śrubę (dalej trzymamy śrubokręt w drugiej dziurze, bo jak puścimy to śruba sie krzywo wkręci!) Następnie dociągamy tamtą śrubę i bezproblemowo wkręcamy drugą.

Potem środkowe mocowania stabilizatora - do góry trzymamy głową, jedną ręką centrujemy otwór, drugą do drugiej dziury wkłądamy śrubę i dociągamy ją - UWAGA należy uważnie obserwować srubę, zeby prosto się wkręciła!

To wszystko :)

Dociągamy śruby dynamometrycznym


zakładamy koła, opuszczamy i jedziemy na kontrolę zbieżności - w moim przypadku wszystko było w normie ;)

W razie pytań proszę pytać 0)

Nowy wahacz:

Image
Image


Update: http://fiatpunto.com.pl/post283130.html#283130 Kilka fotek z wymiany ;)

Autor:  Dzióbel [ 14 Wrz 2007, 23:31 ]
Temat postu: 

Krok 23

Dwie flaszki 1l :)

Piknie :wink:

Autor:  Xyś [ 15 Wrz 2007, 00:11 ]
Temat postu: 

ipIV młotek młotek młotek "bez maizla i młota ch** nie robota" :E

Autor:  Thomas [ 15 Wrz 2007, 08:26 ]
Temat postu: 

najlepszy klucz dynamometryczny jest w ręku :D nie tylko ja to potwierdzę :)

Autor:  ipIV [ 15 Wrz 2007, 11:34 ]
Temat postu: 

Thomas napisał(a):
najlepszy klucz dynamometryczny jest w ręku :D nie tylko ja to potwierdzę :)


Co nie zmienia faktu, że jedną nową śrubę ukręciłem w nowym wahaczu... Potem wiertarka poszła w ruch. Ta śrubka nie wytrzymała nawet 35Nm :P

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/