|
Obecny czas: 16 Cze 2024, 00:46
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 8 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
martin921 |
#837225 Wysłany:
02 Maj 2018, 22:07; Temat postu: Obroty falują po właczeniu wentylatora chłodnicy |
|
|
Puntoświr |
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: opolskie [O]
Rejestracja: 18 Kwi 2012, Posty: 178 Pomógł: 1
|
Witam auto po nagrzaniu na wolnych obrotach ciągle pracuje równo. Jak włączy się wentylator chłodnicy to obroty bardzo falują. Po wyłączeniu wentylatora obroty się stabilizują jak wcześniej.
Czyściłem przepustnicę ale to nic nie zmienia, Masa przy akumulatorze jest prawidłowa, ładowanie z alternatora także.
Co może być problemem?
|
|
Góra |
|
|
|
|
pmx007p1 |
#837246 Wysłany:
03 Maj 2018, 16:07; Temat postu: Re: Obroty falują po właczeniu wentylatora chłodnicy |
|
|
To znaczy, że jednak silnik nie potrafi utrzymać obrotów po nagłej zmianie obciążenia, wentylator ma relatywnie sporą moc, zwłaszcza stary (startuje i pracuje z większymi oporami, tam są chyba łożyska ślizgowe z brązu, zużyte powodują, że wirnik oprócz obrotu chce też "stanąć ukosem"). Czyli układ sterowania silnikiem (czujniki wszelkie, sonda, "krokowiec") i zapłon, jednak nie jest w 100% OK, spadki napięcia w instalacji pod "udarze" przy włączeniu wiatraka powodują wytrącenie sterowania silnikiem z równowagi (jednocześnie jest wzrost oporu mechanicznego, bo alternator obciążony nagle próbuje przyhamować silnik). W starych gratach z przepustnicą na lince, można było minimalnie wyregulować (podnieść) obroty biegu jałowego i nie wnikać w przyczynę, przeważnie pomagało. Tutaj nie wiem jak, i czy można by tak zrobić (znawcy Punto_2 niech doradzą).
|
|
Góra |
|
|
martin921 |
#837256 Wysłany:
03 Maj 2018, 18:52; Temat postu: Re: Obroty falują po właczeniu wentylatora chłodnicy |
|
|
Puntoświr |
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: opolskie [O]
Rejestracja: 18 Kwi 2012, Posty: 178 Pomógł: 1
|
Wentylator się włącza tylko przy długim postoju (np w korku). Masa wentylatora jest brana bezpośrednio z klemy a plus to ze skrzynki obok aku (przez bezpiecznik i przekaźnik).
Gdzie te spadki napięć niby występują? No chyba że ogólnie napięcie tak bardzo przysiada bo alternator nie wyrabia?
|
|
Góra |
|
|
Matek |
#837272 Wysłany:
04 Maj 2018, 10:01; Temat postu: Re: Obroty falują po właczeniu wentylatora chłodnicy |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Mateusz
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sporting
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 03 Paź 2011, Posty: 788 Pomógł: 5
|
To masz problem identyczny jak u mnie, ja wyczyściłem przepustnice, zmieniłem altek, sprawdziłem i wyczyściłem wszystkie połączenia masy z karoserią i dalej nic... z tym, że u mnie po włączeniu nawiewu na max bądź przy załączeniu się wentylatora chłodnicy jest spadek napięcia tak na kilka sekund i zaraz wszystko wraca do normy. Strasznie mnie to denerwuje, a spadki napięć oczywiście idealnie widać na obrotomierzu, załączę nawiew na max i jest jeden duży spadek obrotów, drugi już mniejszy, a za trzecim razem wskazówka wracając do pozycji nominalnej praktycznie już lekko zadrga w dół. Więcej w moim temacie jakbyś chciał zobaczyć. Borykam się z tym problemem, ale sam nie wiem, gdzie szukać przyczyny tym bardziej, że u mnie np zamykanie już domkniętych szyb też powoduje chwilowy spadek...
_________________ http://fiatpunto.com.pl/topic35885.html Był żółty Sound (II) http://fiatpunto.com.pl/topic57112.html Jest czarny Sporting (IIFL)
|
|
Góra |
|
|
pmx007p1 |
#837290 Wysłany:
04 Maj 2018, 16:45; Temat postu: Re: Obroty falują po właczeniu wentylatora chłodnicy |
|
|
Oprócz masy są też przecież obwody "plusowe", o których się zapomina totalnie. Prawdopodobnie nagły wzrost obciążenia robi spadek (to już wiemy), ale tak, że zabiera zasilanie elektronice ("komputerom"), jest "tąpnięcie" i układ regulacji obrotów wpada w oscylacje niegasnące (dziedzina: Automatyka). Można by to potraktować tak, jak to się robi w świecie "car audio", czyli do prądożernego odbiornika ciągnie się osobną instalację prosto z akumulatora (do tego może być dodatkowy kondensator o dużej pojemności). Można by spróbować (chociaż tymczasowo dociągnąć plusa dodatkowym przewodem). Można by przerobić zasilanie i sterować masą, nie plusem (odbiornik ciągle "wisi" na plusie). Podnieść sztucznie obroty jałowe (jak było w poprzedniej wypowiedzi). "Upośledzić" wentylator, czyli ograniczyć prąd, włączyć coś szeregowo. Albo znaleźć inny model wentylatora chłodnicy, który ma mniejszą moc, od innego samochodu(?). Położyć częściowo nową instalację (większy przekrój żył niż fabryczne).
|
|
Góra |
|
|
martin921 |
#837297 Wysłany:
04 Maj 2018, 18:52; Temat postu: Re: Obroty falują po właczeniu wentylatora chłodnicy |
|
|
Puntoświr |
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: opolskie [O]
Rejestracja: 18 Kwi 2012, Posty: 178 Pomógł: 1
|
pmx007p1 to wszystko fajnie brzmi ale nie wiadomo co powoduje taki problem i robienie czegoś doraźnego nie ma sensu.
|
|
Góra |
|
|
pmx007p1 |
#837305 Wysłany:
04 Maj 2018, 21:02; Temat postu: Re: Obroty falują po właczeniu wentylatora chłodnicy |
|
|
A co ma "sens"?Daj to auto do mechanika, opisz mu problem, zobaczymy co zrobią (i za ile)... Wracając do wpisu otwierającego temat: skąd wiesz, że "masy" i ładowanie są prawidłowe? Z opisu problemu właśnie wynika, że nie bardzo (do "mas", dodajmy też "plusy")... "Czyszczenie przepustnicy" na czym dokładnie polegało ("krokowiec" też się załapał na zabieg)?
|
|
Góra |
|
|
martin921 |
#837312 Wysłany:
04 Maj 2018, 22:18; Temat postu: Re: Obroty falują po właczeniu wentylatora chłodnicy |
|
|
Puntoświr |
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: opolskie [O]
Rejestracja: 18 Kwi 2012, Posty: 178 Pomógł: 1
|
Do mechanika nie dam bo jak mu się nie powie co trzeba zrobić to nie zrobi Masy są prawidłowe bo sprawdziłem a ładowanie zmierzyłem. Jeśli na wolnych obrotach napięcie na aku wynosi 13,8V to moim skromnym zdaniem wszystko jest ok. Czyszczenie przepustnicy polegało na jej oczyszczeniu. To wiele nie zmienia. Ważniejszy jest krokowiec który oczyściłem i teraz działa jak należy. Na wolnych obrotach jest równo.
|
|
Góra |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 8 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|