You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 29 Mar 2024, 07:27

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #859151 Wysłany: 14 Sie 2022, 20:25; 
 Temat postu: Skrzynka bezpieczników w bagażniku - Informacje i montaż
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Samochód: Punto 2012
Silnik: 1.2 8V 69KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Easy
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 21 Sty 2019,
Posty: 828
Pomógł: 47
Witam. Przedstawiam poradnik montażu skrzynki bezpieczników w bagażniku w GP/EVO/2012 nie wyposażonych w ww. Jeżeli chcemy w sposób fabryczny zasilić m.in w gniazdo zapalniczki w bagażniku (bo fabrycznie nie było) albo w subwoofer (bądź inny element który fabrycznie był zasilany z skrzynki w bagażniku)Skrzynkę montujesz na własną odpowiedzialność, nie biorę jakiejkolwiek odpowiedzialności za ewentualne szkody, szczególnie że fiat nie przewidział "akcesoryjnego montażu" tych skrzynek. Nieprawidłowy montaż grozi nawet pożarem samochodu! Poradnik jest podzielony na kilka części:


1. Co będzie potrzebne

Zanim przystąpisz do montażu skrzynki musisz sprawdzić co masz w samochodzie i co ewentualnie będziesz potrzebował dokupić. Poradnik opisuje montaż skrzynki w sposób jak najbardziej zbliżony do montażu fabrycznego. W zależności od wyposażenia swojego auta będziesz potrzebował (zaczynając od "początku układu czyli akumulatora, do końca czyli do skrzynki bezpieczników):

-Klemę plusową z bezpiecznikami. (Tak by to wyglądało fabrycznie, ewentualnie wedle uznania zabezpieczyć układ inaczej, potrzebny będzie bezpiecznik o wartości 60A. W razie czego odsyłam do mojego "kompendium skrzynek bezpieczników na klemie" http://fiatpunto.com.pl/post858011.html#p858011 )

-Skrzynka bezpieczników razem z uchwytem. Najlepiej żeby przynajmniej był choć fragment wiązki od przekaźnika w skrzynce, aczkolwiek najczęściej jest skrzynka cięta razem z fragmentem wiązki w który była wyposażona, albo jak chcemy montować podgrzewane fotele to żeby była to skrzynka od auta z podgrzewanymi fotelami. Zwracam uwagę dlatego bo nigdzie nie mogę namierzyć samych pinów do przekaźników (z tymi od bezpieczników problemu nie ma)

- Tzw. "normalia" czyli przewody elektryczne(6mm2 od klemy do skrzynki, mniejsze kable według potrzeb, zależnie od tego co będziemy zasilać z tej skrzynki)taśma izolacyjna, cyna lutownicza/tulejki łączące itd.



2. Co może nie być potrzebne

W przypadku niektórych aut może być już zamontowana klema na akumulatorze i przy odrobinie szczęścia będzie posiadać jeszcze jedno wolne miejsce na bezpiecznik ;)




3. Montaż

Montaż podzieliłbym na 2 części: Montaż pod maską i w stronę wnętrza.


3.1.1 Montaż pod maską skrzynki bezpieczników (jeśli posiadamy skrzynkę z wystarczającą ilością miejsc na bezpieczniki, można pominąć)

Tu mamy kilka opcji zależnie co mamy na aucie:
-Brak jakiejkolwiek skrzynki: Wymiana klemy na plusową z bezpiecznikami (małą bądź dużą)z wymianą bądź przerobieniem przewodu plusowego alternator/rozrusznik na oczko
-Mała skrzynka z 2 bezpiecznikami zajętymi: w takim wypadku wymiana klemy na dużą klemę z bezpiecznikami
-Duża skrzynka ale brak wolnych miejsc na bezpieczniki: Wtedy trzeba zamontować skrzynkę PTC do dużej klemy (montowana na wolny gwint M8 koło bezpieczników midival)

3.1.2 Montaż wiązki od skrzynki pod deskę

Mając skrzynkę potrzebujemy pociągnąć od bezpieczników kabel 6mm2. Demontujemy podszybie i ciągniemy wiązkę przy fabrycznej wiązce w sposób taki żeby pracujące ramie wycieraczki nie przetarło nam przewodów i przepuszczamy przez przelotkę do kabiny. Dodatkowo możemy doszczelnić przelotkę i przewód od zewnątrz sznurem butylowym dla 100% szczelności.


3.2 Montaż we wnętrzu


3.2.1 Montaż wiązki do bagażnika
Rozbieramy lewą dolną część samochodu od środka (lewy próg, rączkę maski + plastik pod nią, airbag kolanowy/zaślepkę, schowek po lewej stronie, osłonę progu bagażnika, osłonę słupka C w bagażniku, wykładzinę bagażnika z lewej strony oraz plastikową osłonę pomiędzy drzwiami a oparciem tylnej kanapy. Następnie fabrycznym korytkiem prowadzimy nasz kabel 6mm2 do bagażnika. W bagażniku montujemy skrzynkę z której wyprowadzamy przewód sygnałowy z przekaźnika + zasilania które potrzebujemy. Do zamontowanej skrzynki montujemy oczkiem M6 nasz kabel 6mm2, przewód sygnałowy z przekaźnika ciągniemy do przodu w Body (podłączenie tego przewodu opiszę później) a zasilania prowadzimy interesujących nas miejsc

3.2.2 Montaż przewodu sygnałowego do Body
Jeżeli potrzebujemy/chcemy mieć zasilanie po zapłonie (jeżeli wystarczą bezpieczniki ze stały zasilaniem z akumulatora, punkt ten można pominąć) potrzebujemy wspomniany wcześniej przewód sygnałowy z przekaźnika podłączyć do body. Potrzebować będziemy konektor MQS F063 (ewentualnie kupić można razem z kawałkiem przewodu w ASO grupy VW pod numerem części 000 979 009E (trafiają się też na allegro pod tym numerem). W przypadku GP przed liftem elektryki (tzw. model 2Y, czyli GP do około 2008 roku) należy ten przewód podłączyć do pinu 4 wtyczki A. Co do nowszych aut (GP po lifcie, EVO, 2012, czyli modele 4C,3X,3J,51,6U i nowsze) niezwykle trudno jest uzyskać taką informację. Na razie jestem w posiadaniu informacji pewnej w dla 6U (czyli tzw. MY2013, gdyż auto o właśnie takim kodzie posiadam). Dla 6U (aczkolwiek myślę że wszystko po lifcie elektryki, czyli od 4C wzwyż będzie miało tak samo) trzeba się wpiąć w pin 32 wtyczki F (dolna prawa widoczna z przodu o kolorze różowym/magenta). W razie czego opiszę również alternatywną metodę na wysterowanie fabrycznego przekaźnika w skrzynce przy użyciu jeszcze jednego przekaźnika.

3.2.2 Alternatywny montaż przewodu sygnałowego z pominięciem body
Alternatywnie, można przewód sygnałowy podłączyć przy użyciu kolejnego przekaźnika. W takim przypadku potrzebujemy namierzyć bezpiecznik w body, na którym pojawia się napięcie w momencie włączenia zapłonu, następnie podłączyć do tego bezpiecznika (na przykład przy użyciu tzw, "bypassu bezpiecznika" ) sterowanie na cewkę przekaźnika (+ masę na cewkę) a na styki przekaźnika podłączyć masę i przewód do przekaźnika w skrzynce)

Jako że opis może być zagmatwany, narysowałem turbo uproszczony schemat dla ww., alternatywnego montażu przewodu sygnałowego(jeśli podpinamy sygnałowy do body, punkt 3.2.2 nas nie interesuje!)
Załącznik:




Na koniec składamy wszytko i cieszymy się skrzynką ;)




Pytania i sugestie odnośnie poradnika mile widziane :)

_________________
Moje Punto Easy Sport MY2012


Góra
 Profil  
 

 
 Post #859180 Wysłany: 16 Sie 2022, 14:49; 
 Temat postu: Re: Skrzynka bezpieczników w bagażniku - Informacje i montaż
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Staszek
Samochód: Doblo
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 01 Wrz 2020,
Posty: 148
Pomógł: 5
Dodam, że skrzynka ma bezpieczniki zasilane stale i bezpieczniki zasilane po przekaźniku, który ma sterowanie masą z Body Komputera. Rozkminiałem tę skrzynkę dość intensywnie bo chciałem ją zamontować u siebie w Doblo jako skrzynkę od gniazdka prądowego w bagażniku, ale temat umarł bo jak pogrzebałem głębiej okazało się że mam wyprowadzenie na dodatkowe gniazdko w bagażniku tak jak w Punto II FL i Idea, czyli bezpośrednio ze skrzynki od body. Gdzieś mam schematy tej skrzynki mogę podesłać zainteresowanym.

_________________
Fiat Doblo 1.4 8V 77kW Malibu '09


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO