Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Odpiięcie akumulatora w grande punto
http://fiatpunto.com.pl/topic60362.html
Strona 1 z 1

Autor:  czech22 [ 12 Sty 2020, 21:50 ]
Temat postu:  Odpiięcie akumulatora w grande punto

Jakie są procedury podczas odłączenia i załączenia akumulatora. Np w tipo należy mieć zamknięte drzwi itd.

Autor:  MarianKoniuszko [ 13 Sty 2020, 22:02 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

Procedury? :shock: Ja znam tylko jedną: najpierw zdejmujesz klemę masową (-), a potem (+). Zakładasz odwrotnie. Tak przynajmniej wszędzie zalecają.

A z drzwiami to chodzi tylko i wyłącznie o to, że jak chcesz wyjąć akumulator i mieć auto zamknięte, to przecież musisz je zamknąć przed odpieciem klem, bo jak niby potem zaryglujesz resztę drzwi?(W Grande wkładka kluczyka jest tylko w drzwiach kierowcy).

A jak masz garaż i możesz auto zostawić otwarte bez aku, to przecież nie ma to absolutnie żadnego znaczenia :> W Tipo jest tak samo.

Autor:  Kropkownik [ 13 Sty 2020, 23:23 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

Potwierdzam zdanie Kolegi powyżej (mam Punto 2012).

Otwieramy maskę, zamykamy drzwi (ja to zrobiłem w zamku kluczykiem - przez pilota uaktywnia się alarm). Najpierw zdejmujemy (-), później (+). Do klem pasuje klucz 10, a do akumulatora jest nasadowa 13 (mam w kształcie T). Wyjmujemy akumulator, zamykamy maskę i koniec. Ja przed odłączeniem (-) odłączyłem przewód przy Start&Stop. Natomiast klem nie kładłem bezpośrednio na komorze silnika tylko włożyłem je w grube rękawiczki (tak na wszelki wypadek gdybym coś pomylił).

Przy podłączaniu robimy odwrotnie. Otwieramy kluczykiem drzwi, maskę, przykręcamy akumulator, klemę (+), później (-). Ja na końcu podłączyłem przewód do szybkiego odłączania akumulatora (ten przy S&S). Nie wiem czy masz taką opcję.

Jedyna rzecz do ustawienia to data i godzina. Skasował się Trip A i Trip B, ale już radio zapamiętało ustawienia.

Autor:  pmx007p1 [ 14 Sty 2020, 00:13 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

Też nie słyszałem o żadnych "procedurach" we Fiatach (nawet jak jakieś są w instrukcjach, to pewnie można je olać).

Co do mocowania akumulatora, to polecam wstawić sobie "motylka" (tutaj samoróbka, przedłużony). Łatwiejszy de/montaż.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Motylek.


Autor:  czech22 [ 14 Sty 2020, 07:44 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

Dzięki wszystko wyjaśnione. Jednak w tipo wg zaleceń zanim odłączy się akumulator, to drzwi od strony kierowcy muszą być zamknięte. Poza tym, aby wspomaganie zaczęło działać należy podkręcić kierownicą w jedną i drugą stronę do oporu. Oczywiście wg instrukcji.
To tak na marginesie.

Autor:  rafisz [ 14 Sty 2020, 11:14 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

minus odłącza sie jako pierwszy a podłącza jak drugi z prostego powodu - żeby nie zrobić kluczem zwarcia, chodzi o to że jakby kręcić plus jako pierwszy przy odłączaniu to istnieje ryzyko dotknięcia kluczem do jakiegoś elementu w momencie kiedy klucz "siedzi" na nakrętce/ śrubie, w najlepszym wypadku jedynie zaiskrzy, w skrajnym może "przyspawać" klucz i wtedy pożar gotowy, a jak kręci się najpierw minus to zwarcia zrobić się nie da, bo masa samochodu jest na potencjale minusa, po odłączeniu minusa masa samochodu jest juz na potencjale plusa i też nie ma możliwości przepływu prądu

Autor:  krowka [ 20 Mar 2020, 00:54 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

MarianKoniuszko napisał(a):
Procedury? Ja znam tylko jedną: najpierw zdejmujesz klemę masową (-), a potem (+).

Jest procedura. Trzeba odczekać minutę po wyłączeniu zapłonu, żeby ECU i Body poszło spać :!: Dlatego drzwi muszą być zamknięte, ale nie muszą być zaryglowane.

MarianKoniuszko napisał(a):
A z drzwiami to chodzi tylko i wyłącznie o to, że jak chcesz wyjąć akumulator i mieć auto zamknięte, to przecież musisz je zamknąć przed odpieciem klem, bo jak niby potem zaryglujesz resztę drzwi?(W Grande wkładka kluczyka jest tylko w drzwiach kierowcy).

Zanim popełnisz tego typu bzdury, to instrukcja do ręki i szukać rozdziału o awaryjnym zamykaniu auta :roll: Oglądałeś kiedyś boczną krawędź tylnych drzwi? Nic tam nie zauważyłeś ciekawego?
Jeszcze jedna sprawa. W pierwszych rocznikach Grande mają wkładki w obu przednich drzwiach, w obu drzwiach są zamki master :!:
W jednowkladkowcach też na boku drzwi ciekawostkę znajdziesz

[ Dodano: 19 Mar 2020 23:44 ]

pmx007p1 napisał(a):
Też nie słyszałem o żadnych "procedurach" we Fiatach (nawet jak jakieś są w instrukcjach, to pewnie można je olać).

Olać powiadasz? Zatem nie wiesz, że np. w AR 159 nie otworzysz bagażnika z pilota bez adaptacji zamka.
O czasie po jakim można odłączyć napisałem powyżej. Co więcej w nowych FIAT-ach, na przykładzie 509X, należy po podłączeniu aku dokonać adaptacji podnośników szyb oraz zamka bagażnika, poprzez zrobienie procedury zamknięcia i otwarcia auta z pilota.

Olać, nie wypowiadaj się w ten sposób w tematach, o których pojęcia nie masz :!:

[ Dodano: 19 Mar 2020 23:51 ]

MarianKoniuszko napisał(a):
A jak masz garaż i możesz auto zostawić otwarte bez aku, to przecież nie ma to absolutnie żadnego znaczenia W Tipo jest tak samo.

Powtórzę się, instrukcja do ręki, a nie pieprzenie kocopołów. Każdego FIAT- zarygluje się bez akumulatora, tylko trzeba mieć we łbie podstawy obsługi auta :E

Autor:  kris84 [ 29 Mar 2020, 20:39 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

MarianKoniuszko napisał(a):
A z drzwiami to chodzi tylko i wyłącznie o to, że jak chcesz wyjąć akumulator i mieć auto zamknięte, to przecież musisz je zamknąć przed odpieciem klem, bo jak niby potem zaryglujesz resztę drzwi?(W Grande wkładka kluczyka jest tylko w drzwiach kierowcy).


Wersje 3D maja wkladki w obu drzwiach ;)
Zdaje się że dopiero w EVO ma tylko kierowca.

Autor:  MarianKoniuszko [ 30 Mar 2020, 12:52 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

krowka napisał(a):
Zanim popełnisz tego typu bzdury, to instrukcja do ręki i szukać rozdziału o awaryjnym zamykaniu auta :roll: Oglądałeś kiedyś boczną krawędź tylnych drzwi? Nic tam nie zauważyłeś ciekawego?
Jeszcze jedna sprawa. W pierwszych rocznikach Grande mają wkładki w obu przednich drzwiach, w obu drzwiach są zamki master :!:
W jednowkladkowcach też na boku drzwi ciekawostkę znajdziesz
Mea culpa. Faktycznie, nigdy nie zwracałem na to uwagi, bo nigdy tego nie potrzebowałem. A instrukcji nie studiowałem na pamięć :E. W sumie mogłem autorowi posta napisać do samo - zajrzyj se do instrukcji :!:

krowka napisał(a):
Jest procedura. Trzeba odczekać minutę po wyłączeniu zapłonu, żeby ECU i Body poszło spać :!: Dlatego drzwi muszą być zamknięte, ale nie muszą być zaryglowane.
Ale cały czas mówimy o Grande, tak? W mojej drukowanej instrukcji (rocznik 2009) nic takiego nie ma (choć w ściągniętej wersji pdf już jest taka notka). Zresztą wielokrotnie odłączałem/podłączałem aku przy otwartych drzwiach, bez żadnego czekania 1min. I nic nadzwyczajnego się nie stało.
Zdradzę taką małą tajemnicę: soft BCMa, ECU silnika, czy radia w GP jest tak napisany, że wykrywa nagły spadek napięcia (V_low) i mając średnio 2us do całkowitego zaniku zasilania jest w stanie zrzucić kluczowe "ustawienia" do pamięci ("flash footprint"). Więc żadnych kluczowych danych (z pominięciem mało istotnych nastaw adaptacyjnych, itp.). nie stracimy nawet jeśli odetniemy prąd w dowolnym momencie.

Nie wiem jak jest w nowszych modelach, w Alfach Romeo, czy 500X - w kontekście tego wątku jest to całkowicie nieistotne, bo pytanie dotyczyło GP.

Autor:  krowka [ 01 Kwi 2020, 11:49 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

MarianKoniuszko napisał(a):
Zdradzę taką małą tajemnicę: soft BCMa, ECU silnika, czy radia w GP jest tak napisany, że wykrywa nagły spadek napięcia (V_low) i mając średnio 2us do całkowitego zaniku zasilania jest w stanie zrzucić kluczowe "ustawienia" do pamięci ("flash footprint"). Więc żadnych kluczowych danych (z pominięciem mało istotnych nastaw adaptacyjnych, itp.). nie stracimy nawet jeśli odetniemy prąd w dowolnym momencie.

U mnie około 5 lat temu podczas awarii alternatora (pękł) wykasowało z ECU przebieg, liczniki pracy itd. Stało się to w czasie jazdy z prędkości 120km/h, a konkretnie wyłączył się silnik :!: O dziwo po zatrzymaniu auto odpaliło i z minimalnym ładowaniem, na szczęście było, zrobiłem jeszcze tego dnia 600km - musiałem, nie miałem wyjścia. Od tamtego czasu zbiera dane od nowa, a ECU nie zapisał żadnego błędu.
Po tym wydarzeniu jestem bardzo przewrażliwiony na ową minutę :wink:
W instrukcji serwisowej też dali uwagę, że można zrobić kuku ECU, gdy straci prąd podczas zapisu danych.

Autor:  MarianKoniuszko [ 01 Kwi 2020, 15:41 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

krowka napisał(a):
U mnie około 5 lat temu podczas awarii alternatora (pękł) wykasowało z ECU przebieg, liczniki pracy itd. Stało się to w czasie jazdy z prędkości 120km/h, a konkretnie wyłączył się silnik :!: O dziwo po zatrzymaniu auto odpaliło i z minimalnym ładowaniem, na szczęście było, zrobiłem jeszcze tego dnia 600km - musiałem, nie miałem wyjścia. Od tamtego czasu zbiera dane od nowa, a ECU nie zapisał żadnego błędu.
Po tym wydarzeniu jestem bardzo przewrażliwiony na ową minutę :wink:
W instrukcji serwisowej też dali uwagę, że można zrobić kuku ECU, gdy straci prąd podczas zapisu danych.
To fakt. Źle napisałem z tym "dowolnym momentem", bo jeśli to się stanie w trakcie jazdy (stan "stacyjki" na magistrali CAN KL15, lub KL30), a ECU akurat zapisuje dane (co jest "operacją atomową"), to faktycznie będzie kaplica. Pół biedy, jak tylko zresetuje dane, bo to nawet może spowodować, że dany sterownik już w ogóle się nie podniesie.
Natomiast przy KL0, gdy ECU, BCM i magistrala CAN pozostają aktywne przez jakiś czas (w GP widać jak długo podświetlone są podnośniki szyb, dopóki nie otworzy się drzwi), to pomimo zasilania nic ciekawego tam już się nie dzieje i odcięcie zasilania nie zaszkodzi. Aczkolwiek, wiadomo - lepiej dmuchać na zimne i dlatego instrukcja mówi tak, a nie inaczej.

Autor:  Kropkownik [ 11 Kwi 2020, 16:57 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

krowka napisał(a):
Powtórzę się, instrukcja do ręki, a nie pieprzenie kocopołów. Każdego FIAT- zarygluje się bez akumulatora, tylko trzeba mieć we łbie podstawy obsługi auta :E


U mnie nie (wersja 2012 z 2014 roku). Przednie drzwi pasażera nie mają ani zamka ani możliwości zaryglowania drzwi bez kluczyka. Z kolei tylne drzwi mają opcję otwierania ich tylko od środka lub tylko od zewnątrz. Drzwi kierowcy zamyka się normalnie pilotem lub kluczykiem.

Autor:  pmx007p1 [ 11 Kwi 2020, 18:19 ]
Temat postu:  Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto

"Fachowcy", temat (zapewne) dotyczył zwykłej obsługi, napraw, wymiany akumulatora w Grande. Wtedy nie wymyślajcie mi na siłę żadnych "procedur" (to za grube słowo). Komplikowanie na siłę, wymyślanie "problemów", tam gdzie ich nie ma.
:roll:
Krótko: przy zwyczajnych, standardowych pracach, odpinasz akumulator kiedy chcesz! Drzwi mogą być zamknięte/otwarte - nie ma znaczenia (tylko takie, że ewentualnie zostawisz otwarte auto na noc, to największy "problem").
Po powrocie zasilania nic złego się nie dzieje, ewentualnie auto nie reaguje na pilota przez niecałą minutę (np. mój, rocznik 2009 tak robi) - no wielka tragedia!
Koniec tematu. A z czytaniem instrukcji - prawda (warto czasem zajrzeć).
8)
A problemy z zanikiem zasilania/ładowania w trakcie jazdy, to zupełnie inny temat. Problem konstruktorów/programistów (którzy w branży moto najlepsi nie są - dlatego uważać, dbać o alternator, akumulator, klemy, przewody - zwłaszcza "masowe").

Wesołych Świąt.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/