Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

1.2 8V Pasek rozrządu, pompa wody, rolka napinająca
http://fiatpunto.com.pl/topic3610.html
Strona 1 z 3

Autor:  ipIV [ 06 Paź 2007, 22:27 ]
Temat postu:  1.2 8V Pasek rozrządu, pompa wody, rolka napinająca

Narzędzia:

2 podnośniki (ew. 1 + kobyłka)

Klucze nasadowe:

10, 13, 15, 17 + przedłużki

Klucze oczkowe:

13

Ewentualnie klucz dynamometryczny.

Śrubokręt płaski

Miska

-----------------

Części:

Pasek rozrządu
Rolka napinająca
Pompa wody
5l płynu chłodniczego
silikon wysokotemperaturowy.
ewentualnie pasek ściskający przewód chłodniczy.

------------------

1:

Podnosimy stronę pasażera, odkręcamy prawe koło, wykręcamy nadkole + osłonkę koła pasowego.

2:
Jeśli nie mamy kanału luzujemy alternator, odkręcamy czujnik położenia wału korbowego - śrubka 10 i zrzucamy pasek, następnie kluczem nasadowym 13 odkręcamy koło pasowe na wale korbowym.


Jeśli mamy kanał, to odkręcamy koło pasowe przy napiętym pasku i ściągamy pasek razem z kołem.

Image

3:
Odpinamy czujnik położenia wałka rozrządu, wyciągamy rurę dolotową, odkręcamy górną część pokrywy paska rozrządu (3 śrubki 10 ):

Image
Image
Image
Image

Następnie wyciągamy z niej przewody, odpinamy zatrzask trzymający wiązkę przewodów i wyjmujemy odbudowę.

Potem dolna część - jedna śrubka 10 na środku, wyciągamy przewody i wyjmujemy ją.

Ukaże się na taki widok:

Image
Image
Image


4:
Podpieramy silnik za miskę olejową, można nawet podnieść go o jakiś 1cm.

Image

5:
Odkręcamy 3 nakrętki '17' mocujące łapę silnika do nadwozia.

6:
Odkręcamy 4 śruby '15' mocujące łapę silnika do bloku silnika:

Image
Image

przy okazji niech ktoś nam przytrzyma silnik, żeby nie spadł z podnośnika - będzie się ruszać przy odkręcaniu :!:


Następnie wyjmujemy łapę:

Image
Image

Następnie ukaże nam się piękny widok ;D :

Image

7:
Teraz jest problem :>

Znak na kole wałka rozrządu jest, na głowicy też, na kole wału korbowego jest, ale nie ma na bloku silnika przy kole wału korbowego :/

Jest w okienku w skrzyni przy sprzęgle:

Image

ustawiamy tak, żeby nacięcie na kole zamachowym ułożyło się z największym ząbkiem 0*


Ja rozwiązałem to w inny sposób:

Koła pasowe pi*oko na znakach.

Fotki poglądowe jak mają być ustawione mniej więcej koła pasowe przed zrzuceniem paska:

Image
Image


8.

Odkręcamy nakrętkę 13 z piasty rolki napinacza, zrzucamy pasek, zdejmujemy rolkę, wyjmujemy takie coś okrągłe z 4 dziurami z niej.

9.

Odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego.
Podstawiamy miskę, odkręcamy 3 śruby + 1 nakrętka pompy wody, podważamy ją śrubokrętem, zacznie się lać płyn chłodniczy, czekamy aż ścieknie, wyciągamy całkowicie pompę wody.

Image

Resztę płynu można wężykiem spuścić ze zbiorniczka wyrównawczego.


10:
Czyścimy z resztek silikonu blok silnika - najpierw zdrapujemy nożykiem do tapet, potem papier ścierny, na końcu wytrzeć szmatką.

11:

Wyciskamy na pompę wody silikon (Jest rowek gdzie powinno się go wycisnąć) :

Image
Foto by: blackcamo


12:

Ostrożnie zakładamy pompę na wychodzącą z bloku śrubkę naprowadzającą, wkładamy śruby i dokręcamy

Image

13:

Zakładamy nową rolkę napinacza,
Zakładamy pasek rozrządu:

najpierw wał korbowy, potem pompa, potem koło wałka rozrządu, potem rolka.

Zakładamy tak, aby dobrze zsynchronizowane były koła pasowe:

Image
Image

Albo ufamy znakom na pasku, albo ufamy nacięciom w głowicy i kole zamachowym :>

A najlepiej zaufać paskowi, i sprawdzić czy nacięcia się zgadzają, fabryka paska mogła się pomylić z nacięciami, a one pomagają zrobić synchronizacje :)


Jeśli na nowym pasku mamy strzałki wskazujące w którą stronę powinien się kręcić, to zakładamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Przy kręceniu wałem korbowym też kręcimy zgodnie ze wskazówkami zegara

14:

Napinamy pasek:
Wkładamy 2 imbusy w otwory, przekładamy śrubokręt, ciągniemy a drugą ręką dokręcamy rolkę:

Image

Następnie dociągamy śrubkę z momentem 28Nm.

Sprawdzamy naciąg paska - nie powinien dać się ręką skręcić o więcej niż 90* w najdłuższym miejscu - pomiędzy pompą wody a kołem wałka rozrządu.

15:

Kręcimy wałem korbowym kilka razy, następnie sprawdzamy naciąg paska.

16:

Montujemy łapę silnika, wyciągamy podnośnik spod silnika i kręcimy rozrusznikiem :P

Kropek nie odpali - odpięte czujniki i brak koła pasowego na wale korbowym, następnie sprawdzamy naciąg i zgodność ze znakami.

17:
zakładamy obudowę, wkładamy kable itp.

18:

Wersja bez kanału:

przykręcamy koło paska klinowego - uwaga na taki cypelek wystający z koła rozrządu - musi wejść w dziurę w kole paska klinowego, dokręcamy je, zakładamy pasek klinowy, przykręcamy czujnik położenia wału kor., napinamy pasek i dokręcamy altek.

Wersja z kanałem:

wchodzimy pod kanał, głowę wsadzamy w nadkole, żeby mieć dobry widok, zakładamy pasek na koło pasowe w ręce, następnie pasek na altek,
przykładamy koło pasowe do koła rozrządu, ustawiamy zgodnie z cypelkiem, lewą ręką mocno pchamy koło w prawą stroną - powinno wskoczyć, trzymamy dalej, a prawą ręką wkręcamy i dociągamy śrubki.

19: przykręcamy nadkole i składamy resztę.

20:

Odkręcamy odpowietrzniki:

1 przy chłodnicy:
Image

2 w przewodzie chłodniczym idącym z nagrzewnicy:
Image

21:

Wlewamy płyn chłodniczy tak długo aż zacznie się przelewać z odpowietrznika przy chłodnicy, następnie zakręcamy go.

lejemy dalej aż się zacznie przelewać z drugiego i zakręcamy.

Poziom w zbiorniczku będzie wysoki - 5-10cm poniżej korka, ale nie przejmujemy się tym. zakręcamy i odpalamy krope, niech pochodzi z 1h w między czasie można gazować, obserwujemy wskazówkę temp, oraz czy wentylator sie od czasu do czasu włącza i wyłącza.

Po tej 1h poziom płynu zszedł do 2-3 cm powyżej max, ale nie przejmujemy się tym.

Jak silnik ostygnie to powinno być równo max lub 1cm powyżej max ;)

Jedziemy na jazdę próbną.

Sprawdzamy często przez najbliższe 1000-2000km poziom płynu chłodniczego.

W moim przypadku nie ubyło ani o 1mm :)


Kilka fotek od Adasia - Dziękujemy ;D

Edit: 12.07.2014:

https://www.youtube.com/watch?v=7RwMGLxG5kg - 4m 10s tutaj jak powinno się to robić w 120% prawidłowo na przykładzie silnika 1.2 8V.

Autor:  Thomas [ 07 Paź 2007, 09:58 ]
Temat postu: 

fajny manual ale ja mam pewne ale .... nie zdejmowal bym lapy trzymajcej silnik gdyz nie ma takiej potrzeby przynajmniej u mnie nie bylo poszlo wszystko ladnie bez tego zdejmowania i pasek ladnie zostal zmieniony.... co do pracy silnika przez 1 h to jest dlugooo wg mnie nie potrzeba takiego czasu zeby silnik pracowal wystarczy ze jak sie wlaczy wentylator to silnik juz osiagnie swoja temp u mnie wczoraj tak pochodzil sobie na wolnych obrotach,od czasu do czasu przegazowalem sobie i tak sobie pochodzil ok 15 min... podczas tego uzupelnialem powoli plyn zalewajac do maksa w sumie ponad maks pochodzil troche poziom zszedl dolalem znowu i tak kilka razy :)
jedyne czego zaluje to opaski tej oryginalnej co byla przy wezu na dole no ale normalnymi naredziami nie sposob jej ladnie zdjac a jak zeszla to pozniej problem aby ja zalozyc wiec trzeba bytlo dac cos innego :/
a ja lubie jak jest oryginalne :P

Autor:  ipIV [ 07 Paź 2007, 13:46 ]
Temat postu: 

Thomas napisał(a):
nie zdejmowal bym lapy trzymajcej silnik gdyz nie ma takiej potrzeby przynajmniej


Przyglądałeś się fotkom? :>
Dostań sie do napinacza :>

Image
Image

Thomas napisał(a):
jedyne czego zaluje to opaski tej oryginalnej co byla przy wezu na dole no ale normalnymi naredziami nie sposob jej ladnie zdjac


Ona jest jednorazowa.

[ Dodano: 07 Paź 2007 13:46 ]
Thomas napisał(a):
co do pracy silnika przez 1 h to jest dlugooo wg mnie nie potrzeba takiego czasu zeby silnik pracowal wystarczy ze jak sie wlaczy wentylator to silnik juz osiagnie swoja temp u mnie wczoraj tak pochodzil sobie na wolnych obrotach,od czasu do czasu przegazowalem sobie i tak sobie pochodzil ok 15 min

Tak, z tym, że jak zalejesz tak, żeby sie przez odpowietrzniki lać zaczęło, to poziom w zbiorniku masz pod korek. 1h trzeba poczekać, żeby powietrze wydmuchało :>

Autor:  Thomas [ 07 Paź 2007, 14:15 ]
Temat postu: 

nagrzewnice otwierales ?? znaczy sie ogrzewanie ??

Autor:  ipIV [ 07 Paź 2007, 14:18 ]
Temat postu: 

Cytuj:
nagrzewnice otwierales ?? znaczy sie ogrzewanie ??

Tak :)
Właśnie - zapomniałem napisać, żeby włączyć ogrzewanie :P

Autor:  Thomas [ 07 Paź 2007, 14:51 ]
Temat postu: 

sory ipIV nie zauwazylem ze ta lapa tak przeszkadza :)

Autor:  ipIV [ 07 Paź 2007, 15:11 ]
Temat postu: 

Thomas napisał(a):
sory ipIV nie zauwazylem ze ta lapa tak przeszkadza Smile

to jest wynalazek fiata, żeby utrudnić ludziom życie.... :/

Autor:  Helmut [ 10 Lis 2007, 00:10 ]
Temat postu: 

A po jakim przebiegu należy wymienic pasek rozrzadu bo mam przejechane 66500km. odp. proszę na PW. dz.

Autor:  ipIV [ 10 Lis 2007, 00:47 ]
Temat postu: 

100-120kkm lub 3 do maxxx 5 lat.

Autor:  Helmut [ 17 Lis 2007, 01:02 ]
Temat postu: 

Mam na liczniku 67000 i 4 lata uzytkowania także na drugi rok trzeba by wymienić . dzieki za info ,pozdrawiam.

Autor:  misieq79 [ 27 Kwi 2008, 23:40 ]
Temat postu: 

Moje trzy grosze po dzisiejszej wymianie:


ipIV napisał(a):
6:
Odkręcamy 4 śruby '15' mocujące łapę silnika do bloku silnika:


Troche trudno sie dostac do jednej z nich. Rozkręcenie łapy na 2 kawałki (te 4 nakrętki 13 od góry) znacznie ułatwia dostęp

Cytuj:
Znak na kole wałka rozrządu jest, na głowicy też, na kole wału korbowego jest, ale nie ma na bloku silnika przy kole wału korbowego


Jest. Na fotce w książce WKiŁ wygląda to jak nacięcie, w rzeczywistości to jest uskok na odlewie kadłuba.

Autor:  ipIV [ 27 Kwi 2008, 23:46 ]
Temat postu: 

misieq79 napisał(a):
Jest. Na fotce w książce WKiŁ wygląda to jak nacięcie, w rzeczywistości to jest uskok na odlewie kadłuba.

Według znaków na nowym pasku by się zgadzało, ale lepiej się upewnić zaglądając do okienka w skrzyni.


Cytuj:
Troche trudno sie dostac do jednej z nich.


Fakt, ale 2-3 min się pomęczyć i wszystko gra :)

Autor:  luki55 [ 09 Lip 2008, 11:19 ]
Temat postu: 

Witam:)
Mam następujący problem: przeczytałem tego manuala wszystko już wiem tylko jednego nie mogę zrozumieć: wałek ustawiony według znaków zablokowany, w okienku na skrzyni ustawione 0, a na kole zębatym wału znak nie pokrywa się z tym uskokiem na kadłubie silnika jest jakiś 1 cm niżej. Znaki na pasku zgadzają się ze znakami na kołach zębatych wału i wałka...
Nie mam pojęcia o co chodzi i według czego mam ustawiać wał...Moje autko to seicento 1.1 MPI , ale silniki bardzo podobne w budowie...Co jeszcze ciekawe w okienku w skrzynki nie mam tych 4 ząbków tylko podziałkę na obudowie czyli to jest takie ustawianie na oko...

Gdyby ktoś był w stanie mi pomóc byłbym bardzo wdzięczny...

Autor:  ipIV [ 09 Lip 2008, 16:18 ]
Temat postu: 

Ustaw według paska, jak będzie się gorzej zbierać, to wtedy się pomyśli :)

Autor:  luki55 [ 09 Lip 2008, 19:22 ]
Temat postu: 

Witam ponownie:)
Ustawiłem według paska i okienka na skrzyni ( u mnie niestety nie ma tych 4 ząbków tylko podziałka więc tak na oko ustawiłem na 0)...Silnik pracuje prawidłowo, przyśpiesza też prawidłowo, przynajmniej takie mam odczucie, ale jak energicznie dodam gazu ( na biegu jałowym) to troszkę się jakby dusi i występuje taki cichy dziwięk zasysanego powietrza (tak jakbym mam filtr powietrza zdemontowany, i jak otworze przepustnice to słychać taki głuchy dziwięk..)
Jutro jeszcze trochę pojeżdżę i dam znać jak sie zachowuje...

Jeszcze jedno pytanko: zakładając np, że pasek jest przestawiony o 1 ząb, jak to może wpłynąć na silnik...Wiem że zmieniają sie fazy itd. ale jak to w praktyce wygląda...

dziękuje bardzo za pomoc, można na Was liczyć :)

Autor:  ipIV [ 09 Lip 2008, 20:29 ]
Temat postu: 

Cytuj:
Jeszcze jedno pytanko: zakładając np, że pasek jest przestawiony o 1 ząb, jak to może wpłynąć na silnik...Wiem że zmieniają sie fazy itd. ale jak to w praktyce wygląda...

W praktyce ucieknie Ci z 10KM :> Wyraźny muł i więcej niż 140 nie poleci.

Co do dziwnych dźwięków sprawdź czy dobrze zamontowałeś puche filtra powietrza ;)

Autor:  luki55 [ 10 Lip 2008, 08:07 ]
Temat postu: 

Filtra w ogóle nie ściągałem...ale przciągłem go troche to tak do 80 na 2 biegu spokojnie idzie........

Autor:  ipIV [ 10 Lip 2008, 09:05 ]
Temat postu: 

A jak dziwne dźwięki wydaje dalej.... oj czy paska za mocno nie naciągnąłeś? :> Bo Ja w ten sposób załatwiłem za pierwszym razem nowy napinacz i nową pompę wody. W najdłuższym miejscu jak naciśniesz to ma się uginać o 0,5-1cm i przy skręceniu i 90* ma być wyczuwalny opór, ale nie ma być tak, żeby skręcić go o te 90* trzeba było się nasiłować...

Autor:  luki55 [ 10 Lip 2008, 10:02 ]
Temat postu: 

Dziś jeszcze trochę pojeździłem, i na razie nic nie słyszę ..tak zostawie chyba... nie ma co kombinować... pasek na 100% mam dobrze napięty nie za mocno, spokojnie mogę go skręcić o 90 s....
Musze powiedzieć, że mój sejek od początku miał małe opory z wejściem na obroty na biegu jałowym...ale wydaje mi się, że to nie jest kwestia mechaniki silnika, silnik w ogóle klekocze jak jest zimny (i wszystko jest w porządku podobno TTTM) , co ciekawe SPI chodzą cichutko...czyżby wina wtrysku wielopunktowego..??

P.S. Nie wiedziałem, że będzie z tym tyle zabawy ... wnioskuje, że znak na kole zębatym wału jest pomocny przy zgraniu znaku na pasku, i co szkodziło zrobić jakąś kreskę na bloku silnika ... o wiele prościej by się ustawiało rozrząd... niestety takich wpadek fiat ma więcej :/

Pozdrawiam

Autor:  ipIV [ 10 Lip 2008, 10:31 ]
Temat postu: 

Co do klekotania.... przestał mi klekotać jak przeszedłem z 5W30 na 10W40

[ Dodano: 10 Lip 2008 10:31 ]
luki55 napisał(a):
P.S. Nie wiedziałem, że będzie z tym tyle zabawy ... wnioskuje, że znak na kole zębatym wału jest pomocny przy zgraniu znaku na pasku, i co szkodziło zrobić jakąś kreskę na bloku silnika ... o wiele prościej by się ustawiało rozrząd... niestety takich wpadek fiat ma więcej :/

Grunt to jest to, że... przy takim ustawianiu można się pomylić o 1 ząbek... wprawny mechanik da radę założyć pasek nawet bez znaków, ale my odstawiamy amatorkę i te znaczki na pasku są pomocne... ale nalezy pamiętać, że podczas produkcji paska też może sie wkraść błąd... :(

Autor:  luki55 [ 15 Lip 2008, 17:22 ]
Temat postu: 

[b]ipIV[/b] 1,1 MPI Fabrycznie schodzi z 10W40 Seleni, ja zmieniałem ostatnio na Mobila 10W40 stwierdziłem, że jak od początku są zalewane półsyntetykiem to po co pchać syntetyk droższy o około 40 zł...

Co mogę jeszcze dodać: a może być pomocne w tym manualu komuś, otóż jak sobie już ustawimy na oko znak w skrzyni, to zaznaczamy sobie swój znak jakimś markerem na kole zębatym, i później odkręcamy pierwsza świece wkładamy cienki śrubokręt (potrzebna druga osoba do kręcenia wałem kręcimy powoli, żeby śrubokręt się nie zablokował w cylinrze) ,pierwszy tłok powinien być na górze "wracamy trochę" wałem i odnajdujemy martwy punkt, miejsce w którym tłok ani się nie obniża ani nie idzie do góry, zostawiamy tak i zaznaczamy to położenie na wale, to tak dla pewności można sprawdzić, czy znaki zgadzają się....

[size=9:][ [i:][b:]Dodano[/b:]: 15 Lip 2008 17:22[/i:] ][/size:]
Chyba jednak pojadę dziś do jakiegoś mechanika...Dziś miałem okazje mykać po A4 i idzie tak 140km/h i deka więcej z górki jakieś 150km/h

Autor:  ipIV [ 15 Lip 2008, 19:39 ]
Temat postu: 

Zdemontuj to i ustawi idealnie pasek ze znakami na pasku.

Autor:  Adas [ 02 Sie 2008, 19:08 ]
Temat postu: 

właśnie jadę na wieś wymieniać pasek i napinacz:D. Jak trafie na coś dziwnego hehe, to dorzuce fotkę z opisanym ZOnkiem, hihi :P

[ Dodano: 02 Sie 2008 19:08 ]
Operacja zakończyła się sukcesem, wszystkie znaki itp idealnie sie pozgadzały :).

Autor:  reniferek1987 [ 10 Wrz 2008, 15:12 ]
Temat postu: 

Tylko nie kręcić paskiem w inną stronę niż strzałka idzie ;>

Autor:  Adas [ 10 Wrz 2008, 17:34 ]
Temat postu: 

Wymieniony. Nawet Parę Fotek Tu użyczyłem... :mrgreen:

Strona 1 z 3 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/