|
Obecny czas: 16 Cze 2025, 23:35
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 18 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
Pundzak |
#637757 Wysłany:
14 Sty 2013, 23:44; Temat postu: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 20 Wrz 2009, Posty: 120
|
Witam,
Od dłuuuugiego już czasu mam problem a w zasadzie pewną przypadłość podczas dynamicznej jazdy.
Na co dzień jeżdżę płynnie, powoli zmieniam biegi i nie dzieje się nic niepożądanego.
Kiedy zajdzie potrzeba wystarczy, że ostro przyśpieszę (wyższe obroty) i będę chciał szybko zmienić bieg na wyższy, dzieje się coś nietypowego.
Silnik po nagłej zmianie biegu jakby przez chwilę się zdławił (obroty nie rosną pomimo wciśniętego pedału "gazu") a bieg pomimo, że "mechanicznie" jest włączony nie powoduje przyśpieszenia pojazdu tylko Gwałtownego wyhamowania tak jakby nadal pozostał bieg niższy z tą różnicą, że obroty silnika są "wyhamowane" (nie wzrastają jak przy redukcji z biegu wyższego na niższy).
Trudno obrać to w słowa lecz ten kto ma większe pojęcie o mechanice zrozumie, mam nadzieję;)
W sumie auto zachowuje się tak jakby "nie nadążało" za kierowcą gdyż reakcja na zmianę biegu i obroty silnika hamują auto zamiast je szybko rozpędzać po czym po ułamku sekundy przyśpiesza bez problemu na wyższym biegu.
Nie wiem czy problem tkwi po stronie mechanicznej czy elektronicznej bo jak wspomniałem auto jeździ całkowicie normalnie i nie wykazuje żadnych błędów ani usterek.
Co do moich umiejętności, jestem ich pewny. Jeżdżę różnymi samochodami a takie cuś w aucie o sportowym zacięciu zdarza się po raz pierwszy.
Zwyczajnie jest problem z szybkim przyśpieszaniem i zmianą biegów co powoduje dyskomfort sportowej jazdy.
Proszę doświadczonych kierowców o wskazówki. Nie chcę na ślepo szukać przyczyny.
Pozdrawiam:)
_________________ Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet
|
|
Góra |
|
 |
|
|
marucik |
#637824 Wysłany:
15 Sty 2013, 10:02; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntomaniak |
 |
Imię: Michał
Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.3 75KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 05 Gru 2011, Posty: 87
|
Kolego może warto spróbować zmienić stacje benzynową. Podłączenie pod kompa też by się przydało 
|
|
Góra |
|
 |
Sebooo |
#637831 Wysłany:
15 Sty 2013, 10:30; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Seba
Samochód: Abarth Punto Evo
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Warszawa Rejestracja: 03 Sty 2010, Posty: 2559 Pomógł: 12
|
|
Góra |
|
 |
Pundzak |
#637855 Wysłany:
15 Sty 2013, 11:34; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 20 Wrz 2009, Posty: 120
|
Sebooo napisał(a): Gdzie tankujesz? Kiedy wymieniałeś świece?  Paliwo nie ma nic do rzeczy;) Świece żarowe sprawne. marucik napisał(a): Kolego może warto spróbować zmienić stacje benzynową. Podłączenie pod kompa też by się przydało  Podłączony do kompa nie wykazuje żadnych błędów ani usterek. Wszystko pracuje dobrze.
_________________ Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet
|
|
Góra |
|
 |
Sebooo |
#637862 Wysłany:
15 Sty 2013, 11:52; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Seba
Samochód: Abarth Punto Evo
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Warszawa Rejestracja: 03 Sty 2010, Posty: 2559 Pomógł: 12
|
|
Góra |
|
 |
srbenda |
#637945 Wysłany:
15 Sty 2013, 17:02; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Abarth Grande Punto
Silnik: 1.4 16V 155KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Silesia Rejestracja: 15 Paź 2010, Posty: 770 Pomógł: 3
|
IMO sterowanie sprężarką. Podjechałbym z tym do kogoś kumatego - może być wina ECU, a również mechaniczna (WG się nie domyka, itp.). Ewentualnie dostaje za mało paliwa. Są jakieś efekty dźwiękowe lub wizualne (kopci, klekocze, ...) przy tym niedomaganiu? Sebooo napisał(a): Kiedy wymieniałeś świece? Przecież, one są potrzebne tylko do rozruchu...
_________________ GT2256S
|
|
Góra |
|
 |
kornat85 |
#637978 Wysłany:
15 Sty 2013, 19:39; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Andrzej
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Warszawa Rejestracja: 15 Sie 2010, Posty: 103
|
Ja bym obstawiał zmienną geometrię w turbinie. Wieszając się może dawać takie objawy.
_________________ Fiat GP 1.4 77KM Estiva Blue&Me
|
|
Góra |
|
 |
Pundzak |
#638096 Wysłany:
16 Sty 2013, 00:21; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 20 Wrz 2009, Posty: 120
|
srbenda napisał(a): IMO sterowanie sprężarką. Podjechałbym z tym do kogoś kumatego - może być wina ECU, a również mechaniczna (WG się nie domyka, itp.). Ewentualnie dostaje za mało paliwa. Są jakieś efekty dźwiękowe lub wizualne (kopci, klekocze, ...) przy tym niedomaganiu? Masz na myśli czujnik doładowania/przeładowania turbiny? Komp nie wykazuje zupełnie żadnych błędów. WG? rozwiń proszę owy skrót:) Efektów wizualnych, dźwiękowych brak. Zauważyłem, że przede wszystkim tak się dzieje jak wrzucam wyższy bieg z wyższych, wysokich obrotów. Z niskich rzadko, zdecydowanie. kornat85 napisał(a): Ja bym obstawiał zmienną geometrię w turbinie. Wieszając się może dawać takie objawy. Raczej nie.. z elastycznością od dołu nie mam żadnego problemu. Dziury też nie wyczuwam. Poza tym tak jak wspomniałem z przyśpieszeniem, spalaniem, elastycznością nie ma żadnych problemów. Śmiga aż miło dopóki nie zaczyna się ostrzejsza jazda na wyższych obrotach przy redukcji na wyższy bieg. Wtedy bywa różnie.
_________________ Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet
|
|
Góra |
|
 |
srbenda |
#638112 Wysłany:
16 Sty 2013, 00:51; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Abarth Grande Punto
Silnik: 1.4 16V 155KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Silesia Rejestracja: 15 Paź 2010, Posty: 770 Pomógł: 3
|
WG = wastegate Wydaje mi się że się nie domyka przy większym obciążeniu i stąd spadek doładowania. Skoro nie kopci itp, myślę że coś jest nie tak z sterowaniem. Walnięty aktuator, pęknięty wężyk - nie mam pojęcia...
_________________ GT2256S
|
|
Góra |
|
 |
Pundzak |
#638118 Wysłany:
16 Sty 2013, 01:08; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 20 Wrz 2009, Posty: 120
|
srbenda napisał(a): WG = wastegate Wydaje mi się że się nie domyka przy większym obciążeniu i stąd spadek doładowania. Skoro nie kopci itp, myślę że coś jest nie tak z sterowaniem. Walnięty aktuator, pęknięty wężyk - nie mam pojęcia... WG - aaa.. czyli zawór kontrolujący doładowania turbiny. W sumie dobry trop:) Sprawdzę wężyk w pierwszej kolejności. Widzisz kolego problem nie jest powtarzalny na 100% Czasem nie ma problemu i redukcja, but i idzie bez zawahania a czasem nagłe "wyhamowanie" auta jakby silnik "stawał" na ułamek sekundy i po chwili ostro wyrywa, przyśpiesza aż miło, obroty rosną płynnie i jest cacy. Przy normalnej, wolnej zmianie biegów problemu nie ma. Zastanawiałem się też nad czujnikiem doładowania ale myślę, że wtedy wyskakiwał by w ecu błąd przeładowania a silnik traciłby moc przy wysokich obrotach. U mnie tego problemu nie ma. Sprawdzę w wolnym czasie również jak pracuje cięgno łopatek. Może faktycznie mechanicznie to nie "wyrabia", zacina się i stąd owy problem. Że tak znów zapytam.. Co to jest "aktuator"? 
_________________ Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet
|
|
Góra |
|
 |
srbenda |
#638203 Wysłany:
16 Sty 2013, 12:55; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Abarth Grande Punto
Silnik: 1.4 16V 155KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Silesia Rejestracja: 15 Paź 2010, Posty: 770 Pomógł: 3
|
"Gruszka" na turbinie, w którą wchodzi wężyk nadciśnienia i steruje pracą WG  Może faktycznie przeładowuje - ma to sens. Doładowanie przy zmianie biegu nie opada tylko dalej leci na maxa, a pompa nie jest w stanie dolać tyle paliwa i jest spadek mocy. A że to może być kwestia stricte mechaniczna, to nie wyskakuje żaden błąd, bo jakimś czasie ECU opanowuje ilość paliwa i doładowanie 
_________________ GT2256S
|
|
Góra |
|
 |
Pundzak |
#638324 Wysłany:
20 Sty 2013, 00:27; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 20 Wrz 2009, Posty: 120
|
srbenda napisał(a): "Gruszka" na turbinie, w którą wchodzi wężyk nadciśnienia i steruje pracą WG  Może faktycznie przeładowuje - ma to sens. Doładowanie przy zmianie biegu nie opada tylko dalej leci na maxa, a pompa nie jest w stanie dolać tyle paliwa i jest spadek mocy. A że to może być kwestia stricte mechaniczna, to nie wyskakuje żaden błąd, bo jakimś czasie ECU opanowuje ilość paliwa i doładowanie  To ma sens dlatego jak tylko temperatura na zewnątrz pozwoli ściągnę osłonę pod silnikiem i sprawdzę przewody. Jadąc dziś z pracy sprawdziłem jak się zachowuje silnik przy szybkiej zmianie biegów przy niewysokich obrotach. I jest dobrze, tj. nie zauważyłem tendencji do "hamowania silnika" tudzież nagłego braku mocy po zmianie przełożenia. W ogóle to płynnie się śmiga poza tą przypadłością. [ Dodano: 20 Sty 2013 00:27 ]Sprawdziłem, przewód jest przytarty jak widać na zdjęciu ale nie wydaje się być przez to nieszczelny. Jak w prosty sposób sprawdzić działanie tego elektrozaworu i gruszki ze sztangą sterującą łopatkami w turbinie? Można np. dmuchać i w ten sposób sprawdzić czy jest sprawny? 
_________________ Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet
|
|
Góra |
|
 |
srbenda |
#639099 Wysłany:
20 Sty 2013, 12:17; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Abarth Grande Punto
Silnik: 1.4 16V 155KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Silesia Rejestracja: 15 Paź 2010, Posty: 770 Pomógł: 3
|
Generalnie tak, pod warunkiem że wiesz jakie jest ciśnienie robocze oraz czy sterowanie jest pod- czy nadciśnieniowe. Niestety, nie mam pojęcia... Wężyk bym wymienił 
_________________ GT2256S
|
|
Góra |
|
 |
Pundzak |
#639253 Wysłany:
24 Sty 2013, 21:37; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 20 Wrz 2009, Posty: 120
|
W tygodniu będę miał takowy zawór na podmianę, wężyk oczywiście wymienię:)
[ Dodano: 24 Sty 2013 21:37 ]
Podmieniłem zawór sterujący turbiną, nic się nie zmieniło. Miałem też pod ręką inną przepływkę, podmieniłem bezskutecznie szukając poprawy.
Zastanawiam się nad czujnikiem ciśnienia w kolektorze ssącym.
Może jeszcze jakieś pomysły?
Pozdrawiam
_________________ Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet
|
|
Góra |
|
 |
fullxda |
#641311 Wysłany:
28 Sty 2013, 13:40; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.3 90KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: śląsk Rejestracja: 26 Kwi 2010, Posty: 357 Pomógł: 5
|
silnik cisnienia w kolektorze ssącym wykręć i wyczyść jakimś szprayem do czyszczenia gażnikow itp tylko nie ułam końcówki wystającej jest to bardzo delikatny jężyczek ,wacik do uszów i delikatnie psikaj i przetrzyj ja miałem taki syf że cały był zalepiony nagarem a inym winowajcą może być przycinający sie zawór eger ja go w 1.3 wylączyłem za 200zł u tunera i samochód wyrywa bardzo i przedewszystkim pali przy-10 -15 na dotyk a jak sie egr wieszał to trzeba było pare razy kręcić a póżniej po odpaleniu chmurka dymu teraz jest idealnie nawet nie falują obroty na zimnym 
_________________ Kiedy się rodziłem to płakałem a wszyscy się śmiali. Kiedy umrę to ja będę się śmiał a Wy będziecie płakali .. LOS AMIGOS
|
|
Góra |
|
 |
Pundzak |
#641515 Wysłany:
28 Sty 2013, 23:04; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 20 Wrz 2009, Posty: 120
|
fullxda napisał(a): silnik cisnienia w kolektorze ssącym wykręć i wyczyść jakimś szprayem do czyszczenia gażnikow itp tylko nie ułam końcówki wystającej jest to bardzo delikatny jężyczek ,wacik do uszów i delikatnie psikaj i przetrzyj ja miałem taki syf że cały był zalepiony nagarem a inym winowajcą może być przycinający sie zawór eger ja go w 1.3 wylączyłem za 200zł u tunera i samochód wyrywa bardzo i przedewszystkim pali przy-10 -15 na dotyk a jak sie egr wieszał to trzeba było pare razy kręcić a póżniej po odpaleniu chmurka dymu teraz jest idealnie nawet nie falują obroty na zimnym  Czujnik w kolektorze ssącym wyczyściłem i jest bez zmian. Lada dzień będę miał inny na podmianę. EGR już dawno wyłączyłem z obiegu elektronicznie bo to bez sensu wynalazek, który robi więcej złego niż "dobrego". .. Ewidentnie jak obroty z silnika nie zdążą zejść przy zmianie biegu to tak się dzieje. Zastanawiam się czy sztanga na turbinie nie ma opóźnień. Zawór, czujnik podciśnienia podmieniony więc jest niby ok ale mechanicznie może coś się przycina, nie wyrabia i stąd to. Jak w prosty sposób sprawdzić czy sztanga na turbinie działa ok? Ma się przesuwać lekko czy jak?
_________________ Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet
|
|
Góra |
|
 |
kazaa |
#641577 Wysłany:
29 Sty 2013, 10:37; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Łukasz
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Warsaw Rejestracja: 06 Kwi 2008, Posty: 2125 Pomógł: 10
|
Sebooo napisał(a): Gdzie tankujesz? Kiedy wymieniałeś świece?  świece w klekocie ? [ Dodano: 29 Sty 2013 10:37 ]Pundzak napisał(a): Czujnik w kolektorze ssącym wyczyściłem i jest bez zmian. Lada dzień będę miał inny na podmianę.
EGR już dawno wyłączyłem z obiegu elektronicznie bo to bez sensu wynalazek, który robi więcej złego niż "dobrego".
.. Ewidentnie jak obroty z silnika nie zdążą zejść przy zmianie biegu to tak się dzieje. Zastanawiam się czy sztanga na turbinie nie ma opóźnień. Zawór, czujnik podciśnienia podmieniony więc jest niby ok ale mechanicznie może coś się przycina, nie wyrabia i stąd to.
Jak w prosty sposób sprawdzić czy sztanga na turbinie działa ok? Ma się przesuwać lekko czy jak?
Nie chce mi się czytać od początku, jednak z grubsza zamulenie to w kolejności co bym sprawdził: 1. EGR 2. Overboost 3. sztangę od turbo 4. Szczelność dolotu, ale to by kopcił
_________________ Nuova Bravo 2.0 mj sport 217PS @ 424 nm by Cinek Były user grande punto szprot 160ps  www.punto.glodzik.com
|
|
Góra |
|
 |
Pundzak |
#641599 Wysłany:
29 Sty 2013, 20:07; Temat postu: Re: GP 1.9 Nagłe zdławienie przy szybkiej zmianie biegów |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 20 Wrz 2009, Posty: 120
|
Cytuj: Nie chce mi się czytać od początku, jednak z grubsza zamulenie to w kolejności co bym sprawdził: 1. EGR 2. Overboost 3. sztangę od turbo 4. Szczelność dolotu, ale to by kopcił 1. EGR - brak 2. Overboost - wym. na inny, bez zmian. 3. Sztanga (do sprawdzenia) 4. Szczelność dolotu (nie zauważyłem co by był nieszczelny). [ Dodano: 29 Sty 2013 20:00 ]Sprawdziłem jak pracuje sztanga turbiny. Podczas uruchomienia silnika bardzo sprawnie przemieszcza się w kierunku do gruszki (działa podciśnienie, odcinając doładowanie). Zrobiłem proste doświadczenie: Silnik pracował na biegu jałowym, ściągałem i zakładałem na przemian wężyk podciśnienia. Z obserwacji wynika, że sztanga pracuje w pełnym zakresie ruchu, płynnie, nie zacina się. Jest jedno "ale": Po ściągnięciu wężyka z gruszki bardzo szybko sztanga cofa się w skutek braku podciśnienia w gruszce natomiast po podpięciu wężyka sztanga dużo wolniej powraca w kierunku gruszki (działa podciśnienie). I tu pytanie: Czy owe podciśnienie nie powinno dużo szybciej (podobnie jak brak podciśnienia) "zasysać" sztangę jak to ma miejsce w szybkim jej cofaniu? Na przykładowym filmie zauważyłem, że sztanga w obu kierunkach pracuje z podobną prędkością (filmik przykładowy, zasada działania ta sama). http://www.youtube.com/watch?v=fl1mulDvNWwU mnie powrót sztangi jest o połowę wolniejszy niż podczas wysuwania się. Wydaje się, że ten opóźniony powrót sztangi przy szybkiej zmianie biegu powoduje, że doładowanie jest jeszcze zbyt duże i stąd reakcja silnika przy nagłym aczkolwiek chwilowym odcięciu mocy. Zakładam, że wężyki są ok jak i zawór sterujący podciśnieniem. Źródłem podciśnienia jest pompa vacum. Jak sprawdzić czy jest ok? Dodam ponownie, że silnik w całym zakresie obórtów płynnie i bez zająknięcia rozwija moc, bardzo płynnie przyśpiesza i nie ma problemu z przeładowaniem na wysokich obrotach. Tylko podczas zmiany przełożenia na wyższe, szybka zmiana biegu powoduje, że na ułamek sekundy moc jest odcinana po czym po kolejnej części sekundy wraca i silnik ciągnie jak opętany. Brak błędów w ecu. Przyczyna: dużo wolniejsze wciąganie sztangi w kierunku "do" niż "od" gruszki. A tu przykładowy filmik jak pracuje turbina ze zmienna geo i gruszka. http://www.youtube.com/watch?v=Gc2awh0O ... re=related
_________________ Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet
|
|
Góra |
|
 |
|
Strona 1 z 1
|
[ 18 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|