|
Obecny czas: 02 Maj 2024, 22:46
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
grgp |
#78689 Wysłany:
06 Sty 2008, 16:51; Temat postu: Przepis na przedłużenie żywotności turbiny (z konkurencji) |
|
|
Sympatyk kropek |
Rejestracja: 07 Gru 2007, Posty: 20
|
Cytuj: Zalecenia dotyczące wyłączania silnika wyposażonego w turbosprężarkę (silnik o zapłonie samoczynnym) Po jeździe z dużą prędkością lub długiej podróży, a także w innych przypadkach związanych z dużym obciążeniem silnika, przed wyłączeniem silnika należy przez określony według poniższego schematu czas pozostawić silnik pracujący na biegu jałowym.
Warunki jazdy i wymagany czas pracy na biegu jałowym:
Zwykła jazda miejska
Czas pracy na biegu jałowym: nie jest konieczny
Jazda z dużą prędkością: około 80 km/h Czas pracy na biegu jałowym: około 20 sekund
Około 100 km/h
Czas pracy na biegu jałowym: około 1 minuty
Strome podjazdy w górach lub długotrwała jazda z prędkością powyżej 100 km/h
Czas pracy na biegu jałowym: Około 2 minut
Zaczerpnięte z konkurencji, - nie ważne jakiej, dziwi mnie, że Fiat nie popisał się taką recepturą dla użytkowników MJ. Myślę że nie zaszkodzi stosować - wielu z nas po raz pierwszy powozi ropniakami
|
|
Góra |
|
|
|
|
Jaco |
#78692 Wysłany:
06 Sty 2008, 16:54; Temat postu: |
|
|
Przyjaciel |
|
Miejscowość: Podbeskidzie Rejestracja: 27 Lut 2007, Posty: 1225
|
grgp
Ale dla mnie np. to jest jasne
Większość tutaj chyba wie jak się obchodzić z Dieslem.
Tak należy postępować z Dieslami, dodam, że przy mrozach jak jest zimny silnik to nie deptać od razu i najlepiej żeby turbina miała jak najmniej roboty nim się trochę nagrzeje.
_________________ FIAT Grande Punto 90 KM MultiJet
|
|
Góra |
|
|
grgp |
#78696 Wysłany:
06 Sty 2008, 17:07; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Rejestracja: 07 Gru 2007, Posty: 20
|
Jaco napisał(a): grgpAle dla mnie np. to jest jasne Większość tutaj chyba wie jak się obchodzić z Dieslem. Tak należy postępować z Dieslami, dodam, że przy mrozach jak jest zimny silnik to nie deptać od razu i najlepiej żeby turbina miała jak najmniej roboty nim się trochę nagrzeje.
Dla mnie też, być może komuś się przyda. Fiat tak precyzyjnie nie opisał w instrukcji co i jak. A to jest cytat z instrukcji obslugi
|
|
Góra |
|
|
t0mek |
#78699 Wysłany:
06 Sty 2008, 17:11; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Miejscowość: Chrzanów Rejestracja: 03 Sty 2008, Posty: 42
|
temperatura spalin w dieslu nie przekracza przy max obciazeniu silnika 750 stopni celcjusza a w turbo benzynie niekiedy dochodzi do 1000 wiec turbo benzynke trzeba studzic minimum 1.5 raza dluzej niz diesla....
|
|
Góra |
|
|
Thomas |
#78706 Wysłany:
06 Sty 2008, 17:32; Temat postu: |
|
|
Monkey Mod |
|
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
|
Grzegorz1976 |
#78717 Wysłany:
06 Sty 2008, 17:47; Temat postu: |
|
|
Czyli tak ja mam stary silnik 1,4 8v i jadę sobie trasą np. te 120/h, ktoś jedzie 1,4 turbo 150/h i oczywiście mnie odsadza. Biorąc pod uwagę ograniczenia, światła , remonty zwężki ten z turbo jest przedemną jakieś 5 min wcześniej, po czym chłodzi silnik 3 min (bo1,5x dłużej niż w dieslu z tego co piszecvie) i ja podjeżdżam i wusiadamy razem. Fajne hehehehehe
|
|
Góra |
|
|
bbanditoss |
#78719 Wysłany:
06 Sty 2008, 17:48; Temat postu: |
|
|
Nigdzie nie jadę |
|
Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice Rejestracja: 08 Lip 2007, Posty: 11760 Pomógł: 13
|
Ja nie mam diesel'a, a też to wiem
_________________
|
|
Góra |
|
|
Thomas |
#78721 Wysłany:
06 Sty 2008, 17:50; Temat postu: |
|
|
Monkey Mod |
|
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
|
adrian |
#78746 Wysłany:
06 Sty 2008, 18:38; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: Kolobrzeg Rejestracja: 03 Mar 2007, Posty: 183
|
Pytanko Panowie. Jade trasa kolobrzeg szczecin - 130 km, wjezdzam do szczecina i pedze jakis 1/2 h przez miasto (jak mam szczescie i nie ma korkow np niedziela wieczor). Chlodze turbine dodatkowo na postoju czy nie?
Co innego jak z trasy pod dom, wowczas sprawa jasna, ale w cyklu mieszanym? Ciekawi mnie to.
_________________ GP 1.3 MJ 75 KM
|
|
Góra |
|
|
grgp |
#78883 Wysłany:
06 Sty 2008, 22:47; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Rejestracja: 07 Gru 2007, Posty: 20
|
adrian napisał(a): Pytanko Panowie. Jade trasa kolobrzeg szczecin - 130 km, wjezdzam do szczecina i pedze jakis 1/2 h przez miasto (jak mam szczescie i nie ma korkow np niedziela wieczor). Chlodze turbine dodatkowo na postoju czy nie? Co innego jak z trasy pod dom, wowczas sprawa jasna, ale w cyklu mieszanym? Ciekawi mnie to.
Wszystko zależy jak to miasto przejedziesz - jak spokojnie i postoisz na kilku światłach - to się "wychłodzi"... jak się pościgasz ze świateł lub pojeździsz dynamicznie to pewnie trzeba postudzić...
Co do reszty odpowiadających:
nie podałem tej informacji jako niusa i odkrycia ameryki... Fiat w naszych instrukcjach tak dokładnie nie pisze jak się obchodzić. A u konkurencji piszą - ot taka ciekawostka. Ale jak widać jest ktoś kto pyta......
|
|
Góra |
|
|
sadoo |
#78989 Wysłany:
07 Sty 2008, 02:32; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: Jelenia G. Rejestracja: 08 Mar 2007, Posty: 3154
|
mi przy odbiorze mówili jak sie obchodzic z turbo a w szczegolnosci w silniku z turbina ze zmienna geometria łopatek.
ja tam zawsze chłodzę przed wyjściem czy to w mieście czy to na trasie, oczywiście odpowiednio czasowo, ale mówicie ze w miescie nie trzeba, jesli jezdzimy spokojnie to ok, ale jesli mamy nerwowy okres albo kilka sytuacji ze trzeba wykorzystac miejsce i turbo chodzi praktycznie non top to jak to jest?? bo dokladnie nie wiem chłodzimy te turbo jakis czas, jak tak to jaki??, mi mówił kumpla ojciec co nie jeden samochód juz przerobił ze 40 sekund to musi postac po takiej jezdzie. ustosunkujcie sie bo nie mam pojecia a czasem zdaży sie ze mam ciężka nogę w mieście.
kiedys w Ibizie Cuprze chyba z 280koni miała przynajmniej tak wyglądała widziałem taki bajur ze silnik jeszcze przez 3 min chodził już w zamkniętym samochodzie i bez ludzików facet wysiadał kluczyki zabierał a silnik jeszcze pracował to dla ludzi chyba którzy sie wszedzie spiesza
|
|
Góra |
|
|
Thomas |
#79004 Wysłany:
07 Sty 2008, 09:12; Temat postu: |
|
|
Monkey Mod |
|
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
|
STax |
#79007 Wysłany:
07 Sty 2008, 09:24; Temat postu: |
|
|
Rabarbar |
|
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24031 Pomógł: 128
|
W lancerze evo 9 też coś takiego było, timer silnika do chłodzenia turbo, przekręcałeś kluczyk a silnik dalej chodzi, wysiadasz, silnik za 2 min gaśnie.
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to!
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
|
Thomas |
#79009 Wysłany:
07 Sty 2008, 09:26; Temat postu: |
|
|
Monkey Mod |
|
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
|
STax |
#79010 Wysłany:
07 Sty 2008, 09:27; Temat postu: |
|
|
Rabarbar |
|
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24031 Pomógł: 128
|
|
Góra |
|
|
t0mek |
#79039 Wysłany:
07 Sty 2008, 11:27; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Miejscowość: Chrzanów Rejestracja: 03 Sty 2008, Posty: 42
|
turbo timer jest odpowiedzialny za to auto musi byc pozostawione na luzie i musi byc zaciagniety hamulec awaryjny w innym wypadku auto zgasnie po wyciagnieciu kluczyka ze stacyjki jeszcze jedno....pozostawiemie pojazdu samochodowego z właczonym silnikiem bez kierowcy jest nagradzane mandatem w wysokosci 50 zł...
|
|
Góra |
|
|
Thomas |
#79060 Wysłany:
07 Sty 2008, 13:34; Temat postu: |
|
|
Monkey Mod |
|
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
|
daras |
#79085 Wysłany:
07 Sty 2008, 15:52; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: w-m Rejestracja: 21 Gru 2006, Posty: 2006 Pomógł: 1
|
Trochę ten przepis na długowieczność turbiny jest nieprecyzyjny.
Ile jest osób, które jadą stale z prędkością 140 km/h przez 400 km (mi się to zdarzyło - komu jeszcze?) i po wyhamowaniu natychmiast wyłączają zapłon?
Przecież zawsze jest chwila po jeździe w trasie na wychłodzenie turbiny, choćby jazda w mieście, dojazd na stację benzynową lub parkowanie - tak żeby zmniejszyć obroty silnika i turbiny.
Co nie zmienia faktu, żeby lepiej silnik poterkotał chwilę na wolnych obrotach
|
|
Góra |
|
|
sadoo |
#79087 Wysłany:
07 Sty 2008, 15:53; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: Jelenia G. Rejestracja: 08 Mar 2007, Posty: 3154
|
Ciekawe jak Ci to policjant udowodni bo zanim wypisze bloczek to auto zgaśnie , wiec tu akurat policja nie ma co sie przejmowac, koszt turbo timera firmy greddy z okablowaniem to ok 500-600zł
|
|
Góra |
|
|
Thomas |
#79094 Wysłany:
07 Sty 2008, 15:58; Temat postu: |
|
|
Monkey Mod |
|
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
|
t0mek |
#79128 Wysłany:
07 Sty 2008, 18:06; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Miejscowość: Chrzanów Rejestracja: 03 Sty 2008, Posty: 42
|
ja tylko napisałem jakie jest polskie prawo i jakie sa przepisy ostatnio jechałem gietekiem dostał troche po piorach mowie sobie nie gasze bo rozgrzany an maxa wyskoczyłem do sklepu po pifko wychodze a tu juz 2 psy spisuja rejestracje i cos tam notuja...wychodze pyatm co jest a oni własnie wytłumaczyli mi to ze niewolno zostawiac pojazdy samochodowego z właczonym silnikiem bez kierowcy...50zł
|
|
Góra |
|
|
Thomas |
#79158 Wysłany:
07 Sty 2008, 19:46; Temat postu: |
|
|
Monkey Mod |
|
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
|
mireks |
#79291 Wysłany:
08 Sty 2008, 00:22; Temat postu: Re: Przepis na przedłużenie żywotności turbiny (z konkurencj |
|
|
Puntomaniak |
Rejestracja: 20 Lis 2007, Posty: 54
|
Cytuj: Zalecenia dotyczące wyłączania silnika wyposażonego w turbosprężarkę (silnik o zapłonie samoczynnym) Po jeździe z dużą prędkością lub długiej podróży, a także w innych przypadkach związanych z dużym obciążeniem silnika, przed wyłączeniem silnika należy przez określony według poniższego schematu czas pozostawić silnik pracujący na biegu jałowym.
Jak odbierałem swoją lineę z salonu to dostałem kartkę z informacją jak należy się obchodzić z turbiną.
W skrócie
1) po uruchomieniu odczekać minutę aby ciśnienie oleju wzrosło do nominalnego poziomu
2) zimnego silnika nie obciążać ze względu na zimny olej i gorsze właściwości smarne zgęstniałego oleju
3) po powrocie z trasy, szczególnie gdy jechało się dynamicznie, odczekać na postoju 3 minuty aby turbina zwolniła do nabardziej wolnych obrotów jakie wymusza silnik pracujący na biegu jałowym oraz aby ją wystudzić
Nie wolno jechać szosą 120 km/h i nagle zrobić stopa z wyłączeniem silnika. Trzeba odczekać...
Turbina ma takie same ułożyskowanie jak parowozy na osiach - zwykłe tuleje. Jeśli nagle zabraknie oleju (spadek ciśnienia) wałek turbiny zaczyna się obracać przy dużo gorszym smarowaniu i w połączeniu z wysoką temperaturą oraz wysokimi obrotami może dojśc do uszkodzenia powierzchni trących co w konsekwencji skróci żywotność turbiny.
Z kolei jazda bez powera też raczej zdrowo jej nie wyjdzie, bo wtedy spaliny mają niską temperaturę i na łopatkach zaczyna się osadzać nagar co w końcu może zablokować kierownice łopatek i kiszka.
Ja przestrzegam powyższych zasad konsekwentnie, ale bez zbytniego rygoru. Odpalam motor, ruszam bez gazu (viva diesel ) i zanim się wytoczę z garażu (ma 3 poziomy) smarowanie już jest OK.
Gdy wracam z trasy ostatnie 2-3km i tak stoję w korkach lub na światłach więc turbina zdąży ostygnąć i zwolnić.
Jedyne co mnie drażni to fakt, że diesel baaardzo wolno się nagrzewa. 10km to mało aby złapał 90 stopni No i podczas mrozów jadę w zimnym samochodzie. No i bardziej męcząca jazda w mieście...
Za to zużycie ropy w mieście - 7,5 litra w korkach po horyzont.
Poza miastem przy ostrej jeździe bez szarżowania 120<v<140 km/h - 5,2 litra.
Przy jeździe emeryckiej 80<v<100 km/h - 4,7 litra
A przy 60-70 km/h to nawet pokazuje 3,7 litra i to przez dłuższy czas.
Wyprzedzanie na 4 biegu to frajda
Pzdr
Mirek
|
|
Góra |
|
|
michalj |
#79299 Wysłany:
08 Sty 2008, 00:38; Temat postu: Re: Przepis na przedłużenie żywotności turbiny (z konkurencj |
|
|
Puntoświr |
|
Samochód: Inny Fiat
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Wieliszew Rejestracja: 22 Wrz 2007, Posty: 408
|
mireks napisał(a): 10km to mało aby złapał 90 stopni No i podczas mrozów jadę w zimnym samochodzie.
Wypróbuj poniższą sztuczkę (o ile nie potrzebujesz odmrozić szyb):
1. Ustaw regulator temperatury na minimum, siłę nawiewów na 2, nawiew na samą przednią szybę.
2. Odpal silnik.
3. Jedź.
4. Regulator temperatury ustaw na pożądaną temperaturę (maksimum?) dopiero jak silnik dotrze do temperatury nominalnej. Ustaw siłę nawiewów i ich kierunek wedle potrzeb.
Wyjaśnienie: silnik nie musi nagrzewać również powietrza idącego do kabiny i tam się znajdującego, przez co szybciej osiąga temperaturę nominalną. Wtedy również i szybciej nagrzejesz wnętrze autka. A temperatura powietrza wiejącego z nawiewów przy ustawieniu na minimum i tak nie jest niższa niż ta na zewnątrz autka.
Oczywiście, jeśli potrzebujesz odmrozić szyby:
1. Ustaw regulator temperatury na maksimum, nawiew na samą przednią szybę. Siłę nawiewu ustaw na 2.
2. Odpal silnik.
3. Ustaw siłę nawiewu na 4.
4. Skrobanie i inne czyszczenie szyb.
5. Jedziemy. Ustaw nawiewy na 2. Możesz regulator temperatury przestawić na środek - silnik szybciej "dojdzie" do nominalnej temperatury, a szyby tak łatwo "nie zajdą" z powrotem.
6. Regulator temperatury ustaw na pożądaną temperaturę (maksimum?) dopiero jak silnik dotrze do temperatury nominalnej. Ustaw siłę nawiewów i ich kierunek wedle potrzeb.
P.S. Ja osobiście mam manualną klimę zawsze włączoną.
_________________ Michał Jazłowiecki (michalj) Był: Fiat Nuova Panda Active (2004), 1.1 FIRE 8v 54 KM Był: Fiat Grande Punto Dynamic + Komfort (2007), 1.4 FIRE 8v 77 KM, 5d Był: Opel Meriva A Cosmo (2004), 1.7 CDTI 16v 100 KM Był: Fiat Marea Weekend (2000), 1.9 JTD 8v 105 KM Jest: Fiat Punto II FL Active (2003), 1.2 FIRE 8v 60 KM, 5d Jest: Fiat Qubo Dynamic (2009), 1.4 KFV 8v 73 KM
|
|
Góra |
|
|
Jaco |
#79302 Wysłany:
08 Sty 2008, 00:41; Temat postu: |
|
|
Przyjaciel |
|
Miejscowość: Podbeskidzie Rejestracja: 27 Lut 2007, Posty: 1225
|
michalj
Ale przy mrozach chyba sprężarka się nie załącza ?
_________________ FIAT Grande Punto 90 KM MultiJet
|
|
Góra |
|
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|