Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

ITB - budowa/pytania/relacja
http://fiatpunto.com.pl/topic38863.html
Strona 1 z 3

Autor:  Pawelec90 [ 07 Lis 2012, 18:45 ]
Temat postu:  ITB - budowa/pytania/relacja

Czyli cztery osiemnastki w moim samochodzie :mrgreen: .

Jak już wcześniej wspominałem w "moim" temacie, zaczynam zabawę (choć to chyba złe słowo :mrgreen: ) z ITB. Jak zapewne większość się domyśla, znakomitą większość części trzeba zbudować od podstaw - na większość "problemów" mam rozwiązanie na kartce/w głowie, jednak wszystko można rozwiązać na kilka sposobów - stąd będę miał "kilka" pytań :mrgreen:
Jeżeli temat wzbudzi jakiekolwiek zainteresowanie, mogę stopniowo relacjonować postęp prac itp .

Zaczynamy od takiej prozy życia :mrgreen: . Przepustnicę pochodzą z Suzuki GSX-R 1000 i miały dwa "komplety" "łopatek" - tzn. jeden zestaw sterowany "z linki", drugi obsługiwany z silniczka krokowego za pośrednictwem komputera. Ze względów oczywistych, 4 łopatki musiały wylecieć, teraz wygląda to tak:

Image

Wybaczcie jakość zdjęcia - kalkulator :mrgreen: . Jak widać, w każdym kanale zostały otwory po jednej z osi na której były łopatki. Trzeba coś z tym zrobić - spaw, albo "szuwaks" o wdzięcznej nazwie "aluminium w płynie" (rzekomo naprawia się czymś takim skrzynie itd.). Druga opcja zdecydowanie szybsza, przyjemniejsza i łatwiejsza w dalszej obróbce - mam tylko wątpliwość, jak z żywotnością, czy np. z wiekiem nie zacznie się kruszyć i lecieć do baniaków :mrgreen: . Spawanie zdecydowanie pewniejsze - i tutaj pytanie do osób w jakiś sposób obytych z tematem - mig czy tig? Jak z późniejszą obróbką spoiny? Nie ukrywam, że zależy mi, na idealnej "łacie" równiutko ze ściankami.

Co radzicie? Wszystkie propozycje mile widziane :).

Autor:  STax [ 07 Lis 2012, 18:55 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

No, jestem ciekaw efektów jak już to poskładasz :)
Powodzenia!

Autor:  Pawelec90 [ 08 Lis 2012, 03:49 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Nie dziękuję :mrgreen: .

Sam jestem ciekaw, cóż z tego będzie - długo trawiłem różne informacje, czy w ogóle podejmować temat ;).
Samo zbudowanie ITB (tzn. przepustnice+kolektor), to dopiero wierzchołek góry lodowej - ze wszystkich znalezionych informacji wynika, że żeby poczuć na prawdę wymierne efekty (poza ogromnym hałasem, które podobno ITB generuję :mrgreen: ), wypada dość głęboko zajrzeć do silnika (i kieszeni :mrgreen: ). Dlatego całą operację mam podzieloną na minimum 2 części - na początek taki pakiet startowy, żeby to w ogóle miało sens, czyli: ITB, zawór wolnych obrotów, do tego odpowiedni wałek i twardsze sprężynki (no i strojenie oczywiście). Druga część, to na razie tajemnica... :mrgreen:


Ale wracając do pytania - ktoś miał styczność z takim wynalazkiem: http://www.loctite-kleje.pl/Loctite+347 ... t29406.htm

Wygląda na mega wygodną sprawę... tylko czy to nie jest takie wycieranie dupy szkłem? :E

[ Dodano: 08 Lis 2012 03:49 ]

P.S. No kurde, szczerze nie ukrywam, że mocno liczę na Twój aktywny udział i pomoc merytoryczną ;), bo do omówienia i przemyślenia jest sporo. A chętni jakoś nie walą drzwiami i oknami :mrgreen: .

Autor:  STax [ 08 Lis 2012, 11:58 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Do ITB to by chyba pasowało większe zawory wstawić. Seryjne mają 31mm jeśli dobrze pamiętam. Jaką średnicę mają te przepustnice?

A co do dziurek - a co by było jakbyś zostawił tam ośkę (bez talerzyka)? Pewnie troszkę by zakłócała przepływ powietrza, ale na początek może takie rozwiązanie by było ok?
A jak nie to bym radził spawać - nie ufał bym żadnym klejom.

Autor:  xONx [ 08 Lis 2012, 13:05 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Jestem ciekaw jak to rozwiżesz :) . Na te przepustnice będziesz nakładał bezpośrednio stożki, czy połączysz to w jakiś sposób :?:

Autor:  Pawelec90 [ 08 Lis 2012, 15:35 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

STax napisał(a):
Do ITB to by chyba pasowało większe zawory wstawić. Seryjne mają 31mm jeśli dobrze pamiętam. Jaką średnicę mają te przepustnice?


Z tego co wyczytałem na centomanii, większe zawory to bardzo podobny zysk, co seria na 3kąty - co już mam zrobione. Ile w tym prawdy - nie wiem. Oczywiście fajną opcją na pewno byłyby większe zawory i 3kąty :mrgreen: . Tylko tutaj koszty już rosną i to mocno - nowe zawory, gniazda, no i już na pewno "poprawka" komór spalania... no nie licząc już roboty oczywiście... ;). Czapkę i tak będę musiał zrzucić, żeby podmienić sprężyny, także szukam kogoś na prawdę kumatego w kwestii obrabiania głowic, żeby rzucił okiem, czy czegoś nie warto byłoby jeszcze poprawić - wtedy zobaczymy, czy będę dalej zaglądał w czapke.

A przepustnice mają ~40mm (mierzone na szybko miarką budowlaną ;)), czyli prawie tyle, ile moja obecna, a ta już jest większa od serii :mrgreen: .

STax napisał(a):
A co do dziurek - a co by było jakbyś zostawił tam ośkę (bez talerzyka)? Pewnie troszkę by zakłócała przepływ powietrza, ale na początek może takie rozwiązanie by było ok?
A jak nie to bym radził spawać - nie ufał bym żadnym klejom.


I tak by mi to pewnie nie dawało spokoju i w końcu musiałbym coś z tym zrobić, więc wole od razu ;). Pewnie masz rację - heft dużo lepszą opcją jest - tylko pytanie, czy koniecznie szukać kogoś z TIG'iem, czy posmarkać migomatem i spokój? :mrgreen:

xONx napisał(a):
Jestem ciekaw jak to rozwiżesz . Na te przepustnice będziesz nakładał bezpośrednio stożki, czy połączysz to w jakiś sposób


Jeszcze trawię ;).

Generalnie, chciałbym w przyszłości wypróbować jakiś airbox, bo podobno wbrew pozorom, to daję na prawdę fajne efekty przy ITB, ale na pierwszy ogień są dwie opcję - albo 4 stożki motocyklowe, albo trąbki+zbiorczy filtr albo "skarpety", ale bez puszkowania całości.

Autor:  STax [ 08 Lis 2012, 16:18 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Ja bym się kierował ku zbiorczej puszce, żeby niepotrzebnie nie wydłużać układu.
Jak przepustnice mają po 40mm, to by przynajmniej zawory ~35mm pasowało wrzucić, żeby to dobrze ssało ;)
Ale tak jak piszesz, sporo dodatkowej roboty no i kasa...

Autor:  Pawelec90 [ 01 Mar 2013, 00:55 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

STax napisał(a):
Ja bym się kierował ku zbiorczej puszce, żeby niepotrzebnie nie wydłużać układu.

Ale masz na myśli jedną puszkę z filtrem na końcu, czy po prostu zamknięty dolot, ale z filterkami na przepustnicach?

Kurde, czytałem ciekawą wypowiedź na jakimś forum - jeden z użytkowników twierdził, że zostawianie "gołego" ITB (w sensie przepustnice->filtry i nic więcej), ma sens dopiero, kiedy silnik kręci się >10 000rpm :mrgreen: . Czyli w zasadzie motory i F1 ;).
Przedstawił nawet dość obszerne obliczenia na potwierdzenie swojej tezy.

STax napisał(a):
Jak przepustnice mają po 40mm, to by przynajmniej zawory ~35mm pasowało wrzucić, żeby to dobrze ssało ;)
Ale tak jak piszesz, sporo dodatkowej roboty no i kasa...


Hmm... głowy pod topór za to nie położę, ale na moje, to nie da rady upchnąć tam zaworów 35mm, skoro ori mają 31mm. Problem jest w ściankach pomiędzy komorami, których już w serii jest na prawdę mało, a podobno są one jednym z elementów, który najbardziej dostaję po dupie. Tego się właśnie trochę boję - rozgrzebie czapkę, a potem okaże się, że zawory będą minimalnie większe niż w serii, a rzeźby i kosztów będzie dużo :? . Gdybym miał pewność, że da się tam upchnąć coś znacznie większego, to chyba bym zaryzykował - tyle że wyciągnąć jakieś konkretne info od ludzi którzy już to robili jest wyjątkowo ciężko. Na cento jest kilka osób, które wstawiały większe zawory do 1.2 8V - tylko nie potrafię zrozumieć, dlaczego każdy chętnie opowiada, że ma, ale jak, z czego i kto robił, jakoś nikt nie powie ;).

Ale fakt - jakby tam upchnąć ssanie ~35mm, do tego trochę większy wydech, to już by się ciekawie robiło :mrgreen: . Tyle, że chyba trzeba by zebrać sporo mięsa z głowicy, żeby wyrównać straty w komorach.

[ Dodano: 08 Lis 2012 17:08 ]

Ale pójdźmy w bardziej "rzeźbiarskie" rejony... wolne obroty :mrgreen: .

Niestety, nie mogę sobie pozwolić, na ustawienie wolnych "na sztywno", na ciepłym silniku - gdyby to było auto weekendowe, używane jak jest sucho, ciepło itp. to może by i to przeszło, ale i tak jakoś średnio widziałoby mi się przytrzymywanie gazu, przez kilka minut po uruchomieniu... co by było zimą, to już nie muszę pisać... :mrgreen:

Pozostały mi dwie opcję - albo adaptacja krokowca z Suzuki, albo inwencja własna ;) Co do pierwszej opcji, to nawet nie wiem, czy to wykonalne i kogo miałbym o to prosić - więc pozostaję wykonanie zaworu wolnych obrotów na ori krokowcu :mrgreen: . Po przemyśleniu tematu, zdecydowałem się na coś takiego:

Image

albo takiego...

Image

Jest to jakiś kompromis, pomiędzy łatwością wykonania, montażu i działania - koncepcji było w sumie chyba z pięć czy sześć ;), ale pozostałe, to dość duża rzeźba w kwestii montażu, wymiarów, działania, wykonania itp. To oczywiście takie prymitywne rysunki, ale generalnie widać zasadę działania - docelowo, zawór ma sobie "pykać" jak najbliżej czujnika temperatury powietrza, będzie podczepiony pod przepustnicę, a powietrze będzie poprowadzone za łopatki czterem wężykami, przez ori gniazda wtrysków w przepustnicach.

Co o tym sądzisz/sądzicie? :mrgreen: Wszystkie sugestie mile widziane, kompletnie inne rozwiązania również ;). Jest w ogóle jakaś praktyczna różnica pomiędzy opcją nr 1 i 2?

[ Dodano: 23 Sty 2013 17:12 ]

Długo nic nie pisałem... i miałem nie pisać, dopóki nie będę miał już czegoś "w ręce", ale jak dostałem to foto, to nie mogłem sobie odmówić :mrgreen:



Słowo ciałem się stało - zawór wolnych obrotów pod ITB :mrgreen: .
Z tego miejsca ogromne podziękowania dla Kolegi mario1978, za kontakt do absolutnego magika w temacie obróbki skrawaniem :).

[ Dodano: 01 Lut 2013 17:00 ]

UPDATE!

Trochę galanterii do organizacji podciśnienia ;)

Image

Zawór wolnych obrotów - na razie zmontowany "na sztuke"

Image

[ Dodano: 28 Lut 2013 20:22 ]

Temat jak widzę nie budzi większego zainteresowania :mrgreen: - no nic... co jakiś czas będę coś wrzucał - może za jakiś czas ktoś zechce zbudować ITB do kropka? Wtedy przynajmniej będzie miał przetarte niektóre szlaki... ;).

Warto rzucić okiem, głównie ze względu na rewelacyjną (po raz kolejny :)) robotę tokarza - fotki słabe, więc nie do końca to oddają, ale możecie wierzyć - robota cukierek :mrgreen: .

Image

Tak się prezentuję vacuum box :) (na razie jeszcze "na surowo", bez wszystkich złączek, nypli itd.)
Cztery wejścia podciśnienia (osobno z każdego runnera), wyjście na MAP'a, reg. ciśn. paliwa, a z boku dojdzie końcówka do serwa hamulcowego.

Image

Do tego takie zgrabne mocowanie z nierdzewki, zrobione na prasie + dwie fasolki na śruby, żeby można było sobie całość wygodnie ustawić przy montażu :).

Autor:  graczyk [ 01 Mar 2013, 01:36 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Ciekawi mnie jaki będzie efekt końcowy:D

Autor:  PawełG [ 03 Mar 2013, 20:51 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Ciekawa sprawa. Czym chcesz ostatecznie wystroić silnik z takim dolotem. Jakiś piggyback, remap czy stand alone?

Autor:  Pawelec90 [ 03 Mar 2013, 22:01 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Hmm... tak na dzień dobry, żeby to jakoś ogarnąć będzie ecu majster - po paru rozmowach z ludźmi, którzy już taką konfigurację przerabiali wychodzi, że najlepiej zrobić sterowanie w algorytmie alpha-n, a nie wiem, czy to w ogóle byłoby do ogarnięcia tylko na seryjnym ecu.

Oczywiście najlepsze byłoby SA - na które przyznam szczerze mam coraz większą ochotę :mrgreen: . Tyle, że tutaj koszty wzrastają dość znacznie. Oprócz dużo wyższej ceny samego sterownika, dochodzi wyrzeźbienie w zasadzie całej wiązki od nowa no i wysterowanie całości "od zera". Może przyszłym sezonie... na ten, mam już zaplanowany budżet ;).

Autor:  PawełG [ 04 Mar 2013, 18:22 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

A może ecu master w Fuel Implant? Musi to być DET3. Coś pomiędzy SA a standardowym trybem ecu mastera. Jakby dobrze ogarnąć FI to można zastosować układ pół sekwencyjny wtrysku.

Autor:  Pawelec90 [ 04 Mar 2013, 19:38 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Taki właśnie jest plan :mrgreen: . Sam o strojeniu wiem niewiele, ale z opinii nt. DETIII wynika, że FI, a zwykła 100% świnia to niebo, a ziemia ;). Pół-sewkencja raczej odpada... jeżeli dobrze zrozumiałem instrukcję, to jedno wyjście mocy można wykorzystać pod szerokopasmówkę - wtedy oprócz logowania AFR, w pewnym sensie będzie go "pilnować" - a jako, że pewnie zaczne się przy okazji powoli wgryzać w temat strojenia, to może być przydatna funkcja :mrgreen: .

Myślałem jeszcze nad dwoma zestawami map - tyle, że obawiam się, że nawet w tak "specyficznej" konfiguracji motoru, to i tak nie wiele da, jeżeli to nadal jest n/a.

Autor:  Dany_Gsi [ 06 Mar 2013, 14:29 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

det III naprawde fajna sprawa, miałem wczesniej II i nie dawno przeszedłem na Ecu Master III
lecz jeszcze FI nie zastosowałem, niebawem nastąpi ;)

jest jeszcze coś fajniejszego i DUŻOOOOOO droższego - EMU, ale to już inna bajka :D

Autor:  Pawelec90 [ 06 Mar 2013, 14:58 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

No... ale EMU to już SA - chęć jest, tylko na ten sezon już budżet zbyt mały, jak wspominałem ;). Na przyszły zastanawiam się pomiędzy EMU, a Vems'em. Bardziej ciągnie mnie do EMU, głównie ze względu na dobre wsparcie techniczne w ojczystym języku i "na miejscu" ;), ale z drugiej strony, EMU to dość nowa zabawka - zdecydowanie więcej osób ma opanowanego Vems'a... no nic - zobaczymy, czasu na przemyślenia jest dużo ;).

P.S. Dany_Gsi Ty masz det'a w n/a czy doładowanym?

Autor:  Dany_Gsi [ 06 Mar 2013, 21:09 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

deta III mam do wolnossaka ;)

Autor:  Pawelec90 [ 06 Mar 2013, 22:07 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Przerabiałeś temat dwóch zestawów map? Ma to sens w podłubanym n/a, czy raczej tylko w turbo?

A, właśnie! Ustawiałeś sobie LC, albo flatshifta (chociaż co do drugiego, to nie jestem pewien, czy się da ;))?

Autor:  Dany_Gsi [ 07 Mar 2013, 03:49 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

narazie jest tylko wiązka przerobina pod Deta III ,wstepnie odpalone i wystrojone

lecz niebawem bedzie wykorzystanych dużo wiecej opcji
co do zestawu 2 map, to sie zobaczy czy bedzie taka potrzeba,

ja mam ITB DBilas i też bede to wrzucał i pare innch fajnych gadzetów tej firmy, i wterdy sie zobaczy na ile opcej Ecu III sie wykorzysta ;)

Autor:  Pawelec90 [ 10 Mar 2013, 16:37 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

To jest "seryjne" ITB z bety? Bo tak mi wujek google podpowiada ;).

Autor:  Dany_Gsi [ 10 Mar 2013, 19:05 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

to ITB co ja mam to akurat jest ori , tylko ze do silniczka opla, do mojego drugiego autka - Kadett Gsi ;)

w punto mam SMT 7 i silnik doałdowany, wiec itb raczej nie potrzebne :)

Autor:  Pawelec90 [ 10 Mar 2013, 21:02 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

ITB w doładowanym też podobno robi robotę ;), ale to znam z opowiadań tylko... ale faktycznie, w turbo jest dużo innych, zazwyczaj prostszych sposobów na podnoszenie mocy ;).

Powiedz, jak wypada det w porównaniu z SMT? Głównie chodzi mi o przystępność dla świeżaka w kwestii strojenia... Jak już będę miał świnke, to grzechem byłoby, przynajmniej nie podjąć próby nauki strojenia - także na przystępności całego interfejsu bardzo mi zależy. SMT ma jakiś podobny tryb, jak FI w det'cie, czy jedynie 100% świnia?

Autor:  cams [ 21 Kwi 2013, 22:15 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

I jak tam się ma projekt ? Jakieś nowości ? ;) Śledzę z zaciekawieniem od początku :mrgreen:

Autor:  Pawelec90 [ 22 Kwi 2013, 01:20 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

A ma się bardzo dobrze... :mrgreen:

Nic ostatnio nie wrzucałem, bo i nowych gratów niewiele - ostatni czas był poświęcony na zwalczanie tzw. problemów obiektywnych ;)... oczywiście w miejscu, w którym nikt by się ich nie spodziewał... :mrgreen: .

Po zrobieniu wielu części prawie "na gotowo" wyszło, że cała torba nypli, złączek, końcówek itd. kupionych w zakładzie hydrauliki siłowej podobno z wysokiej półki jest - mówiąc delikatnie - z odrzutu... :? . Gwinty nie pasowały, wchodziły na 2-3 zwoje itd... :? . Trzeba było wszystko jeszcze raz przegwintować - wku***ce tym bardziej, że te zabawki nie były tanie (przynajmniej dla mnie)... żeby była jasność, rozmawiamy o trzycyfrowej kwocie za kilkanaście najzwyklejszych, stalowych końcówek...

Z takich nowości, to kończę oil catch tank'a - takiego z prawdziwego zdarzenia... co na prawdę będzie filtrował :mrgreen: . Wszystko co się da, będzie na zakutych wężach, żeby uniknąć miliona cybantów pod maską ;). Oil catch w zasadzie gotowy - zostaję tylko liznąć pastą polerską i poskładać.

Co najbardziej mnie cieszy, to wczoraj dostałem info, że kolektor w zasadzie na ukończeniu :mrgreen:. Będzie jeszcze kilka przymiarek i dupereli które trzeba będzie dokończyć, jak się wszystko poskłada na stole, ale generalnie - bliżej, niż dalej... :mrgreen: .

P.S. Na potwierdzenie, z jakimi artystami przyszło mi mieć do czynienia :mrgreen: - fotka baaaaardzo słabej jakości - robiona telefonem, a i obiekt maleńki, ale pomimo tego warto rzucić okiem... ;)

Image

To jest jedna z czterech końcówek na wężyki łączące runnery z oil catch tankiem - i gdyby ktoś się zastanawiał, to została wykonana w 100% ręcznie, a obok na prawdę leży jednogroszówka... :mrgreen:

Autor:  PawełG [ 22 Kwi 2013, 17:01 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Myślałem że to na zdjęciu to wkrętka do kolektora od LPG.

Autor:  cams [ 22 Kwi 2013, 21:09 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

No wygląda to nieźle z tego co piszesz ;) FOTKI !! hehe :mrgreen:

Strona 1 z 3 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/