Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Podniesienie tyłu zawieszenia
http://fiatpunto.com.pl/topic34084-25.html
Strona 2 z 2

Autor:  torekdok [ 25 Maj 2018, 14:20 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Witam.
Jakiś czas temu z powodu cieknącego amortyzatora i pekniętych obu sprezyn z przodu wymieniłem na nowe amory i sprezyny KYB. Wybrałem spreżyny wg katalogu KYB do mojego 1.2-16v bez klimy czyli RH2627. Jednak po założeniu okazało sie ze auto niezbyt fajnie sie prezentuje - wysoka koza. Sprawdziłem w EPER symbol oryginału i ma być: 46751136. Po wpisaniu oryginału z EPER do katalogu KYB ciekawostką jest że dopasowuje 2 modele sprezyn: RG1366 (wg opisu KYB do 8V ) oraz wspomniane RH2627 - lekki bałagan jak widac. Postanowiłem zareklamować sprężyny dokumentując zdjęciami i powyzszym wywodem. Kupiłem ponownie KYB tym razem te bardziej zblizone parametrami do fabrycznych czyli te do 8V - RG1366 - (11,5 mm gr. / 376 mm wys).
Te pierwsze RH2627 miały 12,5 mm gr. / 368 mm wys. (grubość prawie jak do sportinga hehe ). Reklamacja została uwzględniona. Chciałem przestrzec innych przed wyborem tych RH2627 poniewaz KYB poszedł chyba na łatwizne i zrobił uniwersalna sprężyne do wielu wersji - 8V bez klimy , 16V + klima , a po FL to juz calkiem bałagan: 8V, 16V z klimą czy bez, 1.4-16V , 1.3 MJ.
No może do tych dwóch ostatnich by była ok bo auta maja wiekszą mase.
Ciekawostka jest ze ta sprezyna ma status wycofywanej i wchodza na jej miejsce 2 rózne modele - RA3563 , RA3564 - niestety niedostepne poki co.
inni producenci np SACHS, LESJOFORS maja więcej modeli sprężyn - praktycznie do kazdego typu silnika i wyposażenia z EPER a jest ich troche.
Na marginesie faktycznie punto FL jest wyzej zawieszone co ma tez odzwierciedlenie jak koledzy pisali z tylnymi spreżynami.
Obecnie wysokosc z przodu jest akceptowalna, natomiast czeka mnie jeszcze wymiana z tyłu stąd umieszczenie mojej wypowiedzi tu.
Po podniesieniu tylu bedzie to całościowo jakos wyglądało.
Mam jednak dylemat co założyć, czy cięte od PALIO czy całe od BRAVO/BRAVA
Wysokość u kolegi djdrobson lekko jest przesadzona pomimo ze zalozyl niby te same KYB co kolega steyr czyli od BRAVO - RC 5279.
Może koledzy jeszcze sie wypowiedzą jak to po czasie wygląda.
Nie wiem skad róznica - chyba ze KYB robi spręzyny jak się im uda.
Znów ciekawostka ponieważ KYB tył do punto to RH5287 - (11,5 mm grubosc / 272 mm wysokość)
Natomiast po FL to RC5804 - (11,5 mm grubosc / 270 mm wysokość)
Gdzie logika skoro FL ma być wyższy......?
Na marginesie oryginalna sprezyna mierzyłem ma ok 12mm grubości.
Dobrym rozwiązaniem bez kombinacji byłby SACHS do wersjj punta z fabrycznym gazem - SACHS 994627 (12,5mm gr. / 269 mm wys.) - niestety jest nierealne ja kupić. Fiatowska bedzie zapewne drogo...

Załączniki:
Komentarz do pliku: Porównanie obu spręzyn RH2627 z lewej, RG1366 z prawej

Komentarz do pliku: RG1366

Komentarz do pliku: RH2627


Autor:  Norman0s [ 27 Maj 2018, 09:11 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Mój stoi właśnie identycznie I nie wiem co zastosować..

Autor:  steyr [ 28 Maj 2018, 07:02 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

U mnie generalnie po ok 100kkm po tych modyfikacjach jest ok, coś tam siadło. Jak nie zapomnę to porobię zdjęcia i pomierzę jak wysoko tył stoi.

Autor:  torekdok [ 28 Maj 2018, 21:57 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Norman0s napisał(a):
Mój stoi właśnie identycznie I nie wiem co zastosować..


No jest kilka pomysłów jak widac -

* skracane od Palio Weekend - kwestia na ile mozna je skrócic aby zachowac rozsadny wyglad auta (ostatnie gorne zwoje sa splaszczone i na tym fragmencie chyba mozna manewrowac z dlugoscia). W zależności od producenta zauwazylem ze sprezyna albo ma wszedzie ok 13 mm albo jest zmiennej grubosci- 13/10,3 wlasnie te koncowe zwoje są ciensze. Czy sprezyna 13 mm nie bedzie jednak zbytnio twarda do masy punto chociaz kolega w Clio II ma 13 mm, budowa zawieszenia jest bardzo podobna i twardosc jest fajna - punto przy tym to takie mietkie :lol:

* Bravo/Brava - tu nic juz nie można pomanewrować z długościa - wyjdzie jak wyjdzie (sądze, ze ewentualnie moga byc jakies roznice w zaleznosci od producenta )

* myslałem jeszcze nad spręzyna od versji Sporting/VAN/HGT np KYB - RC 6698 (12,25 gr. / 262 wys.) + dorobienie jakiegoś pierścienia o gr np 20 mm. aby podniesc dolne oparcie odbojnika sprezyny i uzyskac satysfakcjonującą wys auta.

[ Dodano: 28 Maj 2018 21:57 ]

steyr napisał(a):
U mnie generalnie po ok 100kkm po tych modyfikacjach jest ok, coś tam siadło. Jak nie zapomnę to porobię zdjęcia i pomierzę jak wysoko tył stoi.


Spoko. Czekamy. 100kkm w 3 lata ? Sporo kręcisz hehe.
P.S.
W Swoim opisie
topic51154.html
zamieściłeś foty.
Po otworzeniu pełnej galerii na fotosiku widze fote na której są spręzyny KYB - RC 6700 od PUNTO GRANDE/EVO - coś próbowałeś z nimi też?
Są dłuższe ale dość cienkie - podejrzewam inna konstrukcje tylnego zawieszenia w Grande / EVO.....

Autor:  Norman0s [ 28 Maj 2018, 23:12 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Najrozsadniejszy wydaje się chyba pomysł z sprężynami z bravo, ale jednak trochę to loteria..

Autor:  steyr [ 29 Maj 2018, 08:35 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Cytuj:
Po otworzeniu pełnej galerii na fotosiku widze fote na której są spręzyny KYB - RC 6700 od PUNTO GRANDE/EVO - coś próbowałeś z nimi też?
Są dłuższe ale dość cienkie - podejrzewam inna konstrukcje tylnego zawieszenia w Grande / EVO.....


tak, założyłem ale była lipa z tego względu że były cieńsze od org z P2.

Cytuj:
Spoko. Czekamy. 100kkm w 3 lata ? Sporo kręcisz hehe.


Przeglądając galerie i daty zdjęć wychodzi ok 107kkm, obecnie jest 218kkm. O dziwo amory KYB które założyłem przy ~100kkm dają radę jeszcze bez problemów lepiej niż. org.

Ja niechciałem się bawić w skracanie i itp jak to jest w przypadku sprężyn od Palio.

Autor:  Norman0s [ 29 Maj 2018, 16:52 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Tylko czy przy oponach 14 nie będzie to śmiesznie wyglądać takie podniesienie..

Autor:  steyr [ 29 Maj 2018, 21:53 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Mam zimówki 175/65/14 i jest ok jak dla mnie. Właściwości trakcyjne bez zmian.

Autor:  Norman0s [ 30 Maj 2018, 09:19 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Czekamy na zdjęcia :)

Autor:  steyr [ 30 Maj 2018, 10:45 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Jak mi to nie wyleci z głowy to wrzucę, do końca tygodnia mam napięty plan niestety :-o

Autor:  torekdok [ 04 Cze 2018, 14:11 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Jest jeszcze kolejna sprężyna warta uwagi - mianowicie od Fiata Marea sedan (nie od Marea Weekend).
Jej parametry to: 12,25 mm / 320 mm , czyli grubość drutu jak w spręzynie Punto wersja sporting /VAN/HGT
Z długości można by było równiez obciąć 1-1,5 zwoju ponieważ dwa górne zwoje są wypłaszczone podobnie jak w Palio.
Byłby to jakiś kompromis pomiędzy max twardą spręzyna jaka jest cięta z Palio - 13 mm a seryjną = miękką Punto.
Niestety na forum znalazłem tylko jeden wątek gdzie kolega przymierzał sie do montażu od Marea - niestety napisał ze jedzie montować ale juz nie podzielił sie wrażeniami.....

Załączniki:
Komentarz do pliku: Spr. MAREA sedan


Autor:  Norman0s [ 04 Cze 2018, 14:16 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Ja zamówiłem sprężyny od bravo, niebawem zakładam i sie podzielę wrażeniami :)

Autor:  djrobson [ 06 Cze 2018, 17:39 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

A jeden kolega napisał na maila to odpowiadam.

Sprężyna model z tego wątku topic51154.html czyli

https://www.iparts.pl/czesc/sprezyna-za ... 54795.html

Sprawuje się dobrze od czasu założenia. Jednak zdecydowanie zrezygnowałem z opon 165/80 r14. Jest za wysoka, obciera tył i przód przy obciążeniu, tył b.mocno. Poza tym auto straciło na dynamice, w trasie był problem utrzymać pod wiatr 5 bieg (1,2 8v). Teraz jest 165/70 r14. Ze sprężyną jakiś niepokojących objawów nie stwierdziłem. Przy 4 osobach w aucie nadal jest zapas nad błotnikiem, po prostu tak jak powinno. O dobiciu nie ma mowy. Nie jest jakaś tam twarda czy miękka, auto prowadzi się normalnie.

Autor:  Norman0s [ 07 Cze 2018, 03:19 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Pokażesz jak to wygląda na zdjęciach?

Autor:  djrobson [ 07 Cze 2018, 12:29 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

No to dobra to zrobię zdjęcia z 4 i 5 osobami. Akurat idzie weekend to nachlamy się z sąsiadami i będziemy robić zdjęcia. U jednego sąsiada jest ekipa tynkarzy, a to chłopy job twoja mać nie w kij dmuchał, 120kg minimum. Jak dam radę w niedzielę będa zdjęcia. :)

p.s. tu są zdjęcia zaraz po przerobieniu https://photos.app.goo.gl/iEQ916rDE6vlOifp1

Autor:  torekdok [ 07 Cze 2018, 16:05 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

djrobson napisał(a):
A jeden kolega napisał na maila to odpowiadam.

Sprężyna model z tego wątku topic51154.html czyli

https://www.iparts.pl/czesc/sprezyna-za ... 54795.html

Sprawuje się dobrze od czasu założenia. Jednak zdecydowanie zrezygnowałem z opon 165/80 r14. Jest za wysoka, obciera tył i przód przy obciążeniu, tył b.mocno. Poza tym auto straciło na dynamice, w trasie był problem utrzymać pod wiatr 5 bieg (1,2 8v). Teraz jest 165/70 r14. Ze sprężyną jakiś niepokojących objawów nie stwierdziłem. Przy 4 osobach w aucie nadal jest zapas nad błotnikiem, po prostu tak jak powinno. O dobiciu nie ma mowy. Nie jest jakaś tam twarda czy miękka, auto prowadzi się normalnie.


Zrób zdjęcie jak to sie ulozylo na normalnych kołach bez obciazenia auta

Autor:  djrobson [ 08 Cze 2018, 16:25 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Jak się jutro ponapijamy z sąsiadami to zrobimy hadkorowe obciążenie do odbojów :)

Zdjęcie są bez obciążenia, zbiornik gazu full (40l), benzyny połowa.

Załączniki:




Autor:  steyr [ 08 Cze 2018, 16:36 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Fest wysoko, u mnie chyba aż tak bardzo auto nie poszło do góry. Teraz po ~100kkm jest optymalnie, zdjęcia wrzucę jak tylko znajdę sposobność o płaski teren :wink:

Autor:  Norman0s [ 11 Cze 2018, 20:37 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

I jestem po. Założyłem sprężyny od bravo ale wyszło Punto 4x4, ucialem 3/4 zwoju I wyszlo bardzo zadowalająco

Autor:  torekdok [ 11 Cze 2018, 22:22 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Norman0s napisał(a):
I jestem po. Założyłem sprężyny od bravo ale wyszło Punto 4x4, ucialem 3/4 zwoju I wyszlo bardzo zadowalająco


Żadnych zdjęć??
Jaki producent tych sprężyn? (jakie parametry)

Uciąłes 3/4 zwoju? Tylko ze springi z Bravo nie za bardzo da sie modyfikować ponieważ mają tylko na końcu ostatni zwój wypłaszczony zeby siadł w gnieździe, ucinając go zwój spręzyny sterczy pod wiekszym kątem - jak to siadło?

Jak wygląda twardość zawieszenia po zmianie?

Dziś w aucie zmierzyłem wysokość od podłoża do krawędzi błotnika (przez srodek koła) - przód 64cm, tył 60cm - ale to tak na marginesie wspominam.
Na autokąciku jest sporo pozytywnych opinii o spręzynie od Palio i można ja faktycznie "dowolnie" ciąć regulując wysokość (warunek oryginał fiat, napewno nie zamienniki ktore nie posiadają wyplaszczonych kilku górnych zwojów)
Jeden z wątków:

https://forum.autokacik.pl/index.php?/t ... enie-70mm/

Jedyna obawa jaką mam to grubość drutu 13 mm czyli jaka sztywność zawieszenia otrzymamy w aucie bez butli LPG
Zostaje jeszcze wspominana parę wątków wyzej sprężyna MAREA sedan - 12,25mm (nie powinna być ani twarda ani miekka) ale to niewiadoma ze wzgledu ze ma tylko ok. 2 wypłaszczone zwoje czyli max. co mozna by bylo uciać to ok 1,5 zwoju - tylko czy to wystarczy aby fajnie ustawic auto ........ moze....

Autor:  Norman0s [ 12 Cze 2018, 07:38 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Producent tych sprężyn to właśnie KYB.
O dziwo właśnie bardzo dobrze leży w gnieździe pomimo że nie są "z płaska gora". Czy bardziej twardy się zrobił? No minimalnie, ale na komforcie nic nie straciłem. Jednak uważam że od Palio byłyby za twarde.

Poszedł niewiele do góry, ale nie chciałem niewiadomo ile, bo nie mam butli LPG. Zdjęcia będą jak znajdę odpowiednio prosty teren :)

Autor:  djrobson [ 12 Cze 2018, 20:53 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

No te z mojego linku są tylko 0,25mm grubsze i trochę wyższe. Mam gdzieś zdjęcia z wymiany to jak znajdę to wkleje.

Przepraszam nie udało się zrobić zdjęć z obciążeniem w ten weekend, trzeba poczekać, może jakoś ekipę uda się dorwać w stanie zdatnym do zrobienia zdjęć nast razem :)

Autor:  torekdok [ 23 Cze 2018, 22:15 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Cześć Wszystkim.

Dziś zmierzyłem się z zamontowaniem na tył sprężyn od Palio Weekend. Odnoszę wrażenie ze kupienie oryginałów już nie jest takie łatwe ale udało się jeszcze jakieś leżaki magazynowe dostać na allegro, w ASO gość powiedział że już są niedostępne....
Dlaczego oryginały ? Bo muszą mieć ostatnie zwoje wypłaszczone aby po obcięciu zwój nie sterczał pod ostrym kątem. Zamienniki raczej widziałem są inaczej wykonane - maja tylko ostatni zwoj wypłaszczony.
Narazie wstępnie obciąłem ok. 1,25 zwoju. Możliwe, że jeszcze utnę z 0,25- 0,5 zwoju - zobaczę jak to się ułoży jak chwilę pojeździ.
Co do twardości - jest troszke twardziej ale obawiałem sie wiekszej róznicy - generalnie jest ok - tak powinno być fabrycznie.
Poniżej zdjęcie sprężyny i auto zaraz po robocie.

Załączniki:

Komentarz do pliku: Sprężyna Palio Weekend oryginał


Autor:  djrobson [ 26 Lip 2018, 09:15 ]
Temat postu:  Re: Podniesienie tyłu zawieszenia

Ktoś mnie pytał na PRV jakie zastosowałem amortyzatory? Są oryginalne, zmieniłem tylko sprężyny.

Strona 2 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/