You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 23 Kwi 2024, 18:02

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 37 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 
 Post #364879 Wysłany: 14 Maj 2010, 19:17; 
 Temat postu: Wymiana Sprzęgła w Punto II/IIFL/Classic 1.2 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok
Rejestracja: 02 Maj 2007,
Posty: 2625
Witam :mrgreen: , tematem mojego kolejnego poradnika z cyklu „ Zrób to Sam” będzie „wymiana sprzęgła”. Ja wymieniłem komplet, ale jak ktoś się uprze na wymianę samego łożyska oporowego, lub tylko tarczy lub wycisku, to i tak czeka go cała przygoda opisana poniżej ;).


1.Wstęp.


Sprzęgło zakupiłem dwa lata temu, kiedy to podczas zimy roku pańskiego (ehe) 2008, usłyszałem niepokojące odgłosy, pochodzące ze skrzyni biegów-sprzęgło. Z początku, były tylko w zimne dni gdy silnik był zimny, później było coraz gorzej, nawet w ciepłe dni było je słychać, sprzęgło brało już bardzo wysoko, i do tego ciężko chodziło. Z wymianą czekałem do końca, końca który wyglądał tak, że ledwo mogłem wcisnąć sprzęgło, człowiek bał się czy wróci do domu.. Udało się dojechałem, dojechałem nawet do garażu znajomego, i tam zostało wymienione sprzęgło. W moim przypadku wymieniłem też poduszkę skrzyni biegów, wiedziałem, że była rozbita ;)


2.Potrzebne materiały/narzędzia.

kompletne sprzęgło: wycisk (tzw. słoneczko), tarcza, łożysko wyporowe. Jest kilka firm, Sachs, Valeo, Luk. Ja zakupiłem Valeo, z tego co się dowiedziałem w A SO, to to jest oryginał jaki się montuje w kropkach, ewentualnie czasem Valeo z kimś współpracuje. Gdy je kupowałem, usłyszałem, że np. na firmę LUK jest dużo narzekań-zwrotów, nie wiem czy to prawda, ale..

- klucze: komplet płaskich, oczkowych, i nasadowych, a co :E. Tak naprawdę, to będzie trochę kręcenia, także różne np. „trzeszczotki” jak najbardziej się przydadzą. Ja miałem ten plus, że miałem do dyspozycji klucz pneumatyczny, czyli trochę lżej i szybciej.

- Dwa lewarki, plus podnośnik warsztatowy na kółkach - pomocne do podtrzymania silnika, żeby nie opadł. Nie zaszkodzi mieć ze dwa pieńki by podstawić pod autko.

- Odrdzewiacz, Wd-40 itp., szmatki.

- Koniecznie druga osoba do pomocy

- Garaż z kanałem

- I najważniejsze, nastawić się psychicznie na dość dużą pracę przy Kropku, minimum 3 godziny - tyle mi zajęło. Nie śpiesząc się nawet 5-6 godzin .

Nie bać się wymiany samemu, dzięki temu zaoszczędzimy: min 200 zwykły mechanik-500zł (ASO) !!:-). Praca dla średnio zaawansowanych



Na początku, ustawiamy samochód na kanale, luzujemy śruby kół, podnosimy przód, po lewarku na prawą i lewą stronę. Odkręcamy koła, zlewamy olej ze skrzyni biegów, imbus bodajże 13-14, śrubka jest na samym dole skrzyni biegów, widać ją od tyłu skrzyni/pojazdu. Odpinamy kostkę biegu wstecznego (będzie na foto). By wyjąć skrzynie musimy wyjąć półosie, by wyszły, musimy wyjąć sworznie wahaczy ze zwrotnic, pierw jednak odkręcamy 2 śruby 17/18 mocujące mcphersona do zwrotnicy. Po zrobieniu tego, skręcamy koła w lewą stronę i wyjmujemy lewą półosie z przegubem, z prawej strony robimy tak samo. Półoś z przegubem, wychodzi bez problemu wystarczy tylko szarpnąć i już wyskakuje ze skrzyni biegów. Olej musi być już spuszczony gdy to robimy!!.

Następnie, wyjmujemy akumulator, odkręcamy kosz akumulatora, 3 śrubki 13/14. Ukazuje się nam skrzynia biegów. Odkręcamy wysprzęglik 2 śrubki 12, i taśma łapiemy jego bolec bo będzie wypychany, aż w końcu poleci płyn hamulcowy i zapowietrzy się nam Sprzęgło.. Do hamulców i sprzęgła jest ten sam olej hamulcowy DOT4. Sprzęgło jak wiemy w MK2 jest hydrauliczne.

Kolejnym krokiem jest odkręcenie rozrusznika, 2 śrubki 13 tka, odkręcamy z dołu pojazdu, będąc w kanale, jest z tyłu silnika, a trzecią śrubkę odkręcamy z góry. Po odkręceniu nie odkręcamy z niego przewodów zasilających, tylko go odsuwany od skrzyni, i w spokoju będzie sobie siedział „na silniku”. Odkręcamy lizak - drążek reakcyjny.

Teraz musimy z kolei musimy zdjąć linki zmiany biegów ich główki ze skrzyni biegów, przechylamy je na prawo lub lewo i podważamy kluczem płaskim 17 itp., i do góry - dość mocno siedzą. Teraz musimy odkręcić wspornik (będzie na foto) na 3 śrubki przez który przechodzą linki, 3 śrubki kluczyk 13tka.

Jeżeli już to wszystko zrobiliśmy, zabieramy się, za odkręcanie śrub mocujących skrzynie do silnik,a klucz bodajże 18tka ( śruby te a raczej otwory będzie widać na foto wyjętej skrzyni, pomocne w ich lokalizacji)m odkręcamy śruby na górze, na dole ze dwie tylko poluzujmy, i teraz należy zacząć odkręcać śrubę poduszki skrzyni biegów.

Pod miskę olejową podjeżdżamy podnośnikiem warsztatowym koniecznie dać kawałek deski, by nie wygiąć miski oleju , na niej spocznie cały silnik.

Odkręcamy ciągle śrubę poduszki skrzyni biegów, opuszcza się, delikatnie opuszczamy podnośnik, gdy już śruba prawie że wyjdzie z poduszki, odkręcamy też dolne śruby mocujące skrzynię biegów do silnika. Dokręcamy śrubę poduszki do końca, cały czas operując podnośnikiem, tak by wyszła śruba z poduszki, gdy wyjdzie to skrzynia można pociągnąć w dół trochę w stronę kierowcy i powinna wyjść bez problemu.

Ja u siebie wymieniłem poduszkę , więc 4 śrubki 14tka , i poduszka wyjęta:).

Skrzynia wyjęta, łożysko oporowe powinno być..:D...w skrzyni biegów. Wyjmujemy je i wyrzucamy, u mnie było w częściach-foto);).

Odkręcamy kluczyk `10 tka wycisk, od koła zamachowego wyjmujemy wycisk razem z tarczą sprzęgłową. U mnie te części były także mocno zużyte, widać że przebieg 140 tyś km to takie maksimum.


Skrzynie myjemy, benzyna pędzelek, ja też użyłem karchera, tylko zabezpieczmy szmatkami, wejścia przegubów półosi, by do środka nie dostała się woda itp. Po umyciu, dajemy trochę smaru na łopatki które będą naciskać na dół łożyska oporowego, a także dajemy smar na metalowy pałąk, trochę na dole trochę na górze. Smaru też dajmy na główkę wysprzęglika gdy będziemy gp przykręcać na sam koniec naszej pracy.

Teraz dajemy łożysko oporowe, na dole łożyska mamy metal, i na ten metal, będzie działać/naciskać pałąk w skrzyni biegów.

Przykręcamy nową tarczę z wyciskiem, osiując dobrze tarcze przed dociśnięciem. By nie było problemów z wejściem wałka skrzyni, do wielowypustu w tarczy sprzęgłowej.


Gdy to już zrobiliśmy, zaczynamy montować skrzynię. Silnik jest opuszczony, podjeżdżamy ze skrzynią, trafiamy wałkiem w środek wycisku, tak by wałek wszedł w tarcze, róbmy to ostrożnie, musi wejść. Jeśli wejdzie to wpychamy na maxa skrzynie w stronę silnika, jak naskoczy, to teraz musimy przepchać śrubę wspornika skrzyni przez poduszkę skrzyni biegów. W tym czasie zaczynamy skręcać skrzynie do silnika, i skręcamy śrubę poduszki.

Najgorsze za nami, można chwilę odpocząć , reszta to już skręcanie w odwrotnej kolejności do rozkręcania. Nie zapomnijmy na koniec dolać oleju do skrzyni biegów.


Fotki z wymiany Sprzęgła/skrzyni biegów ;)


Mniej więcej w kolejności co nas czeka.

Image

Image

Przeguby wyjęte

Image

Image


Wyjęta skrzynia

Image

Image

Skrzynia od strony wałka.

Image

Łożysko oporowe, a raczej tylna jego część :E

Image

Image

A tu część łożyska utkwiona w wycisku

Image

Wycisk

Image

Wycisk i tarcza

Image

Image

Image

Tu wycisk od strony tarczy

Image

Image

Widać silnik opuszczony tak by możliwe było wyjęcie skrzyni.

Image

Po wyjęciu skrzyni

Image

Po umyciu skrzyni

Image

Image

Przykęciliśmy już nowy wycisk z tarczą.

Image

Widok zyżytej poduszki skrzyni biegów.

Image

Image

Image

Skrzynia włożone, poducha wymieniona. Wymieniłem też lizak na nowy, co prawda nie był rozszarpany jak poduszka, ale zmienić nie zaszkodzi. Widać starcza na długo :)

Image

Lizak

Image



Generalnie, poszło lepiej niż myślałem, po wymianie sprzęgło działa bardzo leciutko, byłem tym bardzo pozytywnie zaskoczony.


Autor: Adas :mrgreen:


Poradnik ma charakter czysto zapoznawczy, autor nie ponosi żadnej odpowiedzialności, gdybyś to robił i coś się nie udało ;). W razie pytań, pisać poniżej :).

_________________
Mk2 ForEver ? :> <LOL>

Moja obecna "Kropka" :mrgreen: >>

Grande Punto 1.4 8v 77km od poniedziałku do piątku
i mały uzupełniacz Ssangyong Actyon 2.0XDI na weekendowe wypady i inne szaleństwa!

1. Moja była kropka najlepsza zielona kropka.

Autko Nr1. >> Punto 2 1.2 8V 60KM 2001r. + LPG

topic1438.html

Moja była Alfa 156 Sportwagon - Autko Nr 2

Autko Nr2. Czarna jak Hell, Włoszka. >> Alfa 156 SportWagon 1.9 JTD 115KM :)

http://adas.w.tkb.pl/Alfa156/

Dla osób z forum służę darmową diagnostyką Fiat EcuScan - OBD2, oraz diagnostyką każdego innego auta posiadam uniwersalny dobry skaner.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #366986 Wysłany: 21 Maj 2010, 16:27; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: 500L
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: warmińsko-mazurskie [N]
Miejscowość: Warmia
Rejestracja: 25 Lip 2008,
Posty: 324
Respect Adas :D

_________________
Fiat 500L 1.4 95KM Pop Star - jest
Fiat Stilo 1.4 95 KM Dynamic - był
Fiat Punto II - był
Fiat Punto I 1.1 SX - był
Fiat Seicento 0.9 - był


Góra
 Profil  
 
 
 Post #366991 Wysłany: 21 Maj 2010, 16:41; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok
Rejestracja: 02 Maj 2007,
Posty: 2625
Poradnik udoskonalę, dodam lepsze zdjęcia, tak że będzie krok po kroku widać co jest do zrobienia... Nie było ciężko, no i sprzęgło po wymianie, dosłownie śmiga :). Jadę właśnie na grilowanie, kropka czeka nie mała trasa ;).

_________________
Mk2 ForEver ? :> <LOL>

Moja obecna "Kropka" :mrgreen: >>

Grande Punto 1.4 8v 77km od poniedziałku do piątku
i mały uzupełniacz Ssangyong Actyon 2.0XDI na weekendowe wypady i inne szaleństwa!

1. Moja była kropka najlepsza zielona kropka.

Autko Nr1. >> Punto 2 1.2 8V 60KM 2001r. + LPG

topic1438.html

Moja była Alfa 156 Sportwagon - Autko Nr 2

Autko Nr2. Czarna jak Hell, Włoszka. >> Alfa 156 SportWagon 1.9 JTD 115KM :)

http://adas.w.tkb.pl/Alfa156/

Dla osób z forum służę darmową diagnostyką Fiat EcuScan - OBD2, oraz diagnostyką każdego innego auta posiadam uniwersalny dobry skaner.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #377415 Wysłany: 30 Cze 2010, 01:13; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
Więc tak... kilka moich uwag....

Poziom trudności: 5/10

0 ) w jednym momencie zabrakło piątej ręki :E

1) siłownik sprzęgła - w środku jest mocna sprężyna na prawdę bardzo mocno wybija i albo bardzo mocna taśma albo jakiś pasek. Taśma izolacyjna czy nawet do pakowania paczek nie wchodzi w grę :!:
W ręce trudno dłuższy czas utrzymać zdemontowany siłownik.

2) na dzień przed robotą popuścić i dokręcić WSZYSTKIE śruby skrzynia - silnik. (koniecznie radzę zakupić płasko oczkową 18 oraz długa ~10cm nasadka 18 - w std zestawach ni ma)

3) zwrócić uwagę czy poducha od strony rozrządu nie jest zerwana... bo podczas opuszczania silnika na prawdę dużo musi znieść -> w pewnym momencie bałem się ze zaraz cos strzeli i będzie bum na glebę...

4) lizak odkręcamy jak mamy śruby popuszczone

4a) warto wykręcić lambdę za katem - będzie momentami b. przeszkadzać

4b) odpinanie linek biegów - kluczyk płaski 11 zaraz za główką złapać i przekręcić bez problemu i bez bólu zeskakują :)

5) skrzynia jest ciężka... 30kg jak nic.

6) rozłączanie półosiek - imo wygodniej zdjąć opaski i krzyżak wyjmować oczywiście w smarze grafitowym będziemy pływać ale jedynie ufajdany wydech z tego mam no i przy takim rozwiązaniu nie trzeba P koła odkręcać itp. :P Uwaga Opaski "na śrubkę" nie wchodzą w grę - only te do przegubów bo śrubka uderzy przy 1 obrocie o skrzynie i opaski nie ma. Nie zapomnieć wepchać dużo tego smaru do osłonki przed pozapinaniem :P

7) masa skrzyni - zwrócić uwagę na przewód masowy i go wykręcic odpowiednio wcześnie.

8 ) tarczę sprzęgła centrujemy np wiertłem 10mm owiniętym taśmą izolacyjna.

9) Wkładanie skrzyni:
- na lewarku hydr. podnieść do poziomu w jakim ma być, podjeżdżamy bliżej, najwpierw wsadzamy w dziurę szpilkę która jest w skrzni pod rozrusznikiem potem w miarę możliwości równo dobijamy do silnika - poruszać jednocześnie pchając, jak wałek sprzęgłowy nie wskoczy to wrzucamy bieg i np. kręcimy przegubem jednocześnie pchając - i w tym momencie u mnie wskoczyło... zaraz 2 górne śruby wkręcamy :!: blachami przez które ma przechodzić (wsporniki przewodów itp przejmujemy się potem - można 1 srube wykręcic i wkręcić jak silnik już wisi na poduchach.) No i oczywiscie patrzymy też czy krzyżak półosi wchodzi w koło koronowe skrzyni :>

10 ) jak ktoś ma pordzewiałą miskę olejową to ... nie ryzykowałbym... bo będzie "je*! agggghhh! ale urwał!"

11) Jak ktoś nie ma kanału to 3 dni niech zarezerwuje na spokojnie :lol:

12) A jak ktoś nie ma zamiłowania to tego typu operacji oraz nie ma warunków to imo lepiej przeboleć te 300zł :P


Kilka fotek ode mnie może się przydadzą ;)


Image
Image
Image
Image
Image
jedna sruba rozrusznika jest wkręcana od strony aku na samej górze.... bo szukałem jej 20minut :lol:

Image

Image
Image

Łożysko oporowe:
Image

Image

Nowe vs. stare:

Image
W docisku rowek wyżłobiony na głębokość 2/3 grubości tych blaszek
łożysko zatarte...
tarcza połowę cieńsza niż w nowym, już nity łapać zaczęły, sprężynki mają delikatny luz - można je obracać, ale myślę że gdyby nie łożysko to docisk i tarcza 50kkm spokojnie jeszcze by zrobiły a tak za niedługo łożysko by się rozpadło i byłby koniec :) Łożysko 90zł a kpl sprzęgła 220 także nie ma sensu wymiana samego łożyska.
139 tys km.

Image
Niół clutch :E

Image

Image
Image
Image

[ Dodano: 30 Cze 2010 01:13 ]
Jeszcze jedna uwaga :> W 16V bedzie analogicznie tylko od góry wiecej druciarni do wykręcania jest :P

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Ostatnio edytowany przez ipIV, 09 Paź 2010, 19:43, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil  
 
 
 Post #400854 Wysłany: 02 Paź 2010, 11:09; 
 Temat postu:
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Fiat Tipo II
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Pyrlandia/PO
Rejestracja: 31 Lip 2008,
Posty: 3527
Pomógł: 22
No to Panowie powiem wam niedługo czy i mi się udało wymienić :>

_________________
Kto szybko jeździ... tego wolno niosą.
FFP Assistance
Było >>>Punto II ELX 1,2 8v 2000+LPG BRC SQ24<<< 2008-2014
Było >>>Punto EVO 1.4 8v 2010+LPG BRC SQ24.11<<< 2014-2019
Jest >>>Fiat Tipo Sedan 1,4 16v 2016+LPG BRC SQ32<<< 2019-...

Image<Fiat Punto Evo 1,4 8v
Image<Fiat Tipo Sedan 1,4 16v


Góra
 Profil  
 
 
 Post #400876 Wysłany: 02 Paź 2010, 12:57; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
rób fotki w wrzucaj :P komuś sie moga przydać :)

[ Dodano: 02 Paź 2010 12:57 ]
a w przyszłym tyg bedzie poradnik: UPG :roll:

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #400878 Wysłany: 02 Paź 2010, 16:10; 
 Temat postu:
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Fiat Tipo II
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Pyrlandia/PO
Rejestracja: 31 Lip 2008,
Posty: 3527
Pomógł: 22
ipIV napisał(a):
rób fotki w wrzucaj Razz komuś sie moga przydać Smile


Na pewno będą :E Tylko pytanie czy uda się wymiana :hahaha: Zresztą nie ma co tam zepsuć, a nie dowiem się dopóki nie spróbuję.

[ Dodano: 02 Paź 2010 13:03 ]
ipIV napisał(a):
a w przyszłym tyg bedzie poradnik: UPG Rolling Eyes


Wtedy na pewno bym się sam za nią wziął jak bym miał jakiś zarys pracy :roll:

[ Dodano: 02 Paź 2010 16:10 ]
I jeszcze jedno pytanie hehe...jakie uszczelniacze/simeringi zakupić by za jednym razem wymienić :?:

_________________
Kto szybko jeździ... tego wolno niosą.
FFP Assistance
Było >>>Punto II ELX 1,2 8v 2000+LPG BRC SQ24<<< 2008-2014
Było >>>Punto EVO 1.4 8v 2010+LPG BRC SQ24.11<<< 2014-2019
Jest >>>Fiat Tipo Sedan 1,4 16v 2016+LPG BRC SQ32<<< 2019-...

Image<Fiat Punto Evo 1,4 8v
Image<Fiat Tipo Sedan 1,4 16v


Góra
 Profil  
 
 
 Post #400950 Wysłany: 02 Paź 2010, 18:35; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
marcin186 napisał(a):
Zresztą nie ma co tam zepsuć, a nie dowiem się dopóki nie spróbuję.

najwiecej do zepsucia jest przy demontażu... przy krytycznym momencie wyjecia skrzyni i założenia... trzeba idealnie trafić do dziury :lol2: przyjrzyj sie temu i przemyśl to dobrze i uwazaj, zeby silnik nie zrobił bum bo bedzie ale urrwał. Jak opuszczanie silnika uznasz za ryzykowne odkręć lepiej poduche nad skrzynią od podłużnicy ;)
Na spokojnie bez pośpiechu a jak bedziesz mieć dośc to zostaw to na następny dzień. najlepiej na 3 dni - wykrecenie wszystkiego co przeszkadza, nastepny dzień wymiana sprzęgła i złożenie tego tak, żeby endżyn wisiał na poduchach, 3- skręcenie wszystkiego do kupy.

marcin186 napisał(a):
uszczelniacze/simeringi



wypadało by simmering wału.... i wszystkie 3 w skrzyni ale olałem bo miałem dosć ;) myśle, że nie puszczą tak prędko do momentu kiedy endżyna sie nie przegrzeje ;) czy nie padną łożyska wałka sprzęgłowego w skrzyni. a simmeringi półosi można zmienić bez zrzucania skrzyni :E

wału - pierniczenie bedzie żeby go zdjąć i dobrze wkleić - przez miske olejową - najlepiej kupic taki razem z obudową - nie bedziesz sie pierniczyc z wybijaniem i nabijaniem co trzeba zrobic idealnie, a simmering wałka sprzęgłowego masz tu:

http://fiatpunto.com.pl/topic22791.html :E

wału też jest foto :P

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #400951 Wysłany: 02 Paź 2010, 18:41; 
 Temat postu:
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Fiat Tipo II
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Pyrlandia/PO
Rejestracja: 31 Lip 2008,
Posty: 3527
Pomógł: 22
ipIV napisał(a):
olałem bo miałem dosć Wink myśle, że nie puszczą tak prędko do momentu kiedy endżyna sie nie przegrzeje


Czyli co, olać i martwić się później :E

_________________
Kto szybko jeździ... tego wolno niosą.
FFP Assistance
Było >>>Punto II ELX 1,2 8v 2000+LPG BRC SQ24<<< 2008-2014
Było >>>Punto EVO 1.4 8v 2010+LPG BRC SQ24.11<<< 2014-2019
Jest >>>Fiat Tipo Sedan 1,4 16v 2016+LPG BRC SQ32<<< 2019-...

Image<Fiat Punto Evo 1,4 8v
Image<Fiat Tipo Sedan 1,4 16v


Góra
 Profil  
 
 
 Post #400952 Wysłany: 02 Paź 2010, 18:44; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
no chyba ze sie już leje ale to zobaczysz czy sie wałek sprzęgłowy nie poci ;)

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #400955 Wysłany: 02 Paź 2010, 18:47; 
 Temat postu:
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Fiat Tipo II
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Pyrlandia/PO
Rejestracja: 31 Lip 2008,
Posty: 3527
Pomógł: 22
ipIV napisał(a):
no chyba ze sie już leje ale to zobaczysz czy sie wałek sprzęgłowy nie poci ;)


Ok dzięki za rady :wink: i trzymajcie kciuki by mi silnik nie spadł hehe :hahaha:

_________________
Kto szybko jeździ... tego wolno niosą.
FFP Assistance
Było >>>Punto II ELX 1,2 8v 2000+LPG BRC SQ24<<< 2008-2014
Było >>>Punto EVO 1.4 8v 2010+LPG BRC SQ24.11<<< 2014-2019
Jest >>>Fiat Tipo Sedan 1,4 16v 2016+LPG BRC SQ32<<< 2019-...

Image<Fiat Punto Evo 1,4 8v
Image<Fiat Tipo Sedan 1,4 16v


Góra
 Profil  
 
 
 Post #400956 Wysłany: 02 Paź 2010, 18:48; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
marcin186 napisał(a):
i trzymajcie kciuki by mi silnik nie spadł hehe

ale to nie jest śmieszne :E :hahaha:

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #400958 Wysłany: 02 Paź 2010, 18:55; 
 Temat postu:
Offline
Mr Schaft
Awatar użytkownika

Imię: Sławek
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Pszczyna
Rejestracja: 29 Wrz 2008,
Posty: 1691
no michal mial niezle jazdy z tym silnikiem jak wymienialismy u niego sprzeglo ze spadnie... co chwile bylo tylko 'k*** patrz jak on krzywo stoi zaraz spadnie !!' hehehe :D ale dalismy rade we 2 w jakies 12 h? :D


Góra
 Profil  
 
 
 Post #400959 Wysłany: 02 Paź 2010, 19:02; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
wałek napisał(a):
w jakies 12 h?

od 10 do 18 ;)

ale to już było przygotowane do wyjazdu ze skrzynią i złożyliśmy tak zeby tylko silnik juz wisiał jak ma wisieć :P

w sumei 16-18h zeszło... ale pierniczyłem sie z tym :E

a te 9h to dlatego, że 2 sruby puscic nie chciały :P tak to 4-5myśle

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Ostatnio edytowany przez ipIV, 02 Paź 2010, 19:04, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil  
 
 
 Post #400960 Wysłany: 02 Paź 2010, 19:02; 
 Temat postu:
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Fiat Tipo II
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Pyrlandia/PO
Rejestracja: 31 Lip 2008,
Posty: 3527
Pomógł: 22
wałek napisał(a):
no michal mial niezle jazdy z tym silnikiem jak wymienialismy u niego sprzeglo ze spadnie... co chwile bylo tylko 'k*** patrz jak on krzywo stoi zaraz spadnie !!' hehehe :D ale dalismy rade we 2 w jakies 12 h? :D


No pewnie ja też będę klął jak chol*** Ja już załatwiłem sobie dwie osoby do pomocy na wszelki wypadek-ojciec i brachol już mają zarezerwowany weekend na moje sprzęgło :>

_________________
Kto szybko jeździ... tego wolno niosą.
FFP Assistance
Było >>>Punto II ELX 1,2 8v 2000+LPG BRC SQ24<<< 2008-2014
Było >>>Punto EVO 1.4 8v 2010+LPG BRC SQ24.11<<< 2014-2019
Jest >>>Fiat Tipo Sedan 1,4 16v 2016+LPG BRC SQ32<<< 2019-...

Image<Fiat Punto Evo 1,4 8v
Image<Fiat Tipo Sedan 1,4 16v


Góra
 Profil  
 
 
 Post #400961 Wysłany: 02 Paź 2010, 19:02; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
z kluczem pneumatycznym i kanałem i uwijając się da rade w 2-3h :)

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #410110 Wysłany: 06 Lis 2010, 21:25; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27 Sie 2008,
Posty: 5186
Pomógł: 1
ipIV, Adas mam pare pytań co do pduszek skrzyni..
- tą pod akumulatorem da rade wymienić bez wyjmowania skrzyni? (chodzi oto czy kupić w ciemno i wymienić czy przy wymianie sprzęgła obczaić i za jakiś czas wymienić)
- czy to prawda że koniecznie trza kupić w ASO ory bo inne to g... warte?
- znacie ceny tych 2 poduszek, tej pod aku. i lizaka (mogą być nawet przybliżone)

dzięki jak coś jeszcze to będe pytał, pozdr.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #410121 Wysłany: 06 Lis 2010, 22:06; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
Cytuj:
- tą pod akumulatorem da rade wymienić bez wyjmowania skrzyni? (chodzi oto czy kupić w ciemno i wymienić czy przy wymianie sprzęgła obczaić i za jakiś czas wymienić)

da :> tylko lewarek pod skrzynie trzeba podłożyc


lakikwap napisał(a):
- czy to prawda że koniecznie trza kupić w ASO ory bo inne to g... warte?

nie wiem puki oc lizak no-name trzyma sie kupy od 9kkm :>

a oryg niewiele droższy był ;)


lakikwap napisał(a):
- znacie ceny tych 2 poduszek, tej pod aku. i lizaka (mogą być nawet przybliżone)

lizak 70-90 pod skrzynie 150-200 :P

oryg ofc.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #410126 Wysłany: 06 Lis 2010, 22:12; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27 Sie 2008,
Posty: 5186
Pomógł: 1
ipIV napisał(a):
150-200

ten pod aku? fuck drogi bydlak

no i kurcze niewiem czy zamiennik czy ory kupić.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #418380 Wysłany: 02 Gru 2010, 22:30; 
 Temat postu:
Offline
Puntomaniak

Miejscowość: Białystok
Rejestracja: 28 Lis 2010,
Posty: 96
Ostatnio Miałem awarię sprzęgła i dzieki tematowi ogarnołem wszystko co i jak ale po rozkręceniu wszystkeigo doznałem nie miłego zaskoczenia a mianowicie takiego że lizak i górna poduszka skrzyni i silnika są do wyrzucenia simering na wale z obudową , kompletne sprzęgło i tu chciałem zadać pytanie jak jest z zamiennikami górnej poduszki czy da sie kupić coś dobrego ponieważ oryginał w ASO to koszt rzędu 270 zł i pytanie numer dwa to chodzi o pozostałe simeringi w skrzyni czy warto za jednym zamachem wymienić czy można by je Sobie odpuścić dodam że autko ma 100 000 km przebiegu 2000r.

_________________
... bo fikcja jest wykładnikiem prawdy ...
http://fiatpunto.com.pl/topic25828.html Odwiedzaj,komentuj,doradzaj :D


Góra
 Profil  
 
 
 Post #418439 Wysłany: 02 Gru 2010, 23:42; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Lake Titicaca ;)
Rejestracja: 08 Sie 2007,
Posty: 9203
Pomógł: 40
http://allegro.pl/poduszka-silnika-skrz ... 87583.html

_________________
Punto II 5D - Rosso Ssilla HWB - 1.2 60KM - 2001' http://fiatpunto.com.pl/topic5545.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #418559 Wysłany: 03 Gru 2010, 15:43; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
b1joooker napisał(a):
pytanie numer dwa to chodzi o pozostałe simeringi w skrzyni czy warto za jednym zamachem wymienić czy można by je Sobie odpuścić dodam że autko ma 100 000 km przebiegu 2000r.

nie ma reguły :> ale zeby wymienić simmering wałka sprzęgłowego trzeba wybebeszyć skrzynie... - mi się nie chciało :E

[ Dodano: 03 Gru 2010 14:43 ]
http://fiatpunto.com.pl/topic22791.html

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #418622 Wysłany: 03 Gru 2010, 19:02; 
 Temat postu:
Offline
Puntomaniak

Miejscowość: Białystok
Rejestracja: 28 Lis 2010,
Posty: 96
Dzięki buladag za ten link dzowniłem do sprzedawcy a ten twierdzi że to 100% procentowe oryginały odrazu zamówiłem lizak 87zł poduszka górna 123 zł czekam na odpowiedz w innym temacie na temat simeringów w skrzyni co to konkretnie za simeringi jakichś numerów katalogowych potrzebuję z epera czy cuś bo niewiem nawet oco pytać a być może da się kupić je taniej u tego samego gościa :)

_________________
... bo fikcja jest wykładnikiem prawdy ...
http://fiatpunto.com.pl/topic25828.html Odwiedzaj,komentuj,doradzaj :D


Góra
 Profil  
 
 
 Post #494691 Wysłany: 01 Sie 2011, 21:08; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Miejscowość: Bunschoten
Rejestracja: 05 Lut 2011,
Posty: 5
Panowie, a jak z wymianą sprzęgła w 1,9 JTD 86km? da radę samemu?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #494880 Wysłany: 02 Sie 2011, 17:41; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok
Rejestracja: 02 Maj 2007,
Posty: 2625
Da. Pierw kup nowe sprzęgło, minimum to Valeo. Żadne LUK sruk. Jak już kupisz to papatrzysz na nie i będziesz wiedział jak jest hmm..przykręcone :).

_________________
Mk2 ForEver ? :> <LOL>

Moja obecna "Kropka" :mrgreen: >>

Grande Punto 1.4 8v 77km od poniedziałku do piątku
i mały uzupełniacz Ssangyong Actyon 2.0XDI na weekendowe wypady i inne szaleństwa!

1. Moja była kropka najlepsza zielona kropka.

Autko Nr1. >> Punto 2 1.2 8V 60KM 2001r. + LPG

topic1438.html

Moja była Alfa 156 Sportwagon - Autko Nr 2

Autko Nr2. Czarna jak Hell, Włoszka. >> Alfa 156 SportWagon 1.9 JTD 115KM :)

http://adas.w.tkb.pl/Alfa156/

Dla osób z forum służę darmową diagnostyką Fiat EcuScan - OBD2, oraz diagnostyką każdego innego auta posiadam uniwersalny dobry skaner.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 37 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO