Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Źle zrobiona regulacja zaworów?
http://fiatpunto.com.pl/topic58939.html
Strona 1 z 2

Autor:  taki--jeden [ 18 Sie 2018, 19:35 ]
Temat postu:  Źle zrobiona regulacja zaworów?

Mam oto taki problem:

Ostatnio parę razy (3-4 na przestrzeni 2 miesięcy) podczas porannego odpalania zaraz po odpaleniu słychać strzały, stuki - nie wiem jak to nazwać - z silnika. Wtedy też silnikiem szarpie dość mocno. Całość trwa może 10 sekund po odpaleniu.

Co to może być? Wiążę to jakoś z regulacją zaworów, która była robiona jakieś 2 miesiące temu. Jeden zawór był regulowany, co mnie zaskoczyło to po regulacji dalej zimny silnik chodzi jak traktor. Czy można źle wyregulować zawory a jeśli tak to co może być efektem?

Autor:  pmx007p1 [ 18 Sie 2018, 21:49 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Wiek, przebieg, od kiedy ma LPG, która to regulacja zaworów, ile wynosił luz na tym jednym?
Zawory mogą być nadpalone (wydechowe typowo), po samym ruszeniu (demontaż/montaż) elektrozaworu od zmiennych faz może tam się coś przycinać (lub zanieczyścić), samo koło pasowe (wbudowany siłownik hydrauliczny) na wałku rozrządu nie jest wieczne (jak zdycha, to ludzie piszą, że właśnie stuka "jak zawory"), na koniec czujnik położenia faz podobno może być wrażliwy na pozycję montażu na nowej uszczelce pokrywy (po to niby istnieje specjalny wzornik do montażu pokrywy zaworów - błąd konstrukcyjny, czujnik powinien być przymocowany do głowicy). Ewentualnie sam rozrząd (pasek, napinacz), jak stary jest?

Poza tym pewne klepanie zimnego silnika jest normalne, bo spływa olej, musi być z powrotem "nabite" ciśnienie, wtedy silnik cichnie (luz zaworów minimalnie większy od ideału też zwiększa doznania dźwiękowe). Jeśli "problem" wystąpił tylko 3-4 razy przez 2 miesiące, to to prawie żaden problem. Inne rzeczy też mogą "strzały" wywoływać (np. układ zapłonowy, coś z paliwem - gryzą się Pb z LPG, składem spalin, itp., itd.).
Najlepiej nagraj ten dźwięk i jakoś udostępnij...

Błędy może jakieś były/są?

Autor:  steyr [ 18 Sie 2018, 21:50 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Zawory do sprawdzenia lub instalacja lpg, o sparwdzeniu instalacji lpg piszę w tym temacie: post840531.html#p840531

Autor:  cedec1 [ 18 Sie 2018, 23:50 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

najlepiej jak byś nagrał film wrzucił na YouTube bo może to być od panewek zaczynając na popuszczonej rurze od filtra kończąc bez tego to takie wróżenie z fusów

Autor:  taki--jeden [ 23 Sie 2018, 21:48 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Wybaczcie, nie dostałem powiadomienia o odpowiedziach.

Co do odgłosu to znalazłem po założeniu posta wątek na forum, ale autor się nie loguje już. Z tego co pisał to po zmianie oleju i filtrów pomogło ale nie sądzę, że to było przyczyną.

Odgłos jak tutaj (7-8 sekunda):
https://www.youtube.com/watch?v=1GfzFZk ... e=youtu.be

Auto ma 230 000 przebiegu, zawory były regulowane pierwszy raz w serwisie w Krakowie polecanym już tutaj na forum (klekotał na zimnym) więc nie mam zastrzeżeń, ale takie zachowanie nie daje spokoju. Mam przeczucie, że to może być jeszcze alternator, może jest pęknięty (był błąd w MESie związany z masą ale po skasowaniu się nie powtórzył). Rzucę okiem przy najbliższej okazji jak będę miał dostęp do podnośnika.

Jeden zawór był tylko regulowany, nie znam parametrów przed i po. Instalacja LPG po starcie nie działa, w przewodach w komorze nie ma gazu więc to chyba nie to? Zresztą serwisowana regularnie co 15 000. Auto 2007. nosiciel LGP od przebiegu 65000.

Rozrząd był zrobiony kompletny w zeszłym roku, jakieś 15000km temu. No i patrząc po ostatnio wrzuconym świetnym manualu regulacji zaworów jako średnio rozeznany w temacie stwierdzam, że tam nie ma za bardzo czego schrzanić. W czerwcu był robiony przegląd i analiza spalin PB/LPG bez zarzutu była.

Autor:  cedec1 [ 23 Sie 2018, 21:52 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

zapłon mieszanki w kolektorze ssącym bez 2 zdań
powody
-źle ustawione zawory ssące (podpatrte )
-wypalone zawory

miałem podobną sytuację w służbowym aucie ale tam działo się to tylko na gazie i była tam stara instalacja bez wtrysku tylko zwykły mieszalnik

[ Dodano: 23 Sie 2018 20:52 ]

a i można coś zchszanić dokonując błędnego pomiaru i zakładajac zbyt grubą płytkę

Autor:  taki--jeden [ 23 Sie 2018, 21:55 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

A i jeszcze z rzeczy związanych: wydaje mi się, że ostatnio bardziej czuć benzynę w komorze silnika.

Autor:  cedec1 [ 23 Sie 2018, 22:00 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

co to znaczy bardziej czuć ? było czuć wcześniej ?
nie może śmierdzieć benzyną pod maskom

Autor:  taki--jeden [ 23 Sie 2018, 22:03 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Nie było czuć w ogóle. Teraz jest czuć, zwłaszcza po odpaleniu. Wycieków żadnych nie ma.

Autor:  pmx007p1 [ 05 Wrz 2018, 10:45 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Halo, jakieś postępy? Napisz.

Co do zaworów, to można np. włożyć złą płytkę i nie sprawdzić (nie zweryfikować) luzu.
Niektóre płytki są idiotycznie oznaczone, numer katalogowy jest podobny do wymiaru!
Przykład (na górze numer, dolne liczby to rozmiar - ktoś mógł to odczytać odwrotnie).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Głupek wymyślił oznaczenia - niektóre można pomylić z rozmiarem!


Autor:  taki--jeden [ 05 Wrz 2018, 10:46 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Postępów brak. W serwisie zapytałem czy jest opcja, że coś źle było zrobione ew czego mogą to być objawy. Odpowiedź była, że to nie przez zawory i pod kompa trzeba by podpiąć i sprawdzić czy nie ma błędów.

Póki co mój plan jest taki, że odpiąłem kable zapłonowe i podpiąłem ponownie dociskając porządnie.

Za 4000 wymieniam świece, kable. Wtedy też zrobię pomiar kompresji przy okazji.

Chyba, że ktoś może polecić kogoś w Krakowie lub okolicach kto się na tym zna (na regulacji zaworów)?

Autor:  pmx007p1 [ 05 Wrz 2018, 11:46 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Efektów typu "strzały, stuki, szarpanie" nie zostawiałbym na zimę. Wypada coś zrobić przed.
Silnik może zdychać, rozpadać się, jarać zawory, a błędów przez komputer nie będzie.

Autor:  taki--jeden [ 05 Wrz 2018, 11:51 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Spokojnie, do zimy nie zostawię. Znalazłem na grupie na fb osobę, która ma dokładnie takie same objawy, silnik z przelotem przez mój mojego, zawory nie były regulowane. Razem może coś się uda wymyśleć. Dam znać.

Autor:  karpik0811 [ 14 Wrz 2018, 15:41 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

taki--jeden, W sensie, że ja mam te same objawy ? :)

W przyszłym tygodniu jadę na regulację luzu zaworowego w drugim silniku bo 1-szy skończył żywot przy 140 000 km .

Niemniej jednak uważam, że problemem stukania/ strzelania po odpaleniu mogą być wypalone gniazda zaworowe bo:
-Gaz spala się dłużej w komorze spalania przez co dłużej nagrzewa zawory.
-Brak hydraulicznych popychaczy powoduje, że luz zaworowy przyspiesza zużywanie się zaworów
-Współczesna benzyna nie posiada ołowiu, który w przeszłości tworzył naturalną osłonę zaworów zwiększając jej żywotność.

Wymiana zaworów wiąże się z demontażem i planowaniem głowicy a łączna suma kosztów przewyższa zakup gołego słupka z jakiegoś rozbitka z niewielkim przebiegiem :D

Autor:  pmx007p1 [ 14 Wrz 2018, 19:50 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Koszty można obniżyć przez samodzielny demontaż i montaż głowicy po regeneracji w odpowiednim zakładzie.

Prosimy o relację z regulacji zaworów (jak w poradniku na forum): jakie luzy były, jakie stare płytki, jakie wstawiono.

Autor:  taki--jeden [ 26 Wrz 2018, 21:35 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Kontynuując temat inny mechanik powiedział na to wszystko, że to nie jest źle zrobiona regulacja zaworów a raczej coś z zapłonem skoro dzieje się tylko na zimnym. Zanim ogarnę świece, kable i może cewkę na podmianę zrobiłem pomiary MESem. Ktoś może coś ciekawego widzi w parametrch?

Co mi jako laikowi się rzuciło w oczy to przedostatnia kolumna - sonda lambda, jej parametry powinny tak skakać?

Pomiary robione od zimnego zapłonu przez 30 minut mniej więcej.

https://drive.google.com/open?id=1tZFkv ... AxaZZrkkxZ

Autor:  cedec1 [ 26 Wrz 2018, 21:36 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

tak napięcie na pierwszej sondzie powinno skakać między 0.1v a 0.8v ale nie widzę wykresu :E

[ Dodano: 26 Wrz 2018 20:36 ]

o teraz widzę

Autor:  steyr [ 26 Wrz 2018, 22:34 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Wykluczyłeś instalacje lpg? Poprzez wypalenie lpg z przewodów zakrecając zawór na wielozaworze w butli, dodatkowo bym ściągnął przed nocnym postojem przewód gumowy zasilający listwę wtryskową w celu wypuszczenia resztek lpg z listwy wtryskowej. Spróbowałeś pojeździć min 100km na samej PB? Może instalacja lpg rozjeżdża korekty paliwowe, porównywałeś korekty STFT i LTFT na PB i na LPG czy są na podobnym poziomie? Kompresję też bym sprawdził, zwłaszcza na zimnym silniku. Należy kolejno sprawdzać i wykluczać.

[ Dodano: 26 Wrz 2018, 22:34 ]

karpik0811 napisał(a):
taki--jeden, W sensie, że ja mam te same objawy ? :)

W przyszłym tygodniu jadę na regulację luzu zaworowego w drugim silniku bo 1-szy skończył żywot przy 140 000 km .

Niemniej jednak uważam, że problemem stukania/ strzelania po odpaleniu mogą być wypalone gniazda zaworowe bo:
-Gaz spala się dłużej w komorze spalania przez co dłużej nagrzewa zawory.
-Brak hydraulicznych popychaczy powoduje, że luz zaworowy przyspiesza zużywanie się zaworów
-Współczesna benzyna nie posiada ołowiu, który w przeszłości tworzył naturalną osłonę zaworów zwiększając jej żywotność.

Wymiana zaworów wiąże się z demontażem i planowaniem głowicy a łączna suma kosztów przewyższa zakup gołego słupka z jakiegoś rozbitka z niewielkim przebiegiem :D


Przy prawidłowej regulacji lpg i regularnym sprawdzaniu luzu zaworowego te silniki dojeżdżają konkretnych km. Moja padlina 1.2 16v ma przejechane 232kkm z czego na lpg prawie 160kkm i z silnikiem nic nie było robione nawet UPG jest org.

Autor:  cedec1 [ 26 Wrz 2018, 22:52 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

steyr, a moja służbowa padlina panda 1.2 69km dojechała do 210kkm od nowości na gazie i ani razu w swoim życiu zawory nie były kontrolowane ani ustawiane jedynie przy wymianie filtrów kazałem gazownikowi ustawić bogatszą mieszankę żeby bardziej podlewało silinik i temperatura spalania była niższa i auko śmiga dalej :wink: jedyny minus jest taki że robię około 25- 35 km mniej na 25 L butli 8) i zawory do tej pory nie są podparte bo nie ma odczuwalnej straty mocy idzie nawet lepiej niż w wpełni serwisowana panda kolegi 8)

Autor:  taki--jeden [ 28 Wrz 2018, 12:23 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Myślałem, że LPG nie ma nic do tego skoro to się działo przy uruchamianiu silnika, które jest na PB. Wyjeździłem cały gaz i ostatnie 300 km zrobiłem tylko na PB i co zauważyłem:
1. Auto odpala od strzała (z czym wcześniej były problemy)
2. Nie słychać tyvh strzałów, od których rozpoczął się temat.

Co radzicie zrobić dalej? Zakładam, że wymiana filtrów (na które przyjdzie zaraz czas) wiele nie pomoże? Korekt STFT i LTFT sam nie sprawdzę bo nie mam narzędzia. Czy dowolny zakład z autoryzacją BRC będzie w stanie to ogarnąć?

Autor:  cedec1 [ 28 Wrz 2018, 13:13 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

jeszcze może tak być że któryś wtrysk od gazu przepuszcza i przy odpaleniu na benzynie dodatkowo dostaje lpg i nie może tego przetrawić i strzela

Autor:  taki--jeden [ 28 Wrz 2018, 13:19 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

cedec1 napisał(a):
jeszcze może tak być że któryś wtrysk od gazu przepuszcza i przy odpaleniu na benzynie dodatkowo dostaje lpg i nie może tego przetrawić i strzela


I te resztki gazu z poprzedniej jazdy mogłby by stwarzać takie problemy? Elektrozawór otwiera się dopiero później.

Autor:  cedec1 [ 28 Wrz 2018, 15:37 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

poprostu taka sytuacja może być że jeździsz na gazie gasisz auto a wtryski nie trzymają i popuszczają troszkę gazu do kolektora ssącego następnie się tam kumulują i przy następnym odpaleniu jest mieszanka paliwa lpg oraz powietrza i elektrozawór nie ma tutaj nic do rzeczy bo w reduktorze przewodach i samej listwie zasilającej wtryski nadal jest gaz pod ciśnieniem i to wtryski są odpowiedzialne za szczelność ale jak sprawdzić moją teorię nie mam pojęcia może pojeździć na gazie odstawić na 2 godziny i po tym czasie zdjąć puszkę filtra i palcem uchylić przepustnicę i wąchać czy śmierdzi gazem raczej nie powinno przy sprawnych wtryskach ale nie jestem na 100 % pewny

Autor:  taki--jeden [ 28 Wrz 2018, 15:40 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

Ok, da się jakoś szybko opróżnić listwę wtryskową LPG? Spróbował bym jazdy na LPG i opróżnił ją po wyłączeniu silnika, żeby podczas uruchamiania nie było gazu w przewodach.

Ewentualnie czy jakimś examiner wykryje nieszczelny wtryskiwacz?

Autor:  cedec1 [ 28 Wrz 2018, 15:46 ]
Temat postu:  Re: Źle zrobiona regulacja zaworów?

najprościej to najpierw zakręć zawór w butli, wyjeździj resztkę gazu z przewodów i wypnij filtr fazy lotnej

Strona 1 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/