Fiat Punto :: Forum https://fiatpunto.com.pl/ |
|
1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów http://fiatpunto.com.pl/topic8422.html |
Strona 1 z 2 |
Autor: | ipIV [ 03 Cze 2008, 02:43 ] |
Temat postu: | 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów |
Należy zarezerwować z ... 5h czasu Części: Wałek rozrządu Silikon wysokotemperaturowy Simmering i oring wałka rozrządu: Uszczelka pokrywy zaworów: Pasek rozrządu: Jak mamy już solidny przebieg - powyżej 60-70kkm od ostatniej wymiany zalecam wymianę pompy wody oraz rolki napinacza. Najpierw demontaż rozrządu jak tutaj -> http://fiatpunto.com.pl/topic3610.html Odkręcamy pokrywę zaworów, wspornik cewek (3 srubki i 2 nakrętki), czujniki itp itd, warto odpiąć 1 kabelek zasilania cewek, żeby kabelek nam nie przeszkadzał.... Pi*oko coś takiego zobaczymy: Wkładamy coś... mocny śrubokręt, czy pręt... w otwór w kole pasowym wałka rozrządu, aby zablokować i odkręcamy nakrętkę trzymająca koło pasowe wałka rozrządu. odkręcamy spokojnie śruby trzymające łożyska wałka rozrządu, 180* jedna, potem 180* druga i tak po kolei.... powtarzamy czynności aż odkręcimy Wyciągamy przewód olejowy, UWAGA, żeby go nie powyginać... rozruszać, rozruszać spokojnie i sam wyjdzie zdejmujemy górę łożysk, i wałek jest nasz Wkładamy nowy wałek, kładziemy łożyska, przewód olejowy, i dokręcamy powoli, każdą śrubę o 180* i tak po kolei... aż do oporu. Zakładamy koło pasowe, przykręcamy, i zabieramy się za mierzenie luzów -> Potrzebny szczelinomierz z listkami co 0,05mm. Ustawiamy krzywkę na górze i wkładamy listek ostatni który wejdzie - to jest nasz luz kręcimy wałkiem aby następną krzywkę ustawić ku górze i to samo... Robimy to na ZIMNYM silniku! Dla wałka seryjnego 1.2 8V 60KM: Wydechowe: 0,4 do 0,5mm, Ssące: od 0,2 do 0,3mm Dla wałka z PI 75 (866) W: 0,35 - 0,45, S: 0,30 - 0,40 Zapisujemy pomiary, tam gdzie luz wychodzi poza widełki, wyciągamy płytki... Demontujemy wałek, palcem trzymamy szklankę zaworową, podważamy płytkę najpierw z jednej, potem z drugiej strony i wyjdzie - od spodu mamy napisaną grubość płytki Jak nie mamy dokładnej suwmiarki (Dokładność minimum 0,05mm) to powiedzmy, że możemy sie zasugerować napisem.... Można pokombinować przekładając płytki by jak najmniej ich kupić, tam gdzie były 2 złe luzy, to można zrobić 1 dobry przekładając płytki UWAGA! Ci, którzy chcą wykorzystać ten manual TYLKO do regulacji luzów, to jednak radzę udać się do aso, nie wyobrażam sobie wyciągania płytek domowymi sposobami, bez wyciągnięcia wałka... Uparci dadzą rade, ale sie namęczą.... płytki są przyklejone na olej do szklanki, same są dość grube i głęboko w niej siedzą.... fuj, ciężko by było.... Jak już sprawdziliśmy jakie mamy płytki złe i nie da się już nic wykombinować z przekładką, to trzeba udać się do sklepu, lub ASO po odpowiednią płytkę.... Jak wyliczyć płytkę jaką trzeba kupić...? (Grubość starej płytki + zmierzony luz) - luz wymagany = Właściwa grubość płytki. Nowe płytki smarujemy olejem, starannie wkładamy do szklanki, zmieniamy oring na wsporniku cewek (uwaga, żeby się przy zakładaniu nie po skręcał bo szybciej puści ) Zakładamy na wałek simmering, stroną z wyżłobieniem do środka głowicy, przykręcamy wałek, złącze przewód olejowy - głowica dobijamy delikatnie młotkiem tak jak było , Śruby trzymające łożyska dokręcamy z momentem myślę 25Nm będzie OK, dla pewności jeszcze raz mierzymy luzy, wkładamy nową uszczelkę pokrywy w pokrywę, wyciskamy na uszczelkę pasek silikonu o średnicy ok. 1mm, czyścimy powierzchnię stylu uszczelki z głowicą, przykręcamy pokrywę, aż stopki dotkną głowicy, dociągamy śruby pokrywy z momentem 15Nm i składamy rozrząd jak w manualu linkowanym na początku tego manuala. Przed położeniem pokrywy: Wałek seria PII 1.2 8V 60KM V.s Wałek 866 z PI 75: Po przykręceniu pokrywy: (Trochę silikon wyszedł, ale to tam.... ) No i przez najbliższe 2kkm kontrolujemy czy nie cieknie z simmeringu, oringu itp Jak wyhamuję, to wrzucę wykres co dał wałek 866 w PII 1.2 8V 60KM Z odczuć: dół gorszy, góra powyżej 3500 rpm lepsza, żwawiej przyspiesza powyżej 130km/h, 160km/h bez większych problemów Pozdr |
Autor: | Hubi [ 03 Cze 2008, 20:23 ] |
Temat postu: | |
normalnie mnie zachęciłeś do małej zamianki |
Autor: | Thomas [ 03 Cze 2008, 21:24 ] |
Temat postu: | |
ipIV napisał(a): Jak wyhamuję, to wrzucę wykres co dał wałek 866 w PII 1.2 8V 60KM
zrob to dopiero po wymianie wydechu jeszcze |
Autor: | ipIV [ 03 Cze 2008, 23:03 ] |
Temat postu: | |
Thomas napisał(a): zrob to dopiero po wymianie wydechu jeszcze Smile
To chyba jasne? [ Dodano: 03 Cze 2008 22:01 ] Mała uwaga co do manuala środkowe mocowanie wałka należy przymocować tak samo! NIE odwrotnie! Od spodu jest wyżłobiony kanał olejowy łożyska wałka! niech ktoś próbuje odwrotnie, zatrze środkowe łożysko Nie tak od razu, ale powyciera sie zdrowo.... [ Dodano: 03 Cze 2008 22:01 ] A reszty.... hmmm nie da się odwrotnie przykręcić [ Dodano: 03 Cze 2008 23:03 ] Mała uwaga Wałek 866 wchodzi Plug&Play do silników FIRE MPI/SPI 1,0, 1,1, 1,2 8V z PI, PII, PIIFL, Uno, Seicento, CC ........................... |
Autor: | lep [ 06 Cze 2008, 15:49 ] |
Temat postu: | |
Cytuj: UWAGA! Ci, którzy chcą wykorzystać ten manual TYLKO do regulacji luzów, to jednak radzę udać się do aso, nie wyobrażam sobie wyciągania płytek domowymi sposobami, bez wyciągnięcia wałka... Uparci dadzą rade, ale sie namęczą.... płytki są przyklejone na olej do szklanki, same są dość grube i głęboko w niej siedzą.... fuj, ciężko by było....
Widzę ze chcesz pozbawić puntomaniakow 200zł bo tyle kosztuje robota a jedna płytka w ASO około 40zl ( w sklepie 4-5zł). A tymczasem trzeba mieć 2 srubokręty jeden gruby do wciskania szklanek. Jak szklanka wcisnieta to 2 srubokrętrm podważasz płytkę i wyciągasz. Zgadzam się ze jest trudniej niz bez walka ale bez przesady. Za pierwszym razem troche to trwa a juz kolejny raz to z godzina roboty |
Autor: | ipIV [ 06 Cze 2008, 16:25 ] |
Temat postu: | |
lep napisał(a): a jedna płytka w ASO około 40zl Za dwie w aso dałem 37 A u mnie w najbliższych motoryzacyjnych nie ma czegoś takiego jak płytki [ Dodano: 06 Cze 2008 16:25 ] lep napisał(a): Widzę ze chcesz pozbawić puntomaniakow 200zł
A to zależy gdzie... u mnie w aso biorą za godzinę jakiejkolwiek roboty 50zł. |
Autor: | lep [ 07 Cze 2008, 01:18 ] |
Temat postu: | |
robiłem luz z tym opisem ( kiedyś były fotki teraz admin dal du*y) http://www.autocentrum.pl/?FF=198&os=3&type=605&postid=1615250389 To dla tych co mają tanie płytki |
Autor: | ipIV [ 07 Cze 2008, 01:52 ] |
Temat postu: | |
aha, jak mamy założony pasek rozrządu to nie polecam kręcić kołem pasowym wałka, lepiej wałem korbowym (mniejsze obciążenie paska podczas kręcenia oraz pójdzie 10x łatwiej ) Lub podnieść jedną stronę auta, wrzucić np 5 bieg i kołem kręcić |
Autor: | lep [ 07 Cze 2008, 17:12 ] |
Temat postu: | |
Cytuj: Lub podnieść jedną stronę auta, wrzucić np 5 bieg i kołem kręcić zdecydowanie polecam
|
Autor: | henias75 [ 07 Cze 2008, 21:07 ] |
Temat postu: | |
rozumiem ze masz silnik 1.2 v8 i wstawiles od jakiego silnika |
Autor: | Thomas [ 07 Cze 2008, 21:34 ] |
Temat postu: | |
od silnika 1.2 75 km MPI z Punto mk1 |
Autor: | henias75 [ 07 Cze 2008, 22:10 ] |
Temat postu: | |
dziekuje [ Dodano: 07 Cze 2008 21:10 ] silnik 1.2 v8 ma 60 konikow a bo wymianie walka ile ma konikow |
Autor: | henias75 [ 07 Cze 2008, 23:12 ] |
Temat postu: | |
ale to niemozliwe zeby po wymianie tylko walka przybylo 15 konikow |
Autor: | ipIV [ 07 Cze 2008, 23:25 ] |
Temat postu: | |
henias75 napisał(a): ale to niemozliwe zeby po wymianie tylko walka przybylo 15 konikow
Spójrz na wykres 67KM Ten silnik 1.2 75 mial w rzeczywistości 73KM, ale też były równiez inne różnice takie jak większe zawory, kanały ssące, kolektor ssący z większą przepustnicą, komp, kolektor wydechowy 4-2-1 (taki bedę montować do swojego ) |
Autor: | Thomas [ 07 Cze 2008, 23:56 ] |
Temat postu: | |
po tym wykresie widac ze walek dal ok 7 km... |
Autor: | xONx [ 14 Wrz 2010, 13:36 ] |
Temat postu: | |
a znasz może dokładne czasy otwarcia coś podobnego jak http://www.catcams.pl/czasy_otwarcia.html |
Autor: | pieta [ 14 Wrz 2010, 15:17 ] |
Temat postu: | |
hmm IP IV, warto sie w ten walek pakowac 866 ? w przyszlym roku bede rozrzad zmienial+ regulacja luzow zaworowych do moze mozna by tez ten walek podmienic skoro i tak wszystko bedzie rozkrecone. Jak nie zmienie wahaczy to pod koniec roku bede robil wydech kompletny, to poprosze zeby mi wersje od 16v zamontowali a rozrzad zrobilbym juz w 2011 (zgodnie z zasada 5 lat lub 60 tys przebiegu) Z tego co sam piszesz to z dolu ciagnie gorzej natomiast gora jest lepsza. Odczuwalne jest te 7 kucy wiecej, bez problemu przechodzi nadswietlna 160 km/h |
Autor: | ipIV [ 14 Wrz 2010, 17:34 ] |
Temat postu: | |
pieta napisał(a): IP IV, warto sie w ten walek pakowac 866
jakbym teraz miał się w to bawić to olałbym sprawę |
Autor: | pieta [ 14 Wrz 2010, 20:27 ] |
Temat postu: | |
ipIV napisał(a): pieta napisał(a): IP IV, warto sie w ten walek pakowac 866 jakbym teraz miał się w to bawić to olałbym sprawę ok skoro ty odpuszczasz to i ja tym bardziej |
Autor: | nissanek_3 [ 18 Wrz 2010, 10:32 ] |
Temat postu: | |
ipIV a czy do dokręcania śrub przy całej wymianie używałeś klucza dynamometrycznego (wartości momentu podawałeś) czy według uznania?? |
Autor: | ipIV [ 18 Wrz 2010, 13:05 ] |
Temat postu: | |
25Nm |
Autor: | Rolce [ 31 Sty 2012, 02:31 ] |
Temat postu: | Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów |
Nie wiem dlaczego ale spotkalem sie roznymi wartosciami luzow zaworowych ktore powinny byc w Punto 2. Silnik 188A4.000 (1242cc, 8v SOHC 44kW 60KM @ 5000rpm, 102Nm 2500rpm). Roznica wystepuje na zaworach dolotowych. 2 zupelnie rozne ksiazki mowia tak: inlet .40 +-.05 exhaust .45 +-.05 1 ksiazka dolotowe .20 - .30 wylotowe .40 - .50 w internecie spotkalem sie z: 1999 was change over year, so could be either of these: Manufacturer: Fiat Model: Punto (99-) 1,2 Engine code: 188A4.000 Output: 44 (60) 5000 Tuned for: R-Cat Year: 1999-04 Valve clearance -INLET mm 0,35±0,05 cold Valve clearance -EXHAUST mm 0,45±0,05 cold Manufacturer: Fiat Model: Punto (93-99) 1,2 Engine code: 176A7.000 Output: 43 (60) 5500 Tuned for: R-Cat Year: 1993-99 Valve clearance -INLET mm 0,40±0,05 cold Valve clearance -EXHAUST mm 0,50±0,05 cold |
Autor: | james [ 26 Gru 2012, 16:44 ] |
Temat postu: | Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów |
Potwierdzam powyższe wątpliwości co do prawidłowej wartości luzów zaworowych w silniku 1.2 8v. Mechanik u którego robiłem regulację luzów pokazał mi swoją książkę z wielkością luzów zaworowych. Wynika z niej że na ssącym powinno być 0,35 +/-0,05 mm, a na wydechowym 0,45 +/-0,05 mm. Po moich wątpliwościach odnośnie tych wielkości zadzwonił do innego mechanika - miał inną książkę ale potwierdził powyższe wartości luzów. Dodatkowo zacząłem szukać na forum odnośnie Fiata Pandy, jako że tam występuje ten sam silnik 1.2 8v no i tam również podają powyższe wartości. Mechanik ustawił mi auto według przytoczonych wartości. |
Autor: | sobotapl [ 12 Mar 2013, 10:26 ] |
Temat postu: | Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów |
Panowie, strasznie zaczął mi przepuszczać simering wałka rozrządu więc postanowiłem zabrać się za wymianę. Przy okazji zrzucając rozrząd chcę wyciągnąć wałek rozrządu i wyregulować luz zaworowy Mam do was parę pytań z racji, iż będzie to mój pierwszy raz: 1. Ściągając rozrząd mam najpierw ustawić wał korbowy i wałek rozrządu na znaki i dopiero ściągnąć pasek? Ustawiam kręcąc wałem korbowym w stronę wskazówek zegara aż znaki zejdą się z odpowiednimi znakami na obudowie głowicy i na bloku silnika. Do tego znaki na pasku też powinny trafić na znaki na kołach pasowych, czy jest to nieistotne? 2. Jeżeli również nie będę widział znaku na bloku silnika przy wale korbowym to kręcę tak długo aż wałek rozrządu zejdzie się ze znakiem na głowicy, a nacięcie na kole zamachowym ustawi się w pozycji "0" w okienku skrzyni, tak jak w tym wątku topic3610.html ? 3. Po ściągnięciu koło zębate da się nałożyć na wałek rozrządu tylko w jednej pozycji? Jest przewidziane jakieś wycięcie, znak? 4. Pasek zakładam tak aby znaki na pasku (zachowując jego kierunek obrotu) pokrywały się ze znakami kół pasowych? |
Strona 1 z 2 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |