Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Jak to jest z tą zbieżnością i wycieraniem się opon?
http://fiatpunto.com.pl/topic17271.html
Strona 1 z 1

Autor:  gundzik [ 03 Sie 2009, 14:34 ]
Temat postu:  Jak to jest z tą zbieżnością i wycieraniem się opon?

Jakie teraz są koła - zbieżne czy rozbieżne? Z której strony przy takim ustawieniu wycierają się opony?

Image

Autor:  domin45670 [ 03 Sie 2009, 15:13 ]
Temat postu: 

Moim zdaniem na tym rysunku powinny się opony wycierać od zewnątrz. Guma będzie się zawijała z profilu i stąd uważam, że takie powinno być wytarcie (teraz koła są zbieżne). Z kolei gdyby były rozbieżne wtedy zużycie powinno nastąpić od wewnętrznej strony opony (rzecz jasna tak w lewym, jak i w prawym kole).

Autor:  gundzik [ 03 Sie 2009, 15:59 ]
Temat postu: 

Zmieniłem treść pytania, bo nie kapuję. Proszę, niech mi ktoś to wytłumaczy.

Autor:  greg505 [ 03 Sie 2009, 16:12 ]
Temat postu: 

od wewnatrz

Autor:  gundzik [ 03 Sie 2009, 16:44 ]
Temat postu: 

Dzięki. Może ktoś to jeszcze potwierdzić? W serwisie mi koleś powiedział co innego. Dziś inny koleś mi mówił tak jak wyżej. By the way w serwisie mi za 100 zł źle ustawili zbieżność.

[ Dodano: 03 Sie 2009 16:44 ]
A przy odwrotnym ustawieniu wycierają się od zewnątrz?

Autor:  lakikwap [ 03 Sie 2009, 17:14 ]
Temat postu: 

też mi sie wydaje że to co narysowałeś to wycierają się od wewnątrz, odwrotnie by było od zewnątrz

Autor:  STax [ 03 Sie 2009, 18:17 ]
Temat postu: 

Wg mnie też od środka w takim ustawieniu się zdzierają bardziej.
Eksperyment - położyć w takim kształcie ręce na stole i przesuwać do przodu :E Czuć którą stronę ściera :E

Autor:  domin45670 [ 03 Sie 2009, 18:23 ]
Temat postu: 

Po edycji posta widzę, że zniknęła strzałka, w którą stronę samochód jedzie (wcześniej była ona w górę), cały rysunek określa przód samochodu. Jeśli założymy, że dalej strzałka jest w górę (czyli de facto chłodnicę mamy nad (za) półosiami) to opony będą się ścierały po zewnętrznych stronach.
Zasada dalej ta sama, jaką opisałem powyżej.
Wyobraźcie sobie, że patrzymy na przód samochodu od góry. Samochód jedzie do przodu (wg rysunku do góry). Koła się schodzą (są zbieżne), zatem na każde z nich działa większa siła od ich zewnętrznej płaszczyzny powodując dość duży opór i próbując wygiąć opony (w miejscu styku) do środka. Opona jest dosyć miękkim kompozytem zatem się lekko poddaje działającej sile (więc się wygina) i miejsce rzeczywistego styku opony z podłożem znajduje się na zewnątrz.
Jeszcze prościej (z zamierzoną przesadą) można to wytłumaczyć tak:

wykręćcie koło z roweru i przypuśćmy, że będzie ono kołem prawym przednim. Zatoczcie nim normalnie prosto. Jak widać jest ok, nic się nie dzieje. Aby teraz przedstawić siły działające na oponę w jadącym samochodzie, obróćcie koło o 90 stopni w lewo i trzymając je mocno dociskając do ziemi spróbujcie je pchnąć do przodu. Jak widać opona się wygina w naszą stronę, czyli w przypadku samochodu do środka osi.

To jest w przypadku gdy rysunek przedstawia przód samochodu w widoku od góry - czyli prawe koło chce skręcić w lewo, a lewe w prawo.

(rysunek nie jest dobrze opisany, więc można dwojako go zrozumieć).
Wcześniej była strzałka, co dało do zrozumienia, że to widok z góry, a samochód porusza się do przodu (góry), a teraz to...

Z kolei jeśli to jest widok zza silnika (czyli koła w górnej ich części są bliżej siebie niż w dolnej) wówczas zużyciu ulega strona wewnętrzna opony - nawet widać na rysunku, że to właśnie te wewnętrzne strony pracują, a zewnętrzne są w "powietrzu".

Autor:  STax [ 03 Sie 2009, 18:25 ]
Temat postu: 

domin45670 napisał(a):
Po edycji posta widzę, że zniknęła strzałka, w którą stronę samochód jedzie (wcześniej była ona w górę), cały rysunek określa przód samochodu


Z podpisu na dole rysunku "przód samochodu" ja wnioskuję, że auto na rysunku jedzie w dół. Gdyby rysunek przedstawiał cały przód (czyli widok od przodu a nie z góry) to wogóle nie była by to zbieżność ;)

Autor:  Yacek [ 03 Sie 2009, 18:27 ]
Temat postu: 

witam,
wszystko z rysunkami i opisami. Zrozumie nawet niewtajemniczony.
http://wwc.pl/zbieznosc.html

Autor:  domin45670 [ 03 Sie 2009, 18:35 ]
Temat postu: 

STax napisał(a):
domin45670 napisał(a):
Po edycji posta widzę, że zniknęła strzałka, w którą stronę samochód jedzie (wcześniej była ona w górę), cały rysunek określa przód samochodu


Z podpisu na dole rysunku "przód samochodu" ja wnioskuję, że auto na rysunku jedzie w dół. Gdyby rysunek przedstawiał cały przód (czyli widok od przodu a nie z góry) to wogóle nie była by to zbieżność ;)


No właśnie wcześniej na rysunku była strzałka w górę, co mogło być dwuznaczne :P

Autor:  AF [ 03 Sie 2009, 19:17 ]
Temat postu: 

http://www.michelintransport.com/ple/fr ... GE&lang=PL
http://www.michelintransport.com/ple/fr ... RE&lang=PL

Autor:  gundzik [ 03 Sie 2009, 20:40 ]
Temat postu: 

Dzięki za odpowiedzi. Teraz wszystko jasne. Ostatnie linki bardzo dobre. No to teraz pytanie, które również mnie bardzo nurtuje odchylenie jednego koła o wartości 0,2 (tylko nie wiem czego, może milimetra) kwalifikuje się do robienia?

Na wcześniejszym rysunku nie byłem dokładnie pewny, co ta strzałka oznacza.

Ja także próbowałem rękami testować. Później wpadłem na pomysł aby to zrobić przy pomocy gumki i to chyba lepszy sposób.

Autor:  Mxs [ 12 Mar 2011, 14:51 ]
Temat postu: 

a ja zapytam jak cos takiego naprawic...kola przednie scierają mi sie po wewnetrznych stronach czyli : http://www.michelintransport.com/ple/fr ... LE&lang=PL
i teraz sprawa wyglada tak : zrobilem zbierzność ale gosc mi powiedział ze raczej to nic nie pomoze. Koła scieraja sie dalej po wewnetrznej stronie (wyglada to prawie tak jakby kolumny macphersona byly pod kontem ustawione - czy to mozliwe?)

Autor:  lakikwap [ 12 Mar 2011, 19:44 ]
Temat postu: 

to może być źle ustawiona zbieżność jak najbardziej (rozbieżne koła), może też być kont mcpersona (nieregulowany w punto) i wtedy trzeba do blacharsko naprawiać.

Autor:  jadak [ 13 Mar 2011, 00:12 ]
Temat postu: 

gundzik napisał(a):
odchylenie jednego koła o wartości 0,2 (tylko nie wiem czego, może milimetra)

kąty mierzone są w minutach i sekundach. Tutaj chodzi 0,2 minuty: 0,2 to granica tolerancji przy ustawieniu zbieżności i kątów, także jest ok :)

Autor:  Mxs [ 13 Mar 2011, 19:17 ]
Temat postu: 

lakikwap napisał(a):
to może być źle ustawiona zbieżność jak najbardziej (rozbieżne koła), może też być kont mcpersona (nieregulowany w punto) i wtedy trzeba do blacharsko naprawiać.


Dzieki za odpowiedz. Jak bede zmienial amortyzatory to lookne na mocowania moze to one sie wygieły w momencie kiedy mi gosc uderzyl lekko w lewy błotnik.

Autor:  kmarcin76 [ 14 Mar 2011, 20:49 ]
Temat postu: 

Ja jestem wlasnie po regulacji zbieznosci. Efekt: kierownica lekko w lewo, sciaganie auta w czasie jazdy na wprost. Chyba trzeba bedzie poprawiac. :twisted:

Autor:  Adas [ 29 Mar 2011, 16:27 ]
Temat postu: 

Pamiętajcie że tył też się reguluje :).

Autor:  marcin186 [ 29 Mar 2011, 16:38 ]
Temat postu: 

Adas napisał(a):
Pamiętajcie że tył też się reguluje :).


Ale raczej nie w Punto :roll: Z tego co wiem to nie ma możliwości regulacji tylnej zbieżności.

[ Dodano: 29 Mar 2011 16:38 ]
Ja tył mam po za normą niestety :?

Autor:  Adas [ 29 Mar 2011, 17:21 ]
Temat postu: 

Adas.. się nie pomylił. Geometria Tyłu jest regulowana w MK2, i co się okazuje sporo można :). Też się kłóciłem w ASO, ale jak wiecie, tam najgorsi mechanicy robią, czyli panie w książce pisze, że nie można:).

[ Dodano: 29 Mar 2011 17:21 ]
Też miałem poza normą, fabrycznie dużo wychodzi skoszonych kropków :). Bo ja wyżej pisałem ,jest to do regulacji hehe :). Sam wytłumaczyłem, w zakładzie, i chłop się śmiał, że faktycznie, można sporo nabroić :). :mrgreen:

Autor:  marcin186 [ 29 Mar 2011, 17:25 ]
Temat postu: 

Adas napisał(a):
Adas.. się nie pomylił. Geometria Tyłu jest regulowana w MK2, i co się okazuje sporo można


Zwracam honor jeśli się da :wink:

A mi wmawiali że to nie możliwe :E Jak się reguluje tył??

Autor:  Adas [ 29 Mar 2011, 18:27 ]
Temat postu: 

Wpadłem na to jak robiłem tylną belkę, jak wymieniałem tuleje w belce. Belka, a raczej jej mocowania - po obu stronach takie uszka przykręcane są do podwozia, na 3 śruby. Te "płozy" w maja duże otwory, większe niż średnica gwintu śruby i to o dość dużo, na tyle, że można przesunac belkę przód tył o ponad 1 cm ( przydatne jak komuś obcierają koła pod onbciążaniem - pewnie mało na to wpadło ;d,.wystarczy przesunąć belkę do przodu, daje nam to też podwyższenie kropka o około 1,5 cm.

Dodatkowo można dużo ją przesuwać na boki, czyli tak jak mają autobusy przegubowe, dlatego też często nas ściąga w prawo w lewo, nawet gdy niby przód jest ustawiony ok, ale co z tyłem..co jeśli tylne koła są zamiast tak =, to są obrócone o pewien kąt, jak są skręcone w prawo to musimy tyle samo dać kołami przednimi tyle, że w drugą stronę. Dodatkowo oprócz ściągnia, szybciej idą nam opony, bądź też, nie równo się w wycierają. Znalazłem bdb warszat, szef tego zakładu zna się bdb..zadzwoniłem do niego przez telefon powiedziałem, mu o co chodzi, a on od razu skumał o co mi chodzi.. także, pojechałem do nich na Pełną geomterię. To co ujrzałem gdy podłączyli kropka do przyrządu to była tragedia, i przód i tył, tył był tragiczny, ale to było w przypadku mojego kropka widoczne gołym okiem. Przód wyregulowali, i zaczeli tył, powiedziałem by poluzował śruby, no i przyrząd ciągle podłączony, wystarczyło lekko pyknać i zaraz tył miałem usatwiony na 0.00. Czyli ideał :).
Zapłaciłem 150zł, w tej cenie była wymiana drążka kierowniczego ( nie końcówki tylko drążka ), bo wykryli przed regulacją luz.. (profesjonalizm..) pojechałem kupiłem częśc, wróciłem wymienili, dali nawet swoją harmonijkę gumową tą z drążka na maglownicę, i ustawili. Później zeskanuję, wynik z przed i po...zabiegu :mrgreen:

[ Dodano: 29 Mar 2011 18:27 ]
p.s. chyba zrobię z tego manual :E. Patent pending :)

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/