Fiat Punto :: Forum https://fiatpunto.com.pl/ |
|
FIAT Punto II 1,9 DS (1999-2002) http://fiatpunto.com.pl/topic17158.html |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Xyś [ 28 Lip 2009, 15:31 ] |
Temat postu: | FIAT Punto II 1,9 DS (1999-2002) |
SILNIK / o zapłonie samoczynnym, z wtryskiem pośrednim do komory wirowej, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie Typ silnika 188A3.000 Średnica cylindra 82 mm Skok tłoka 90,4 mm Pojemność skokowa 1910 cm3 Stopień sprężania 22,6 Moc maksymalna 44 kW (60 KM) Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4500 obr/min Moment maksymalny 118 N×m Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2250 obr/min Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny Fazy rozrządu - otwarcie zaworu ssącego 5° przed ZZ - zamknięcie zaworu ssącego 37° po ZW - otwarcie zaworu wydechowego 31° przed ZW - zamknięcie zaworu wydechowego 3° po ZZ Luz roboczy zaworów (na zimno) - zawór ssący 0,30 ± 0,05 mm - zawór wydechowy 0,35 ± 0,05 mm Regulacja luzu zaworów / za pomocą podkładek o grubości 3,25 do 4,90 mm stopniowanej co 0,05 mm Częstość regulacji luzu / po 20 000 km i po 40 000 km, potem co 40 000 km Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i pompy cieczy chłodzącej, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny - częstość wymiany / sprawdzanie stanu i naciągu co 60 000 km, wymiana co 120 000 km Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, jeden wentylator elektryczny (wersje bez klimatyzacji) lub dwa wentylatory elektryczne (wersje z klimatyzacją) sterowany (sterowane) przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika Termostat / umieszczony w obudowie zamontowanej z tyłu głowicy - temperatura początku otwarcia 86...90°C - temperatura pełnego otwarcia 101...105°C - skok zaworu 9,5 mm Ciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego 140 kPa Wentylator (wentylatory) / elektryczny (elektryczne), o dwóch prędkościach, sterowany (sterowane) przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika - temperatura włączenia - 1. prędkości 90...94°C - 2. prędkości 95...99°C - temperatura wyłączenia - 1. prędkości 85...89°C - 2. prędkości 90...94°C Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju i natryskiem oleju na denka tłoków Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, z zaworem przelewowym wbudowanym w obudowę pompy, umieszczona na przednim końcu wału korbowego i napędzana bezpośrednio Ciśnienie minimalne oleju (w temperaturze 100°C) - na biegu jałowym 0,21 MPa - przy 4000 obr/min 0,56 MPa Filtr oleju / wymienny Układ zasilania / wtryskowy o wtrysku pośrednim do komory wirowej, Lucas, sterowany elektronicznie Pompa zasilająca / niskiego ciśnienia, elektryczna, rolkowa, zintegrowana z czujnikiem poziomu paliwa, zanurzona w zbiorniku paliwa, sterowana przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika Filtr paliwa / z wymiennym wkładem kartonowym, zintegrowany z podgrzewaczem paliwa sterowanym termowyłącznikiem, umieszczony w przedziale silnika Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, mechaniczna, Lucas EPIC, sterowana elektronicznie Kolejność wtrysku 1-3-4-2 (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu) Prędkość obrotowa biegu jałowego (nie regulowana ręcznie) 800 ± 20 obr/min Wtryskiwacze / mechaniczne, sterowane ciśnieniem Świece żarowe / ołówkowe Zespół sterowania podgrzewania wstępnego / sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika, tzw. inteligentny, umieszczony z tyłu przedziału silnika w środkowej części Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem - częstość wymiany / co 20 000 km Układ sterowania silnika / elektroniczny, Lucas EPIC, zawierający: - elektroniczne urządzenie sterujące, - czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego, - czujnik położenia pedału przyspieszenia, - czujnik ciśnienia atmosferycznego, - czujnik temperatury cieczy chłodzącej, - czujnik temperatury powietrza zasilającego, - czujnik położenia pedału hamulca, - czujnik położenia pedału sprzęgła, - zawory elektromagnetyczne wydatku paliwa, - zawór elektromagnetyczny wyprzedzenia wtrysku, - zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP), - czujnik położenia rozdzielacza pompy wtryskowej, - czujnik położenia krzywki pompy wtryskowej, - rezystancję kalibracyjną, - czujnik temperatury paliwa, - wyłącznik bezwładnościowy, - zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin, - zespół podgrzewania wstępnego, - przekaźniki sterowania, - złącze diagnostyczne. Elektroniczne urządzenie sterujące / Lucas EPIC, o złączu 90-stykowym (podzielonym na 2 sekcje), umieszczone z tyłu przedziału silnika w środkowej części Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, współpracujący z tarczą nadajnika impulsów zamocowaną do wału korbowego przed kołem zamachowym - rezystancja (przy 20°C między stykami „1” i „2” złącza czujnika) 860 ± 86 W - odstęp czoła czujnika od zębów nadajnika impulsów (nieregulowany) 0,8...1,5 mm Czujnik położenia pedału przyspieszenia / potencjometryczny, podwójny, zamocowany do pedału przyspieszenia Czujnik ciśnienia atmosferycznego / piezoelektryczny, wbudowany w elektroniczne urządzenie sterujące silnika, niedemontowalny Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w obudowie termostatu - rezystancja (między stykami złącza czujnika) - przy -10°C 10 000 W - przy 0°C 6000 W - przy +20°C 2500 W - przy +100°C 186 W - napięcie zasilania 5 V Czujnik temperatury powietrza zasilającego / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w obudowie przepustnicy - rezystancja (między stykami złącza czujnika) - przy -40°C 39,26...43,76 kW - przy -30°C 22,96...25,31 kW - przy -20°C 13,85...15,12 kW - przy -10°C 8,61...9,31 kW - przy 0°C 5,50...5,89 kW - przy +10°C 3,60...3,83 kW - przy +20°C 2,42...2,55 kW - przy +30°C 1,66...1,75 kW - przy +40°C 1,17...1,24 kW - przy +50°C 0,83...0,89 kW - przy +60°C 0,61...0,65 kW - przy +70°C 0,45...0,49 kW - przy +80°C 0,34...0,37 kW - przy +90°C 0,26...0,28 kW - przy +100°C 0,20...0,22 kW Czujnik położenia pedału hamulca / umieszczony przy pedale hamulca, zintegrowany z włącznikiem świateł hamowania Czujnik położenia pedału sprzęgła / umieszczony przy pedale sprzęgła Zawory elektromagnetyczne wydatku paliwa / dwa, umieszczone w obudowie pompy wtryskowej na głowicy hydraulicznej, sterowane przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika Zawór elektromagnetyczny wyprzedzenia wtrysku / umieszczony na obudowie pompy wtryskowej, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika Zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP) / umieszczony na pompie wtryskowej, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika Czujnik położenia rozdzielacza pompy wtryskowej / indukcyjny, umieszczony wewnątrz pompy wtryskowej Czujnik położenia krzywki pompy wtryskowej / indukcyjny, umieszczony z boku obudowy pompy wtryskowej Rezystancja kalibracyjna / zamontowana na obudowie pompy wtryskowej, umożliwiająca dokładne dopasowanie parametrów pompy do silnika Czujnik temperatury paliwa / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, zintegrowany z czujnikiem położenia rozdzielacza pompy wtryskowej Wyłącznik bezwładnościowy / umieszczony we wnętrzu nadwozia, po prawej stronie pod tablicą rozdzielczą, przerywający obwód zasilania elektrycznego pompy zasilającej w razie zderzenia samochodu poruszającego się z prędkością powyżej 25 km/h, z możliwością przywrócenia zasilania po wciśnięciu przycisku umieszczonego na wyłączniku Zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin / umieszczony na kolektorze wydechowym, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika - napięcie zasilania 12 V Zespół podgrzewania wstępnego / sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika, umieszczony z tyłu przedziału silnika Podwozie Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego, sterowane hydraulicznie Średnica tarczy - zewnętrzna 200 mm - wewnętrzna 137 mm Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane Typ C513 Przełożenia - I bieg 3,909 - II bieg 2,238 - III bieg 1,520 - IV bieg 1,156 - V bieg 0,946 - bieg wsteczny 3,909 - przekładnia główna 3,053 Przeniesienie napędu / półosie o nierównej długości połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od strony skrzynki przekładniowej i kulowych od strony kół, z masą wyrównoważającą umieszczoną na prawej (dłuższej) półosi Układ kierowniczy / mechaniczny ze wspomaganiem elektrycznym Delphi EPS (Electrical Power Steering) sterowany elektronicznie, o dwóch trybach pracy („city” i „normal”) tzw. Dualdrive, zawierający: - elektroniczne urządzenie sterujące EPS, - silnik elektryczny połączony za pośrednictwem przekładni ślimakowej z górną częścią wału kierownicy, - czujnik momentu obrotowego, - czujnik prędkości, - przełącznik trybu pracy na tablicy rozdzielczej, którego włączenie przez kierowcę uruchamia tryb „city” o znacznie większej sile wspomagania (podczas manewrowania i jazdy z małą prędkością). Przekładnia kierownicza / zębatkowa, o zmiennym przełożeniu, ze wspomaganiem elektrycznym sterowanym elektronicznie Liczba obrotów koła kierownicy 2,75 Promień skrętu 5,25 m Zawieszenie przednie / niezależne, typu pseudo Mac Pherson, z dolnymi wahaczami poprzecznymi trójkątnymi, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 22 mm Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony) - zbieżność (regulowana) 0 ± 1 mm (0° ± 10¢) - pochylenie koła (nieregulowane) -1°27¢...-0°27¢ - wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 1°55¢...2°55¢ Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym Zawieszenie tylne / półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych połączonych rurową belką skrętną, na sprężynach śrubowych i niewspółosiowych z nimi amortyzatorach hydraulicznych teleskopowych dwustronnego działania Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony) - rozbieżność (nieregulowana) 2,2 ± 2 mm (0°22¢ ± 20¢) - pochylenie koła (nieregulowane) -0°45¢ ± 30¢ Piasta koła tylnego / na łożysku tocznym Układ hamulcowy Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym, z układem przeciwblokującym ABS Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczą pełną Średnica zewnętrzna tarczy 257 mm Grubość tarczy - nominalna 11,8...12,1 mm - minimalna po obróbce 11,1 mm - minimalna dopuszczalna 10,2 mm Grubość minimalna dopuszczalna nakładek ciernych (bez płytki podstawy) 1,5 mm Średnica cylindra zacisku 54 mm Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk Średnica robocza bębna - nominalna 180...180,25 mm - maksymalna po obróbce 180,95 mm - maksymalna dopuszczalna 181,35 mm Grubość minimalna dopuszczalna okładzin 1,5 mm Średnica cylinderków 22,22 mm Pompa hamulcowa / w układzie tandem Średnica tłoków 22,22 mm Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, typu Isovac Średnica tłoka 203,2 mm (8²) Pompa podciśnienia / łopatkowa, umieszczona na głowicy, napędzana od wałka rozrządu Podciśnienie minimalne 60 kPa Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych Układ przeciwblokujący ABS / Bosch 5.3, połączony z układem przeciwpoślizgowym TCS (Traction Control System), zawierający elektroniczne urządzenie sterujące połączone z zespołem hydraulicznym o czterech elektrozaworach układu ABS i czterech elektrozaworach układu TCS, cztery czujniki prędkości obrotowej każdego z kół oraz lampkę kontrolną układu ABS (w zestawie wskaźników) Czujniki prędkości obrotowej kół / indukcyjne Koła i ogumienie Obręcze / tłoczone z blachy 5,5 J 14, koło zapasowe 4 B 14 Ogumienie / 165/70 R 14 T, koło zapasowe 135/80 R 14 P Ciśnienie w ogumieniu - samochód nie obciążony - przód 0,22 MPa - tył 0,21 MPa - obciążenie całkowite - przód 0,24 MPa - tył 0,23 MPa - koło zapasowe 0,42 MPa WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE Akumulator / 12 V 48 A×h/350 A, minus na masie Alternator - wersje bez klimatyzacji / Magneti Marelli 65 A - wersje z klimatyzacją / Magneti Marelli 85 A Alternator Magneti Marelli 65 A Napięcie znamionowe 14 V Prąd maksymalny 65 A Rezystancja wirnika 2,66...2,94 W Typ regulatora napięcia RTM Napięcie regulowane przy 6000 obr/min 14,05...14,35 V Alternator Magneti Marelli 85 A Napięcie znamionowe 14 V Prąd maksymalny 85 A Rezystancja wirnika 2,47...2,73 W Typ regulatora napięcia RTM Napięcie regulowane przy 6000 obr/min 14,05...14,35 V Pasek wieloklinowy / napędu alternatora i sprężarki klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją) - naciąg - wersje bez klimatyzacji / mierzony za pomocą specjalnego przyrządu FIAT 1.895.762.000 wynosi 400...620 N - wersje z klimatyzacją / regulowany automatycznie - sprawdzanie naciągu / co 20 000 km - wymiana / co 120 000 km Rozrusznik - wersje bez klimatyzacji / Magneti Marelli M70R - wersje z klimatyzacją / Bosch DIA 78,5 Rozrusznik Magneti Marelli M70R Napięcie znamionowe 12 V Moc znamionowa 1,8 kW Liczba biegunów 4 Sprzęgło / jednokierunkowe Włącznik / elektromagnetyczny Wartości kontrolne pod obciążeniem - prąd 370 A - napięcie 8,15 V - prędkość obrotowa 1150 obr/min - moment obrotowy 13 N×m Wartości kontrolne na biegu jałowym - prąd 60...80 A - napięcie 11 V - prędkość obrotowa 4040 obr/min Wartości kontrolne podczas rozruchu (wirnik zahamowany) - prąd 690 A - napięcie 4,9 V - moment obrotowy 31 N×m Rozrusznik Magneti Bosch DIA 78,5 Napięcie znamionowe 12 V Moc znamionowa 2 kW Liczba biegunów 6 Sprzęgło / jednokierunkowe Włącznik / elektromagnetyczny Wartości kontrolne pod obciążeniem - prąd 400 A - napięcie 9,6 V - prędkość obrotowa 2330 obr/min - moment obrotowy 9,5 N×m Wartości kontrolne na biegu jałowym - prąd 40...50 A - napięcie 11,5 V - minimalna prędkość obrotowa 7500 obr/min Wartości kontrolne podczas rozruchu (wirnik zahamowany) - prąd 1000 A - napięcie 6 V - minimalny moment obrotowy 25 N×m Bezpieczniki - w centralce elektrycznej z lewej strony tablicy rozdzielczej / 6 ´ (12 V, 7,5 A), 7 ´ ´ (12 V, 10 A), 4 ´ (12 V, 15 A), 2 ´ (12 V, 20 A), 2 ´ (12 V, 25 A), 4 ´ (12 V, 30 A) - w skrzynce bezpieczników i przekaźników w przedziale silnika / 4 ´ (12 V, 7,5 A), 3 ´ (12 V, 10 A), 4 ´ (12 V, 15 A), 3 ´ (12 V, 20 A), 3 ´ (12 V, 40 A), 1 ´ (12 V, 50 A), 2 ´ (12 V, 60 A), 1 ´ (12 V, 70 A) Żarówki - świateł mijania H7 55 W - świateł drogowych H1 55 W - świateł pozycyjnych przednich 5 W - świateł przeciwmgłowych przednich H3 55 W - kierunkowskazów przednich 21 W - kierunkowskazów bocznych 5 W - kierunkowskazów tylnych 10 W - świateł hamowania 21 W - dodatkowego światła hamowania 5 W - świateł pozycyjnych tylnych 5 W - świateł cofania 21 W - świateł tylnych przeciwmgłowych 21 W - oświetlenia tablicy rejestracyjnej 5 W Momenty dokręcania - śrub głowicy (gwint powleczony olejem) - 1. etap 25 N×m - 2. etap 65 N×m - 3. etap dokręcić o 90° - 4. etap dokręcić o 90° - 5. etap dokręcić o 90° - pokryw łożysk wałka rozrządu 15 N×m - pokrywy głowicy 10 N×m - pokryw łożysk głównych - 1. etap 25 N×m - 2. etap dokręcić o 100° - pokryw łożysk korbowych - 1. etap 25 N×m - 2. etap dokręcić o 60° - śrub koła zamachowego 160 N×m - koła zębatego wału korbowego (gwint lewoskrętny) 340 N×m - koła pasowego wału korbowego 25 N×m - koła zębatego wałka rozrządu 120 N×m - przedniej pokrywy kadłuba 9 N×m - tylnej pokrywy kadłuba 9 N×m - napinacza paska zębatego 50 N×m - napinacza paska wieloklinowego - wersje bez klimatyzacji 25 N×m - wersje z klimatyzacją 50 N×m - filtru paliwa 24 N×m - miski olejowej - śruby M6 9 N×m - śruby M8 25 N×m - korka spustu oleju silnika 20 N×m - kolektora ssącego 25 N×m - kolektora wydechowego 25 N×m - przedniej rury wydechowej do kolektora 30 N×m - czujnika ciśnienia oleju 30 N×m - obudowy termostatu 25 N×m - pompy cieczy chłodzącej 25 N×m - koła zębatego pompy cieczy chłodzącej 25 N×m - wtryskiwaczy do głowicy 60 N×m - pokrywy paska zębatego napędu rozrządu 9 N×m - pompy wtryskowej 25 N×m - koła zębatego pompy wtryskowej 25 N×m - śrub kół 86 N×m Masy - własna - wersja 3-drzwiowa 1020 kg - wersja 5-drzwiowa 1035 kg - całkowita - wersja 3-drzwiowa 1530 kg - wersja 5-drzwiowa 1545 kg - maksymalna przyczepy niehamowanej 400 kg - maksymalna przyczepy hamowanej 1000 kg Pojemności - zbiornik paliwa 49 dm3 - układ smarowania 4,3 dm3 (z filtrem) - układ chłodzenia - wersje bez klimatyzacji 6,2 dm3 - wersje z klimatyzacją 6,1 dm3 - skrzynka przekładniowa 1,98 dm3 - układ hamulcowy i sterowania sprzęgła 0,45 dm3 Materiały eksploatacyjne Paliwo / olej napędowy Olej silnikowy / wg API SJ, ACEA A1, SAE 10W 40, wymiana co 10 000 km lub co 1 rok (z filtrem) Olej przekładniowy / wg API GL5, MIL-L2105 D, SAE 75W 90 EP, sprawdzanie poziomu co 80 000 km (nie wymaga się okresowej wymiany) Płyn chłodzący / płyn niskokrzepnący, mieszanina 50% wody destylowanej i Paraflu 11, sprawdzanie poziomu co 20 000 km lub co 1 rok (nie wymaga się okresowej wymiany) Płyn hamulcowy / wg SAE J 1703 DOT 4, np. Tutela Top 4, sprawdzanie poziomu co 20 000 km lub co 1 rok, wymiana co 60 000 km lub co 2 lata Zużycie paliwa (według normy UE 93/116) - w mieście 7,2 dm3/100 km - poza miastem 4,8 dm3/100 km - średnie 5,7 dm3/100 km Prędkość maksymalna 155 km/h |
Autor: | remind [ 29 Lip 2009, 21:48 ] |
Temat postu: | |
po 2000r montowali alternatory w wersji z klimą 90 / 120A. Nie kierujcie się tym że filtr powietrza niby co 20tyś km, warto wymienić co 10tyś, koszt niewielki ( 31zł ) a mniejsze spalanie i autko się trochę ożywią. |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |