Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

ITB - budowa/pytania/relacja
http://fiatpunto.com.pl/topic38863-25.html
Strona 2 z 3

Autor:  Pawelec90 [ 23 Kwi 2013, 12:26 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Mówisz - masz! :mrgreen:
Zasadniczo wrzucam niewiele zdjęć z dwóch powodów - nie bardzo mam czym je robić i nie bardzo potrafię... :mrgreen:

Poniżej vacuum box, czyli zbiorcza "puszka" podciśnień :).
Image

Wytoczony z pręta aluminiowego, do tego mocowanie z nierdzewki + fasolki. Cztery gwintowane nyple to wejścia z każdego runnera osobno, pozostałe to wyjścia na MAP'a i reg. ciśnienia paliwa, z boku dojdzie jeszcze wyjście na serwo hamulcowe. W rozmowach z ludźmi, którzy już coś takiego robili (m.in. p. Węglarskim) wyszedł jeszcze jeden problem - ze względu na średnią dokładność odlewu korpusów przepustnic, mają one śruby do tzw. synchronizacji. Chodzi o uzyskanie dokładnie takiego samego podciśnienia w każdym runnerze. Taka synchronizacja w motocyklu podobno nie jest zbyt prosta, na samochodzie to podobno droga przez mękę... :mrgreen: . Dlatego oprócz "organizacji" podciśnienia, ten vacuum box będzie pełnił jeszcze jedną funkcję - mianowicie równoważył podciśnienia pomiędzy runnerami.

Idźmy dalej - czyli wspomniany oil catch tank...
Image
Image

Korpus to używka firmy ProPerfekt - która moim skromnym zdaniem dała dupy po całości... :? . Wszystkie śrubki, mocowania w zwykłym ocynku który zdążył zgnić, w środku dwie warstwy rozdartej siateczki - i to miało filtrować...? :?

Wszystko zostało wymienione na nierdzewke, zamiast zwykłego kroćca, na którym trzeba by zacisnąć wąż cybantem wleciał gwintowany - u góry wspomniane końcówki łączące każdy runner ze zbiorniczkiem, do tego zawór kulowy w dolnym deklu pełniący rolę "spustu" (bez skojarzeń Koledzy... :mrgreen: ). Te widoczne "kółczeka" to kolejne warstwy filtrujące z siatki nierdzewnej - w sumie jest ich chyba osiem czy dziewięć - także chyba będzie dobrze filtrowało :mrgreen: . Z boku dojdzie jeszcze "judasz", żeby było wiadomo ile oliwy jest w środku.

Tak to z grubsza wygląda - na razie kupa różnych tajli niepodkładanych w całość... :mrgreen: Niestety, ale żeby wykonać ten projekt bez druciarstwa i w taki sposób, żeby był zdatny do codziennego użytku trzeba zrobić mase dodatkowego osprzętu - i nie ma skąd ściągać, trzeba samemu wymyślać... :mrgreen:

Autor:  cams [ 24 Kwi 2013, 15:02 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Grubo jedziesz ;) Z tego co wyczytałem jeszcze nie masz kolektora zrobionego na gotowo ? Pochwal się jak to będzie wyglądało :mrgreen:

W każym razie jestem pełen podziwu, i ciekaw jestem jakie to da przyrosty mocy ;) I jak to wygląda w funkcji spalania.

Autor:  Pawelec90 [ 19 Cze 2013, 18:35 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

cams napisał(a):
Grubo jedziesz ;) Z tego co wyczytałem jeszcze nie masz kolektora zrobionego na gotowo ? Pochwal się jak to będzie wyglądało :mrgreen:


Nie bardzo mam jak... ;). Z różnych powodów żadnych zdjęć z przebiegu prac nie ma.

Generalnie kolektor będzie zrobiony w oparciu o oryginalną flansze - chciałem robić "od zera", tzn. wyciąć nową flansze laserem itd, ale po szybkiej analizie doszedłem do wniosku, że jest to całkowicie pozbawione sensu. Gdyby kanały dolotowe w głowicy były symetrycznie ułożone, wtedy można by wyprowadzić prosty, krótki kolektor i taka rzeźba miałaby sens - a że tak nie jest, to i tak muszę iść na duże kompromisy w kwestii wymiarów. Przepustnicę są równoodległościowe, także gdzieś po drodze trzeba wygubić ułożenie kanałów jednocześnie nie robiąc zbyt ostrych "zakrętów", co zwiększa długość kanałów.

Kolektor w zasadzie na ukończeniu - czekamy jeszcze na tulejki redukcyjne. Przepustnicę mają 42mm średnicy, a kanały w głowicy 28mm - razem z Kolegą, który wykonuję kolektor zdecydowaliśmy, że to będzie najlepsze rozwiązanie - obędzie się bez "schodków" w kanałach itd. Facet oprócz tego, że jest świetnym spawaczem, jest baaaaardzo wtajemniczony w tematy motoryzacyjne, także myślę, że będzie dobrze... :).

cams napisał(a):
W każym razie jestem pełen podziwu, i ciekaw jestem jakie to da przyrosty mocy ;) I jak to wygląda w funkcji spalania.


Miło mi to słyszeć :).

Co do przyrostów i spalania - ciężko o jakieś wymierne dane... większość projektów ITB które oglądałem i które miały ręce i nogi, to w 99% rajdówki i ogólnie fury używane mniej, lub bardziej sportowo. Cała reszta to ulepy którymi lepiej się nie sugerować... ;). Nie chciałbym być źle zrozumiany - nie uważam, że moje wykonanie będzie super profesjonalne itd, ale ja przynajmniej staram się zrobić to najlepiej, jak potrafię - a jak widzę kolektory poklejone żywicą do łatania skrzyń biegów, bo przecież "szkoda kasy na spawacza", wszystko pospinane trytytkami, to jakoś ciężko o zaufanie... ;).

Wyciągając "średnią" ze wszystkich projektów które obejrzałem myślę, że przy średnio-cywilnym setup'ie realne jest ~100KM /1000cm3 - widziałem ostatnio strasznego ulepa itd. który wypluł 120KM z litra, także myślę, że nie będzie źle... ;)
Podobnie ze spalaniem - generalnie w rajdówkach nikogo to nie interesuję... dziwią mnie trochę zeznania hondziarzy - parę osób twierdzi, że 1.6 16V na ITB przy lekkiej nodze spokojnie mieście się w 9-10l/100km po mieście... :mrgreen: .

Prawda jest taka, że przy codziennej jeździe, w sensie miasto, środek dnia itd. ciężko będzie wykorzystać pełny potencjał - wtedy mam nadzieję, że ta dyszka jest realna... przy pałowaniu mnie to nie interesuję... :mrgreen: , ale to już podobno matematyka wyższych liczb :mrgreen: - rajdowy sej 1.1 na ITB potrafił łyknąć spokojnie >20l/100km no ale tak jak pisałem... ciężko brać odniesienie do sportowych fur... ;).

[ Dodano: 19 Cze 2013 18:35 ]

UPDATE!
(o ile ktokolwiek tu zagląda... ;))



Na początek dłuuuuugo wyczekiwany... i jest :mrgreen:
Image


Image

Do tego taki miły dodatek rodzimej produkcji... ;)
Image
Image


No i trochę sylikonu, żeby pospinać całość
Image

Zdjęcia kolektora i reszty poskładanych maneli wkrótce :)

Autor:  STax [ 19 Cze 2013, 18:45 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Pawelec90 napisał(a):
(o ile ktokolwiek tu zagląda... )

Zagląda zagląda, nie bój się ;)

Wałek świątka?

Autor:  Pawelec90 [ 19 Cze 2013, 19:06 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

STax napisał(a):

Wałek świątka?


Nieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee... :E

A poważnie, to robiłem rozpoznanie terenu i na prawdę wiele, coraz więcej złego można o Świątku usłyszeć. Raz, to dużo osób narzeka na trwałość, dwa to (podobno) słaba powtarzalność TEORETYCZNIE tych samych modeli wałków, trzy to moja osobista uwaga - kontakt z klientem, a raczej jego całkowity brak w kwestii jakichkolwiek informacji... :? .

No i cztery - CENA :mrgreen: .

Za cene wałka u świątka, mam dwa do trzech wałków w Rewarze (czyli tam, gdzie robiłem ten) - wliczając robotę, ew. napawanie 1-2 krzywek, azotowanie i zakup kolejnego 866 (bo z takiego szlifują). Za cenę Świątka można spokojnie szukać np. CatCams'a.

Autor:  STax [ 19 Cze 2013, 19:08 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Więc czemu nie CatCams?
Nie żebym miał coś przeciw Rewarowi, w sumie raczej dobre opinie o nich słyszałem ;)

Autor:  Pawelec90 [ 19 Cze 2013, 19:22 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

STax napisał(a):
Więc czemu nie CatCams?
Nie żebym miał coś przeciw Rewarowi, w sumie raczej dobre opinie o nich słyszałem ;)


Hmm... pierwszy powód jest bardzo prozaiczny - cena :mrgreen: . CatCams to trochę >1kpln, odrobinę drożej niż Świątek. Druga rzecz, to wysznupałem tylko jedną osobę, która mogła mi coś powiedzieć nt ich wałków w tym silniku. Trzecie i chyba najważniejsza - ja się na wałkach niestety nie bardzo znam :mrgreen: - tzn. wiem co oznaczają poszczególne parametry itd. ale nie potrafię sobie -nazwijmy to- wyobrazić ich przeniesienia na pracę silnika. Także sytuacja w której zadzwonilem do Rewar'u, powiedziałem jaki silnik, jak podłubany, jak używany itd. a oni niech wymyślą jak to ugryźć bardzo mi odpowiadała :mrgreen:

Panowie od razu wiedzieli jak ugryźć temat - z tego co zrozumiałem, robili już wałek do właśnie tego silnika śmigającego na ITB (tyle, że chyba do rajdówki czy cuś), więc mi przygotowali po prostu bardziej "ucywilizowaną" wersję ;). Do tego zebrałem na prawdę pozytywne opinie o ich wałkach od znajomego, także wybór był prosty.

Jedyny "-", że Rewar już nie azotuje, także muszę to sobie we własnym zakresie zorganizować.

Autor:  STax [ 19 Cze 2013, 22:09 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

A możesz podać jakie są parametry twojego wałka, czy to "tajemnica handlowa"? ;)

Autor:  Pawelec90 [ 19 Cze 2013, 22:22 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

STax napisał(a):
czy to "tajemnica handlowa"? ;)


Żadna :mrgreen:. Wznios: 9,6 mm / 272* - tyle wiem :mrgreen: . A poważnie, to nie dopytywałem jakoś szczegółowo o parametry. Jak widać, wznios praktycznie taki sam, jak w 866. Nie wiem natomiast, dla jakiego luzu podany jest czas 272*, a podobno bez tych danych to mało użyteczny parametr.

Operując zupełnie nie-fachowymi zwrotami, to podobno mocna, ale jeszcze zdatna do użytku codziennego wersja, która powinna ciekawie zagrać z ITB. Na początku proponowali 284*, ale na takim ktoś już podobno śmiga "sportowo", także zrezygnowaliśmy ;).

Z czystej ciekawości wrzucę wałek chwilę wcześniej niż ITB, żeby mieć porównanie "co" i "ile" dało.

Autor:  Zyguś [ 19 Cze 2013, 22:26 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

ciekawe ile Ci to da ;)

Autor:  Pawelec90 [ 15 Sie 2013, 20:58 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Temat jak widać strasznie się ślimaczy... :? Na początku lipca miałem już wrzucać zdjęcia gotowej całości - kolektor był już w zasadzie gotowy, ale z różnych względów musi być wystrugany od nowa... :? .
Jestem po wstępnych rozmowach ze stroicielem - generalnie całość dość dobrze rokuje, jedyne wątpliwości pojawiły się przy wtryskiwaczach. Wg. człowieka, który będzie to stroił, wtryski mogą nie wyrobić przy maksymalnych obciążeniach - takie trochę "na dwoje babka wróżyła..." ;). Dość nie na rękę byłaby mi sytuacja, w której już na hamowni okazałoby się, że trzeba "na szybko" szukać innych wtrysków, więc wolę wcześniej rozpoznać temat :mrgreen:. Mało kto dłubie mocniejsze n/a w tych silnikach, więc trudno odszukać jakieś konkretne info.

Czy któryś z Kolegów dysponuję informacjami jakie wtryski podeszłyby p&p do 1.2 8V i ew. byłby w stanie zasugerować w jaką wydajność celować? A może po prostu są na to jakieś konkretne wzory, których ja nie znam? :mrgreen: Myślałem jeszcze nad ew. zmianą reg. ciśn. paliwa na 4 barowy, ale przy ori pompie, to chyba nie najlepszy pomysł ;).


Druga kwestia, to podgrzewanie przepustnicy - czy któryś z Kolegów miał okazje jeździć zimą, z całkowicie odciętym grzaniem przepustnicy (zarówno po stronie "łopatki", jak i kanału wolnych obrotów)? Gdzieś doszukałem się info, że przy ujemnych temp. krokowy może zgłupieć przy odciętej "wodzie".

Autor:  nestea [ 15 Sie 2013, 21:36 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

nie zakladasz turbo wiec wtryski od 1.2 wydadzą.. ewentualnie jak bardzo chcesz mozesz zalozyc od GT'eka.

a co ty w itb chcesz podgrzewac ?

Autor:  Pawelec90 [ 15 Sie 2013, 23:09 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

nestea napisał(a):
nie zakladasz turbo wiec wtryski od 1.2 wydadzą.. ewentualnie jak bardzo chcesz mozesz zalozyc od GT'eka

Podchodzą p&p? Bez żadnej rzeźby z kolektorem/listwą? Wiesz może, jaką mają wydajność (nie zadaję pytania z lenistwa, tylko w kilku miejscach znalazłem różne dane ;))?

nestea napisał(a):
a co ty w itb chcesz podgrzewac ?

A napisałem, że chcę...? ;).
Chodziło mi o ori przepustnice - zapytałem, bo podobno krokowy bez podgrzewania potrafi mieć fochy przy ujemnych temp.
U mnie w ITB zostaję ori krokowiec w specjalnie wyrzeźbionym korpusie - także jeżeli w zwykłej przepustnicy zdarzałoby mu się wariować bez podgrzewania, to u mnie mogłoby być tak samo...

Na etapie produkcji, to jeszcze żaden problem heftnąć do korpusu krokowca jakiś kawałek rurki, do której w razie czego można by wpiąć podgrzewanie... jak już wszystko będzie poskładane na samochodzie, to byłoby z tym trochę więcej roboty ;) - dlatego pytam :).

Autor:  Zyguś [ 15 Sie 2013, 23:31 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

kurde a no to moze i tu jest problem...z tym podgrzewaniem..bo odlaczlem podgrzewanie przepustnicy i od tej pory czasami krokowy nie trzyma obrotow..

Autor:  cams [ 16 Sie 2013, 08:25 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Nie miałem okazji jeździć w zimie, ale jak narazie nie mam żadnych problemów z odłączonym podgrzewaniem ;)

Autor:  Zyguś [ 16 Sie 2013, 09:58 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

cams, no to moze wina nie lezy tutaj...

Autor:  cams [ 21 Paź 2013, 14:28 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

I temat trochę zarósł pajęczyną :mrgreen: Jak tam idzie budowa ?

Autor:  Pawelec90 [ 21 Paź 2013, 16:08 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Generalnie wszystko jest gotowe, nawet runnery kolektora, złączki, nyple itd. - problem polega na tym, że nie ma komu flanszy z nierdzewki wyciąć. We wszystkich zakładach w których byłem, mają zapalenie wyobraźni, jeśli chodzi o ceny :mrgreen: . Dlatego temat jest odłożony na jakiś miesiąc - dwa... wtedy powinienem mieć dostęp do water jeta w normalnej cenie. W zasadzie do godziny po wycięciu flanszy wszystko będzie gotowe, bo jest przygotowane jak klocki lego :mrgreen: .

Nie ma strachu - powiedziałem, że poskładam, to poskładam :mrgreen: .

Autor:  STax [ 21 Paź 2013, 18:27 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

W Opolu jest firma jet cut czy jakoś tak, wiem że mieli spoko ceny za wycinanie elementów.

Autor:  Pawelec90 [ 21 Paź 2013, 18:35 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

STax napisał(a):
W Opolu jest firma jet cut czy jakoś tak, wiem że mieli spoko ceny za wycinanie elementów.


Wiesz coś na ich temat więcej? Myślałem nad załatwieniem tego wysyłkowo, ale jak wiozłem materiał do wycięcia, to chwilowo zwątpiłem :mrgreen: . Płyta z nierdzewki, gr 10, to jest ponad 10 kg żywej wagi - obawiam się, że przesyłka by mnie zniszczyła :mrgreen: .

Ale jak zrobiliby fajną cene, to nawet z wysyłką by się opłacało - jutro się do nich odezwe, zobaczymy, czy w ogóle będzie im się chciało projekt zrobić, bo wiele firm się krzywi - ale wielkie dzięki za info :).

Autor:  STax [ 21 Paź 2013, 18:48 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

Kolega za wycięcie z blachy 2mm wydechu (3 przegrody w środku) zapłacił 20zł ;)
Jakość bdb ponoć.

Autor:  Pawelec90 [ 21 Paź 2013, 19:03 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

STax napisał(a):
Kolega za wycięcie z blachy 2mm wydechu (3 przegrody w środku) zapłacił 20zł ;)
Jakość bdb ponoć.

:shock:

No to "subtelna" różnica w cenniku w stosunku do zakładów, które odwiedziłem :mrgreen:

Autor:  cams [ 23 Paź 2013, 21:35 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

To się cieszę że temat nie umarł i czekam na jakieś fotki i postępy ;)

Autor:  Pawelec90 [ 30 Lis 2013, 17:49 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

cams napisał(a):
To się cieszę że temat nie umarł


A w życiu! :mrgreen: Ma się całkiem dobrze - w sumie nawet dobrze, że "siła wyższa" trochę wyhamowała całość, bo złapałem się za zbyt dużo rzeczy na raz. Do założenia jeszcze Innovate, przebudowanie odmy, konserwa i może jakaś zabudowa w środku pod gajgerki - to tak w skrócie na przyszły tydzień... no i fajnie by było jeszcze gdzieś po drodze wystroić porządnie :mrgreen: .

[ Dodano: 30 Lis 2013 17:49 ]

No, to by było na tyle - silnik zmielony, więc temat można uznać za zamknięty jak na razie..

Autor:  Piechuxt [ 30 Lis 2013, 20:56 ]
Temat postu:  Re: ITB - budowa/pytania/relacja

A można coś szerzej? I miało to związek ze strojeniem/modami, czy ot, przypadek? Bo nowina....smutna :(

Strona 2 z 3 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/