|
Obecny czas: 21 Maj 2024, 17:55
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
Autor |
Wiadomość |
BogdanK |
#678863 Wysłany:
04 Lip 2013, 01:36; Temat postu: Zdiagnozuj usterkę silnika |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice Rejestracja: 15 Mar 2012, Posty: 2114 Pomógł: 51
|
Zdiagnozuj usterkę silnika
Podpowiadamy, jak samemu zdiagnozować typowe awarie silnika. Umiejętność ta przyda się nie tylko przy zakupie auta używanego, ale i w codziennej eksploatacji.
Nierówna praca na biegu jałowym Diesel – możliwe przyczyny: > niewłaściwe dawkowanie paliwa, > skrajne zużycie silnika i związana z tym utrata kompresji w cylindrach. Rozwiązanie: diagnostyka układu wtryskowego i ew. naprawa wtryskiwaczy. Benzyna – możliwe przyczyny: > zabrudzony korpus przepustnicy, > zużyte świece lub przewody zapłonowe. Rozwiązanie: korpus przepustnicy się czyści, a po tej operacji w niektórych autach (np. VW) konieczna jest adaptacja komputerem diagnostycznym. Stare świece lub przewody należy wymienić.
Podejrzane stuki w silniku Możliwe przyczyny: > uszkodzenie panewek (jeżeli stuki są głośne, twarde i zmienne wraz z obrotami), > niewłaściwe luzy zaworowe lub zużyte popychacze hydrauliczne (stuki ciche, słyszalne szczególnie na wolnych obrotach). Rozwiązanie: pukająca panewka oznacza agonię silnika, zwykle opłaca się kupić używany. Luzy zaworowe się reguluje, a uszkodzone popychacze hydrauliczne wymienia.
Obecność oleju w układzie dolotowym Możliwe przyczyny: > nieszczelność turbosprężarki, > zużycie pierścieni tłokowych skutkujące wydmuchiwaniem oleju do układu dolotowego. Uwaga: w silnikach turbo dopuszczalne jest zawilgocenie olejem w dolocie, ale zaleganie oleju już nie. Rozwiązanie: wymiana turbosprężarki lub jej regeneracja. W przypadku przedmuchów z miski olejowej konieczne jest usunięcie awarii układu odpowietrzania lub remont silnika.
Stuki i wibracje na niskich obrotach Możliwe przyczyny: > zużycie dwumasowego koła zamachowego (początkowo pojawiają się stuki lub piski przy redukowaniu biegu. Potem zaczynają występować wibracje przy ok. 1500 obr./min., czasami też wibracje i hałasy na biegu jałowym i tuż po dodaniu gazu). Typowa trwałość koła to od 100 do 200 tys. km, a zużycie przyśpiesza chiptuning i brutalne operowanie sprzęgłem. Rozwiązanie: zużyte dwumasowe koło wymienia się na nowe. Decyzję o wymianie podejmuje się po zdjęciu skrzyni biegów i zmierzeniu luzów. Czasami praktykuje się regenerację zamiast wymiany, jednak nie zapewni ona optymalnego tłumienia wibracji.
Wahania poziomu oleju silnikowego Stan oleju się obniżył: > jeżeli silnik nie ma wycieków, to powodem jest spalanie oleju. W sprawnym silniku nie powinno ubywać więcej niż 0,1 L/1000 km. Choć niektórzy producenci dopuszczają nawet 1L/1000 km, to już przekroczenie połowy tej wartości oznacza, że coś z silnikiem jest nie tak. Możliwe przyczyny: > zużyte pierścienie tłokowe, > zużyta turbosprężarka. Rozwiązanie: zużyte pierścienie to zwykle efekt ogólnego wyeksploatowania silnika (remont silnika). Tylko jeżeli problem wystąpił po przegrzaniu silnika, pomóc może ich wymiana. Nieszczelną turbosprężarkę można regenerować. Stan oleju się podniósł: Możliwe przyczyny: > jazda na bardzo krótkich dystansach (niespalone paliwo spływa po ściankach cylindrów do miski olejowej), > kłopoty z oczyszczaniem filtra sadzy (dotyczy wyłącznie nowoczesnych diesli z filtrem cząstek stałych). Rozwiązanie: jeżeli poziom oleju podniesie się na bagnecie o więcej niż centymetr, to olej należy wymienić, gdyż jest w nim zbyt dużo paliwa. Silnikom eksploatowanym głównie w mieście należy zapewnić możliwość wygrzania się na dłuższych dystansach (najlepiej raz na dwa tygodnie). W przypadku kłopotów z filtrem DPF/FAP należy przeprowadzić procedurę wypalania sadzy (szybsza jazda przez ok. 40 min.).
Maź w płynie chłodzącym Możliwe przyczyny: > przepalenie uszczelki pod głowicą skutkujące przedostawaniem się płynu chłodzącego do oleju. Najczęściej zdarza się w silnikach zasilanych LPG, gdzie problemy ze zubożeniem mieszanki skutkują przegrzaniem i wypaleniem uszczelki. Rozwiązanie: wymiana uszczelki pod głowicą. W przypadku większości modeli jest to możliwe bez wymontowywania silnika. Przy okazji zwykle opłaca się przeprowadzić regenerację głowicy.
Pogorszone osiągi Możliwe przyczyny: > usterki układu wtryskowo-zapłonowego, > uszkodzony przepływomierz (szczególnie w dieslach), > zatarcie zmiennej geometrii turbo (w dieslach, jeżeli towarzyszy temu szarpanie). Rozwiązanie: poszukiwania usterki warto rozpocząć od sprawdzenia filtra powietrza (bywa skrajnie zapchany). W silnikach turbo należy skontrolować szczelność dolotu (często zdarzają się pęknięcia plastikowych rur i utrata ciśnienia doładowania), natomiast w benzynowych należy zacząć od kontroli świec i przewodów zapłonowych. Po wykluczeniu takich prostych usterek, trzeba zlecić pełną diagnostykę silnika.
Utrudniony rozruch na zimno Diesel – możliwe przyczyny: > obniżona kompresja na skutek zużycia silnika, > niewłaściwy kąt wyprzedzenia wtrysku w starszych dieslach, > zużyte wtryskiwacze. Rozwiązanie: w przypadku zbyt niskiego sprężania problem rozwiąże remont lub wymiana silnika. Kąt wyprzedzenia wtrysku w dieslach z pompą wtryskową jest regulowany ręcznie i może się zmienić z powodu wyciągnięcia paska rozrządu lub błędnego montażu rozrządu. W nowszych dieslach kontroluje go komputer i powinien być właściwy. Zła dawka wtrysku to w większości sytuacji wynik zużycia wtryskiwaczy. W przypadku popularnych common rail sprawdza się tzw. przelewy i kwalifikuje wtryskiwacze do naprawy lub wymiany. Benzyna – możliwe przyczyny: > uszkodzenie czujnika temperatury silnika, > tzw. podparcie zaworów i utrata kompresji. Rozwiązanie: awarię czujnika wykryć można po podłączeniu testera diagnostycznego lub mierząc bezpośrednio oporność czujnika. Zbyt małe luzy zaworowe można wyregulować, o ile nie doszło już do nadpalenia zaworów (wtedy konieczny będzie remont głowicy).
Dymienie na czarno/siwo/biało Dymienie na czarno – możliwe przyczyny: > nadmierne dawkowanie paliwa (głównie w dieslach), > uszkodzenie wtryskiwaczy. Rozwiązanie: diagnostyka układu wtryskowego i naprawa lub wymiana wtryskiwaczy. Dymienie na siwo – możliwe przyczyny: > zużycie uszczelniaczy zaworowych (dym tylko po rozruchu), > zużycie pierścieni tłokowych (dym podczas jazdy), > nieszczelność turbosprężarki (dym w każdej sytuacji). Rozwiązanie: wymiana uszczelniaczy, wymiana pierścieni albo regeneracja turbosprężarki. Dymienia na biało – możliwe przyczyny: > przepalenie uszczelki pod głowicą. Rozwiązanie: wymiana uszczelki.
- źródło: Motor
_________________
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|
|
Góra |
|
|
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|