SILNIK / o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika 176 A8.000 (FIRE 1.2 MPI)
Średnica cylindra 70,8 mm
Skok tłoka 78,9 mm
Pojemność skokowa 1242 cm3
Stopień sprężania 9,8
Ciśnienie sprężania 1,15 MPa
Moc maksymalna 55 kW (75 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 6000 obr/min
Moment maksymalny 106 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 4000 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na trzech łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 0,8 mm
Fazy rozrządu
- otwarcie zaworu ssącego 7° przed ZZ
- zamknięcie zaworu ssącego 41° po ZW
- otwarcie zaworu wydechowego 43° przed ZW
- zamknięcie zaworu wydechowego 5° po ZZ
Wznios krzywek ałka rozrządu 9,5 mm
Luz roboczy zaworów (na zimno)
Do modeli 1994
- zawór ssący 0,35 ± 0,05 mm
- zawór wydechowy 0,40 ± 0,05 mm
Od modeli 1995
- zawór ssący 0,40 ± 0,05 mm
- zawór wydechowy 0,45 ± 0,05 mm
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i pompy cieczy chłodzącej
- typ / FIAT
- naciąg / sprawdzany za pomocą przyrządu specjalnego FIAT
- wymiana / co 105 000 km
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem
Termostat
- temperatura początku otwarcia 85...89°C
- temperatura pełnego otwarcia 100°C
- skok minimalny zaworu 7,5 mm
Wentylator / elektryczny, sześciołopatkowy, Magneti-Marelli
- temperatura włączenia 90...94 °C
- temperatura wyłączenia 85...89 °C
Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika
wyrównawczego 98 kPa
Układ smarowania / pod ciśnieniem
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, umieszczona na przedni końcu wału korbowego i napędzana bezpośrednio
Ciśnienie oleju / w temperaturze 100°C przy 3000 obr/nin wynosi 0,34...0,49 MPa
Filtr oleju / z wymiennym wkładem, Olio Oil, Tecnocar R 352 lub Fram PH 4558
Układ zasilania / wtryskowy, wielopunktowy wtrysk benzyny sterowany elektronicznie zintegrowany z układem zapłonowym w ramach systemu sterowania silnika Weber-Marelli IAW 8F.5T, z pochłanianiem par paliwa, z katalizatorem potrójnego działania i sondą lambda w układzie wydechowym, zawierający:
- zbiornik paliwa,
- pochłaniacz par paliwa z zaworem elektromagnetycznym sterowania,
- pompę paliwa,
- filtr paliwa,
- regulator ciśnienia paliwa,
- wtryskiwacze (cztery),
- filtr powietrza.
Zawór elektromagnetyczny pochłaniacza par paliwa / Siemens
- rezystancja 21,4 W
Pompa paliwa / elektryczna, umieszczona w zbiorniku paliwa, Walbro Marval MSS 071/00
- napięcie znamionowe 12 V
- wydatek 90 l/h
Filtr paliwa / Weber F1-03, Tecnocar B11 lub Fram G 6400
- wymiana / co 30 000 km lub co 2 lata
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, FIAT, Tecnocar A 871 lub Fram CA 4556
- wymiana / co 30 000 km lub co 2 lata
Regulator ciśnienia paliwa / przeponowy, umieszczony przy kolektorze wtryskiwaczy, Weber RPM 40
Ciśnienie regulowane 245...255 kPa
Wtryskiwacze / elektromagnetyczne, sterowane przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczone w kolektorze ssącym (w przewodzie ssącym każdego z czterech cylindrów) i zasilane za pomocą kolektora wtryskiwaczy, Weber IW 057
- rezystancja wtryskiwacza ok. 16,2 W
Obudowa przepustnicy powietrza / umieszczona na kolektorze ssącym, Bosch 36 CFF 1
Układ zapłonowy / akumulatorowy, elektroniczny bezrozdzielaczowy (tzw. statyczny), zintegrowany z układem wtrysku benzyny w ramach systemu sterowania silnika Weber-Marelli IAW 8F.5T, zawierający:
- dwie specjalne cewki zapłonowe,
- przewody wysokiego napięcia,
- świece zapłonowe.
Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1-4, potem 2-3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona) - cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu
Cewki zapłonowe / dwie, specjalne, z dwoma końcówkami wysokiego napięcia każda (cylindry 1-4 oraz 2-3), Magneti-Marelli BAE 800 AK
- rezystancja uzwojenia pierwotnego 0,5...0,8 W
- rezystancja uzwojenia wtórnego 6,66...8,14 kW
Świece zapłonowe / Champion RC 9 YCC, Magneti-Marelli L 7 LCR lub FIAT 9 GY SSR lub Bosch FR 7 DC2
- wymiana / co 30 000 km lub co 2 lata
Odstęp elektrod 0,85...0,95 mm
System sterowania pracą silnika / elektroniczny, mikroprocesorowy, Weber-Marelli IAW 8F.5T, zawierający:
- elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi,
- wyłącznik bezwładnościowy,
- regulator prędkości obrotowej biegu jałowego,
- czujnik położenia przepustnicy,
- czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,
- czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
- czujnik temperatury powietrza zasilającego,
- czujnik ciśnienia bezwzględnego,
- sondę lambda w układzie wydechowym przed katalizatorem,
- przekaźnik podwójny (pompy paliwa i główny),
- złącze diagnostyczne,
- lampkę kontrolną (w zestawie wskaźników).
Wyłącznik bezwładnościowy / umieszczony przy siedzeniu kierowcy z lewej strony (pod wykładziną podłogi), łączący obwód elektryczny zasilania pompy paliwa z masą w przypadku uderzenia z prędkością powyżej 25 km/h
Przekaźnik pompy paliwa / umieszczony w przedziale silnika, DRS 240 103/00
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / elektromagnetyczny, umieszczony na obudowie sprzęgła, Magneti-Marelli Jaeger CVM
- rezystancja czujnika 650...720 W
- odstęp czoła czujnika od koła zamachowego
(nieregulowany) 0,5...1,5 mm
Czujnik położenia przepustnicy / potencjometryczny, PF 0C
Rezystancja czujnika położenia przepustnicy / mierzona na złączu wielostykowym urządzenia sterującego
- między stykami 14 oraz 16 1,34 kW
- między stykami 16 oraz 30
- w położeniu biegu jałowego 1,4 kW
- w położeniu pełnego otwarcia przepustnicy 2,4 kW
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji (CTN), WTS 05
Czujnik temperatury powietrza zasilającego / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji (CTN), ATS 05
Rezystancja czujników temperatury cieczy chłodzącej i powietrza zasilającego
- przy -40°C 100 kW
- przy -20°C 30 kW
- przy 0°C 10 kW
- przy 20°C 5 kW
- przy 40°C 2,5 kW
- przy 60°C 0 W
Czujnik ciśnienia bezwzględnego / umieszczony w przedziale silnika, informujący o obciążeniu silnika za pomocą różnicy ciśnień między kolektorem ssącym i otoczeniem, PRT-03/03
Napięcie czujnika ciśnienia bezwzględnego
- przy 0 kPa 4,75 V
- przy 37 kPa 2,5 V
- przy 75 kPa 0,25 V
- przy 100 kPa 0 V
Regulator prędkości obrotowej biegu jałowego / silnik krokowy, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczony przy obudowie przepustnicy powietrza
- rezystancja uzwojenia ok. 55 W
Sonda lambda / Bosch 0258 003 222
Napięcie sygnału
- mieszanka uboga 0,7...1,0 V
- mieszanka bogata 0...0,4 V
Elektroniczne urządzenie sterujące / mikroprocesorowe, umieszczone w przedziale silnika, Weber-Marelli IAW 08F.5T, wykonujące testy autodiagnostyczne, z możliwością przejścia do trybu pracy awaryjnej z wykorzystaniem zaprogramowanych wartości zastępczych w przypadku nieprawidłowej pracy systemu
Parametry kontrolne
Prędkość obrotowa biegu jałowego 850 ± 50 obr/min
(brak możliwości ręcznej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego)
Zawartość CO 0,35%
(brak możliwości ręcznej regulacji zawartości CO)
Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu na biegu jałowym 13° ± 3° przed ZZ
(brak możliwości ręcznej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu)
PODWOZIE
Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego, sterowane mechanicznie
Typ Valeo 180 CPB 3500
Średnica tarczy
- zewnętrzna 181,5 mm
- wewnętrzna 127 mm
Skok całkowity pedału 140 ± 5 mm
Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ C514.513
Przełożenia
- I bieg 3,909
- II bieg 2,157
- III bieg 1,435
- IV bieg 0,974
- V bieg 0,808
- bieg wsteczny 3,818
- przekładnia główna 3,733
Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od strony skrzynki przekładniowej i kulowych od strony kół
Układ kierowniczy / mechaniczny lub mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym (wyposażenie standardowe wersji 75 SX HSD oraz wyposażenie dodatkowe pozostałych wersji)
Przekładnia kierownicza / zębatkowa, o zmiennym przełożeniu, w wersji ze wspomaganiem z zaworem rozdzielczym i siłownikiem hydraulicznym integralnym
Liczba obrotów koła kierownicy
- układ bez wspomagania 4,4
- układ ze wspomaganiem 2,9
Skok zębatki 137 mm
Promień skrętu 4,85 m
Kąt skrętu koła
- zewnętrznego
- układ bez wspomagania 33°14¢
- układ ze wspomaganiem 33°24¢
- wewnętrznego
- układ bez wspomagania 39°24¢
- układ ze wspomaganiem 39°
Pompa układu wspomagania / hydrauliczna, łopatkowa, Denso, napędzana od wału korbowego paskiem wieloklinowym
Ciśnienie wspomagania
- koła ustawione do jazdy prosto 0,35 MPa
- koła maksymalnie skręcone maks. 8,5 MPa
Pasek wieloklinowy / napędu pompy wspomagania
- typ / FIAT 3K 935
- naciąg / sprawdzany za pomocą przyrządu specjalnego FIAT
- sprawdzanie naciągu / co 30 000 km lub co 2 lata
Zawieszenie przednie / niezależne, typu pseudo Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 19 mm
Amortyzatory / hydrauliczne teleskopowe dwustronnego działania, Boge
Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)
- zbieżność (regulowana) 0 ± 1 mm (0° ± 10¢)
- pochylenie koła (nieregulowane) -0°15¢ ± 30¢
- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)
- układ kierowniczy mechaniczny 1°30¢ ± 30¢
- układ kierowniczy ze wspomaganiem 2°30¢ ± 30¢
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Zawieszenie tylne / niezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych ułożyskowanych w rurowej osi tylnej i połączonych stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 17 mm, na sprężynach stożkowych opartych na czółnach osi rurowej i niewspółosiowych z nimi amortyzatorach gazowych teleskopowych dwustronnego działania
Amortyzatory / Boge
Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)
- rozbieżność (nieregulowana) 0,5 ± 2 mm (0°05¢ ± 20¢)
- pochylenie koła (nieregulowane) 0° ± 15¢
Piasta koła tylnego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym, z układem przeciwblokującym ABS (wyposażenie standardowe wersji 75 SX HSD oraz wyposażenie dodatkowe pozostałych wersji)
Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym, Bendix (bez układu ABS) albo Bendix lub Girling (z układem ABS)
Średnica zewnętrzna tarczy
- bez układu ABS 240 mm
- z układem ABS 257 mm
Grubość tarczy
- nominalna
- bez układu ABS 10,8...11,1 mm
- z układem ABS 11,8...12,1 mm
- minimalna po obróbce
- bez układu ABS 9,55 mm
- z układem ABS 10,55 mm
- minimalna dopuszczalna
- bez układu ABS 9,2 mm
- z układem ABS 10,2 mm
Nakładki cierne
- bez układu ABS / Bendix F 0940 GG
- z układem ABS / BA 3245 FF
Minimalna dopuszczalna grubość nakładek ciernych / określona zaświeceniem się lampki kontrolnej na tablicy wskaźników lub zanikiem rowka w środku materiału ciernego nakładki
Średnica cylindra zacisku 48 mm
Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk, Bendix
Średnica robocza bębna
- nominalna 180...180,25 mm
- maksymalna po obróbce 180,85 mm
- maksymalna dopuszczalna 181,35 mm
Okładziny cierne / Bendix DON 8210 FF
Minimalna dopuszczalna grubość okładzin 1,5 mm
Średnica cylinderków 20,65 mm
Pompa hamulcowa / w układzie tandem, Girling
Średnica tłoków 20,65 mm
Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, typu Isovac, Bendix
Średnica tłoka 203,2 mm (8²)
Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych
Układ przeciwblokujący / ABS Bosch 2SH, zawierający elektroniczne urządzenie sterujące połączone z zespołem hydraulicznym, cztery czujniki prędkości obrotowej każdego z kół, dwa korektory siły hamowania hamulców tylnych oraz lampkę kontrolną układu ABS (w zestawie wskaźników)
Czujniki prędkości obrotowej kół / indukcyjne
Odstęp czoła czujnika (nieregulowany)
- dla koła przedniego 0,645...1,305 mm
- dla koła tylnego 0,06...1 mm
Koła i ogumienie
Obręcze / 5 B 14, koło zapasowe 4,5 B 14
Ogumienie / 165/65 R 14, koło zapasowe 135/80 B 13
Ciśnienie w ogumieniu
- obciążenie częściowe
- przód 0,20 MPa
- tył 0,19 MPa
- obciążenie całkowite
- przód 0,22 MPa
- tył 0,22 MPa
- koło zapasowe 0,28 MPa
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
Akumulator / 12 V 40 A×h/250 A (samochody bez klimatyzacji) lub 12 V 50 A×h/250 A (samochody z klimatyzacją), minus na masie
Alternator / Magneti-Marelli A115I-14 V/65 A (samochody bez klimatyzacji) lub Magneti-Marelli A115I-14 V/75 A (samochody z klimatyzacją)
Alternator Magneti-Marelli A115I-14 V/65 A
Napięcie znamionowe 14 V
Prąd maksymalny 65 A
Prąd znamionowy
- przy 1800 obr/min 38 A
- przy 6000 obr/min 65 A
Rezystancja uzwojenia twornika 2,4 W
Regulator napięcia / RTM 121 A
Napięcie regulowane przy 7000 obr/min i prądzie
obciążenia 5...50 A 14,3...14,5 V
Alternator Magneti-Marelli A115I-14 V/75 A
Napięcie znamionowe 14 V
Prąd maksymalny 75 A
Prąd znamionowy
- przy 1800 obr/min 40 A
- przy 6000 obr/min 75 A
Rezystancja uzwojenia twornika 2,587...2,613 W
Regulator napięcia / RTM 121 A
Napięcie regulowane przy 7000 obr/min i prądzie
obciążenia 5...50 A 14,3...14,6 V
Pasek klinowy / napędu alternatora
- typ / wieloklinowy FIAT 4K 673 (samochody bez klimatyzacji) lub FIAT 4K 706 (samochody z klimatyzacją)
- naciąg / mierzony za pomocą specjalnego przyrządu FIAT wynosi 500...600 N (pasek nowy) lub 350...450 N (pasek używany)
- sprawdzanie naciągu / co 30 000 km lub co 2 lata
Rozrusznik / Magneti-Marelli E80-12V-1kW
Parametry kontrolne
- prąd 200 A
- napięcie 9,8...10 V
- prędkość obrotowa 2200 obr/min
- moment obrotowy 3,8 N×m
Parametry kontrolne bez obciążenia
- prąd 44...48 A
- napięcie 11,4...11,5 V
- minimalny moment obrotowy 12,5 N×m
Parametry kontrolne podczas rozruchu
- prąd 440 A
- napięcie 7,6 V
- prędkość obrotowa 11 400...12 300 obr/min
Bezpieczniki
- w centralce elektrycznej z lewej strony tablicy rozdzielczej / 8 ´ (12 V, 10 A), 2 ´ (12 V, 15 A), 4 ´ (12 V, 20 A), 1 ´ (12 V, 30 A)
- w centralce wyposażenia dodatkowego z prawej strony tablicy rozdzielczej / 3 ´ (12 V, 20 A), 1 ´ (12 V, 30 A), zapasowe 2 ´ (12 V, 30 A)
Żarówki
- reflektorów H4 55/60 W
- świateł pozycyjnych przednich 5 W
- świateł przeciwmgłowych przednich H3 55 W
- kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W
- świateł hamowania 21 W
- świateł pozycyjnych tylnych 5 W
- świateł cofania 21 W
- świateł tylnych przeciwmgłowych 21 W
- oświetlenia tablicy rejestracyjnej 5 W
Momenty dokręcania
- śrub głowicy
- 1. etap 30 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- 3. etap dokręcić o 90°
- pokryw łożysk korbowych 41 N×m
- pokryw łożysk głównych
- 1. etap 40 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- koła zamachowego 44 N×m
- koła zębatego wału korbowego 100 N×m
- koła zębatego wałka rozrządu 70 N×m
- napinacza paska zębatego 28 N×m
- pokryw łożysk wałka rozrządu
- śruby M8 20 N×m
- śruby M6 10 N×m
- pokryw kadłuba przedniej i tylnej 10 N×m
- mocowania pompy cieczy chłodzącej 10 N×m
- miski olejowej 10 N×m
- czujnika ciśnienia oleju 32 N×m
- kolektora ssącego 27 N×m
- kolektora wydechowego 24 N×m
- sondy lambda 53 N×m
- świec zapłonowych 27 N×m
- śrub kół 85 N×m
Masy
- własna
- wersje 75 SX/75 SX HSD
nadwozie 3-drzwiowe 910 kg
nadwozie 5-drzwiowe 905 kg
- wersja 75 ELX
nadwozie 3-drzwiowe 920 kg
nadwozie 5-drzwiowe 935 kg
- całkowita
- wersje 75 SX/75 SX HSD
nadwozie 3-drzwiowe 1360 kg
nadwozie 5-drzwiowe 1355 kg
- wersja 75 ELX
nadwozie 3-drzwiowe 1370 kg
nadwozie 5-drzwiowe 1385 kg
- maksymalna przyczepy niehamowanej 400 kg
- maksymalna przyczepy hamowanej 1000 kg
Pojemności
- zbiornik paliwa 47 dm3
- układ smarowania 3,7 dm3 (z filtrem)
- układ chłodzenia 4,6 dm3
- skrzynka przekładniowa 2,4 dm3
- układ hamulcowy
- bez ABS 0,4 dm3
- z ABS 0,5 dm3
- układ kierowniczy ze wspomaganiem ok. 0,7 dm3
Materiały eksploatacyjne
Paliwo / benzyna bezołowiowa o LO min. 95
Olej silnikowy / wg API SG, CCMC G4, SAE 15W 40 albo wg API SH, CCMC G5, SAE 10W 40, wymiana co 15 000 km lub co 1 rok (z filtrem)
Olej przekładniowy / wg API GL4, MIL-L2105, SAE 80W EP, sprawdzanie poziomu co
45 000 km lub co 3 lata, wymiana co 120 000 km
Płyn chłodzący / płyn niskokrzepnący, wymiana co 60 000 km lub co 2 lata
Płyn hamulcowy / wg SAE J 1703 DOT 4, sprawdzanie poziomu co 15 000 km lub co 1 rok, wymiana co 2 lata
Olej w układzie kierowniczym ze wspomaganiem / olej do przekładni automatycznych typu Dexron II, sprawdzanie poziomu co 15 000 km lub co 1 rok (bez konieczności wymiany)
Zużycie paliwa
- przy 90 km/h 5,3 dm3/100 km
- przy 120 km/h 6,9 dm3/100 km
- w cyklu miejskim 7,8 dm3/100 km
Prędkość maksymalna 170 km/h
_________________ Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny
|