Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Charakterystyki rozrządu 1.4 16V Starjet
http://fiatpunto.com.pl/topic1208.html
Strona 1 z 1

Autor:  emil [ 13 Sty 2007, 10:33 ]
Temat postu:  Charakterystyki rozrządu 1.4 16V Starjet

Rozrząd 1,4 16v:
Charakterystyki:
Dwa wałki krzywkowe w głowicy, z żeliwa sferoidalnego, usytuowane w głowicy górnej; napęd paskiem i kołami zębatymi.

BUDOWA
Na wałkach znajdują się krzywki odpowiednio ustawione i wyprofilowane, znajdujące się w miejscu zaworów sterujących.

Z przodu wałek po stronie wydechu przystosowany jest do zamontowania zębatego koła pasowego/regulatora fazy, za pomocą którego przenoszony jest ruch obrotowy z wału korbowego silnika poprzez pasek zębaty.

Para kół zębatych zamontowana z tyłu wałków umożliwia przenoszenie ruchu obrotowego z wału korbowego silnika na wałek po stronie wydechu i po stronie ssania.
rys 1
Image
1, Pierścień uszczelniający oleju wałka rozrządu
2, Wałek rozrządu
3, Popychacze
4, Płytka górna
5, Sprężyna
6, Płytka dolna
7, Półstożki
8 - Pierścień uszczelniający oleju
9, Prowadnica zaworu
11, Zawór
Popychacze hydrauliczne:
Popychacze hydrauliczne zastosowane w tym zespole napędowym anulują automatycznie "luz zaworów" podczas funkcjonowania silnika, redukując dzięki temu:
naprawy
hałaśliwość silnika.

Funkcjonowanie w fazie otwarcia
Gdy krzywka wałka rozrządu uruchamia popychacze (1), a w konsekwencji tłoczek (2), olej zebrany w komorze (6), z powodu zamknięcia zaworu kulowego (4), przenosi ruch tłoka (2) bezpośrednio na tulejkę (3), a w konsekwencji na zawór. W tej fazie, ze względu na panujące wysokie ciśnienie, część oleju znajdująca się w komorze (6), przecieka przez niewielką szczelinę istniejącą między tłoczkiem (2) i tulejką (3).
rys 2
Image
Funkcjonowanie w fazie zamknięcia
W fazie zamykania zaworu, aby popychacz, naciskany przez sprężynę (5) przesuwał się po profilu krzywki, tworzy się podciśnienie wewnątrz komory (6), powodujące otwarcie zaworu kulowego (4), umożliwiając doprowadzenie oleju. Olej doprowadzony do komory (6), zastępuje olej, który wyciekł w poprzedniej fazie otwarcia zaworu.
rys 3
Image
REGULATOR FAZY
Charakterystyki:
Regulator fazy "ciągły" jest w stanie zmodyfikować pozycję wałka rozrządu w stosunku do wału korbowego silnika.

W ten sposób w każdym punkcie operacyjnym silnika pracuje z fazą optymalną.

Regulator fazy sterowany jest całkowicie przez centralkę kontroli silnika, która:

- rozpoznaje pozycję wałka rozrządu poprzez czujnik fazy;
- modyfikuje tą pozycję na bazie punktu funkcjonowania silnika zgodnie z kalibrowanym programem;
- utrzymuje pod kontrolą pozycję wałka rozrządu.
rys 4
Image
1. Koło pasowe napędzane
2. Stojan
3. Komora wyprzedzenie
4. Komora opóźnienia
5. Wirnik
6. Elektrozawór kasetowy
7. Powrót oleju
8. Wlot oleju

Działanie
Siłownik regulatora fazy składa się z wirnika połączonego trwale z wałkiem krzywkowym, który może obracać się względem koła pasowego (twornika) poruszanego przez wał korbowy silnika. Wirnik posiada łopatki i przestawiają się przez efekt nacisku oleju silnikowego na łopatki.
Z obu stron każdej z łopatek tworzą się w ten sposób dwie komory (komora wyprzedzenia i komora opóźnienia): Olej może wpływać do jednej lub drugiej komory.
Ciśnienie oleju, który wpływa do komory popycha łopatki z jednej strony i olej znajdujący się w drugiej komorze zostaje wypchany do głowicy cylindrów. Uzyskuje się w ten sposób obrót wirnika i wału krzywkowego w określonym kierunku (wyprzedzenie lub opóźnienie).
Jeśli olej silnikowy dopływa alternatywnie do jednej lub drugiej komory w sposób ciągły przez taki sam czas, uzyskuje się wyrównoważenie dynamiczne ciśnień z obu stron wirnika, który zostaje w ten sposób zatrzymany.
Przepływ oleju silnikowego następuje poprzez elektrozawór kasetowy, który utzrymuje w komunikacji kanały olejowe znajdujące się w głowicy cilnidrów z komorami wyprzedzenia lub opóźnienia.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/