Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Punto II
http://fiatpunto.com.pl/topic22.html
Strona 1 z 1

Autor:  Xyś [ 23 Cze 2006, 13:07 ]
Temat postu:  Punto II

Punto drugiej generacji dyskontuje sukces rynkowy swojego poprzednika. To jeden z najchętniej kupowanych samochodów na rynku wtórnym


Fiat wykorzystał prezentację pierwszego Punto w 1993 r. do ogłoszenia nowej strategii budowania samochodów. Delikatne Fiaty miały być odtąd bardziej niezawodne i trwałe. Cel udało się osiągnąć w połowie - samochód spotkał się z bardzo dobrym odbiorem i świetnie się sprzedawał (był nawet europejskim liderem), ale od strony awaryjności można mu było sporo zarzucić. Dlatego prezentacja Punto drugiej generacji w lipcu 1999 r. była dla Fiata niesłychanie ważna. Zaplanowano ją w roku obchodów stulecia firmy, a samochód przygotowano z rozmachem do roli kontynuatora sukcesów Punto I. Przewidziano dwie wersje nadwozia, zdecydowanie różniące się od siebie wyglądem i charakterem. W tylnej części nadwozia zostały typowe dla modelu pionowe światła, ale kształt karoserii obu wersji wyraźnie zróżnicowano. Odmiana pięciodrzwiowa miała spokojniejszą linię i niemal pionową pokrywę bagażnika, trzydrzwiowa zaś bardziej dynamiczny, sportowy styl. Drobne różnice widoczne były także z przodu.

Sportowy wizerunek trzydrzwiowego Punto wzmacniały udane występy rajdowej odmiany Super 1600 w mistrzostwach świata i mistrzostwach krajowych (także w Polsce). Znakomicie wpływało to na ogólny prestiż modelu. Sporting (1.2 16V, 80 KM) nawiązujący do wyczynowych wariantów Punto nie spełnił jednak oczekiwań użytkowników - miał przeciętne osiągi. Dla fanów naprawdę sportowej jazdy przygotowano znacznie mocniejszą odmianę HGT (130 KM).

Amatorzy używanego Punto II powinni rozejrzeć się za samochodem napędzanym którymś z nowoczesnych diesli. Silnik 1.9 JTD jest duży i ciężki, co wpływa na pogorszenie własności jezdnych i wzmożone zużycie przednich hamulców, ale zapewnia znakomite osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Lepiej do charakteru Punto pasuje mały i lekki 1.3 JTD.

Auto ma ładnie zaprojektowane nadwozie i wnętrze, obszerne w przedniej części i dość ciasne w tylnej. Nie brakuje w nim schowków. Funkcjonalność bagażnika obniża dzielona symetrycznie kanapa. Ważniejsze wydaje się jednak to, że Punto II bardzo dobrze się prowadzi, a elementy podwozia dzięki wprowadzonym poprawkom pracują znacznie ciszej niż u poprzednika.

Awaryjność

Fiat Punto zajmuje w rankingach niezawodności dalekie pozycje. W raporcie niemieckiego TUV jest na 85. miejscu w kategorii pojazdów w wieku od czterech do pięciu lat i na 58. w kategorii od sześciu do siedmiu lat. Na liście DEKRY zajmuje odpowiednio lokaty 93. i 78.

Ten model Fiata miał szczególnie dużo wpadek mechanicznych i elektrycznych - Punto II zanotował poważną akcję nawrotową obejmującą egzemplarze wyprodukowane między 1.02.2001 a 28.05.2001 (numer VIN od ZFA188000000299008 do ZFA18800000359182, od ZFA18800004273056 do ZFA18800004337762 oraz od ZFA18800005090823 do ZFA18800005112105). Dotyczyła ona ryzyka pęknięcia kolumny kierowniczej poniżej modułu wspomagania układu kierowniczego. W serwisach sprawdzano wadliwe kolumny i często wymieniano je na nowe. Podczas zakupu wymienionych egzemplarzy warto sprawdzić wpisy w książce serwisowej albo zapytać sprzedającego o feralny podzespół.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa znajduje się na przedniej poprzeczce nadwozia, przy prawym reflektorze. Widoczna jest po otwarciu pokrywy silnika. Numer identyfikacyjny VIN wybity jest w przedziale pasażerskim, na blasze podłogi, przed prawym przednim fotelem. Rozkodowanie znaków identyfikacyjnych VIN nie pozwala jednak nabywcy zdobyć istotnych informacji o kupowanym samochodzie.

LPG

Na rynku samochodów używanych bez trudu można znaleźć egzemplarze Fiata Punto II wyposażone w instalacje LPG. Zresztą Fiat - jako jeden z nielicznych producentów - oferował takie auta w swoich salonach (instalacje drugiej generacji z emulatorem OBD). Jeśli nabywca używanego Punto II planuje w przyszłości montaż zasilania autogazem, musi wziąć pod uwagę konieczność zastosowania instalacji wtryskowej LPG (kolektor ssący z tworzywa sztucznego we wszystkich wersjach silnikowych). Problem, jaki może się pojawić, to konieczność niezwykle precyzyjnej regulacji instalacji gazowej w odmianach z elektryczną przepustnicą (wersje 16V). Zapobiega to gaśnięciu silnika na wolnych obrotach. Cena takiej instalacji wynosi około 3700 zł.

Historia modelu

lipiec 1999 - premiera Punto II.

Silniki 1.2/60 KM, 1.2 16V/80 KM,

1.8 16V/130 KM (HGT), 1.9 D/60 KM, 1.9 JTD/80 KM

styczeń 2000 - wprowadzenie Punto II na polski rynek. Dostępne wszystkie silniki oprócz 1.9 JTD, który sprzedawano w Polsce dopiero od lata 2000 r.

wrzesień 2000 - wszystkie silniki Punto spełniają normę czystości spalin Euro 3

2001 - nowa wersja silnika 1.9 JTD/85 KM

2003 - modernizacja samochodu, nowe silniki 1.4 16V/95 KM,


1.3 16V Multijet/70 KM, 1.9 JTD/100 KM.

Wersje sprzed face liftingu były sprzedawane do 2004 r.

Łyk techniki

W Fiacie Punto II zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, lekkie i precyzyjne w działaniu. W momencie prezentacji auta była to spora niespodzianka. Największą zaletą Dualdrive jest dwustopniowy system wspomagania, przy czym aktualny tryb pracy wybiera kierowca. Po włączeniu trybu "city" siła wspomagania wzrasta, ułatwiając manewrowanie na ulicach i parkowanie, a po jego wyłączeniu maleje, zapewniając bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu przy dużych prędkościach.

Na rynku wtórnym można kupić także wersję Speedgear z bezstopniową skrzynią biegów (typu CVT). Przekładnia może pracować w pełni automatycznie oraz w trybie sekwencyjnym, dodatkowo istnieje możliwość wyboru między dwoma trybami pracy. Pierwszy poprawia dynamikę, drugi zapewnia bardziej ekonomiczną jazdę. W Punto stosowano także zautomatyzowaną skrzynię mechaniczną Dualogic.

Euro NCAP

W niezależnych testach zderzeniowych Fiat Punto II uzyskał wysoką notę - cztery gwiazdki na pięć możliwych. Ogólny poziom bezpieczeństwa określono na 76 proc. (69 proc. przy uderzeniu przodem, 89 proc. przy uderzeniu bocznym). W Punto II dostępne były boczne poduszki powietrzne.

Garść danych

Długość 383,5 cm

Szerokość 166 cm

Wysokość 148 cm

Rozstaw osi 246 cm

Zbiornik paliwa 47 l

Bagażnik 297 l (5 drzwi), 264 l (3 drzwi)

Zawieszenie przednie: niezależne, kolumny McPhersona

Zawieszenie tylne: belka skrętna, wahacze wzdłużne, sprężyny śrubowe

Układ kierowniczy

Słabym punktem układu jest przekładnia kierownicza. Pojawiają się luzy, z którymi nie mamy co marzyć o zaliczeniu przeglądu diagnostycznego. Wymiana kompletnej przekładni jest droga, nawet jeśli sięgniemy po element regenerowany.

Nadwozie

Często przepalają się halogenowe żarówki H7 w reflektorach głównych. Warto więc przygotować sobie ich zapas, a jedną lub dwie wozić zawsze w samochodzie. Różne przypadłości zdarzają się spryskiwaczowi. Gdy zawodzi zaworek wmontowany w układ spryskiwacza, trzeba go wymienić. To niewielka inwestycja finansowa, ale roboty jest sporo (trzeba nawet zdjąć koło!). Przerwy w pracy wycieraczek są na porządku dziennym - zawodzi ich silnik, a wówczas zamierają na dobre. Zamki drzwi i tylnej pokrywy lubią się zacinać (jedyna rada - smarować), czasem trzeba wymienić im sprężynki. Koszty żadne, ale uciążliwość usterki znaczna. Nieszczelności zbiornika paliwa to już robota dla warsztatu. Może sporo kosztować - wyjęcie zbiornika nie jest proste.

Silnik

Zdarzają się wycieki spod pokrywy zaworów i miski olejowej - konieczna jest wymiana uszczelek. Lubią zawodzić łożyska alternatora, czasem hałasuje pompa cieczy chłodzącej. Jeśli słychać ją wyraźnie - też trzeba wymienić. Co ciekawe, ewentualne stuki dochodzą z okolic alternatora, więc prawidłową diagnozę - alternator czy pompa - warto powierzyć specjalistom. Czasem można to stwierdzić już na pierwszy rzut oka, bo w alternatorach po prostu pękają obudowy. W Punto nie należy też zbytnio ufać sterownikowi wtrysku.

Układ napędowy

Najdelikatniejszym elementem układu przeniesienia napędu w Punto jest sprzęgło. Docisk nader często nadaje się do wymiany już po przebiegu 30 tys. km. Podczas oględzin trzeba koniecznie odbyć jazdę próbną. Ślizganie się sprzęgła albo trudności z włączaniem biegów to zapowiedź sporych wydatków.

Zawieszenie

Tuleje metalowo-gumowe w zawieszeniu nie należą do trwałych, a wymiana jest dość kosztowna. Łatwiej (i taniej) można poradzić sobie z mało trwałymi amortyzatorami tylnymi. Nie trzeba kupować oryginałów, zamienniki znajdziemy bez trudu.


źródło: http://auto.gazeta.pl/auto/1,71357,3215317.html

Autor:  Dzióbel [ 24 Cze 2006, 02:34 ]
Temat postu: 

jak znalazł na "wejściówkę" ;)
śliczne...

Autor:  mruk [ 25 Lis 2008, 19:36 ]
Temat postu:  punto 2 mam kilka pytań

witam kupiłem nie dawno punto 2 z lpg, z 2000 r, silnik 1,2 przebieg 111 tyś.;

w związku z tym mam pytania:
- nie wiem jaki jest wlany obecnie olej bo nie ma naklejki, na jaki byś cie polecali wymienić olej????

- po przekręceniu stacyjki palą się wszystkie kontrolki przez chwilkę a potem zostaje tylko kontrolka od ciśnienia oleju( a dlaczego mi gaśnie od ładowania, czy ma tak być w tym modelu??)

- czy mogę wymienić płyn chłodzący na petrygo i jak się do tego zabrać?

wiem że na część moich pytań gdzieś na forum znajdę odpowiedź ale nie mam czasu żeby szperać i przeglądać kilkadziesiąt stron..

za pomoc góry dziękuję

Autor:  Łodziak [ 25 Lis 2008, 20:13 ]
Temat postu: 

mruk napisał(a):
nie wiem jaki jest wlany obecnie olej

to dlaczego sie nie zapytałeś poprzedniego własciciela o to???
trzeba sie pytac o takie rzeczy bo to dość wazne...

Autor:  E.T. [ 25 Lis 2008, 22:21 ]
Temat postu: 

mruk napisał(a):
- po przekręceniu stacyjki palą się wszystkie kontrolki przez chwilkę a potem zostaje tylko kontrolka od ciśnienia oleju( a dlaczego mi gaśnie od ładowania, czy ma tak być w tym modelu??)

po wymianie alternatora tak samo mi się zrobiło (gaśnie mi kontrolka ładowania) i jeszcze nie wiem czemu!

[ Dodano: 25 Lis 2008 21:21 ]
http://fiatpunto.com.pl/topic12112.html

Autor:  remind [ 30 Sty 2009, 09:16 ]
Temat postu: 

Prawdopodobnie mało oleju , słabe ciśnienie lub uszkodzony czujnik oleju. Przed jaką kolwiek jazdą najlepiej sprawdzić, gdyż może grozić uszkodzeniem silnika. Jeśli nie wiemy co było lane to praktycznie uniwersalny 10w40.

Autor:  maverick [ 30 Sty 2009, 13:14 ]
Temat postu: 

remind napisał(a):
Prawdopodobnie mało oleju , słabe ciśnienie lub uszkodzony czujnik oleju. Przed jaką kolwiek jazdą najlepiej sprawdzić, gdyż może grozić uszkodzeniem silnika. Jeśli nie wiemy co było lane to praktycznie uniwersalny 10w40.


jesli nie wiemy co bylo lane, to lepiej zmienic na nowy niz wlac cokolwiek. nie mozna mieszac olejow silnikowych nawet tej samej klasy!!

Autor:  remind [ 30 Sty 2009, 14:10 ]
Temat postu: 

Oleje silnikowe o tej samej jakości i klasie lepkości można mieszać. Paląca się lampka na desce ostrzega przed niskim ciśnieniem oleju lub niskim poziomem - jeśli stwierdzimy że jest mało oleju należy uzupełnić przed jazdą, czym kolwiek np. 10w40 jeśli nie wiemy jaki był wcześniej. I generalnie jak najszybciej wymienić.

Autor:  pieta [ 10 Wrz 2009, 10:40 ]
Temat postu:  w sumie mowia zeby nie mieszac

ale z dwojga zlego lepiej zalac cokolwiek niz dopuscic do zatarcia silnika.
btw przypomnaial mi sie histaria kumpleli co jezdzila yarisem, a ze jezdzila malo i po miescie i na krotkich dystansach wiec na przeglad do aso wybrala sie po 4 latach. Okazalo sie ze bagnet prawie suchy byl.
Czasem trzeba miec szczescie w zyciu :)

Autor:  zbimos [ 15 Kwi 2010, 21:20 ]
Temat postu: 

Co do mieszania olejów to można robić jak komu sie podoba. nawet oleje 0W nie są w pełni syntetyczne. Maja też składniki mineralne. I dolanie do oleju 0W oleju np 15 lub 20W pogorszą jego właściwości. Nawet do silnika który ma przejechane 500tys na oleju 10W czy 15W można wlać 0W oczywiście jeśli silnik nie ma wycieków (bo rzadszy olej szybciej wycieknie przez szczelinę niż gęstszy). No i jeszcze kwestia tego typu, jaki olej zaleca producent. Chodzi tu o to, czy zastosowane uszczelnienia silnika (np na wale, czy wałku) są przystosowane do rzadkiego oleju. (mowa tu o tym czy silnik będzie suchy przez następne 150tys km). Jeśli wszystko jest ok to ja bym wlał taki olej jaki zaleca producent.

Autor:  amw [ 02 Lut 2015, 12:23 ]
Temat postu:  Re: Punto II

znalazłem taką książkę

Autor:  MarcinGTD [ 19 Lut 2015, 14:02 ]
Temat postu:  Re: Punto II

ejjj Mój łapie się pod akcje serwisową a w książce serwisowej niemam żadnej informacji na temat żeby kolumna była wymieniona.
Dzwonie do serwisu a oni nic nie wiedzą.

Autor:  tu była reklama... [ 22 Paź 2015, 15:04 ]
Temat postu:  Re: Punto II

Nie ma się co dziwić,że Fiat Punto II to jedno z najbardziej pożądanych aut na rynku wtórnym. Tanie w codziennym użytkowaniu,szeroka dostępność do wszystkich części a także innych elementów karoserii,poza tym sam w sobie jest mało awaryjny,jedynymi minus to blachy podatne na korozje.

Autor:  Thomas [ 22 Paź 2015, 16:51 ]
Temat postu:  Re: Punto II

czesci-DarCar napisał(a):
jedynymi minus to blachy podatne na korozje.

jak się dba to jest ok.

Autor:  Adamski73 [ 23 Paź 2015, 20:58 ]
Temat postu:  Re: Punto II

Jak nie bite to OK :D

Autor:  pmxoo7pI [ 11 Lut 2024, 10:58 ]
Temat postu:  Re: Punto II

No i kończy się Punto_2, generacja odchodzi na złom (jedynek już prawie nie ma, Grande/EVO jako tako się trzymają, ale model pełnoletni, więc wiadomo czym to zalatuje).
Przykładowe dane. W zeszłym roku (2023) na złom poszło 7311 sztuk Punto (zakładamy, że głównie Dwójek) oraz 7949 Seicento.
https://youtu.be/3sD3tJ10TpA?t=979 Ciekawe ile sztuk zostało?

Ma ktoś normalny dostęp do CEPIK-u? Bo to dziadostwo mi nie działa za bardzo: http://www.cepik.gov.pl/interfejs-dla-cepik.
Jakieś bzdury wyświetla, albo same błędy: https://api.cepik.gov.pl/doc ?
Chociaż coś wypluwa, ale to syf, ściana danych (link na forum nie działa, bo zawiera nawiasy kwadratowe).
Kod:
https://api.cepik.gov.pl/pojazdy?wojewodztwo=02&data-od=20060101&data-do=20080101&filter[model]=PUNTO

Teoretycznie można precyzować wyniki, np. Grande to typ "199" (albo np. wariant "BXB1A"), ale ile sztuk jest w bazie? W dodatku są ograniczenia, do 500 sztuk na stronę oraz zakres wyników 2 lata (trzeba by co 2 lata skakać, np. 2006-2008, 2008-2010 itd.), plus konkretne województwo (chyba nie można cały kraj na raz).
Kod:
https://api.cepik.gov.pl/pojazdy?wojewodztwo=02&data-od=20060101&data-do=20080101&filter[model]=PUNTO&filter[wariant]=BXB1A

Załącznik:
Komentarz do pliku: Kto z was to ogarnie? Ile jest Punciaków zarejestrowanych (+ generacje).


To "API" trzeba jakimś programem obsługiwać, ręcznie w przeglądarce nie ma szans na zjadliwe wyniki...
https://www.youtube.com/watch?v=2CioP-ccsmI - ogarniał to ktoś?

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/