Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Chiptuning silnika
http://fiatpunto.com.pl/topic565-100.html
Strona 5 z 21

Autor:  daras [ 15 Paź 2007, 10:22 ]
Temat postu: 

Nie tylko turbiną ;-)
Też właśnie próbowałem zanaleźć info nt. tej wersji 105 KM w lancii.
Nigdzie nie ma danych. Czyżby to była sprawa tylko softu?
Jeśli tak to piękniej być nie może :-)

Autor:  filip76 [ 15 Paź 2007, 13:22 ]
Temat postu: 

daras napisał(a):
Jeśli tak to piękniej być nie może :-)


ekzaktli

Autor:  PiotrT [ 15 Paź 2007, 15:09 ]
Temat postu: 

75KM różni się też od 90KM intercoolerem - w 90KM jest ponoć większy - tak słyszałem, sam nie miałem okazji porównać. Lancia na 99% nie ma zmian w samym silniku.

Autor:  daras [ 16 Paź 2007, 09:46 ]
Temat postu: 

Więc przejrzałem tego aktualnego eper'a (dziobel - dzięki za link :-) ) i chyba jednak nie jest tak różowo.
Porównywałem silnik i skrzynię lancii 105 KM z moją wersją grande 90 KM, 6 biegów.
Silnik w wersji 105 KM jest identyczny z wersją 90 KM (wał, tłoki, korbowody, pompa wtryskowa, oleju, płynu chłodzącego, filtry, listwa CR, wydech, dolot, itd.) ale jest małe "ale":
inny jest osprzęt: turbina, wtryski, centralka (co oczywiste) no i skrzynia a co za tym idzie pewnie i sprzęgło.
Swoją drogą jak zobaczyłam, jak jest zbudowana moja skrzynia 6 biegowa to się od dzisiaj będę z nią nieco delikatniej obchodził :-)
Tam są bodajże 4 wałki i chyba 3 poziomy wybierania.
A sama skrzynia 6ka wygląda na mniejszą od tej 5 biegowej.

Autor:  PiotrT [ 16 Paź 2007, 10:57 ]
Temat postu: 

Czyli tak jak przypuszczałem - w silniku bez zmian, dmuchawka symbolicznie większa, wtryski o większej wydajności (musi zostać jakaś rezerwa) i zmieniona skrzynia, która w GP była wąskim gardłem.
Z ciekawości - ile Nm generuje silnik w Lancii - 240?

Autor:  daras [ 16 Paź 2007, 11:10 ]
Temat postu: 

Lancia nigdzie nie podaje danych, żeby to stwierdzić. Ale pewnie koło tych 220-240 niutków ma. Nie chciało mi się już dalej sprawdzać skrzyni ale w lancii może być np. ta 6ka od grande sport 130 KM.

Autor:  PiotrT [ 16 Paź 2007, 11:19 ]
Temat postu: 

daras napisał(a):
Lancia nigdzie nie podaje danych, żeby to stwierdzić. Ale pewnie koło tych 220-240 niutków ma. Nie chciało mi się już dalej sprawdzać skrzyni ale w lancii może być np. ta 6ka od grande sport 130 KM.


To dosyć prawdopodobne, na pewno łatwiej wykorzystać skrzynię która seryjnie przenosi 280Nm niż wzmacniać taką dla której max określono na 200Nm.

Autor:  filip76 [ 16 Paź 2007, 11:39 ]
Temat postu: 

daras napisał(a):
Lancia nigdzie nie podaje danych


strona lancii jest tak przyjazna dla użytkownika jak poczta polska...

Autor:  sadoo [ 20 Paź 2007, 15:33 ]
Temat postu: 

To powiedzcie mi jak możecie jaka jest różnica miedzy 6 a 5 w MJ 90 konnym ktora ma lepsze przeniesienie napedu?? i czy moze dla piatki jest ograniczony moment czy tylko dla 6?? a moze dla obu
jakos sie nie orientuje a widze ze wy macie pojecie :)
a inna kwestia a co jak by w takim wypadku zmienil jedynie turbo to z Lancii

Autor:  PiotrT [ 20 Paź 2007, 17:24 ]
Temat postu: 

Samo turbo z Lancii włożone do GP 90KM raczej nie pozwoli uzyskać znacznie większej mocy niż seryjne. Do tego trzeba by sprawdzić czy pasuje bez przeróbki kolektora. A i wtryskiwacze też warto by przerzucić..
Wydaje mi się że koszt takich modów czyni je nieopłacalnymi. Zanim zaczniesz kombinować - policz:
- turbo
- program
- wtryskiwacze (bez ich zmiany, moim zdaniem wymiana turbiny nie ma sensu)
- ewentualne przerabianie kolektora
Możliwe że dało by się w tej konfiguracji wycisnąć 120-125KM.
Taniej wyjdzie sprzedać GP, dołożyć kasę która miała iść na modyfikację i kupić Sporta 130KM.
Co do wytrzymałości skrzyń biegów, to trudno powiedzieć czy mocniejsza jest 5 czy 6. Ja kupując swoje auto zapytałem dealera czy 6 jest ta sama co w Sporcie 130KM - uzyskałem odpowiedź że tak, co oczywiście nie jest prawdą. Mając w przeszłości złe doświadczenia z delikatnymi Fiatowskimi skrzyniami zdecydowałem się dopłacić do 6. Czy to była dobra decyzja - czas pokaże.

Autor:  sadoo [ 20 Paź 2007, 17:53 ]
Temat postu: 

tak tylko rozmyslam bo pamietam ze znajomki do pasków TDI 130 KM pchali turbiny od 150 i podobno to dawało wieksza moc ale moge sie mylic bo wtedy byłem na czasie benzyny wolnossącej i mało mnie silniki diesla interesowały
Dlatego zapytałem sie o taka konfiguracje bo cos mi tam swita o takiej kombinacji :P

Autor:  daras [ 22 Paź 2007, 10:16 ]
Temat postu: 

Kolektor wygląda identycznie w wersji 90 i 105 KM, podobnie jak cały wydech. Jak pisałem inne są: turbina, wtryski, soft i skrzynia. Skrzynia 6ka w wersji 90 KM m-jet wygląda z zewnątrz bardzo niepozornie. Wewnątrz jest znacznie bardziej skomplikowana niż 5ka (tak okiem laika ;-) )
Być może turbawka to nieco bardziej wydajny borg&warner niż u nas lub zwyczajnie nowsza wersja tego co mamy w wersji 90 KM.
I jeszcze jedno jako ciekawostka: do wymiany sprzęgła w skrzyni 6ce trzeba wyciągać cały zespół napędowy (skrzynia + silnik). Taki drobiazg.
W 5ce wymiana sprzęgła jest bez wymontowywania silnika.

Autor:  PiotrT [ 10 Sty 2008, 14:55 ]
Temat postu: 

Odświeżę trochę temat, oto wykresy z hamowni GP z 90KM MJ.
Bardzo ciekawie prezentują się zmierzone parametry silnika w stosunku do tego co przedstawia Fiat. Szczególnie ciekawe jest to że przy 1800obr/min powinno być 200nm, a jest UWAGA! - 58Nm.

Image

Autor:  daras [ 10 Sty 2008, 15:30 ]
Temat postu: 

Jaki przebieg miał ten silnik?
Ogólnie, w zakresie niskich obrotów, to po tym tuningu wielkiej poprawy parametrów nie ma. W zakresie 2000-2300 widać za to gwałtowny przyrost momentu o prawie 80 Nm.
Wątpię, żeby było to zdrowe dla podzespołów i silnika.
Optymalne byłoby poprawienie krzywej momentu w zakresie do 2000 obrotów, z pozostawieniem jego max. wartości i jednoczesnym podniesieniem mocy do ok. 100-110 KM.

[ Dodano: Czw Sty 10, 2008 2:30 pm ]
sadoo napisał(a):
To powiedzcie mi jak możecie jaka jest różnica miedzy 6 a 5 w MJ 90 konnym ktora ma lepsze przeniesienie napedu??

Różnią się bardzo konstrukcyjnie, mają różne sterowniki sprzęgła (6ka ma wewnętrzny). Generalnie 6ka jest bardziej skomplikowana.
Co do możliwości: obie mogą przenosić nominalnie max. 200 Nm.
Ta 5ka wydaje mi się, że została fabrycznie zaprojektowna do słabszych wersji (70 i 75 KM) m-jet'a 1.3

Autor:  Tomo [ 10 Sty 2008, 16:12 ]
Temat postu: 

PiotrT napisał(a):
...Szczególnie ciekawe jest to że przy 1800obr/min powinno być 200nm, a jest UWAGA! - 58Nm.
Wydaje mi się, że to raczej Twój wykres z hamowni jest do bani. Zobacz, że wynika z niego iż nasze silniki przy obrotach 1000-1400 nie mają wogóle ani mocy ani momentu obrotowego!!!! Spójrz na wykres fiata:
Image

Autor:  sadoo [ 10 Sty 2008, 16:51 ]
Temat postu: 

Ja chetnie bym swojego "zawirusował" ale boje sie o ta skrzynie jak mówisz ze ona moze byc słabsza, a chciałbym mu dac jakies 100 koni i momentu troszke tak do 250 niutonów aby nie przesadzac. i aby cos go jeszcze konkretniej ciągnęło miedzy 90-140km/h bo takie prędkości najczęściej wykorzystuje przy wyprzedzaniu. dla mnie chip tuning to czarna magia, wiec moge cos mieszac w moich wypowiedziac :wink:

Autor:  filip76 [ 10 Sty 2008, 16:57 ]
Temat postu: 

W "Operacji Tunning" pokazywali dłubnięte VW Polo (bodajże z silnikiem V6), miał się ścigać z A3. Niestety, sprzęgła nie wymienił :) Rozpadło się po 30 metrach wyścigu :)

Autor:  PiotrT [ 10 Sty 2008, 17:25 ]
Temat postu: 

Auto które było hamowane ma 12500kkm.
Co do wykresu do bani - śmiem wątpić, ale będzie możliwość sprawdzenia, bo niedługo będę miał wykres innego auta.
Zwracam uwagę że dawno temu, nie znając prawdziwego przebiegu momentu i mocy zmierzonego na hamowni, twierdziłem że wykres od Fiata to czyste bajkopisarstwo. Potwierdza się to że MJ90KM z niskich obrotów nie ma siły się odepchnąć - przy takim przebiegu momentu to nie dziwi, a pomiar tylko to potwierdza.

Auto po programie ma zdecydowanie lepsze parametry dokładnie tam gdzie najbardziej ich potrzebuje - wyprzedzając na czwartym biegu ma od 3000rpm 3800rpm 20KM więcej do dyspozycji.

Co do aktualnego przebiegu momentu to zwracam uwagę że osiąga 200Nm dopiero przy 2200rpm a nie jak obiecuje Fiat przy 1800 - przy tej wartości jest w tej chwili niecałe 100Nm, nie wiem więc jak przy rozsądnym użytkowaniu auta, sprzegło ma się poddać gdy podczas wykonywania największej pracy (moment spięcia sprzęgła) przenosi połowę momentu do jakiego zostało zaprojektowane.

PS. Gość z Polo VR6 miał zmienione sprzęgło - podjarał się przed kamerą i je spalił...

Autor:  daras [ 11 Sty 2008, 08:37 ]
Temat postu: 

PiotrT napisał(a):
Auto które było hamowane ma 12500kkm.
Co do wykresu do bani - śmiem wątpić, ale będzie możliwość sprawdzenia, bo niedługo będę miał wykres innego auta.

Wydaje mi się, że to nie jest miarodajny przebieg. Ten silnik jeszcze się nie "ułożył". Stąd byle jaka charakterystyka.
Dawaj ten drugi wykres z przebiegiem :-)

Autor:  filip76 [ 11 Sty 2008, 09:35 ]
Temat postu: 

PiotrT

Proponuję zakopanie topora wojennego.
Przepraszam za emocjonalne podejście do niektórych tematów.

Autor:  zoon [ 11 Sty 2008, 09:53 ]
Temat postu: 

Tak trudno uwierzyć Daras? :D Real wykres który kiedyś podałeś z 1.4 16V jest ok i ma potwierdzenie w praktyce.

[ Dodano: 11 Sty 2008 09:53 ]
PiotrT napisał(a):
Szczególnie ciekawe jest to że przy 1800obr/min powinno być 200nm, a jest UWAGA! - 58Nm.


Dobrze czytasz ten wykres? Moim zdaniem przy 1800 jest 95 Nm przed i 118 Nm po.

Autor:  Tomo [ 11 Sty 2008, 10:01 ]
Temat postu: 

Nie podważam tego co jest na wykresie powyżej 2000obr/min. ale poniżej. Może samo badanie na hamowni zostało przeprowadzone w nieodpowiedni sposób? Przecież na każdym wykresie krzywa momentu i mocy powinna zaczynać się od obrotów użytkowych czyli od około 1000obr/min a na tym wykresie z hamowni krzywa startuje dopiero od bodajże 1500obr. Widocznie pomiar nie był robiony "od zera" a w takiej sytuacji nie możemy twierdzić, że przy 1800obr jest tylko 58Nm. Jeśli się mylę to mnie poprawcie ale idąc tym tropem to na tym wykresie przy 1400obr/min jest 0Nm momentu i 0KM mocy. To co jest poniżej 1400obr/min? Żeby ruszyć z miejsca trzeba byłoby rozkręcać silnik do co najmniej 1700obr/minutę. To takie moje przemyślenia.

Autor:  daras [ 11 Sty 2008, 10:14 ]
Temat postu: 

Coś chyba jednak jest nie teges z wykresem albo kropek ma jeszcze za mały przebieg. Tam jest zbyt gwałtowny przyrost w wąskim zakresie obrotów. Nie sądzę, żeby szanujący się tuner zrobił coś takiego, pozostawiając ogromną dziurę poniżej 2 tyś. obr. i NIC poniżej 1400 obr.
Moje odczucia z jazdy są takie, że samochód budzi się do życia przy1900- 2000 obr. i ciągnie nieprzerwanie do ok. 4500 obr., potem troszkę słabnie i odcina przy nieco ponad 5100 obr..
Poza tym potrafi toczyć się na wolnych obrotach, z włączoną jedynką a nawet dwójką, bez dodawania gazu, czyli na ok. 850 obr..
Gdyby tam nie było żadnych Nm to raczej by się to nie udało :-)

Autor:  PiotrT [ 11 Sty 2008, 16:21 ]
Temat postu: 

Hmm, ja nie chcę podgrzewać atmosfery i nie twierdzę że wiem więcej od was - kilka uwag był bardzo celnych i jeśli będziemy rzeczowo dyskutowali to wszyscy się czegoś nauczymy.

Po pierwsze wskazanie każdej hamowni jest obciążone jakimś błędem - nie sądzę żeby to było więcej niż 5% (jeśli zostało prawidłowo wprowadzone przełożenie główne), ale ten błąd może być różnie rozłożony w funkcji obrotów.

Dwa - auta hamuje się na czwartym biegu - to normalna procedura, ale nie wiem jak ma się do pomiaru przy niskich predkościach obrotowych.
Z jednej strony tłumaczy to że na 4 biegu przy obrotach ~1000 nie mamy mocy, z drugiej zupełnie bez sensu czyni rozważania jak wygląda moment i moc podczas ruszania autem, bo tej mocy nie znamy ( i tu przyznaję że wcześniej się zapędziłem - moje rozważania mogły być całkiem błędne, dodatkowo źle odczytałem wykres momentu).

Trzy - zarzuty że program prawie nic nie dodał w zakresie niskich obrotów są i celne i jednocześnie chybione - program turbiny nie napędzi - robią to spaliny, a tych przy niskich obrotach jest za mało aby turbina doładowała więcej powietrza. Ubolewam nad tym, bo zależało mi aby poprawić dół, ale niestety to poza możliwościami tej turbinki.

Zapewniam też że to co na wykresie wygląda jak gwałtowny przyrost mocy i momentu, w praktyce sprawdza się bardzo sympatycznie - reakcja na gaz nie jest nerwowa, pojawienie się mocy (czyli w serii ok 2200obr/min) przebiega płynniej i wreszcie przełożenia skrzyni 6 pasują o niebo lepiej niż do seryjnych parametrów.
Chętnych zapraszam na przejażdzkę :)

Autor:  filip76 [ 12 Sty 2008, 13:27 ]
Temat postu: 

PiotrT
Mam na myśli to, że od czasów scysji o spalaniu, pisząc do siebie piszemy w przestrzeń :)

Strona 5 z 21 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/