Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
http://fiatpunto.com.pl/topic33489.html
Strona 1 z 1

Autor:  sMart [ 04 Lut 2012, 20:20 ]
Temat postu:  wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

Szybciutki manual jak wymienić cięgno zmiany biegów w 6. biegowej skrzyni w silniku 1.3 MJ 90KM. Podejrzewam, że przy innych skrzyniach i silnikach operacja wygląda bardzo podobnie, ale gwarancji nie daję 8)

narzędzia potrzebne do wymiany:

śrubokręt płaski x2 i krzyżak (płaski najlepiej dość długi)
klucz 10mm
klucz (chyba 13mm)
2 podnośniki samochodowe (chyba, że macie dostęp do kanału to nie trzeba podnośników)
druga osoba może być przydatna, ale nie jest konieczna

pierwsza czynność to wyjęcie akumulatora. Najpierw odkręcamy śrubę (chyba 13), która trzyma pas, następnie odkręcamy dwie małe śrubki, odpinamy jedną klemę, drugą odkręcamy dziesiątką i akumulator jest wolny.

Załącznik:


Załącznik:



Odkręcamy podstawę akumulatora: blokada pozycji akumulatora na zatrzaskach - wystarczy podważyć śrubokrętem

Załącznik:



i trzy śruby.

Załącznik:



Następnie odpinamy linkę, która przymocowana jest na (chyba to się tak nazywa) zawiasie kulkowym - niebieskie kółko. Tutaj przyda się długi płaski śrubokręt.

Załącznik:



Od strony komory silnika wszystko gotowe.

Teraz podnosimy samochód z jednej strony na dwóch podnośnikach (jeśli nie mamy kanału oczywiście :) ). Wchodzimy pod samochód i bezpośrednio pod lewarkiem zmiany biegów mamy taką oto osłonę:

Załącznik:



odpinamy zaczepy płaskim śrubokrętem, tylko delikatnie, aby nic nie połamać (a o to nie trudno :( )

Załącznik:


Załącznik:



i oczom naszym ukazuje się taki oto widok

Załącznik:



tutaj odpinamy linkę połączoną z mechanizmem lewarka takim samym sposobem jak na drugim końcu w komorze silnika, płaski śrubokręt i po sprawie. Przy wyjściu linki z tego "pudełka" musimy uporać się z zatrzaskiem. Najlepiej z zewnętrznej strony (fot. 2 poniżej) podważać delikatnie jednocześnie od wewnętrznej (fot. 1 poniżej) naciskając na zatrzaski. Plastiki jest dosyć twardy, ale tutaj raczej nie ma go jak połamać, zatrzaski są cztery, odpinamy je po kolei jednocześnie delikatnie wysuwając całość ruchami obrotowymi.

Załącznik:


Załącznik:



Idąc w kierunku komory silnika wypinamy linkę z zatrzasku

Załącznik:



Gdy linka uwolniona jest z obu stron i ze wszystkich zatrzasków wypychamy do góry pierścień trzymający cięgno.

Załącznik:



I to wszystko :E

Montaż nowej linki przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na końcu należy jeszcze ustalić odpowiednią długość linki. Cięgno posiada system regulacji długości umieszczony zaraz przed miejscem przyłączenia do skrzyni biegów w komorze silnika. Aby zwolnić blokadę odciągamy dźwignię 1 i naciskamy 2 następnie blokujemy puszczając 1. Teraz linka może wydłużać się i skracać. Metodą prób i błędów należy ustalić jaka długość jest odpowiednia. Można przed montażem porównać nową linkę ze starą i zobaczyć jaka długość była odpowiednia do tej pory, ale jeśli przy nowej lince coś się zmieni nie ma problemu z ustawieniem długości już po założeniu.

Załącznik:



Z tak założoną i wyregulowaną linką CIESZYMY SIĘ Z JAZDY nawet przy temperaturze -25*C albo i niższej :E

w razie jakichkolwiek pytań służę pomocą. powodzenia :!:

Autor:  einbisschen [ 25 Sty 2014, 16:05 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

jak sobie poradziłeś z tłumikiem? u mnie bardzo przeszkadza i bez kanałka raczej się nie obejdzie.

Cytuj:
Przy wyjściu linki z tego "pudełka" musimy uporać się z zatrzaskiem. Najlepiej z zewnętrznej strony (fot. 2 poniżej) podważać delikatnie jednocześnie od wewnętrznej (fot. 1 poniżej) naciskając na zatrzaski
strasznie ciężko jest odpiąć te zatrzaski, ma ktoś na to jakiś łatwiejszy sposób?

Autor:  taki--jeden [ 13 Wrz 2015, 10:07 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

Mam pytanie ponieważ i mnie dopadła prawdopodobnie zerwana linka. Sprawdziłem wg manuala powyżej i przy skrzyni biegów mam tylko jedną linkę (GP 1.4 8v) a od drążka wychodzą dwie, gdzie jest ulokowana druga?

Autor:  marcin186 [ 14 Wrz 2015, 19:12 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

taki--jeden, a nie wypięła ci się z mocowania przy skrzyni biegów?

Autor:  taki--jeden [ 14 Wrz 2015, 19:36 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

Już mniejsza z tym bo kupiłem dwie nowe linki i mechanik mi to wymieni, ale tą z tym klipsem do regulacji długości widziałem i była na miejscu a z wątku o przeciekającym wybieraku zobaczyłem gdzie jest druga linka i ona wg mnie też na miejscu była, pewnie urwała się/spadła pod spodem auta. Dam znać w środę.

Autor:  zibi201 [ 18 Paź 2016, 22:10 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

Witam
Od tygodnia jestem posiadaczem Grande Punto.
Zauważyłem odrazu, że biegi wchodzą dość ciężko. Poprzedni właściciel twierdził, że sprzęgło jest już słabe, ale biegi wchodzą z oporem również przy wyłączonym silniku.
Czy to może być wina linki? Jak tak to czy jest ryzyko, że się urwie? Jeśli urwie się jedna, to część biegów będzie chodzić? Pytam, bo w weekend czeka mnie trasa i nie zdążę chyba tego naprawić przed nią... :(

Autor:  taki--jeden [ 18 Paź 2016, 22:27 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

zibi201 napisał(a):
Witam
Od tygodnia jestem posiadaczem Grande Punto.
Zauważyłem odrazu, że biegi wchodzą dość ciężko. Poprzedni właściciel twierdził, że sprzęgło jest już słabe, ale biegi wchodzą z oporem również przy wyłączonym silniku.
Czy to może być wina linki? Jak tak to czy jest ryzyko, że się urwie? Jeśli urwie się jedna, to część biegów będzie chodzić? Pytam, bo w weekend czeka mnie trasa i nie zdążę chyba tego naprawić przed nią... :(


U mnie jak się urwała to został bieg taki jak był a lewarek zmiany biegów pomimo tego, że latał na wszystkie strony to nie zmieniał biegów w ogóle.

Co znaczy z oporem? U siebie widzę, że 1 i 2 wchodzą ciężko, 3 i 4 najłatwiej. Nie wiązałbym tego ze stanem linek.

Autor:  zibi201 [ 18 Paź 2016, 22:37 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

Nie wiem jak to wytłumaczyć, ale 3 i 4 jakby "haczą" przy wchodzeniu, trzeba użyć trochę więcej siły żeby weszły. Czuję opór. W moich poprzednich autach nie czułem takiego oporu przy wrzucaniu biegów. Jest na tym forum temat o smarowaniu linek, warto spróbować? Sprawdzę jeszcze stan oleju, ale auto było 10tys. km temu na przeglądzie w ASO, więc chyba powinni sprawdzić?

Autor:  Ichigeki [ 05 Sty 2017, 12:06 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

sMart świetnie to opisałeś krok po kroku, ale sam się chyba tego nie podejmę.

Otóż wszystko wskazuje na to, że i ja będę musiał wymienić linkę w swoim kropku 1.3 90KM, ale czy na pewno?

Od pewnego czasu mam problem z biegami, tzn. gdy temperatura spada poniżej 0 to blokują mi się biegi - tylko 1 i 2 wchodzą OK.
Nie ma możliwości manewrowania lewarkiem na boki, by zmienić bieg.
Początkowo wyczytałem na forum (topic21646.html), że może to być spowodowane olejem w skrzyni biegów, że mógł zrobić się "masłowaty", więc go wymieniłem aż do pierwszego mrozu (-10).
Sytuacja jak przed wymianą - 1 i 2 OK i brak możliwości zmiany na inny bieg.

Czy faktycznie wymiana linki pomoże?
Czy ktoś z forumowiczów byłby w stanie mi z tym pomóc, ewentualnie namiar na sprawdzonego mechanika?

Pozdrawiam :)

Autor:  zibi201 [ 13 Gru 2017, 21:59 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

Czy ktoś z Was może regulował lub wymieniał te linki w ASO ? Jaki może być koszt?

Autor:  pmxoo7pI [ 21 Lut 2023, 04:53 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

Problemy ze zmianą biegów naprawiamy w następującej kolejności (poza oczywistością jak skorodowane, zerwane "linki"):
- wszystkie mocowania/łapy/poduchy zespołu silnik-skrzynia (czy nie są stare, zmęczone, popękane),
- stan wybieraka (szczególnie patrz benzyniaki i regeneracja cieknącego wybieraka i nieszczęsny kołeczek fi.4),
- stan skrzyni (masz zużytą skrzynię, jak np. lewarek lata, choćby "tylko" na 5 biegu, a powyżej 100 km/h jest głośno),
- dopiero na końcu poziom i kondycja oleju,
- na samym końcu "linki" (to nie są przerzutki w rowerze, cięgna również pchają dźwigienki wybieraka), ich stan oraz procedura regulacji (obraca się dźwignię w pozycję serwisową, na YouTube są filmiki).

Wszyscy (99%) zaczynają dokładnie od końca (cudują z olejami i na forach są zachwyty jak to rzekomo pomogło - ściemniają, samych siebie).

Autor:  secageheh [ 10 Paź 2023, 17:10 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

Co do oleju to wiadomo, że jego wymiana nie naprawi uszkodzonej skrzyni, ale jeśli będzie wymieniany profilaktycznie, w sprawnej skrzyni, to może przedłużyć jej żywotność.
A jeśli olej jest mocno zużyty to po wymianie na świeży myślę, że jakąś różnice można odczuć, więc może dlatego piszą, że wymiana pomogła, bo jakaś różnica jest, choć skrzynia nadal nie jest w pełni sprawna.

Autor:  tomangelo [ 10 Paź 2023, 19:23 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

Olej jest szybki do sprawdzenia, a że wielu kierowców ma kompletnie wywalone na auto dopóki się nie zepsuje, to często w skrzyni siedzi olej który powinien być już 2 razy wymieniony. Jak jeszcze jest na minimum to już sukces. Zresztą podobna historia z płynami hamulcowymi/sprzęgła czy wspomagania.

Autor:  pmxoo7pI [ 10 Paź 2023, 20:06 ]
Temat postu:  Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów

Do znudzenia można powtarzać: jak dbasz, tak masz.
Ale do większości nie trafia. Samochody są ujeżdżane na śmierć. Traktowane jak gadżety RTV/AGD (a tak nie wolno).
Dopiero jak się coś rozpada, hałasuje, nie działa, to ratunku pomocy, zepsuło "się samo" (i każde forum zasrane w połowie takimi wątkami).

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/