Fiat Punto :: Forum https://fiatpunto.com.pl/ |
|
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II http://fiatpunto.com.pl/topic44094.html |
Strona 1 z 1 |
Autor: | fishbone20 [ 05 Paź 2013, 01:06 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
Dobry manual choć jest jedna rzecz do której można się przyczepić, choć kiedyś sam tak robiłem ;p Pomiędzy piastą a terczą nie stosuje się żadnych smarów nawet miedzianego, powierzchnia tarcza-piasta ma być czysta i tak skręcamy ;p |
Autor: | szubertt [ 13 Lip 2014, 00:25 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
Odgrzebie temat Dlaczego powierzchnia między piastą a tarcza niesmi byc posmarowana? Czy nie zapiecze sie to potem do kolejnej wymiany tarcz? Pozdrawiam |
Autor: | MARINESKU [ 13 Lip 2014, 09:47 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
fishbone20 napisał(a): Odgrzebie temat Dlaczego powierzchnia między piastą a tarcza niesmi byc posmarowana? Czy nie zapiecze sie to potem do kolejnej wymiany tarcz? Pozdrawiam Witaj nie ma co tu pisać obejrzyj film cały lub od 4.40 https://www.youtube.com/watch?v=2jid1zCTnQ4 tam gość omówił cały problem. |
Autor: | szubertt [ 13 Lip 2014, 13:59 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
no tak racja jesli chodzi o puzniejsza gwarancję to spewnościa by sie jej nie dostało. A mnie sie też wydaje że poprostu po tych 2- 4 latach przy kolejnej wymianie moga byc mega zapieczone. Dzięki za filmik |
Autor: | ipIV [ 19 Lip 2014, 18:13 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
szubertt napisał(a): A mnie sie też wydaje że poprostu po tych 2- 4 latach przy kolejnej wymianie moga byc mega zapieczone. Jak w PII wymieniałem fabryczne tarcze to były tak zapieczone że po 30min z każdą sie mordowałem żeby zdjąć ją z piasty. Każda następna wymiana kiedy tarcza była na smarze - po odkręceniu śrubek same spadały. Bez smaru też można - nic się nie stanie ani tu ani tu. Ja wolę ze smarem. [ Dodano: 19 Lip 2014 18:04 ] szamot666 napisał(a): mianowicie powierzchni oparcia klocka nieruchomego On jest tak samo ruchomy jak drugi. Czyli nieruchomy a tylko dociskany przez zacisk który jest ruchomy W zasadzie "pływający". Ale sensu smarowania tego miejsca nie widzę, ale jak ktoś chce szamot666 napisał(a): Prowadnice klocków – miejsca która tu są nasmarowane należy uprzednio oczyścić szczotką drucianą. Oczyszczenie OK, sens smarowania średni - po kilku deszczach czy kilku umyciach auta tego smaru nie będzie Kiedyś smarowałem ale po miesiącu jak smaru nie było to zrezygnowałem. |
Autor: | bartx [ 06 Sty 2015, 14:13 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
Właśnie jestem w trakcie wymiany, chciałem napisać dla potomności, że śruby są na klucz imbusowy 7mm, a nie na torxa, chociaż torxem też da się to zrobić. |
Autor: | szamot666 [ 06 Sty 2015, 19:05 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
bartx, o których śrubach mówisz? |
Autor: | ArturGrab [ 10 Sie 2015, 18:25 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
Po takim opisie to sam bym chciał to zrobić ale moja wiedza i odwaga na razie mi na to nie pozwala. Pewnie skorzystam z poradnika bo ładnie opisany a klocki to chyba nie taki diabeł straszny |
Autor: | redot [ 16 Kwi 2018, 15:44 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
Imbus 7 mm? W normalnych kompletach pewnie nie występuje? I fotek manuala brak, niestety... |
Autor: | szamot666 [ 18 Kwi 2018, 08:42 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
No niestety szukałem ich ale zostały już skasowane i nie jestem w stanie ich przywrócić... Teoretycznie post można usunąć bo staje się bezużyteczny. |
Autor: | pmx007p1 [ 18 Kwi 2018, 13:09 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
1. W układach hydraulicznych z elektrozaworami (w przypadku motoryzacji będzie to np. ABS) trzeba uważać na zanieczyszczenia cieczy roboczej (olej hydrauliczny/płyn hamulcowy), bo jest to przyczyna numer 1 jeśli chodzi o awarie (np. "podwieszanie" elektrozaworów). Dlatego NIE cofamy starego płynu przez ABS do zbiorniczka, tylko należy upuścić płyn przez odpowietrznik (niestety, więcej roboty). Problemy nie "muszą" wystąpić, ale są prawdopodobne. Cofanie syfu do zbiornika można ryzykować w starych samochodach (bez bajerów typu ABS). 2. "Imbus" 7 mm, nie występuje w typowych zestawach. Trzeba kupić osobno. 3. "Specjalista" z filmiku to pajac, niby "fachowo" mierzył bicie, po czym użył głąb materiału ściernego do "czyszczenia" piasty, tak robią matoły - w ich mniemaniu jest to tylko "czyszczenie", a tak na prawdę jest to szlifowanie, czyli usuwa materiał w sposób niekontrolowany (bo jest robione "z ręki"), psuje geometrię (pomiaru bicia po wymianie nie pokazał, mógłby się zdziwić). Przez takie nawyki, mechanicy samochodowi są najgorszymi mechanikami, najniżej w hierarchii (mechanicy i warsztaty występują w wielu branżach, nie tylko w motoryzacji). Komentarze pod filmikiem też są cienkie ("janusze" mechaniki i ich "wiedza", czyli np. skojarzenia typu, że "żeliwo jest kruche" - nie słyszeli, że są różne gatunki np. sferoidalne i ono może być bardziej miękkie od niektórych stopów miedzi). Jeśli chodzi o smary, to tylko o grafitowym i miedziowym słyszeli (ewentualnie "ceramicznym" - ale tu też są różne odmiany), szkoda gadać. 4. Kłótnie na temat czy smarować/nie smarować pokazują, że obie strony nie wiedzą o co chodzi. Wymagania są tu sprzeczne: chcemy, aby się tarcza nie zapiekała, ale jednocześnie ona ma się trzymać piasty poprzez tarcie wywołane dociskiem śrub koła. Tak działają połączenia śrubowe (śruba się rozciąga jak sprężyna i dlatego trzyma). Śruby nie powinny też być elementami ustalającymi pozycję ("bazowanie"), ale to już inny temat. Rozwiązaniem "problemu" może być coś, co uszczelni połączenie (od powietrza/wilgoci) i jednocześnie nie będzie zbyt dobrze smarować (można by nie czyścić powierzchni przylegania ze środka konserwującego i tak zmontować, można też cienko pomalować srebrzanką rozcieńczoną i złożyć na mokro). Idealnie szczelne to nie będzie, więc można to olać i złożyć na czysto i sucho. Tarcz się przecież nie demontuje zbyt często. A ze względów bezpieczeństwa, to nawet lepiej, jeśli felga + tarcza + piasta są "spieczone" razem (że prawie stanowią jeden element). Oczywiście dochodzi tu jeszcze kwestia różnych metali, czyli groźba wystąpienia korozji elektrochemicznej, gdy użyjemy smaru opartego o sproszkowane metale, czy grafit. Smary przeciwzatarciowe i/lub wysokotemperaturowe oparte o metale, mają raczej zastosowanie w urządzeniach/maszynach stacjonarnych, a nie pojazdach użytkowanych na zewnątrz. Ciekawostka: smar miedzowy jest pełnoprawnym smarem (znaczy normalnie smaruje różne mechanizmy), nie jest tylko środkiem "przeciw zapiekaniu" - bo takie głupie opinie też krążą po internecie (też na YouTube można spotkać), że "łon nie smaruje". 5. Klocki, ich "uszy". Uwaga generalna jest taka, że nie ma mechanizmów "bezobsługowych" (to jest termin marketingowy, nie techniczny), obojętnie, czy to jest złożone na sucho, czy na smar, to i tak się zanieczyści i będzie pracować ciężej. Prawidłowo (w idealnym świecie) wypadałoby robić prawdziwe Przeglądy samochodów (w skład tego powinno wchodzić demontowanie różnych części, czyszczenie, oględziny/pomiary i ponowny montaż). Czyli np. raz do roku wymontować klocki, oczyścić wszystko i złożyć (wtedy smar miałby większy sens). Ale motoryzacja jest upośledzona i tutaj słowo "przegląd" oznacza cyrk na stacji kontroli (jedyny plus, że hamulce badają, reszta to ściema, prawie niczego nie wykrywa - tydzień po pozytywnym przeglądzie można się rozwalić, bo coś strzeli)... |
Autor: | redot [ 23 Kwi 2018, 00:15 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
To normalne, że klocek zewnętrzny był zjechany do samej blachy, a drugi ma jeszcze 5mm okladziny??? Oczywiście u mnie nie ma śruby na ampula 7, tylko 8 - żeby było śmieszniej. Ciekawe co jest po lewej stronie. Ładnie trzymał klej i musiałem młotem walić przez pół gwintu, żeby odkręcić, bo przedłużka się nie mieściła w nadkolu. |
Autor: | pmx007p1 [ 28 Kwi 2018, 16:38 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
Różnice mogą być (widoczne na oko, powiedzmy 1-2 mm), ale nie tak skrajne (typu 5 i więcej). Klej do gwintów, to fajna rzecz, ale często mechanicy dają za dużo i/lub za mocny typ, nieadekwatnie do rozmiarów śrubki, jej umiejscowienia (funkcja jaką pełni, charakter pracy, temperatury, obecność wody) i jak często może być potrzeba demontażu. |
Autor: | redot [ 30 Kwi 2018, 02:47 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
U mnie z obu stron była identyczna asymetria w zużyciu klocków - dokładnie 5 mm, bo sprawdziłem suwmiarką. To podobno może być objaw sparciałych przewodów elastycznych, bo rzekomo wtedy klocki niechętnie wracają do pozycji wyjściowej. Na razie po wymianie wszystko git - hamulce ładnie biorą i się nie grzeją, ale jak tylko wjadę na swój warsztat, to odkręcam sztywne, mierzę i zamawiam, żeby też elastyczne wymienić. Sztywne nawet już na oko źle wyglądają, więc nie mam zamiaru zwlekać... |
Autor: | szamot666 [ 21 Sty 2019, 15:41 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
Uprzedzam często pojawiające się pytanie na PW: niestety nie mam już fotografii do których linki wygasły. Jeżeli administrator uzna to za stosowne temat można usunąć... |
Autor: | adamcior [ 21 Sty 2019, 15:53 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
szamot666, a trzeba było wrzucać zdjęcia na serwer forumowy to wszystko by było może ktoś się pokusi o wymianę tarcz i klocków w oparciu o ten poradnik to i zdjęcia porobi |
Autor: | szamot666 [ 24 Sty 2019, 22:37 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
Niestety nie mam już auta które mi posłużyło do zrobienia tego manuala ale mam pewien pomysł |
Autor: | adamcior [ 25 Sty 2019, 19:57 ] |
Temat postu: | Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Punto II |
szamot666, jaki ? |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |