Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V
http://fiatpunto.com.pl/topic33760.html
Strona 1 z 8

Autor:  oko21 [ 15 Lut 2012, 20:43 ]
Temat postu:  Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

Ponieważ mój rozrusznik wykazywał oznaki zmęczenia i czasem odmawiał współpracy, postanowiłem go wymienić. Zgodnie z obowiązującym od niedawna trendem, wybór padł na rozrusznik od GP 1.2/1.4 8V. Jako, że Michał przetarł szlak i zmusił taki rozrusznik do współpracy, postanowiłem wymienić go osobiście i nie płacić 60zł panu Kaziowi. Co nam będzie potrzebne? Oto lista:

- rozrusznik z Grande Punto 1.2/1.4 8V
- 15cm kabelka linki 2-2,5mm2
- konektor oczkowy M6
- śrubka fi 6 (krótka, ja miałem 16mm i była troszkę za długa)
- nakrętka fi 6
- podkładki
- lutownica + cyna
- kluczyk 10
- klucze nasadowe 10, 13
- grzechotka
- przedłużka do grzechotki
- złącze przegubowe do grzechotki (mnie to bardzo ułatwiło pracę)
- WD-40 albo inny podobny specyfik

Zaczynamy od zakupu rozrusznika. Mój wyglądał tak:
Załącznik:



Od standardowego rozrusznika z PII/FL różni się dwoma szczegółami. Ma 10 zębów, nie osiem i nie ma złącza stacyjki przykręcanego na śrubkę. Zębami się nie przejmujemy. Złącze stacyjki dorobimy sami. Tutaj widać gdzie co jest:
Załącznik:


Bierzemy lutownicę, kabelek oraz konektor oczkowy i wyczarowujemy takie coś:
Załącznik:


Załącznik:



Teraz bierzemy się za poszukiwanie kanału, bądź też podnośnika. Wszystkim, którzy chcą to zrobić na lewarku, polecam zapoznanie się z psychiatrą.
Jak już znaleźliśmy kanał, bierzemy się do roboty.
Na początek, jak w każdym przypadku pracy z elektryką w aucie, odpinamy i wyciągamy akumulator.
Załącznik:



Po wyciągnięciu aku mamy do odkręcenia 3 śruby na kluczyk 13.
Załącznik:



Odkręcamy i wyciągamy donicę. Teraz mamy dostęp do górnej śruby mocującej rozrusznik. Też 13. Odkręcamy.
Załącznik:



Schodzimy pod auto i poszukujemy dolnej śruby trzymającej rozrusznik.
Załącznik:



U mnie były tylko dwie śruby, ale wiem, że niektórzy mają mocowany na trzech. Ta trzecia jest wyżej. Jak już odkręciliśmy rozrusznik, to przystępujemy do odkręcania przewodów. Przewód od stacyjki jest przykręcony nakrętką 10. Podważamy plastikową osłonkę i odkręcamy 13 trzymającą przewody od akumulatora i alternatora.
Załącznik:



Wyciągamy przewody oraz zdejmujemy plastikową osłonkę. Przyda się.
Wyciągamy rozrusznik i wyrzucamy na śmietnik.
Osłonkę zakładamy na nowy rozrusznik, u mnie pasowała bez problemów, i dokręcamy przewody altka i aku. Zamykamy dekielek osłonki.
Skręcamy do kupy przewód od stacyjki oraz nasz, dolutowany do rozrusznika kabelek.
Załącznik:



Zawijamy w izolację
Załącznik:



Przykręcamy dolną śrubę, następnie górną.
Przykręcamy doniczkę na aku, wkładamy aku.
Podpinamy i dokręcamy klemy.
Jeśli nic nie popsuliśmy, to mamy nowy zajefajny dźwięk rozrusznika i pewność, że odpali na mrozie.

Ot i cała filozofia. Jeśli mnie się udało, to uda się każdemu. Nie pytajcie ile mi to zajęło, bo pewnie niektórzy by w tym czasie zrobili remont kapitalny silnika, ale satysfakcja bezcenna.

Autor:  Piechuxt [ 15 Lut 2012, 20:51 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

ja to robiłem ze 3 godz, z czego większość czasu, to próba wyjęcia rozrusznika i klęcie podczas notorycznych przerw, żeby krew do rąk dopłynęła. Robiłem to bez wyciągania koszyka od aku, stąd miałem utrudniony dostęp do śruby (nasadka z przedłużką były minimalnie za długie i nie było jak nabić śruby, trzeba było kręcić na przegubie)...zresztą, ogólnie do wszystkich był taki sobie dostęp, grzechotka od klucza przeskakiwała mi tylko o jeden ząbek, na więcej nie było miejsca :E ale za to wkręcanie poszło szybciutko :D bo zacząłem używać zwykłych kluczy :E

Autor:  ipIV [ 15 Lut 2012, 20:56 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

oko21 napisał(a):
którzy chcą to zrobić na lewarku, polecam zapoznanie się z psychiatrą.

:E :E :E

nie koniecznie.... na leżąco - fakt psychiatra :E Ale można podejść inaczej - zdemontować kolektor ssący i od góry to zrobić. Ale za dużo zachodu imho.

oko21 napisał(a):
Wyciągamy rozrusznik i wyrzucamy na śmietnik.


Eeee tam może sie przydać :E Albo na allegro za 20zł pogonić :>


oko21 napisał(a):
Zawijamy w izolację

Dla pewności bym koszulkę termokurczliwą na to dał :E

I co do drutowania.... Jak komuś trafi sie rozrusznik z poucinanymi przewodami to wystarczy uciąć seryjny konektor, i zlutować z tym co było :) I wtedy jest pro :D

Autor:  oko21 [ 15 Lut 2012, 21:07 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

ipIV napisał(a):
Dla pewności bym koszulkę termokurczliwą na to dał
Nie miałem pod ręką, ale jest 8 razy zawinięte szkotem.

[ Dodano: 15 Lut 2012 20:07 ]

ipIV napisał(a):
Eeee tam może sie przydać :E Albo na allegro za 20zł pogonić
Przenośnia to była. :E

Autor:  ipIV [ 15 Lut 2012, 21:09 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

A jeszcze trochę filmików:

http://www.youtube.com/watch?v=JGEhsrcYp1s - -20*C rozrusznik z GP.
http://www.youtube.com/watch?v=x62fyq1hvow - seria -16*C

http://www.youtube.com/watch?v=DWIcJSjFXRk - tutaj nieco cieplejszy silnik.

Tutaj w 16V:

http://www.youtube.com/watch?v=HsN3g9g1w7E
http://www.youtube.com/watch?v=PNthBHV9_Zw

Autor:  Sonar [ 15 Lut 2012, 21:18 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

Lutowanie jak dla mnie to "posmarkane".

[ Dodano: 15 Lut 2012 20:18 ]

Cyny żałowałeś?

Autor:  ipIV [ 15 Lut 2012, 21:21 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

oko21 napisał(a):
Od standardowego rozrusznika z PII/FL różni się dwoma szczegółami. Ma 10 zębów, nie osiem i nie ma złącze stacyjki na przykręcanego na śrubkę. Zębami się nie przejmujemy. Złącze stacyjki dorobimy sami. Tutaj widać gdzie co jest:

No nie tylko.... :P

Wirnik osiąga większe obroty (stąd ten dźwięk), z bendiksem jest sprzężony przekładnią planetarną a nie bezpośrednio wszystko na 1 wale.
Same obroty bendixa wydają mi się nieco niższe, ale dzięki przekładni rozruch rozrusznika nie jest taki ciężki przy zastanym, zimnym silniku :)

Poniżej fotki by Adas.

Załączniki:











Autor:  kox [ 15 Lut 2012, 21:34 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

Majkel co to za gazeta :shock:

Autor:  ipIV [ 15 Lut 2012, 21:39 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

kox napisał(a):
Majkel co to za gazeta :shock:

Gazeta jak gazeta :E
ipIV napisał(a):
Poniżej fotki by Adas.


Ja tam swojego nie rozkręcałem :>

Autor:  oko21 [ 15 Lut 2012, 21:43 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

ipIV napisał(a):
No nie tylko.... :P

Wirnik osiąga większe obroty (stąd ten dźwięk), z bendiksem jest sprzężony przekładnią planetarną a nie bezpośrednio wszystko na 1 wale, 3 pary biegunów zamiast dwóch.
Same obroty bendixa wydają mi się nieco niższe, ale dzięki przekładni rozruch rozrusznika nie jest taki ciężki przy zastanym, zimnym silniku :)
Chodziło mi raczej o wygląd względem starego :wink:

Autor:  ipIV [ 15 Lut 2012, 21:49 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

Stara osłonka bez problemu podeszła?

Autor:  oko21 [ 15 Lut 2012, 21:50 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

ipIV napisał(a):
Stara osłonka bez problemu podeszła?
Jak by z tego była. Idealnie.

Autor:  _wladimir_ [ 15 Lut 2012, 22:36 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

oko21, aleś Ty stary. ;D
kox napisał(a):
Majkel co to za gazeta

Ta pozycja do niczego innego jak podkładka się nie nadaje.

Autor:  oko21 [ 15 Lut 2012, 22:37 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

_wladimir_ napisał(a):
oko21, aleś Ty stary.
Taaa. Jeszcze trochę i będę starszy od węgla. :hahaha:

Autor:  marcin186 [ 16 Lut 2012, 15:09 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

oko21 napisał(a):
Teraz bierzemy się za poszukiwanie kanału, bądź też podnośnika. Wszystkim, którzy chcą to zrobić na lewarku, polecam zapoznanie się z psychiatrą.


To poleć mi jakiegoś dobrego, bo kiedyś na leżąco wyciągałem obecny :hahaha: I jak będę wymieniał to będzie tak samo :E

Tak na marginesie to dobra robota z manualem :mrgreen:

[ Dodano: 16 Lut 2012 14:09 ]

Aaaaaaaaaaaaaaa i bym zapomniał, lutowanie jest ok :E byś zobaczył niektóre moje luty- na pewno bym nie zdał egzaminu u Ciebie :hahaha:

Autor:  pies86 [ 17 Lut 2012, 20:39 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

ej chłopaki nie zaśmiecajcie tematu zalóżcie sobie temat lutowania i innych pierdoł w innym temacie.
Co do autora tematu to fajnie ci to wyszło ale z ta śrubą to drut masakryczny nie szlo tego zrobić na szybko złączce? albo wlutować końcówkę męska w rozrusznik i przedłużyć przewód i na jego końcu dać złączkę żeńską?wyglądało by to bardziej profesjonalnie i było praktyczniejsze bo jak ci przyjdzie wymontować rozrusznik to najpierw będziesz musiał zerwać te 8warstw taśmy izol. a potem śruby porozkręcać;]

Autor:  ipIV [ 17 Lut 2012, 20:48 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

Połączenie j/w na śrubkę jest najsolidniejsze. Poza niedogodnością odwijania taśmy.

Bo Się syf nie dostanie do styku, przez mocne skręcenie.

[ Dodano: 17 Lut 2012 19:48 ]

Jak dac kostkę to tylko taką hermetyczną z uszczelkami :>

Autor:  pies86 [ 17 Lut 2012, 20:52 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

można na wiele sposobów to zrobić dobrze,ładnie i praktycznie

Autor:  oko21 [ 17 Lut 2012, 20:54 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

pies86 napisał(a):
z ta śrubą to drut masakryczny nie szlo tego zrobić na szybko złączce?
:shock: Połączenie śrubowe jest najpewniejsze i ma najmniejsze straty.
pies86 napisał(a):
albo wlutować końcówkę męska w rozrusznik
Jak by to było takie idealne, to by nie przykręcali tego na śrubę w starym rozruszniku.

Autor:  pies86 [ 18 Lut 2012, 02:07 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

uważam że jest dobre bo na to połączanie można zrobić albo kupić gumową osłonkę z kształcie litery "L"

Autor:  Testus1973 [ 18 Lut 2012, 20:03 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

Panowie szacunek za pomysł. Oko21 szczególne dzięki za manuala.
Jako, że rozrusznik w moim kropku ma objawy zajechania i chyba uszkodzenia jednego zęba nadszedł czas na wymianie.
Mam 1.2 8V z 2004 FL i pytanie.
Czy istotne jest jaki obecnie mam rozrusznik czy po prostu wszystkie Hitachi z GP 8V pasują do PII?
Z wymianą dam radę ale nie chciałbym utknąć ze źle kupionym rozrusznikiem.

Autor:  oko21 [ 18 Lut 2012, 20:45 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

Testus1973 napisał(a):
Panowie szacunek za pomysł
Pomysł nie był mój. To IpIV przetarł szlak. :wink:
Testus1973 napisał(a):
Czy istotne jest jaki obecnie mam rozrusznik czy po prostu wszystkie Hitachi z GP 8V pasują do PII?
Raczej wszystkie. Szukaj takiego do 1.2/1.4 8V najlepiej 1kW. http://allegro.pl/rozrusznik-fiat-grand ... 76831.html

Autor:  Testus1973 [ 18 Lut 2012, 21:01 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

No i wszystko jasne. W najbliższym czasie wymiana. Dzięki
Obecny robi mi czasami "stop klatkę" zegarów zwłaszcza jak jest zimno ;)

Autor:  oko21 [ 18 Lut 2012, 21:08 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

Testus1973 napisał(a):
Obecny robi mi czasami "stop klatkę" zegarów zwłaszcza jak jest zimno
Znam ten ból. :wink:

Autor:  Testus1973 [ 18 Lut 2012, 21:32 ]
Temat postu:  Re: Wymiana rozrusznika PII/FL na GP 1.2/1.4 8V

Rozumiem, że po wymianie jest "o niebo" lepiej ?

Strona 1 z 8 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/