Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

wymiana termostatu 1.4 8V
http://fiatpunto.com.pl/topic45312.html
Strona 1 z 1

Autor:  coffe [ 04 Sty 2014, 22:59 ]
Temat postu:  wymiana termostatu 1.4 8V

Wiec najpierw co będzie nam potrzebne
1. Nowy termostat do 1.4 8V wraz z uszczelką
2. śrubokręt krzyżakowy jeśli są opaski skręcane. Jeśli zaciskowe to wystarczą szczypce to ucinania tak by uciąć wrazie czego opaski
3. Nowe obejmy jeśli utniemy stare

Wiec przystępujemy do zadania
1. zlokalizowanie termostatu jest proste, otóż znajduje się on na końcu przewodu wychodzącego z chłodnicy do silnika
Dla dokładnej i 100% pewności wchodzi do niego również przewód z zbiornika z płynem
2. odkręcamy opaskę trzymająca przewód który idzie w stronę nagrzewnicy
3. podstawiamy coś pod auto pod termostat
4. wykręcamy 2 śrubki na klucz 10 (dojście dość proste)
5. po odkręceniu odkładamy śrubki w miejsce bezpieczne i delikatnie ciągniemy termostat w stronę akumulatora i odczepi się on od silnika, wtedy też wyleci płyn około 2 l
6. przewód który wychodził do nagrzewnicy ciągniemy dość mocno w stronę kabiny a termostat w stronę zderzaka.
7. gdy już zdejmiemy owy przewód odpinamy przewód elektryczny od czujnika (żółtą blokadę odsuwamy do góry i ciągniemy za wtyczkę)
8. po odpięciu tych 2 elementów ucinamy bądź odpinamy opaski trzymające przewód z chłodnicy i zbiorniczka (ja miałem jeszcze oryginalne zaciskane wiec uciąłem)
9. sprawdzamy czy termostat który mamy już w rękach (stary) zszedł z uszczelka, jak nie uszczelkę trza zdjąć ze starego wejścia
10. montujemy nowy termostat wraz z uszczelką w miejsce starego do silnika dość mocno dokręcając .(śrubami które odłożyliśmy wcześniej)
11. podpinamy przewód z nagrzewnicy i skręcamy opaskę z czuciem do oporu
12 podpinamy przewód czujnika i blokujemy żółtą wsuwka w dół
13. zakładamy węzę z chłodnicy i zbiorniczka i skręcamy do oporu
14. wlewamy płyn chłodniczy do zbiornika powoli, będziemy słyszeć jak układ się napełnia i wydostaje się powietrze
15. gdy już przestanie się odpowietrzać układ i ubywać płyn wlewamy go na maximum
16. odpalamy auto i czekamy aż się nam zagrzeje, oglądamy czy niema wycieków
17. gdy auto będzie już nagrzane włączamy nadmuch na maxa (4) i temperaturę na maxa, to spowoduje ze odpowietrzy nam się nagrzewnica
18. po tym zabiegu po ostygnięciu auta sprawdzamy płyn chłodniczy

To cala operacja, która mi zajęła około 35 minut spokojnej pracy Mam nadzieje ze komuś przyda się manual

Autor:  Krzycho90 [ 06 Sty 2015, 22:38 ]
Temat postu:  Re: wymiana termostatu 1.4 8V

Witam, jak z wymianą w 16v? Lokalizacja termostatu jest taka sama?

Autor:  coffe [ 23 Sie 2015, 12:56 ]
Temat postu:  Re: wymiana termostatu 1.4 8V

przypuszczam ze tak Latwo go znalezc idziesz po grubym wezu z chlodnicy do silnika i na koncu tego weza jest termostat Waz gruby od gory

Autor:  cccebek [ 20 Cze 2017, 15:04 ]
Temat postu:  Re: wymiana termostatu 1.4 8V

nie ma zadnych odpowietrznikow w 8v? jesli tak to moglbym prosic o jakies foto czy cos?

Autor:  7890 [ 02 Lip 2017, 17:07 ]
Temat postu:  Re: wymiana termostatu 1.4 8V

Na chłodnicy od góry, po stronie pasażera jest szara 'nakrętka' tylko fatalnie ja się odkreca przez brak dostępu do niej...

Autor:  cccebek [ 05 Lip 2017, 21:25 ]
Temat postu:  Re: wymiana termostatu 1.4 8V

moglbys pokazac chociaz jakies pogladowe foto? za cholere nie wiem gdzie to jest

Autor:  7890 [ 21 Lip 2017, 15:21 ]
Temat postu:  Re: wymiana termostatu 1.4 8V

Dawno mnie nie było na forum wybacz. Nie mam jak zrobić zdjęcia ale MNIEJ WIĘCEJ tutaj:
Załącznik:


Autor:  Wesseltoft [ 24 Sie 2020, 15:00 ]
Temat postu:  Re: wymiana termostatu 1.4 8V

Witam a jak zdjąć tą niebieską obejmę podłączona do termostatu obok tej żółtej pozdrawiam serdecznie

Autor:  pmxoo7pI [ 12 Maj 2023, 02:46 ]
Temat postu:  Re: wymiana termostatu 1.4 8V

Poradnik bez fotek, trochę słabo, ale współcześnie są filmiki jako uzupełnienie.
Przykład 1: https://www.youtube.com/watch?v=jaNdzCWXsLE
Angielskie matoły (na YT i na forach) często twierdzą, że wkład jest "niewymienny" (zespół "nierozbieralny"). Nie umieją ścisnąć sprężyny i obrócić blaszki.
Częściowo "prawda", bo same wkłady konkretnie do benzyniaków są słabo albo wcale niedostępne w handlu (ale pasuje wkład np. z 1,6 D).

Pokazują też jak się rozpina wtyczkę i wężyk - gdy wszystko jest czyste idzie łatwo (ogólnie zawsze coś trzeba podważyć i/lub wcisnąć, nie ma filozofii wyższej). Syf blokuje takie szybkozłączki (oraz się łamią zatrzaski, ściskanie - prawidłowo - może wcale nie uwolnić wtyczki). Przed próbą demontażu wypada to przedmuchać sprężonym powietrzem i prysnąć czymś (najlepiej kompatybilne z gumą/tworzywami, ale od biedy ropopochodne penetranty też pomogą, tylko trzeba później gumy/plastiki wytrzeć, wysuszyć, to chemia nie zdąży zaatakować).

Przykład 2: https://www.youtube.com/watch?v=IVu0lnF05GQ
Ten z kolei nie wie, że "mały obieg" jest cały czas aktywny (Punto nie ma zaworu na wężach jak wiele innych marek), nagrzewnica zawsze gorąca.

Odpowietrzanie jest w Grande łatwe (w odróżnieniu od starszych modeli), prawie samo się robi.
Można ostrożnie poluzować odpowietrznik na chłodnicy i upuścić powietrze. Później odpalić silnik i na otwartym zbiorniku wyrównawczym nagrzać płyn. Przy okazji będzie widać ewentualne problemy. Płyn nie ma prawa być wywalany na glebę (poziom się tylko podniesie ponad normę, bo układ otwarty), to świadczy o walniętej uszczelce głowicy.

-------------------------------- Ciekawostka ---------------------------------------------------------------

Zakupy do eksperymentów. Najtańszy termostat do starych FIRE, do Grande/EVO oraz wsad do jakiegoś Diesla 1,6 fiatowskiego.
Jak widać, kształty w rodzinie FIRE się nie zmieniły prawie, oprawy by pasowały, rozstaw otworów ten sam.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wszystko zostaje w rodzinie...FIRE.


Z jakiegoś powodu do Grande/EVO praktycznie nie ma na rynku samych wsadów (rzadkość). Przeważają kompletne zespoły (do benzyny).
Ale wsady są bardzo podobne, nawet w różnych silnikach, diesel/benzyna, jak widać. Największe różnice są w budowie talerzyków, grzybków.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wsady termostatów mogą być podobne...bardzo.


Wkład "do diesla" pasuje do korpusów z benzyniaków (i starych i nowych - przykład na fotografii). Niezgodności są w granicy do 1 mm (do ogarnięcia).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wkład z Diesla podchodzi do Benzyny.


Klasyczna odbitka na farbę/tusz (tutaj zielony kolor). Wygląda, że to nawet pasuje, talerzyk/grzybek dotyka.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Odbitka klasyczna (farba, tusz).


"Modyfikować" tu nie ma co (za mocne słowo), a jak już, to najpierw zwracamy uwagę na szczegóły, jakość odlewów, obróbki fabrycznej. Tutaj odlew ma nadlewy/grat/zadziory i to na nich się opiera przeszczepiony wkład. Wypada takie rzeczy zeszlifować (pilniczek, osełka itd.).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Kiepska jakość odlewu ("wypraski") alu.


Wsad powinien się opierać na "pinie" (tłoczysku, popychaczu) w otworku korpusu (poprzednia fotka). Jednocześnie zapewniając nacisk talerzyka (aby na zimno termostat na prawdę był zamknięty). Tutaj niezgodność wynosiła tylko 0,3-0,4 mm, czyli w praktyce wystarczyło tylko liznąć fazkę na końcu pina. Zależnie od egzemplarza (i firmy/modelu) termostatu i wkładu, może być więcej do obróbki.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Ewentualna długość pina (tłoczyska) do dotarcia.


Test opalarką. Trochę za mocno (na pewno było przekroczone 120 stopni, odczyt zaniżony). Ale wytrzymał, nic nie wybuchło, nie pękło. Przy tradycyjnym gotowaniu w wodzie nie widać początku otwarcia (w okolicach 88 stopni, woda już bulgocze), ta metoda była dobra w przeszłości, jak termostaty miały niższe wartości o kilka stopni (robi różnicę).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Test opalarką (uważać, można przegrzać).


Wspomniane wcześniej różnice wykonania (stąd większe lub mniejsze problemy z dopasowaniem wsadów do obcych obudów).
Z lewej na górze tani termostat dla starych FIRE, metal o metal uszczelnia, goły talerzyk. Obok stary termostat z Punto 1, na talerzyku jest nałożona guma (albo zwulkanizowana, przyklejona do niego). Na dole inny styl też ze starych czasów, talerzyk metalowy, ale ma ukrytą uszczelkę (niewidoczna), "o-ring". Przy okazji pokazane jak wygląda zamknięty i otwarty termostat.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Różnice są, ale większość jest zamienna.


To tyle. W razie problemów w przyszłości, brak termostatów/wkładów do benzynowych Grande, jest opcja awaryjna (diesel, albo coś z innych marek/modeli by pasowało, tylko w motoryzacji prawie niczego nie można dobrać po wymiarach, nie ma takich baz danych, to ośmiesza tę branżę).

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/