Fiat Punto :: Forum
http://fiatpunto.com.pl/

PowerBox domowej roboty do 1.4 8V Punto Grande Evo Alfa Mito
http://fiatpunto.com.pl/topic57996.html
Strona 1 z 1

Autor:  Adas [ 07 Sty 2018, 00:23 ]
Temat postu:  PowerBox domowej roboty do 1.4 8V Punto Grande Evo Alfa Mito

Jako że każdy szanujący się obywatel chciałby mieć coś lepszego za free;) dajemy sobie zadanie zbudowanie własnej roboty Power Boxa tzw. „Czipa”.

Mi posłuży do Grande Punto 1.4 8V 77KM 2009 rok.

Jak wiemy tuningowanie silników wolnossących to średni temat, szczególnie jeśli chodzi o silniki benzynowe... diesel ma się trochę lepiej o tym za chwilę.

Dlaczego średni temat, ponieważ, w silnikach z zapłonem iskrowym, musi być zachowany stosunek stechiometryczny ilości powietrza do paliwa tzw. Air Fuel Ratio. Wynosi on przyjmijmy 14.7 kg powietrza potrzebnego do spalenia 1 kg benzyny. Co będzie gdy współczynnik wyniesie 16 do 1 ?? otóż mieszanka będzie tzw. uboga, i krążymy przy tej dawce, gdy jedziemy na trasie jednostajną prędkością po prostej drodze. Mieszanka bogata to np. 13 do 1. Taka lub i mniejsza może być gdy silnik chodzi na tzw ssaniu.

Okazuje się, że najlepszą „moc i moment obrotowy” silniki benzynowe mają w okolicach 12.8 do 1.

W naszych silnikach 1.2 i 1.4 mamy coś takiego co się nazywa mapsensor z czujnikiem temperatury powietrza zasysanego. I tym ostatnim się zajmiemy. Jest on umieszczony na lewej ściance kolektora ssącego. Posiada wtyczkę 4 pinową. Na rysunku pokazane mamy co oznaczają poszczególne piny, nas interesuje pin z Nr 2. Jest to sygnał z czujnik temp. NTC w mapsensorze, który to sygnał idzie do ECU. Jest to czujnik bimetaliczny tzn, że opornosć jego rośnie gdy jest zimniej, a maleje gdy jest cieplej, czyli odwrotnie niż zwykły typowy przewód stalowy/miedziany. Widać to na wykresie.

Do czego to potrzebne silnikowi?. Otóż w zimniejszym powietrzu jest więcej tlenu, może inaczej powietrze zimniejsze jest gęściejsze więc, trzeba więcej paliwa by go spalić.

I to w silnikach benzynowych bez turbo jest jedną z opcji podrasowania mocy, wszystkie powerboxy dla wolnossaków benzynowych właśnie wprowadzają ECU w błąd, który mówi mu, że powietrze jest zimniejsze niż jak to jest w rzeczywistości. Np mamy temperaturę na zewnątrz 20 stopni C, wtedy czujnik temperatury rezystor NTC ma opór 10 do 3 razy 3, około 3000 ohm, czyli 2K Ohm. W temperaturze 0 stopnia, ma oporność około 10 do 3 razy 8, około 8000 ohm, czyli 8K ohm. Specyfikacja naszego Czujnika Mapsesnor firmy Bosch jak na zdjęciu.

Powerbox działa na zasadzie, że szeregowo wpina się i dokłada rezystor ok 5KoHM, dzięki czemu, ECU ciągle widzi, że mamy powietrze zimniejsze o ok 20st C niż jak to jest w rzeczywistości. Przez co podnosi nad dawkę paliwa. To powoduje, że stosunek Air Fuel ratio zmienia się z 14.7 do powiedzmy 13 do 1.

Jak to sprawdzić, to jaki jest powie nam sonda lambda przed katalizatorem, lub dodatkowy bajer za 7 USD, czyli wskaźnik Air Fuel Ratio (dostępny na np. ebayu). Napięcie sondy przy 14.7 do to ok 0.45 do 0.5V, a dla proporcji 13 do 1, napięcie sondy będzie w okolicach 0.85 do 0.9V.

Ile podniesie nam to moc, powiem szczerze, ze rozmawiałem w piątek z firmą tunningową w Białymstoku, i taki dobry maks to 5%. Inna sprawa, że bez turbiny to średnia zabawa, co nie znaczy, ze to nie zadziała. W piątek miałem też hamować Punto: bez i z.. powerboxem, ale kolejka była długa także, w poniedziałek prawdopodobnie podjadę i zobaczymy, na pewno będą z tego fotki i wykresy.

c.d.n. Jutro.. koniec poradnika będzie w okolicach wtorku...

Załączniki:
Komentarz do pliku: Lokalizacja Mapsensora

Komentarz do pliku: Mapsensor z czujnikiem IAT (temp. powietrza zasysanego)
bosch 1.jpg
bosch 1.jpg [ 27.39 KiB | Obejrzany 341 razy ]
Komentarz do pliku: Specyfikacja naszego Mapsensora

Komentarz do pliku: Wykres rezystora NTC w naszym czujnik Bosch tzn. w naszym Mapsensorze Bosch

Komentarz do pliku: Rozpiska Pinów naszego Czujnika Bosch

Komentarz do pliku: Wykres AF ratio i jak to ma się do Szmocy !!
Map-fic-af-emissions.gif
Map-fic-af-emissions.gif [ 13.7 KiB | Obejrzany 341 razy ]
Komentarz do pliku: Napięcie sondy w zależności od AF ratio
Map-o2sensor-output2.gif
Map-o2sensor-output2.gif [ 20.18 KiB | Obejrzany 341 razy ]

Autor:  cedec1 [ 07 Sty 2018, 16:04 ]
Temat postu:  Re: PowerBox domowej roboty do 1.4 8V Punto Grande Evo Alfa

no dobra ale jak pierwsza sonda wyśle sygnał że dostaje zbyt bogate spaliny to ecu siłą rzeczy będzie korygować wtryski zeby stosunek paliwo powietrze był 1-14 chyba ze czegos tu nie zrozumiałem

Autor:  Adas [ 07 Sty 2018, 18:47 ]
Temat postu:  Re: PowerBox domowej roboty do 1.4 8V Punto Grande Evo Alfa

Jutro to sprawdzę. Ewentualnie po podłączeniu do programu FES, jak weźmiemy BOxa rozgrzejemy silnik, i go włączymy to wyjdzie, że mamy bogatszą mieszankę, i ewentualnie ile teraz mg paliwa idzie na suw pracy. No i na pewno wzrośnie napięcie na sondzie. Po włączeniu boxa wykres się zmieni.. Wszystko sprawdzę po i na hamowni.

Autor:  cedec1 [ 07 Sty 2018, 18:59 ]
Temat postu:  Re: PowerBox domowej roboty do 1.4 8V Punto Grande Evo Alfa

czekam z niecierpliwością :)

Autor:  Adas [ 15 Sty 2018, 23:41 ]
Temat postu:  Re: PowerBox domowej roboty do 1.4 8V Punto Grande Evo Alfa

Proszę Admina o przyklejenie następnej części opisu na górę :)


2. Budowa – czyli co potrzebujemy, i jak to zrobić by ładnie wyglądało:

Materiały:

1. Pudełko - DIY BOX plastikowe lub duraluminium – 5/10zł
2. Potencjometr obrotowy 0-5 K ohm (do 5000 ohmów), lub potencjometr dokładny także 5K ohm, lub potencjometr zakresowy, tzn, co robi pstryk pstryk i ma 10 zakresów, tzw przez niektórych sprzedawców: każdy zakres opornbości to kolejny program ( nie śmiać się – Tak JEST Naprawdę:-) !!) ok 1zł
3. Włącznik – jeżeli chcemy wyłączyć naszego powerboxa bez wypinania go z instalacji. 1zł.
4. Wtyczki (żeńska i męska : PIN9 DSUB 9) to jeżeli chcemy mieć rozłączany kabel od naszego pudełeczka jak nie to wchodzimy peszlem od razu do pudełeczka DIY. Ok 3zł.
5. Peszel plastikowy 6.8mm ok 1m – 1,5zł.
6. Trójnik do peszla ! - 6.8mm – ok 4 zł
7. Kabelki czyli przewód 4 żyłowy – ok 1mb, ok 2zł
8. Oryginalne konektory do naszego Mapsensora z czujnikiem IAT( IAT to czujnik temperatury zasysanego powietrza rezystor NTC Pin Nr 2 ) czyli do Boscha: Bosch 4 Pin (C280) żeńska i męska. Czyli Plug and Play, zero niszczenia instalacji!! i szybki montaż do auta ( i z auta) 2 minuty to, aż nadto. Ok 20zł. Kupiłem je od firmy e connectors z ale..
9. Lutownica „cyna” ( przylutowanie kabli do potencjometru i wyłącznika, jak i w razie wtyczek PIN9 DSUB przylutowanie 2 kabli czerwonych do wtyczki męskiej na kablu, i żeńskiej tą damy do pudełeczka). Ok 4zł.
10. Czas – ok 2 godzin, do 3 by sobie przemyśleć wymierzyć :).
11. Miernik by ustawić sobie wstępnie te dodatkowe 5K Ohm.

Wykonanie jest pokazane na zdjęciach.

Budujemy pudełeczko, czyli wycinamy otwory na nasz potencjometr i wyłącznik, oraz na wejście kabla lub na montaż złączki PIN 9Dsub w przypadku rozłączanego boxa (profeska). Jak co połączyć pokazane na rysunku. Później ciągniemy kable te dwa czerwone(lub inny kolor) przez peszel, za trójnik aż do wtyczek Bosch 4PIN. Piny we wtyczkach o Nr 1,3,4 łączymy przewodami, przewody przechodzą przez trójnik, na tych 3 pinach nic nie robimy tylko normalnie łączymy 1 z 1, 3 z 3, 4 z 4. Dodatkowy opór tylko na pinie Nr 2 Mapsesnora. Składamy wszystko jak na zdjęciach. I wierzcie lub nie, ale to już koniec. A jeżeli ktoś chce mieć bajer w stylu palącej się diody na naszym powerboxe, to musi dociągnąć dodatkowo dwa kable do pudełeczka z Ground z Pin Nr 1 i +5V z Pinu Nr 3. Wtedy mamy zasilanie naszej diody, jest możliwość, ze dioda też będzie potrzebowała dodatkowe opornika by się nie spalić od tych 5V:). Wtedy nasz Powerboxa, będzie miał całe dwa oporniki diodę i wyłącznik. I za to żądają 250-350zł ??.
Najważniejsze to nie pomylić się, masz połączyć 1 do 1, 3 do 3, 4 do 4, A jedynie do pinu nr 2 dajemy w szereg dodatkową rezystancję. Cała budowa pokazana jest na zdjęciach i schemacie.

Jutro może uda się zwiedzić hamownię i porobić pomiary z boxem, na różnych ustawieniach. Ja mam potencjometr dokładny ten malutki z miedzianą śrubką. Od ok 1K Ohm do ok 6 K Ohm. Wstępnie ustawiony na 4.93K Ohm. Jak przejrzymy wykres, naszego mapsensora Bosch to widać, że to oszuka ECU o ok 20 St Celcujasza.

c.d.n...

Materiały FOTKI

I jak to ma wyglądać.

[ Dodano: 15 Sty 2018 23:39 ]



Jutro wykresy i analiza ;). Dodam, że mam mocną serie..
Może w tym tego zasługa..:)
Olej Millers Nanodrive EE 5W40
Świece Irydowe Bosch

[ Dodano: 15 Sty 2018 23:41 ]

Coś odwrotnie fotki się wkleiły :)

Załączniki:




















Komentarz do pliku: Montujemy

Komentarz do pliku: Jak podłączyć wskaźnik

Komentarz do pliku: Wskaźnik dodatkowy Air Furel ratio - dla bajeru, ale i potrzebny jest do monitorowania, podłączamy go do sygnałowego kabla z 1 sondy przed katem

Komentarz do pliku: Wtyczka gniazdo Bosch 4PIN żeńska

Komentarz do pliku: Wtyczka Bosch 4PIN męska

Komentarz do pliku: przewód kabel 4 żyłowy

Komentarz do pliku: Trójnik 6.8mm do peszla


Komentarz do pliku: Zakresowy

Komentarz do pliku: Precezyjny ja mam taki

Komentarz do pliku: Schemat Czyli jak to wygląda w środku


Komentarz do pliku: Kostki PIN 9Dsub

Komentarz do pliku: Duraluminiowe


Komentarz do pliku: Plastikowe



Autor:  cedec1 [ 16 Sty 2018, 00:48 ]
Temat postu:  Re: PowerBox domowej roboty do 1.4 8V Punto Grande Evo Alfa

no nie wiem nie wiem czy sam takie coś nie zacznę składać czekam na wykresy

Autor:  crea [ 19 Sty 2018, 12:35 ]
Temat postu:  Re: PowerBox domowej roboty do 1.4 8V Punto Grande Evo Alfa

Panie Autorze, gdzie wykresy? Jestem ciekaw, czy da to 5% przerostu i bezpieczną prace silnika.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/