Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Auto ściąga na prawo
http://fiatpunto.com.pl/topic58005.html
Strona 1 z 1

Autor:  kefas [ 08 Sty 2018, 20:24 ]
Temat postu:  Auto ściąga na prawo

Witam
Moje Punto ściąga na prawo. Pierwsze co zrobiłem to sprawdziłem ciśnienie w oponach - było ok. Pojechałem do mechanika, który sprawdził zawieszenie(jest ok) i przełożyliśmy opony z osi przedniej na tył (opony zimowe kierunkowe). Efekt ściągania na prawo pozostał. Została ustawiona zbieżność i kąt pochylenia kół, co nie przyniosło poprawy. Zawieszenie dodatkowo sprawdzono na szarpakach oraz założyłem na czas próby na przednią oś opony letnie na innych felgach. Auto dalej ściąga na prawo. Wyczerpały mi się pomysły, gdzie szukać przyczyny ściągania? Pamiętam że jak auto było nowe to nie było takiego problemu.

Autor:  domin45670 [ 08 Sty 2018, 22:38 ]
Temat postu:  Re: Auto ściąga na prawo

Czy na każdej drodze skręca Ci w prawo? Pozwolę sobie zauważyć, iż jezdnie są tak profilowane, aby woda z nich możliwie szybko odpływała, a więc są lekko pochylone.

Jeśli chodzi o kwestie związane tylko z samochodem, to problem może, ale nie musi, leżeć po stronie wspomagania. Może jest rozkalibrowane, co można sprawdzić podłączając Punciaka pod kompa. Przy idealnie ustawionej kierownicy na wprost kąt skrętu powinien wynosić 0*, a moment 0 Nm.
Czy kierownicą skręca się równie łatwo w obie strony?

Autor:  kefas [ 08 Sty 2018, 22:45 ]
Temat postu:  Re: Auto ściąga na prawo

Badałem ściąganie na różnych drogach, zawsze wybierałem odcinki nowe i równe. Kierownica ustawiona na prosto a auto ciągnie na prawo. Raczej nie zauważyłem aby kierownica w jedną stronę skręcała trudniej.
Czy możliwe aby wspomaganie się samoistnie rozkalibrowało?

Autor:  misci [ 08 Sty 2018, 23:56 ]
Temat postu:  Re: Auto ściąga na prawo

Jaka jest historia auta? Od kiedy ściąga?

Jeśli wszystko jest ok. zwróciłbym uwagę na charakterystykę sprężyn w zawieszeniu. Jeśli jedna jest mocniejsza niż druga to nacisk koła prawego i lewego może być różny. Wtedy mechanizm związany z kątami wyprzedzenia zwrotnic będzie dążył do wyrównania nacisku odchylając kierunek jazdy (dzięki temu mechanizmowi kierownica sama wraca do położenia neutralnego jeśli kierowca puści ją w zakręcie). Na nacisk koła przedniego ma również wpływ tylne zawieszenie (jego sprężyny). Słaba tylna sprężyna spowoduje przecież dociążenie przedniego koła po tej samej stronie. Podobny efekt wywoła skręcenie nadwozia w osi podłużnej.

Ważne są także opony. W moim przypadku występuje taki oto przypadek. Na zimówkach i na starych oponach letnich auto jeździło prościutko. Po założeniu nowych (chyba niezłych) opon letnich Uniroyal zaczęło lekko ściągać w prawo. Nawet zamiana prawo<->lewo nie zmieniła sytuacji. Z chwilą zmiany na zimówki w tym sezonie auto znów jedzie prosto. Dlaczego?

P. S. Sama geometria przedniego zawieszenia to nie wszystko. Należałoby sprawdzić geometrię z uwzględnieniem tylnej osi.

Autor:  domin45670 [ 09 Sty 2018, 18:15 ]
Temat postu:  Re: Auto ściąga na prawo

kefas napisał(a):
Czy możliwe aby wspomaganie się samoistnie rozkalibrowało?

Sprawdzić nie zaszkodzi, chociażby po to aby wykluczyć taką możliwość.

Autor:  kefas [ 11 Sty 2018, 16:21 ]
Temat postu:  Re: Auto ściąga na prawo

Witam
Byłem jeszcze raz sprawdzić zbieżność, ale pojechałem gdzie indziej. Okazało się że zbieżność jest rozjechana. Ustawili mi zbieżność i jest ok. Czy wynika z tego, że sprzęt do ustawiania zbieżności w pierwszym warsztacie był rozkalibrowany lub mechanik się na robocie nie znał?

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/