Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Wymiana wału kierowniczego,momenty dokręcania oraz procedura
http://fiatpunto.com.pl/topic55278.html
Strona 1 z 1

Autor:  Jamjestcichy [ 25 Wrz 2016, 12:00 ]
Temat postu:  Wymiana wału kierowniczego,momenty dokręcania oraz procedura

Witam.
Tak jak w temacie-mam zamiar wymienić wał kolumny kierowniczej z powodu luzów na krzyżakach/przegubach.
Z tego co udało m się ustalić moment dokręcenia śrub powinien być następujący:
śruba dolna (koło pedałów nr 1) 50-60 Nm
śruba górna (nr 2) 18-22Nm

Image

Chociaż z tematów,które tutaj czytałem wynikało,że dolna śruba powinna być dokręcona z siła 30Nm-temat o akcji nawrotowej fiata.
W zasadzie wymiana wydaje się być prosta,lecz martwi mnie ostrzeżenie z eLearn:
"- Unikać bezwzględnie odłączenia wałka górnego podczas wymontowywania kolumny kierownicy z odpowiedniego gniazda"
Czy wymieniając wał kolumny kierowniczej muszę potem coś ustawiać?
Czy ma ktoś już tę operację za sobą?
Na co zwrócić uwagę?
Do dziś myślałem,że ta wymiana jest typu-wyciągnij stare/włóż nowe :>
Pozdrawiam

Autor:  misci [ 25 Wrz 2016, 12:48 ]
Temat postu:  Re: Wymiana wału kierowniczego,momenty dokręcania oraz proce

No cóż, czasem potrzebna jest praktyka, a czasem w opracowaniach są błędy. Śruby są takie same więc przykręcenie jednej z nich momentem 2x większym nie ma sensu.

Śruby dokręć standardowym kluczem z normalną siłą. Po dniu jeżdżenia sprawdź je jeszcze raz i to wszystko. Kluczem dynamometrycznym będziesz miał dość ciężko podejść.

Co do ustawienia wałka to powinno być możliwe zamocowanie go tylko w jednym położeniu - na wieloklinie powinna być przerwa w ząbkach. Na wszelki wypadek ustaw kierownicę idealnie do jazdy na wprost, wymontuj wałek zamontuj nowy tak samo jak był zamontowany stary, sprawdź położenie kierownicy. Jeśli się pomyliłeś to będzie widać i wtedy poprawisz. Chodzi tylko o to, żeby kierownica nie była skręcona względem przekładni kierowniczej.

Ile kosztował wałek?

Autor:  Jamjestcichy [ 25 Wrz 2016, 13:12 ]
Temat postu:  Re: Wymiana wału kierowniczego,momenty dokręcania oraz proce

Czyli nic się nie stanie ani nic nie będę musiał ustawiać po wymianie wałka?
Dokręcę momentem 34Nm-tak powinno być w punciaku 2 i będę kontrolował.
Nie chcę robić tego na czuja bo nie mam wyczucia :)
Za wałek dałem grosze-55zł z przesyłką,dokładnie taki jak na zdjęciu i oczywiście nowy.

Autor:  misci [ 25 Wrz 2016, 14:17 ]
Temat postu:  Re: Wymiana wału kierowniczego,momenty dokręcania oraz proce

Nie może się nic stać ale ostrożność trzeba zachować. No i jeszcze zablokuj kierownicę blokadą żeby się nie przekręciła sama jak zdemontujesz wałek. No i nie może być żadnych naprężeń skrętnych bo możesz nie wyczepić wałka z wielokilina. Zablokowałbym kierownicę i podniósłbym przednie koła do góry i opuścił aby wyeliminować naprężenia w oponach. Można też na równym zablokować kierownicę i nieco przepchnąć auto (ok. 1m.)

Autor:  Jamjestcichy [ 06 Paź 2016, 23:21 ]
Temat postu:  Re: Wymiana wału kierowniczego,momenty dokręcania oraz proce

Miałem zamiar zablokować oraz odznaczyć markerem położenie wału względem wieloklina-tak by mieć punkt odniesienia.
Z wieloklina powinno zejść bez problemu,ale cenna rada z tym przepchaniem auta.
Teraz trzeba tylko znaleźć czas i się za to zabrać :D

[ Dodano: 06 Paź 2016, 23:21 ]

Robota wykonana :)
W sumie nic nie znaczyłem ani nie blokowałem-śruby na górze i dole mają swoje miejsce,więc źle tego złożyć się nie da.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/