Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania
http://fiatpunto.com.pl/topic31318-50.html
Strona 3 z 12

Autor:  Pawelec90 [ 29 Lis 2011, 23:58 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

STax napisał(a):
Blok raczej wytrzyma, bardziej tłoki będą problemem.


Tłoki? W takim razie przy +/- jakiej mocy może już być z nimi problem? No i czy w takim razie można wrzucić jakieś inne (np. od 1.2) które będą bardziej wytrzymałe? No i jak tłoki, to mam rozumieć, że i korbowody do kompletu?

Autor:  STax [ 30 Lis 2011, 10:03 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

No tak, sam blok wytrzyma sporo, najsłabszym elementem jest układ korbowo-tłokowy.
Nie wiem czy coś da wsadzenie innych, raczej by trzeba o kuciu myśleć, a to już spore koszty.
Widziałem już pare 1.1 T koło 110KM czyli tyle na pewno to wytrzyma. Raz widziałem CC 1.1 T niby 170KM, ale to na allegro, więc nie wiadomo ile w tym prawdy.

Autor:  dzikidaniel [ 30 Lis 2011, 11:07 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Google nie działa?...
Dół wytrzyma dużo, co innego to zasilić. No należało by i odprężyć silnik.

Kiedy wreszcie odpuścisz 1.1? :roll:

Autor:  STax [ 30 Lis 2011, 11:09 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

dzikidaniel napisał(a):
Kiedy wreszcie odpuścisz 1.1? :roll:

Nie wiem jak kolega, ale ja im dłużej słyszę takie pytania tym bardizej się utwierdzam w tym, ze warto się w to bawić ;)

Autor:  Pawelec90 [ 10 Gru 2011, 02:11 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Mnie bardzo zainteresowała ta strona:

http://www.monsterstodola.pl/index.php?id=czaka

Jasno napisane, że 1.1 jest rozwiercone pod tłoki od 1.2. Problem w tym, że jest kilka niedomówień - pierwsze primo (jak mawiał mistrz ;)), to powód - czy chodziło o zwiększenie wydajności całego układu, czy jednak o wzmocnienie całości, czy o jedno i drugie. Druga sprawa, to nie jest napisane, czy chodzi o same tłoki, czy korby też wjechały z 1.2. Nie ma też wzmianki, o zasilaniu w wache - spi czy mpi, jednak osiagnięta moc (140 kM / 160 Nm), sugeruję, że jednak góra powinna pochodzić też z 1.2.

No i coś, co mnie niepokoi - na samym dole jest wzmianka o fakcie, iż owy silnik jest aktualnie w remoncie ;). No i teraz rodzi się pytanie - czy motor był w takim stanie, że i tak tego remontu wymagał, czy to zachcianka właściciela, czy jednak zabili go taką mocą ;).

[ Dodano: 10 Gru 2011 02:11 ]

Kolejne pytanie Panowie :). Jako, że dozbrajania ciąg dalszy, przyszedł czas na heble - przednie zaciski 257 już sobie grzecznie leżą na półce i czekają na malowanie, brakuje tyłu. I tutaj pytanie - czy zaciski z Stilo 1.2 będą pasować? Jak wiadomo, z tylnymi zaciskami lekka bida na rynku wtórnym, a takie akurat mam do wzięcia w miarę rozsądnej cenie.

Autor:  rzel [ 10 Gru 2011, 10:01 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

miałem swego czasu tylne zaciski ze stilo i nie powiem podobało mi się to że miały większą średnicę tłoczka - 38, a u mnie 34 mm, miały fajną sprężynę cofania tłoczka, ale jedno co mi się nie podobało to to że linki ręcznego trzebaby było podpiąć nad zaciskiem a nie jak w oryginale pod zaciskiem; może i dałoby się przełożyć te mechanizmy z prawa na lewy żeby linki szły dołem jak w oryginale ale nie chciało mi się w to bawić i sprzedałem je

Autor:  STax [ 10 Gru 2011, 16:19 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

rzel, a w sumie co za różnica czy dołem czy górą?
Haczy o coś czy przeszkadza jakoś?

Pawelec90, nie zapomnij, że 257 = felga min. 14" ;)

Autor:  Pawelec90 [ 10 Gru 2011, 16:41 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

rzel napisał(a):
miałem swego czasu tylne zaciski ze stilo i nie powiem podobało mi się to że miały większą średnicę tłoczka - 38, a u mnie 34 mm, miały fajną sprężynę cofania tłoczka, ale jedno co mi się nie podobało to to że linki ręcznego trzebaby było podpiąć nad zaciskiem a nie jak w oryginale pod zaciskiem; może i dałoby się przełożyć te mechanizmy z prawa na lewy żeby linki szły dołem jak w oryginale ale nie chciało mi się w to bawić i sprzedałem je


Odczułeś jakąś organoleptyczną różnice spowodowaną innym rozmiarem tłoczka? Co do cofania tłoczka, to mam rozumieć, że pracowały płynniej, niż np. takie z GT? Czy może były mniej podatne na zatarcie?

No i tak jak STaxa, ciekawi mnie, dlaczego tak zniechęciło Cie odwrotne mocowanie linki ręcznego - zakupy jeszcze nie poczynione, także zawsze mogę zapolować na heble z Bravy czy GT :).



STax napisał(a):
Pawelec90, nie zapomnij, że 257 = felga min. 14" ;)


Powiem tak - oprócz oczywistych korzyści, jakie płyną z większych tarcz, ucieszył mnie również fakt, że wreszcie miałem "pretekst" do kupna porządnego felunku ;). Tak więc kółeczka już od tygodnia grzecznie leżą pod kocykiem i czekają na letni sezon ;).

Autor:  rzel [ 10 Gru 2011, 16:52 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

jeżeli puściłbym linkę nad belkę to nie wiem czy nie byłaby za krótka i te załamania linki nie wiem jak wpłynęłyby na jej pracę
co do samych zacisków to miałem takie kupione ale nie zamontowałem ich bo trafiły się nowe zaciski z barchetty więc te sprzedałem więc nie mam porównania 34vs38

Autor:  dzikidaniel [ 10 Gru 2011, 19:12 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Linka spoko może być nad belką. W niczym to nie przeszkadza, jednak linka jest nisko i nie pasuje w oryginalne mocowania. Jednak nie ma problemu jeśli ma się pomysł na to. Ja tak śmigam już 2 sezon bezproblemowo.

Autor:  STax [ 12 Gru 2011, 13:29 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Tak się cały czas zastanawiam nad wydajnością seryjnego wtrysku i przyszedł mi do głowy szalony pomysł... ;)
Po kolei.

Image
Tak wygląda górna część przepustnicy od 1.1 / 1.2 SPI

Image
Tak natomiast wygląda góra w 1.2 MPI

W górnej części tej od SPI jest jak widać wtryskiwacz. Zastanawiam się, czy możliwe było by wycięcie go i zamontowanie (wspawanie) 2 takich do góry od MPI (np obok siebie albo naprzeciwko, to już szczegół) i jaki byłby tego efekt. Oczywiście trzeba by doprowadzić paliwo do obu (ale to zwykłe rozgałęzienie na wężyku powinno wystarczyć) no i dodać pompę paliwa od MPI żeby utrzymać ciśnienie.
Generalnie robota raczej skomplikowana i pewnie droga, ale ciekawe jaki byłby efekt (oczywiście trzeba by to było poprzeć zmienioną mapą wtrysku porządnie dostrojoną na hamowni).
Jak będę miał nieplanowany nadmiar gotówki w przyszłym roku to pewnie z ciekawości sprawdzę :E

Autor:  Pawelec90 [ 12 Gru 2011, 15:06 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Wg. mnie, najwięcej zabawy, byłoby z montażem - zwróć uwagę, że w górze od SPI, już jeden wtryskiwacz zajmuję dość sporo miejsca. Fakt - dospawanie się do przepustnicy MPI byłoby pewnie trochę łatwiejsze, bo gardło jest większe, ale i tak niewspółmiernie, do rozmiarów wtryskiwacza. O ile wszystko jest do zrobienia, bo zdolny z nas naród ;), to ja obawiałbym się, czy upchnięcie tam 2 siusiaków, drastycznie nie pogorszy przepływu powietrza. Jeśli tak, to otrzymujemy sytuację, w której dostajesz spora wydajność układu paliwowego, której silnik i tak w pełni nie wykorzysta, bo nie dostanie odpowiedniej dawki powietrza. Mogę się jednak mylić - nie wiem, na ile wydajna jest seryjna przepustnica.

Napisz jeszcze, jak chcesz rozwiązać kwestie działania dwóch siusiaków - mają śmigać równolegle, czy na stałe ma działać jeden, a drugi ma być ustawiony jako dodatkowy, wzbogacając mieszankę w ściśle określonych warunkach, np. przy pełnym otwarciu przepustnicy, czy po przekroczeniu konkretnych obrotów itp.?

Pomysł wg mnie bardzo ciekawy i może dać naprawdę dobre efekty, szczególnie w Twoim przypadku, bo podejrzewam, że niedługo zacznie Cie trochę ograniczać jeden wtrysk jeśli chodzi o dalsze mody.



P.S. Przyszedł mi do głowy jeden pomysł (niestety banalniejszy niż Twój ;)). Zamiast wkładać 2 wtryski do przepustnicy, można by je w ogóle stamtąd wywalić i dospawać się do kolektora, tak jak to robią gazownicy - wtedy jeden siusiak obsługiwałby 2 cylindry :).


P.S.2. Znając Ciebie, pewnie niedługo się dowiemy, co z tego wyszło ;).

Autor:  STax [ 12 Gru 2011, 15:23 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Wtrysk nie jest wcale taki duży, spora jest jego metalowa część, której pewnie można by się pozbyć i z pomocą tokarza wytworzyć jakieś mocowanie na 2 wtryski tak żeby powietrze dalej miało dostęp.
Co do działania to myślałem o czymś prostym, czyli 2 działające jednocześnie, chociaż to żeby drugi włączał się w pewnym momencie też jest ciekawe.

Pawelec90 napisał(a):
Zamiast wkładać 2 wtryski do przepustnicy, można by je w ogóle stamtąd wywalić i dospawać się do kolektora, tak jak to robią gazownicy - wtedy jeden siusiak obsługiwałby 2 cylindry

Wspawanie w kolektor też ciekawe ale to już praktycznie wielopunkt będzie :P

Pawelec90 napisał(a):
Znając Ciebie, pewnie niedługo się dowiemy, co z tego wyszło

No to nie tak szybko, ale generalnie dość realnie myślę o takiej kombinacji. W sumie koszt nie taki duży, w 400zł pewnie można się zmieścić (wtrysk 2x100zł+pompa 100zł + robocizna 100zł) tylko potem strojenie tego będzie drogie, ale może coś po znajomości da się załatwić ;)

Autor:  Pawelec90 [ 12 Gru 2011, 15:51 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Plusem Twojego rozwiązania jest jeszcze to, że będąc po wszystkim na hamowni, mógłbyś dokładnie dostroić komputer do modów, które już zastosowałeś i wtedy napisać naprawdę ostrą mapę, której jeden siusiak, mógłby momentami nie wyrabiać, a 2 wtrysk ustawić tak, żeby w razie potrzeby wzbogacał mieszankę, gdyby zaczynało się robić zbyt ubogo.

No ale w tym przypadku nie jestem pewien, czy obejdzie się bez sondy szerokopasmowej, a to już dość spory wydatek.

P.S. Jestem strasznie ciekaw, ile wypluł by Ci na hamowaniu - z tego co czytałem, pomiary robiłeś kilka modów temu ;), a i dokładne strojenie, mogło by pozwolić coś wycisnąć ;).

Autor:  STax [ 12 Gru 2011, 15:54 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Jak zdążę zamontować podkładkę pod przepustnicę od 75 (coś czeka na poczcie, mam nadzieję że ona) to może w tym tygodniu go shamuję, o ile dostanę urlop w piątek ;)

Autor:  dzikidaniel [ 12 Gru 2011, 15:55 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Nie chce mi się cytować i odpowiadać do konkretnych zdań ale:
W MPI masz 4 siusiaki, a Ty myślisz że 2 dadzą rade obsłużyć silnik? Optymista...
Pominę już takie kwestie jak montaż tego, rozmieszczenie siusiaków by się mieszały dobrze paliwo w powietrzem itd...

Powodzenia

Autor:  STax [ 12 Gru 2011, 15:58 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Pawelec90 napisał(a):
i wtedy napisać naprawdę ostrą mapę, której jeden siusiak, mógłby momentami nie wyrabiać

Obawiam się, że powyżej 6500rpm a już na pewno powyżej 7000rpm to co jest teraz nie wyrabia ;)

[ Dodano: 12 Gru 2011 15:58 ]

dzikidaniel napisał(a):
W MPI masz 4 siusiaki, a Ty myślisz że 2 dadzą rade obsłużyć silnik? Optymista...

Przypadkiem czy specjalnie pomijasz fakt, że w SPI seryjnie jest 1 wtryskiwacz więc 2 i tak dadzą więcej paliwa? ;)
No i wtrysk od SPI jest wydajniejszy niż (pojedynczy) od MPI.

dzikidaniel napisał(a):
Pominę już takie kwestie jak montaż tego, rozmieszczenie siusiaków by się mieszały dobrze paliwo w powietrzem itd...

No to jest problematyczne, ale nie jest to nic, czego by sie nie dało rozwiązać.

Autor:  dzikidaniel [ 12 Gru 2011, 17:25 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

STax napisał(a):
dzikidaniel napisał(a):
W MPI masz 4 siusiaki, a Ty myślisz że 2 dadzą rade obsłużyć silnik? Optymista...

Przypadkiem czy specjalnie pomijasz fakt, że w SPI seryjnie jest 1 wtryskiwacz więc 2 i tak dadzą więcej paliwa? ;)
No i wtrysk od SPI jest wydajniejszy niż (pojedynczy) od MPI.

Mój błąd. Źle przeczytałem (w sensie 2 z MPI zamiast 1 z SPI). Reszta jednak pozostaje dalej do przemyślenia.

Autor:  FUFU [ 12 Gru 2011, 22:31 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

łatwiej chyba będzie założyć kolektor z mpi razem z komputerem i wiązką potem zawsze można wrzucić większe wtryski i mapę kompa zrobić

Autor:  STax [ 12 Gru 2011, 22:35 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

FUFU napisał(a):
łatwiej chyba będzie założyć kolektor z mpi razem z komputerem i wiązką potem zawsze można wrzucić większe wtryski i mapę kompa zrobić

Ano łatwiej.
Ale w życiu nie zawsze warto robić to co łatwiejsze ;) Choćby dla zabawy i satysfakcji z wykombinowania czegoś nowego :E

Autor:  FUFU [ 12 Gru 2011, 22:41 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

to czyli tak nie ważne czy polepszy czy pogorszy ważne zęby działało :P

Autor:  STax [ 13 Gru 2011, 16:02 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

FUFU napisał(a):
nie ważne czy polepszy czy pogorszy ważne zęby działało

Jak będzie działało to na pewno nie pogorszy ;)
Kwestia o ile poprawi :E

[ Dodano: 12 Gru 2011 23:20 ]

BTW co do łatwości i kosztów - kolektor od MPI nie podejdzie do głowicy, czyli ją też by trzeba wymienić a to dodatkowy koszt ;)

[ Dodano: 13 Gru 2011 15:39 ]

Hmm, z ciekawości szukam jakiej jest marki i jaką ma wydajność wtryskiwacz w SPI i... no czarna dziura normalnie.
Zero informacji :/
Znalazłem, że wtryski od 75 mpi ma 140cc/min http://www.eter-mot.info/?190,wtryskiwacz-iw057-br-weber-iw-057-iw-057
Pomoże ktoś z tym wtryskiem SPI?

[ Dodano: 13 Gru 2011 16:02 ]

http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=0& ... t=209&vc=1
Coś mam
Cytuj:
sikacz 1.1spi ok 1x500ccm, 1.1mpi 4x114ccm, 1.2 8v ok 4x140ccm, szesnastka 4x200ccm, pgt 4x240ccm


Czyli 2 wtryski od SPI dadzą ok 1000ccm czyli w zasadzie kosmiczny zapas wydajności ;)

Autor:  Pawelec90 [ 13 Gru 2011, 19:31 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

STax napisał(a):

http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=0& ... t=209&vc=1
Coś mam
Cytuj:
sikacz 1.1spi ok 1x500ccm, 1.1mpi 4x114ccm, 1.2 8v ok 4x140ccm, szesnastka 4x200ccm, pgt 4x240ccm


Czyli 2 wtryski od SPI dadzą ok 1000ccm czyli w zasadzie kosmiczny zapas wydajności ;)


Mówiąc szczerze, trochę mnie zdziwiłeś tymi wynikami.

Siusiak od SPI ma wydajność 500ccm, a kiedyś obiło mi się o uszy, że granica silnika 1.1 na tym wtrysku, to ~80KM, wtryski od 1.2 MPI, to 4x140ccm, czyli łączna wydajność to 560ccm, a na tych silnikach, z udziałem turbo ludzie kręcą 130-140KM, czyli wyjściową, a nawet większą moc GT, którego to wtryski mają łączną wydajność 960ccm, czyli nieporównywalnie większą, a ludzie przy modzeniu i tak je często podmieniają.

Sumaryczna różnica wydajności SPI/MPI jest niewielka, bo ~60ccm, różnica w możliwej do uzyskania mocy dość znaczna, bo jakieś 50-60KM - oczywiście, o ile wszystkie przyjęte wartości są prawdziwe.

Tak więc jedyne co mi przychodzi do głowy, to fakt, że kluczową rolę odgrywa w tym przypadku rozmieszczenie siusiaków i rozłożenie zapotrzebowania na wachę na 4 wtryski. W takim wypadku STax, możesz przemyśleć jeszcze jedną możliwość - zostawić seryjną przepustnice 1.1 z 1 siusiakiem, ewentualnie rozwiercić ją, albo poskładać mutanta z 1.1 i 1.2 ;) - ten wtrysk śmigał by cały czas, a w kolektor zapakować 2 dodatkowe, tyle że w tym przypadku, pewnie starczyłyby już takie od 1.2, czyli 2x140ccm - odpalane "w razie potrzeby".

Wybacz, że ciągle proponuje Ci inne rozwiązania - absolutnie nie krytykuje Twojego :). Po prostu swoim pomysłem zainteresowałeś mnie na tyle, że sam od 2 dni mam zagwozdke i myślę, co by można jeszcze inaczej/dziwniej pomodzić ;).



P.S. Jeśli Twój pomysł przetrwa próbę czasu (czyt. nie wymyślisz niczego innego ;)), to jeśli nie uwiniesz się ze wszystkim wcześniej, to na wiosnę, dla dobra nauki ;) wyślę Ci swoją przepustnice z 1.1 razem z siusiakiem, bo sam jestem strasznie ciekaw, co z tego wyjdzie :).

Autor:  STax [ 13 Gru 2011, 20:33 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Pawelec90 napisał(a):
ewentualnie rozwiercić ją, albo poskładać mutanta z 1.1 i 1.2

Tak mam teraz ;) Górę mam od 1.1 ale sama przepustnica już wstawiona od 1.2 mpi.
1.1 ma 30mm a 1.2 mpi 38mm.
Jutro jeszcze zmieniam dystans który jest pod przepustnicą, bo na razie jeżdżę na tym od 1.1 a on ma 30mm tak jak stara przepustnica.

Autor:  nestea [ 13 Gru 2011, 22:43 ]
Temat postu:  Re: Kompleksowa modyfikacja 1.1 SPI - pytania

Witam, tak dla potwierdzenia że w miarę tani sposób można podnieść moc w naszych autkach wrzucam wykres z hamowni obciążeniowej.


Image


Co do zmian:
Kolektor od 1.2 z wtryskami, przepustnica 42,dolot od 1.2, wałek 866, pompa paliwa 1.2, komp 1.2.

Strona 3 z 12 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/