Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]
http://fiatpunto.com.pl/topic6905-600.html
Strona 25 z 25

Autor:  misci [ 21 Wrz 2016, 12:40 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Po ostatniej wymianie oleju przez długi czas nic nie ubyło, po czym przewiozłem się kilkadziesiąt km z szybkością 130-140km/h. Po tej operacji ubyło prawie pół miarki !!!. Teraz znów jeżdżę spokojnie i auto zużywa minimalne ilości oleju. Po tym doświadczeniu twierdzę, że olej z silnika ucieka głównie przez odmę do przepustnicy i do komór spalania.

Autor:  steyr [ 21 Wrz 2016, 13:29 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

U mnie w 1.2 16v właśnie szybka jazda nie wpływa diametralnie na zużycie oleju. Tyle co zauważyłem że pociągnął więcej jak z przyczepką jeździłem a na niej ~1300kg kostki brukowej, były wzniesienia gdzie mi 2 biegu prawie brakło :E

Autor:  misci [ 21 Wrz 2016, 17:44 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

To jest inny silnik. Wystarczy, że w tej konstrukcji olej nie pryska w wylot odmy.

Autor:  McDraco [ 24 Kwi 2017, 21:38 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Panowie to jaki olej zalewać. W książce napisali 5W40. Jak go kupiłem był zalany 10W40 super mobil 2000 i takim też go zalewałem. Przebieg 137000 km i instalacja gazowa. Myślę nad zmianą na Motule x-cess ale 10W40 czy 5W40 jak pisze instrukcja, oczywiście co jakiś czas dolewam po trochu.

Autor:  bonku [ 04 Cze 2017, 21:24 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

misci napisał(a):
Po ostatniej wymianie oleju przez długi czas nic nie ubyło, po czym przewiozłem się kilkadziesiąt km z szybkością 130-140km/h. Po tej operacji ubyło prawie pół miarki !!!. Teraz znów jeżdżę spokojnie i auto zużywa minimalne ilości oleju. Po tym doświadczeniu twierdzę, że olej z silnika ucieka głównie przez odmę do przepustnicy i do komór spalania.


Ja ostatnio dokladnie to samo zauważyłem. Dodatkowo po zdjeciu ostatnio puszki filtra powietrza, guma łącząca puszkę z przepustnica byla dość usmarowana olejem. Brudu nie bylo ale zaciek oleju juz tak. Ogólnie odma czysta, nawet zimą problemów nie mam, czasami tylko minimalne ilosci masła pod korkiem. Cały czas leje liqui moly toptec 4100 i mimo ze dosc duzo mi ostatnio wzięło, to chyba zmieniać nie będę.

Autor:  hape [ 16 Cze 2017, 21:47 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Witam. A czy ktoś korzysta z lotosa 5w40? Niedawno kupiłem kropka, teoretycznie z prawdziwym przebiegiem 107tys, ale nie wiem co bylo wcześniej lane. Mechanik powiedział że niema co przeplacac, lotos 5w40 + filtr filtrona. Za lotosa 4l koszt 81 zl, a np castrol 168 zl, więc nie wiem czy warto dolożyć czy taki lotos wystarczy? Z tanszych olei jeszcze jest orlen i elf

Autor:  Angry_Us3r [ 22 Cze 2017, 12:45 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Orlen Platinum za 65 zł 4L albo Total jak ma być tanio, filtr Mann, Lotos... ten srebrny ponoć OK, ale coś drogo :)

Autor:  Jerry1960 [ 22 Cze 2017, 14:44 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Na oleju i na filtrze nie warto oszczędzać . Kup filtr Mana . Niestety na Filtronie się naciąłem przy poprzednim samochodzie. Olej dowolny 5W 40.

Autor:  Ekonom [ 18 Sie 2017, 19:28 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Panowie, szybkie pytanie, olej w Punto wymieniam dwa razy w roku z uwagi na przebiegi auta 30kk, rocznie. Używam Catrol'a w bańkach 4L i po każdej wymianie pozostaje mi ok 1,5 litra oleju. Chciałbym przy trzeciej wymianie użyć dolewek z dwóch poprzednich wymian. Jest to możliwe pod względem "starzenia się" oleju. Choć z drugiej strony maksymalnie przechowywany jest po pierwszym otwarciu 12 miesięcy. Raz otwierany?!

Autor:  misci [ 18 Sie 2017, 21:49 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Zlej te resztki razem i wlej spokojnie do silnika. Przecież to zwykła osmiozaworówka. Ja przy wymianach leję najpierw stary olej (ten co został z poprzedniej wymiany) i uzupełniam nowym.

P. S. Ja leję Lotosa od lat do moich aut. Agila na Lotosie 10W-40 Przejechała 200kkm na oryginalnym łańcuchu i dalej jeździ.

Autor:  skuter202 [ 02 Paź 2017, 01:31 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Witam moja fiacina 1.2 8v 30 k przebiegu ostatnio zalana 5w40 nie pamietam
Dokładnie jakiej firmy ale napewno nie było to top 10 olejow , przejechane jakies 3500 km I nie ubyło nic, pytanie czym teraz zalac mieszkam w Uk I jest tu marny wybor olejow
Mozna jeszcze zamowic online ale nie jestem co do tego pewien wiec wole kupic w sklepie,
w sklepie firmy takie jak- shell,Castrol,Mobil,Comma,Gulf I Petronas reszta to tanie oleje takie jak TripleQX itd wiec jaki poradzicie.

Czy jest sens zmienic obecny 5w40 na 5w30 ?

Z gory Dziekuje
Pozdrawiam

Autor:  desable [ 05 Lut 2018, 13:48 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

McDraco napisał(a):
Panowie to jaki olej zalewać. W książce napisali 5W40. Jak go kupiłem był zalany 10W40 super mobil 2000 i takim też go zalewałem. Przebieg 137000 km i instalacja gazowa. Myślę nad zmianą na Motule x-cess ale 10W40 czy 5W40 jak pisze instrukcja, oczywiście co jakiś czas dolewam po trochu.


Mam dokładnie ten sam problem. Punto 1.4 8v w gazie, ok. 163000 przebiegu. Jak kupiłem, to był zalany 10W40 i też zaraz chcę olej wymienić. Po wewnętrznej, jednoosobowej burzy mózgów oraz przeczytaniu kilku tematów na różnych forach zdecydowałem się wrócić do 5W40 - już kupiłem. Zobaczymy, najwyżej wrócę do 10W40 jak będzie jadł zbyt dużo.

Co Wy na to?

Pozdrawiam,
Adam :-)

Autor:  3echo [ 10 Sie 2018, 23:55 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

desable napisał(a):
McDraco napisał(a):
Panowie to jaki olej zalewać. W książce napisali 5W40. Jak go kupiłem był zalany 10W40 super mobil 2000 i takim też go zalewałem. Przebieg 137000 km i instalacja gazowa. Myślę nad zmianą na Motule x-cess ale 10W40 czy 5W40 jak pisze instrukcja, oczywiście co jakiś czas dolewam po trochu.


Mam dokładnie ten sam problem. Punto 1.4 8v w gazie, ok. 163000 przebiegu. Jak kupiłem, to był zalany 10W40 i też zaraz chcę olej wymienić. Po wewnętrznej, jednoosobowej burzy mózgów oraz przeczytaniu kilku tematów na różnych forach zdecydowałem się wrócić do 5W40 - już kupiłem. Zobaczymy, najwyżej wrócę do 10W40 jak będzie jadł zbyt dużo.

Co Wy na to?

Pozdrawiam,
Adam :-)

I jak po zmianie oleju.Nie ma niepokojących objawów?Nie bierze oleju?

[ Dodano: 10 Sie 2018, 22:55 ]

A czy ktoś już przechodził z 10W40 na 5W40 stosując wcześniej płukankę do silnika?
Czy taki zabieg jest bezpieczny?

Autor:  cedec1 [ 11 Sie 2018, 00:07 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

ja stosowałem już kiedyś w poprzednim pII przejście z 10w40 na 5w40 po płukance od liqui molly żadnych negatywnych skutków silnik nie odczuł oleju pił mniej a i lepiej odpalał na mrozie gdzieś na yt jest mój film z przejścia z 15w40 na 10w 40 niestety zabrakło chęci i czasu żeby nagrać film jak przechodzę z półsyntetyka na synteyk ale ogólnie polecam

Autor:  3echo [ 11 Sie 2018, 00:57 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Chyba zastosuję taką płukankę,bo męczy mnie ten 10W40.Choć żadnych efektów ubocznych nie widzę,to martwią mnie te zmienne fazy rozrządu,że z czasem może być kłopot.
A może jestem przewrażliwiony?

Autor:  steyr [ 11 Sie 2018, 08:59 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Ja przechodziłem z 10W-40 na 5W-40 w silniku 1.2 16v Fire P2FL, auto do 78kkm jeździło na oleju 10W-40 później zmieniłem na 5W-40 i tak do tej pory jeżdżę bez żadnych problemów i itp. Zużycie oleju mam takie samo praktycznie cały czas czyli ~1l/10kkm. Obecnie 227kkm na zegarze. Zmienić nie zaszkodzi, zwłaszcza jeśli zamierzasz tym autem dłużej jeździć.

Autor:  pmx007p1 [ 11 Sie 2018, 10:58 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Tylko w motoryzacji jest taka patologia z samowolnym "dobieraniem" oleju. :roll:
Nie idzie tego wytępić (edukacja nie działa, metoda "po kieszeni" też nie bardzo)...

Wszystkie inne branże techniki, gdzie występują różne pojazdy i maszyny, z silnikami spalinowymi i/lub hydrauliką siłową, całe życie działają na jednym i tym samy typie/klasie oleju, niczego się nie próbuje "naprawiać" przez zmianę lepkości!
Zmiany mogą czasem być (niewielkie), ale głównie dla przesunięcia charakterystyki pracy (i jest to dopuszczona opcja przez producenta) i/lub w związku z klimatem, warunkami pracy, ale pole wyboru jest ściśle określone (to akurat też się zdarza w samochodach - podają w instrukcji dwa oleje: na klimat zimny i gorący, ale tu zawsze znajdzie się "janusz/sebix", który wleje jeszcze inny trzeci rodzaj).

A zamiast "płukanek", których składu nie znacie, lepiej skrócić okres wymiany (nie ma żadnego "long life"), maksymalnie do tradycyjnych 10000 km (więcej proszę bardzo, ale po oddaniu oleju do analizy).

Autor:  Jachaś [ 18 Sie 2022, 20:03 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

Z ciekawości zrobiłem "risercz" o co kaman z katalizatorami i z normami euro VS normy olejowe dla silników 1.2/1.4 8V.


Sprawdzając instrukcje, wychodzi na to że według fiata tylko grande punto 2Y (czyli tzw. "przed liftem elektryki") może jeździć na A3/B4 i posiada normę euro 4.
Natomiast Punto 4C (czyli pierwszy model "po lifcie elektryki") i późniejsze już miały w instrukcji Selenie K P.E czyli norma C3, mimo że katalizator w autach z normą euro 4 ten sam (na niektórych rynkach ten katalizator wytrwał co najmniej do 2014 roku w punto MY2012, choć na pewno nie były to rynki europejskie).


Wychodzi więc na to, że w autach z silnikami 1.2/1.4 8V, z katalizatorami 51846634 (1.2 8V) oraz 51799774 (1.4 8V), można śmiało stosować A3/B4. Dlaczego moim zdaniem można? Ano dlatego że ww. katalizatory były w GP "przed liftem elektryki" czyli 2Y gdzie fiat dopuszczał A3/B4. Czy inne katalizatory, nie wymienione wyżej ale z normą euro 4 można zalewać full-sapsem? Tu już aż takiej pewności nie mam. Z jednej strony natura tych silników (budżetowość) mogła sprawić 2 rzeczy:

1. Mimo że numer się zmienił, to za wiele w środku katów się nie zmieniło (bo po co zmieniać i robić koszta) i lanie A3/B4 im nic nie zrobi
2. Numer się zmienił, bo mimo że pozostała norma euro 4, zmienił się skład katalizatora (na tańszy oczywiście) i lanie A3/B4 może im zaszkodzić


Która wersja jest prawdziwa? Nie mam pojęcia, ale jeśli chodzi o katalizatory 51846634 i 51799774 to raczej wątpliwości że im A3/B4 nie zaszkodzi nie mam (w końcu byłby montowane w autach do których fiat przewidział A3/B4)

Autor:  SACZI [ 07 Lut 2023, 12:43 ]
Temat postu:  Re: Olej [ normy zużycia, producenci, ceny, uwagi ]

@Jachaś, ta cała "szkodliwość" full saps względem mid, czy low sps dotyczy TYLKO przypadku, gdy silnik spala olej.
Wydzielają się wtedy popioły siarczanowe, które zapychają DPF'y, a zw fosforu "szkodzą" katalizatorom.
Jeżeli konsumpcji oleju nie ma, nie ma problemu.
Drugi mit, to zmniejszone właściwości przeciwzużyciowe olejów C3 (mid saps).
Jak widać na zdjęciu - nie do końca jest to prawda.
Dlatego ja mam ochotę A3/B4 zamienić na C3 w GP2005r.

Załączniki:


Strona 25 z 25 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/