Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyczyny
http://fiatpunto.com.pl/topic37558.html
Strona 1 z 1

Autor:  rymek9 [ 24 Sie 2012, 17:14 ]
Temat postu:  Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyczyny

Witam,

Samochód: Punto II | rocznik: 2001 | LPG |

Sprawa wygląda następująco: Po nocy silnik odpala ciężko (2-3 razy muszę go kręcić tak po 5-10 sekund), przy pierwszej próbie silnik uruchamia się normalnie ale tylko przez 3-5 sekundy i gaśnie, a potem zaczyna się kręcenie rozrusznikiem, gdy już zapali jest wszystko ok mogę go zgasić po 30 sekundach i ponownie spróbować zapalić i wszystko jest ok, "pali na dotyk"... Na LPG silnik pracuje bardzo dobrze problem jest na benzynie. Praktycznie nie da się jeździć, silnik przerywa, dławi się nie chce wchodzić na obroty, co najlepsze po wyłączeniu świateł (czyli kiedy pobór prądu jest zmniejszony) silnik pracuje idealnie bez żadnych problemów. Reasumując bez świateł, radia itp jest wszystko ok, po włączeniu tych rzeczy sinik "wariuje".

Do tego świeci kontrolka silnika (check engine):
- problem z sondą lambda (sąde wymieniłem, błąd nadal jest wykrywalny)
- czujni położenia wału

Z tym odpalaniem: Sprawdziłem ciśnieni na pompie paliwa i jest ok, przy okazji wyczyściłem filtr, ostatnio wymieniane były przewody + swiece, termostat, nowy akumulator, czyściłem przepustnicę.

Gdzie szukać przyczyny ?? z tym czujnikiem jest coś nie tak ?? ale przecież bez obciążenia prądu (świateł itp) silnik pracuje poprawnie...

Z góry dziękuje za odpowiedz

Autor:  mario1978 [ 24 Sie 2012, 23:05 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

rymek9 napisał(a):
(...)co najlepsze po wyłączeniu świateł (czyli kiedy pobór prądu jest zmniejszony) silnik pracuje idealnie bez żadnych problemów.
Jezeli moge Ci cos podpowiedziec, to zacznij od tego, aby zdiagnozowac akumulator + alternator. Bo piszesz, ze zauwazasz roznice, ze cos "kradnie" prad. Masz tutaj linka wprawdzie, do Punto I, ale tu chodzi o zasade, co i jak sprawdzic, jakimi metodami. Mozesz czytac calosc - topic37072.html, poczatek to "analiza czlowieka", mozesz od razu przejsc do meritum - post604770.html#p604770
rymek9 napisał(a):
Do tego świeci kontrolka silnika (check engine):
(...)
- czujni położenia wału
Czujnik polozenia walu do wymiany, padniety powoduje problemy z rozruchem, poszukaj na forum, pisza. A firma HELLA pisze tak: http://www.hella.com/hella-pl-pl/285.html, i dalej HELLA podaje:
Cytuj:
Symptomami kłopotów mogą być:

Sterownik silnika pracuje w trybie awaryjnym
To by moglo tlumaczyc fakt, ze na benzynie "szarpie", a na LPG dziala poprawnie. Gazownicy Ci lepiej to wytlumacza, ale cos tam mi sie obilo, ze w instalacjach LPG, jest dedykowany sterownik, odpowiedzialny za prace na LPG, dlatego nie masz problemow. Jak zle podaje informacje, niech gazownicy poprawia, lub doprecyzuja.

Pomocny bedzie Tobie rowniez artykul "Układ sterowania silnikiem benzynowym – działanie i usterki jego elementów" - http://autokult.pl/2012/03/13/uklad-ste ... -elementow

Autor:  mariuz [ 24 Sie 2012, 23:50 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

Po pierwsze: Jaka dokładnie instalacja gazowa?
Po drugie: którą sonde wymieniłeś?
Po trzecie: czy pompa paliwa podaje paliwo pod ciśnieniem i bez bąbelków powietrza? (chodzi mi o sytuację już na wyjściu z baku, a nie o sam wkład).

Co do filtra paliwa to zaręczam, że go nie wyczyściłeś (szczegóły u mnie w podpisie) :E

Jeszcze sugerowałbym sprawdzenie rozrządu - u mnie jak przeskoczył o ząbek to na lpg dąło sie jeździć, ana benzynie w ogóle nie jechał poniżej 3000rpm...

W dalszej kolejności skontrolowałbym sprężanie na cylindrach.

Jeżeli jest przestawiony rozrząd, to "zajeżdżenie" sondy lambda to kilkaset, góra kilka tysięcy kilometrów. dodatkowo uszczelniacze zaworów dostają po tyłku niemiłosiernie...

Autor:  rymek9 [ 29 Sty 2013, 20:49 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

Witam, bardzo bardzo dawno się nie odzywałem, ale jestem zmuszony poprosić was o pomoc bo już brak mi sił i pomysłów.

Usterka nadal nie jest usunięta:

Samochód: Punto II | rocznik: 2001 | LPG - 2 generacji |

Samochód był u 3 mechaników i każdy rozkłada ręce. Aktualnie sprawa wygląda tak że auto pali bardzo dobrze ale silnik nie pracuje równo jego obroty na biegu jałowym samoczynnie się zmieniają na poziomie 500 - 1200 obr/min ale praktycznie poza tymi falowaniami obrotów (nie występują zawsze) silnik pracuje dobrze ma normalną moc.

Sytuacja zmienia się diametralnie w chwili gdy włączę światła postojowe/mijania/drogowe. po włączeniu wyraźnie słychać jak obroty na chwile spadają (dostaje takiej małej czkawki ) po chwili obroty nadal falują z większą częstotliwością niż "bez świateł" po dodaniu gazu nie wchodzi na obroty praktycznie nie da się wykręcić silnika powyżej 3 000 - 3 500 obrotów.

jeżeli wcisnę padał gazu i zostawię stopę w jednakowym położeniu np przez 10 - 15 sekund obroty falują już na granicy 1 000 - 2 500.


Na LPG nie ma kompletnie żadnych problemów


Operacje jakie przeprowadzili mechanicy:
- wyczyszczone zostały wszystkie masy
- wyczyścili przepustnice i silniczek krokowy
- wymienili przepustnicę
- Wymienili sterownik / komputer

Wszystkie te czynności doprowadziły tylko do tego że zgasła kontrolka "check engine" która wcześniej się świeciła. Aktualnie przejechałem ponad 100 km od skasowania tego błędu i kontrolka nie zapaliła się ponownie.

Ktoś pytał wcześniej którą sondę wymieniłem, została wymieniona sonda ta która jest przy kolektorze wydechowym (przez komputer oznaczona jako "Bank1").

Sam w swoim zakresie dokonałem pomiarów napięcia:

Prosiłbym aby ktoś wypowiedział się na temat tych wartości (w momencie gdy włączone są światła i obroty falują napięcie ulega zmianie ok 0.5 V wiec zapisałem w tabelce średnie wartości, bez świateł nie ma takich skoków napięcia)


Image

Proszę jakieś rady, bo nie ukrywając dostaje już "białej gorączki"

Autor:  BogdanK [ 30 Sty 2013, 00:51 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

Z tabelki wynika, że ładowanie jest w normie (może włączenie świateł powoduje jakieś zwarcie).

Autor:  _marcin00_ [ 30 Sty 2013, 09:36 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

Jeżeli problem jest tylko na benzynie i silnik nie chce się wkręcać powyżej 3000obr/min, to możliwe że padła pompa paliwa.

Autor:  BogdanK [ 30 Sty 2013, 09:47 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

_marcin00_ napisał(a):
Jeżeli problem jest tylko na benzynie i silnik nie chce się wkręcać powyżej 3000obr/min, to możliwe że padła pompa paliwa.

Zużycie pompy benzyny umieszczonej w zbiorniku:
Objaw - natarczywe „buczenie” pompy paliwa, trudności z uruchomieniem silnika lub całkowity brak możliwości jazdy na benzynie.
Przyczyna - z powodu jazdy z niewielką ilością benzyny, pompa paliwa przegrzała się i zepsuła.


Ale również mogło dojść do zapieczenia wtryskiwaczy benzynowych:
Objaw - nierównomierna praca silnika na benzynie mimo pełnej sprawności układu zapłonowego.
Przyczyna - nieużywane wtryskiwacze benzynowe zapiekły się.
Naprawa - oczyszczenie wtryskiwaczy dodatkiem do benzyny (ok. 40 zł) lub wymiana wtryskiwaczy (od 100 zł za szt.).

Autor:  _marcin00_ [ 30 Sty 2013, 10:05 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

Kiedyś się spotkałem z takim właśnie objawem padającej pompy paliwa, nie było żadnego buczenia, tylko trochę głośniej niż zwykle piszczała, po odpaleniu silnik chodził na biegu jałowym i jeździł normalnie do momentu kiedy pompa przestawała nadążać z podawaniem paliwa (dawała za małe ciśnienie) więc im mocniej dawało się w gaz tym bardziej zamulało silnik, jazda z prędkością 60km/h była wyzwaniem.

Autor:  rymek9 [ 30 Sty 2013, 12:01 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

Był dokonany pomiar ciśnienie na pompie paliwa i jest w normie (nie pamiętam dokładnej wartości), dwóch mechaników testowało, sprawdzało pompę i wykluczyli ją jako przyczynę awarii.

Też wydaje mi się że to nie problem z pompą, bo gdy jeżdżę bez świateł silnik pracuje normalnie,gdy je włączę jest problem.
Czyli jeżeli jest pobór energii przez światła - powstaje problem. Zrobiłem mały test: zostawiłem wyłączone światła ale włączyłem wszystkie inne możliwe urządzenia które pobierają prąd (radio,wentylatory,ogrzewanie szyby,awaryjne) - wynik: silnik pracuje dobrze.

Czy mogę jakoś sprawdzić stan pompy paliwa w domowych warunkach ?? żeby faktycznie ją wykluczyć (skoro dwóch użytkowników sugeruje pompę).

Autor:  mario1978 [ 30 Sty 2013, 14:13 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

rymek9 napisał(a):
Czy mogę jakoś sprawdzić stan pompy paliwa w domowych warunkach ??
Polecam lekturę tego - topic37110.html i tego - topic8263.html Chyba że masz wtryskiwacze niedrożne do końca, czyszczenie powinno rozwiązać problem - http://www.intercars.com.pl/pliki/PLK/3 ... enzyny.pdf

Autor:  mariuz [ 30 Sty 2013, 14:29 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

Ja też niby miałem ciśnienie w normie, a po wywaleniu filtra paliwa samochód odżył :P
No i miałem przestawiony zapłon...

Autor:  BogdanK [ 30 Sty 2013, 15:21 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

mariuz napisał(a):
No i miałem przestawiony zapłon...

Tak przy okazji (żeby nie zakładać nowego tematu), jakie miałeś objawy przestawionego zapłonu? (silnik pracował głośniej, czy brakowało mocy, itp.).

Autor:  _marcin00_ [ 30 Sty 2013, 15:39 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

Standardowe objawy przy opóźnionym zapłonie spadek mocy i "kichanie" w wydechu, a przyspieszony to spalanie stukowe, wyższa temperatura silnika i większa moc silnika. W skrajnych wypadkach rozregulowany zapłon uniemożliwia uruchomienie silnika, a w mniej skrajnych skraca żywotność silnika - za wczesny może uszkodzić łożyska silnika na skutek detonacji paliwa w GMP, za późny wypala gniazda zaworowe.

Swoją drogą, jak w Punto II da się przestawić zapłon? Jedyne co mi chodzi po głowie to źle założony pasek rozrządu, albo luźny czujnik położenia wału.

Autor:  BogdanK [ 30 Sty 2013, 15:55 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

Marcin00 dzięki za info :) (pytałem, bo jak były mrozy, to przy przyśpieszaniu silnik mi trochę głośniej pracował, a teraz jak się ociepliło, to już nie ma tego objawu).

Autor:  mariuz [ 30 Sty 2013, 18:44 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

BogdanK napisał(a):
Tak przy okazji (żeby nie zakładać nowego tematu), jakie miałeś objawy przestawionego zapłonu? (silnik pracował głośniej, czy brakowało mocy, itp.).

Na benzynie nie dało sie jechac, powyzej 3000rpm odżywał.

Na lpg objawów brak.

Objawem pompy dodatkowo było to, że nie chciał zbytnio palic pomimo ze kręcił ładnie, a do tego potrafił pracować nierówno. Bardzo nierówno. Cisnienie było, ale benzyna jakims cudem szła z powietrzem, czego nie widać podłączając się pod listwę barometrem.

Autor:  rymek9 [ 06 Lut 2013, 00:33 ]
Temat postu:  Re: Silnik się dławi problem z odpalaniem gdzie szukać przyc

Problem rozwiązany:

1. nie równa praca silnika i wszystkie problemy wyżej opisane były spowodowane tym ze po włączeniu przełącznika świateł w pozycję: światłą postojowe / światłą mijania na sondę lambda było podawane napięcie 5 - 9V i automatycznie zmieniana była dawka mieszanki.

Nie wiem dokładnie jak problem został rozwiązany (mechanik nie udostępnił mi takich informacji) na 100% nie była to usterka mechaniczna (jakiś przetarty kabel itp.)

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/