Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach
http://fiatpunto.com.pl/topic58768.html
Strona 1 z 1

Autor:  secageheh [ 01 Lip 2018, 21:19 ]
Temat postu:  Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

Witam

Mam pewien problem ze swoim GP (1.4 8V 77KM z LPG). Zaczęło się w ostatni piątek. Po przejechaniu ok. 15 km zostawiłem samochód na ok. 1,5 godziny (silnik raczej nie zdążył ostygnąć, wskazówka temperatury była na środku skali). Gdy wróciłem miałem problem z odpaleniem. Musiałem znacznie dłużej "kręcić" rozrusznikiem, a po odpaleniu silnik mocno wibrował, słabo reagował na gaz i dopiero po parokrotnym przegazowaniu zaczął normalnie działać. Wyglądało to tak, jakby odpalił na trzech cylindrach i po przegazowaniu zaczęły pracować wszystkie cztery. Po przejechaniu 40 km zgasiłem samochód i spróbowałem ponownie odpalić - odpalił bez problemu i chodził normalnie. W sobotę go nie ruszałem, ale dzisiaj spróbowałem odpalić i sytuacja się powtórzyła - ciężko odpalał i pracował jakby na trzech cylindrach, dopiero po chwili załapał czwarty. Gdy próbowałem go odpalić, ale w końcu nie odpaliłem to po puszczeniu rozrusznika słychać było taki głos cykania, coś jak wtryskiwacze gazowe, tylko głośniejszy. Podczas tych problemów nie zaświecił się check engine, ale połączyłem go z telefonem przez ELM327 (obecnie tylko taki interfejs posiadam) i odczytałem błąd P0172 - zbyt bogata mieszanka (z tym, że ten błąd w aplikacji Torque był jako potencjalny). Świece wymieniane były ok. 18 kkm temu. Dodam, że zimą miałem problem z falującymi obrotami (opisywałem w temacie http://fiatpunto.com.pl/topic58259.html). Kolega @krowka zasugerował, że może to być brudna przepustnica, niestety nie udało mi się jeszcze jej wyczyścić, ale nie wiem czy to może mieć związek.
Czy ktoś z Was spotkał się z podobnym problemem? Podejrzewałbym świece, ale mają niecała 20 kkm przebiegu. Może kable WN albo cewka? Tylko zastanawia mnie ten dźwięk, to "cykanie"

Autor:  cedec1 [ 01 Lip 2018, 23:24 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

jak się ma gaz to świece i kable trzeba wymieniać bardzo często świece interwał 15-20k km max kable max 20k km wymień najpierw kable i napisz czy pomogło
zaniedbywanie wymiany kabli i świec w 90 % kończy się uwalonym zespołem cewek a to już gruby wydatek

Autor:  secageheh [ 02 Lip 2018, 08:56 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

Świece były wymieniane co 20k km, nie wiem jak z kablami (ja jeszcze świec nie wymieniałem, ale jest historia serwisowa po poprzednim właścicielu). Planowałem wymianę przy następnej wymianie oleju czyli za jakieś 2k km. Trzeba będzie wymienić wcześniej ;) A jakie kable polecacie? Obecnie są Championy, ale nie mogę ich znaleźć. I jakie świece - oryginalne NGK (takie są obecnie) i zmniejszyć przerwę do 0,8mm czy może Denso XU22TT (z tego co czytałem to przerwa oryginalnie ustawione na 0,8 mm)?

Autor:  cedec1 [ 02 Lip 2018, 18:30 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

kable oraz świece ngk

[ Dodano: 02 Lip 2018 17:30 ]

przerwy niw zmieniaj

Autor:  secageheh [ 31 Lip 2018, 23:10 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

Dziękuję cedec1. Kable i świece wymienione na NGK. Niestety, problem nadal występuje. Zauważyłem jednak, że problem jest tylko na benzynie, a na gazie samochód działa idealnie.
Obecnie sytuacja wygląda tak, że odpalić go jest bardzo ciężko. Jeśli już odpali to po 2-3 sekundach gaśnie, a jeśli uda się żeby nie zgasnął to chodzi źle. Szybkie wciśnięcie gazu do końca powoduje, że obroty spadają i samochód "dławi się". Na wyższe obroty można go wkręcić tylko dodając gaz bardzo powoli, a i tak wciśnięcie gazu do końca na wyższych obrotach powoduje dławienie. Nagrałem też dźwięk, który występuje po niedanej próbie odpalenia (wydaje mi się, że dźwięk wydobywa się spod obudowy filtra powietrza w okolicach przepustnicy).
https://www.youtube.com/watch?v=Ae4znWEx08Y

Za pomocą MES odczytałem błędy, ale był tylko jeden: P0172 - zbyt bogata mieszanka
Sprawdziłem też wartości parametrów temperatura powietrza w dolocie, temperatura oleju, temperatura wody - wydają się ok. 40-50 stopni. Także czujniki chyba są OK

Dodam, że gdy odpalam samochód na gazie (mam sekwencję STAGa, ale ma tryb awaryjny w którym samochód od razu odpala na gazie) to pali za pierwszym razem i chodzi bez żadnych problemów.

Autor:  cedec1 [ 31 Lip 2018, 23:23 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

w takim razie problem leży po stronie paliwa zaczął bym od sprawdzenia ciśnienia jakie podaje pompa paliwa być może to już są jej ostatnie chwile
tak z ciekawości jaki poziom paliwa utrzymujesz ? nie jeździsz czasem cały czas na rezerwie ? bo to zabójcze dla pompy

Autor:  secageheh [ 31 Lip 2018, 23:33 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

Poziom benzyny utrzymuje pomiędzy 1/4 a 1/2 baku. Zwykle robiłem tak, że jak poziom spadł poniżej 1/4 to tankowałem tak do ponad połowy baku i przy okazji przejeżdżałem na samej benzynie jakieś 100-200 km, żeby co jakiś czas "rozruszać" układ zasilania benzyną.
Dzięki za sugestię postaram się sprawdzić ciśnienie jakie podaje pompa, co prawda po przekręceniu kluczyka słychać, że pompa działa, ale pytanie czy dział tak jak powinna :)
A wiesz skąd może być ten dźwięk (stukanie), które nagrałem na filmiku?

Autor:  cedec1 [ 31 Lip 2018, 23:45 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

dźwięk przypomina mi wtrysk od gazu tylko że głośniejszy tak jak tobie w układzie zasilania benzyną raczej nie ma mechanizmów które powodują taki hałas spróbuj ściągnąć puszkę filtra i nagrać jeszcze raz film z obiektywem skierowanym w przepustnicę moze coś wywróżymy :wink:

Autor:  DeviLL [ 01 Sie 2018, 09:21 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

Te same objawy od ~15 lat na każdym forum , tak więc autorze tematu masz bardzo dużo podobnych tematów , use gogle.
Zazwyczaj wtryski padają jak się za dużo śmiga na gazie , ew. sondy lambda , ale to przecież możesz u ogarniętego diagnosty sprawdzić.
Zresztą skoro na gazie odpala dobrze a na benzynie nie , to patrz zdanie powyżej ...

Autor:  secageheh [ 07 Sie 2018, 12:10 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

Dziękuję koledzy za pomoc.
Problemem rzeczywiście okazała się pompa paliwa, a dokładnie jej uszczelka. Po wymianie uszczelki nie ma problemów z odpalaniem i działaniem silnika na benzynie.

Autor:  pmx007p1 [ 07 Sie 2018, 19:34 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

Która uszczelka dokładnie?

Autor:  secageheh [ 24 Sie 2020, 23:16 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

pmx007p1 napisał(a):
Która uszczelka dokładnie?


Tego niestety nie wiem, bo w końcu oddałem samochód do mechanika i taką informację dostałem (że wymieniona jest uszczelka pompy paliwa). Ale przed wymianą wyglądało to tak, że pompa działała tylko dawała zbyt niskie ciśnienie.

[ Dodano: 24 Sie 2020, 22:16 ]

Witam ponownie

Po nieco ponad dwóch latach problem znowu wystąpił. Obecnie sytuacja wygląda tak, że po kilkugodzinnym postoju nie udaje się odpalić samochodu na benzynie, a pompa paliwa wydaje nieco inne niż zwykle dźwięki - na początku jej pracy jest normalnie, później dźwięk przypominający szuranie, a na końcu gdy skończy pracę słychać ciecz spływającą do zbiornika. Po kilku przejechanych kilometrach (na gazie, ale pompa nie ma odcięcia, więc cały czas pracuje) można już odpalić samochód na benzynie, ale działa "mułowato", np. całkowite wciśnięcie gazu przy 2000 obrotów nie daje żadnego efektu. Za to już po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów samochód na benzynie działa już normalnie.
Stwierdziłem, że dla spokoju wymienię pompę, tylko problem jest z dostępnością samych pomp. O ile cały zestaw (kosz, pompa, pływak) jest dostępny bez problemu (ale jego cena jest w okolicach 350 zł), to samą pompę ciężko dostać w sklepach, występują np. na Allegro ale na jednych aukcjach dany model opisywany jest jako pasujący do GP, a na innych już nie. Może ktoś już wymieniał pompę i jest w stanie polecić konkretny model? Chciałbym uniknąć sytuacji, że kupię pompę, a po niedługim czasie odmówi posłuszeństwa (bo wtedy chyba lepiej kupić cały zestaw i mieć z nią spokój do końca żywotu samochodu).

Autor:  pmx007p1 [ 05 Wrz 2020, 19:16 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

Może właśnie jest problem z całym złożeniem/koszem, a nie samym "wkładem"?
Bo chyba tam są zaworki/regulator ciśnienia? To one mogą być już zużyte i wykańczają samą pompę (plus, praca ciągła na LPG).
"Przepłać" (w cudzysłowie) za cały zestaw, a będzie spokój (do złomowania pojazdu).

PS
Jak jest LPG, to daj mu częściej/dłużej popracować na benzynie. Przełączanie na gaz, jak najpóźniej.
Chytrusy oddają "oszczędności" w postaci napraw (lub auto na handel). Układ paliwowy to nic, gorzej z silnikiem (zawory jak zeżre).

Autor:  secageheh [ 01 Paź 2020, 23:10 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

Dziękuję za radę - tak zrobiłem. Wymieniłem cały "zestaw" na Bosch'a za 330 zł.
Co do jazdy na benzynie to co jakiś czas robię przejeżdżam 100-200 km tylko na benzynie, ale ogólnie to instalacja dość szybko przełącza się na LPG (zwłaszcza latem, gdy temperatury na zewnątrz są wysokie) - tu pewnie trzeba by było wyrobić sobie nawyk ręcznego włączania i wyłączania LPG na jakiś czas przed końcem jazdy.

Autor:  cedec1 [ 02 Paź 2020, 15:39 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

po co wystarczy ze pojedziesz do gazownika i mu powiesz żeby przełączanie gazu ustawił np na 45C

Autor:  secageheh [ 04 Paź 2020, 00:26 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

Przy następnej wizycie u gazownika zapytam jak to jest ustawione. Gdy temperatury na zewnątrz są ujemne to na gaz przełącza się po przejechaniu kilku kilometrów. Nawet teraz, gdy rano są już temperatury w okolicach 10-15 stopni trochę trwa zanim się przełączy.

Autor:  pmx007p1 [ 04 Paź 2020, 11:27 ]
Temat postu:  Re: Problem z odpaleniem, odpala na trzech cylindrach

No i bardzo dobrze. Im później, tym lepiej.
LPG jest po to, aby oszczędzać, ale z głową. Nie kosztem silnika, wydechu (od zaworów po tłumik), zapłonu, układu paliwowego (Pb) itd.

Praca na benzynie ma być częstsza, regularna (a nie że raz na jakiś czas 100-200 km ciągiem - a później kilka miesięcy susza we wtryskiwaczach + w baku rezerwa, nie o to chodzi).

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/