Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Spalanie: 1.3 m-jet 16V 75/90 KM
http://fiatpunto.com.pl/topic662.html
Strona 1 z 12

Autor:  adrian [ 03 Mar 2007, 23:45 ]
Temat postu:  Spalanie: 1.3 m-jet 16V 75/90 KM

Witam wszystkich. Posiadam 1,3 JTD 75 KM, nabite 20 tys km. Moj fiacik spala na trasie 4,5, w miescie ok 6-6,5 , cykl mieszany ok 5 - 6l / 100. Fabrycznych wartosci podanych przez fiata nigdy nie udalo mi sie osiagnac, nawet przy oszczednej jezdzie. Na trasie jezdze mniej wiecej 100 - 110 km/h. Jezeli jest na forum wlasciciel GP 1,3 JTD, to moze porowna swoje osiagi z moimi. Zastanawiam sie po prostu czy wartosci fabryczne sa zanizone, czy trafil mi sie egzemplarz wiecej zracy.

Autor:  ipIV [ 03 Mar 2007, 23:52 ]
Temat postu: 

Witam. Przedstaw swoje punto w dziale "Twoje punto".

BTW: nie JTD, tylko MultiJet ;)

Autor:  Jaco [ 03 Mar 2007, 23:59 ]
Temat postu:  Re: Spalanie (1.3 MJ - 75KM)

adrian napisał(a):
Witam wszystkich. Posiadam 1,3 JTD 75 KM, nabite 20 tys km. Moj fiacik spala na trasie 4,5, w miescie ok 6-6,5 , cykl mieszany ok 5 - 6l / 100. Fabrycznych wartosci podanych przez fiata nigdy nie udalo mi sie osiagnac, nawet przy oszczednej jezdzie. Na trasie jezdze mniej wiecej 100 - 110 km/h. Jezeli jest na forum wlasciciel GP 1,3 JTD, to moze porowna swoje osiagi z moimi. Zastanawiam sie po prostu czy wartosci fabryczne sa zanizone, czy trafil mi sie egzemplarz wiecej zracy.


Wygląda na w porządku. W Pandzie uda się mniej, bo to mniejszy i lżejszy samochodzik. Tutaj też da się trochę lepiej ale to już trzeba umieć jeździć bardzo ekonomicznie. Teraz tez bywało zimniej, także to spalania nie pomniejsza raczej ;) Każdy jeździ inaczej od tego zależy najwięcej ;)

Autor:  Synek [ 04 Mar 2007, 00:12 ]
Temat postu: 

Witaj adrian. Ja mam ten sam silnik i tez mi duzo pali, znaczy sie wiecej niz dane fabryczne i inne auta o podobnej wielkosci i mocy.

Autor:  Jaco [ 04 Mar 2007, 00:14 ]
Temat postu: 

Synek napisał(a):
Witaj adrian. Ja mam ten sam silnik i tez mi duzo pali, znaczy sie wiecej niz dane fabryczne i inne auta o podobnej wielkosci i mocy.


To jest dużo ? ;)

A jakie inne auta np. ? Jaki benzyniak / czy diesel pali według Ciebie mniej jak Twój.

Może za bardzo dajesz po gazie ? ? ? :D

Autor:  Synek [ 04 Mar 2007, 00:29 ]
Temat postu: 

np. PSA, a konkretnie to C3, xsara tez mniej pali. Znajomy ma Partnera 2.0 HDI zadko dochodzi spalanie do 6l

Autor:  adrian [ 04 Mar 2007, 00:33 ]
Temat postu: 

Acha czyli moje spalanie uznaje za norme :D

Autor:  Synek [ 04 Mar 2007, 00:40 ]
Temat postu: 

adrian napisał(a):
Acha czyli moje spalanie uznaje za norme

Norme jesli chodzi o ten silnik...

Autor:  Jaco [ 04 Mar 2007, 10:42 ]
Temat postu: 

Różnica jest jedna, nie zwracam raczej uwagi, żeby jeździć ekonomicznie tylko bardziej dynamicznie ;) i ten silnik się sprawdza. Bo nawet jak bardzo się spieszę to i tak około 6l spali, a innym autem spaliłbym przy mojej jeździe pewnie 9/10l a to już jest różnica. Wiadomo jak się jeździ lekko to 4,5 na trasie i nawet mniej można zrobić. Wszystko zależy od stylu jazdy i tyle. Ten silnik ma swoje zalety :) dla mnie jest 0)

Mogę to potwierdzić z praktyki, jechaliśmy ze znajomym tą samą trasą - obaj jechaliśmy szybko, od świateł itd. Spalanie miałem 3 litry mniejsze, a wyprzedzałem go momentami. On miał benzynke w swoim. Multijet nie jest zły na prawdę :)

Znajomy co ma HDI też powiedział, że Multijety są lepsze ogółem więc, z resztą dużo ludzi właśnie zazdrości tego silnika z moich obserwacji. Bo konkurencyjne dieselki nie są tak dynamiczne widocznie i ekonomiczne zarazem.

Ale powtórze JAZDA i jej STYL robi swoje.

Autor:  Synek [ 04 Mar 2007, 18:37 ]
Temat postu: 

NO tak, dynamika jest zaleta silnikow MultiJet,jedyn awada to wlasnie spalanie, jest wyzsze nic innych silnikow o porownywalnej mocy i pojemnosci. Spalanie tych silnikow jest niskie tylko wtedy, gdy porownuje sie je z benzynowymi ;) ;D
A sredniej 4,5 na trasie jeszcze nigdy nie udalo mi sie uzyskac... :>

Autor:  adrian [ 04 Mar 2007, 18:48 ]
Temat postu: 

Chyba dynamicznie jezdzisz :D , mnie sie raczej rzadko spieszy

Autor:  Synek [ 04 Mar 2007, 18:53 ]
Temat postu: 

adrian napisał(a):
Chyba dynamicznie jezdzisz :D , mnie sie raczej rzadko spieszy

Jak trzeba to tak, ale pare razy n adluzszych trasach chcialem sprawdzic jak niskie moze byc spalanie, i nie przekraczajac 90-100 km/h tez nie udalo mi sie zejsc do 4,5 litra...

Autor:  daras [ 06 Mar 2007, 15:17 ]
Temat postu: 

Mam wrażenie, że spalanie silnika 1.3 niezależnie czy 75 czy 90 KM jest bardzo podobne.
Mój pali jak już napisano: od 4 do 5 literków w trasie i 5,5-7 literków w mieście.
Spalanie poniżej 4 litrów w trasie jest możliwe chociaż wymaga sporo samozaparcia :-)
I jeszcze jedno: w tej chwili jeśli chodzi o zaawansowanie techniczne - konkurencja nie ma nic podobnego do tego multijet'a 1.3
W końcu międzynarodowy silnik roku 2005 :-)

Autor:  adrian [ 06 Mar 2007, 15:58 ]
Temat postu: 

W-g producenta roznica w spalaniu pomiedzy tymi dwoma wersjami (75 i 90 KM) wynosi 0,1 l / 100 km. Raczej nie jest to duzo. W specyfikacji roznia sie one, zdaje sie, tylko rodzajem turbiny. 90 KM ma zmienna geometrie lopatek. Dopiszcie jak znalezliscie cos wiecej.

Autor:  daras [ 07 Mar 2007, 09:43 ]
Temat postu: 

Cytuję :-)


Silnik 1.3 16v Multijet o mocy 75 KM i 90 KM
W Fiacie Punto nie mogło zabraknąć silnika 1.3 16v Multijet – najmniejszego i najbardziej zaawansowanego wśród Diesli, który zdobył w 2005 roku nagrodę :International Engine of the Year: w kategorii jednostek od 1.0 do 1.4 litra. Jednostka ta z bezpośrednim wtryskiem “Common Rail” drugiej generacji – z zastosowaniem całkowitej nowości: debiutuje nowa wersja wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Z tym dodatkowym zasilaniem, silnik 1.3 16v Multijet rozwija 90 KM (66 kW przy 4000 obr/min) mocy maksymalnej i posiada moment obrotowy 20,4 kGm (200 Nm przy 1750 obr/min). To nie wszystko. Grande Punto wyposażone w jednostkę 1.3 Multijet o mocy 90 KM gwarantuje doskonałe osiągi: rozwija maksymalną prędkość 175 km/h i potrzebuje 11.9 sekund, by rozpędzić się od 0 do 100 km/h. Zużycie paliwa plasuje się wśród najlepszych w segmencie: 5.9 l/100 km w cyklu miejskim, 3.9 /100 km poza miastem i 4.6 /100 km w cyklu mieszanym.
Poza nowym typem turbosprężarki (w 1.3 Multijet o mocy 75 KM występuje turbosprężarka o stałej geometrii), silnik wyróżnia się też innymi nowościami. Zmieniony system spalania o zwiększonych przekrojach kanałów ssących i wydechowych, redukuje turbulencje w komorze spalania, zmieniając w konsekwencji jej geometrię i stopień sprężania z 18:1 do 17.6:1. System kontroli emisji przewiduje zawór EGR uaktywniany elektrycznie i sterowany bezpośrednio przez system kontroli silnika, wymiennik ciepła chłodzenia recyrkulowanych gazów wydechowych (EGR) i katalizator w pętli zamkniętej “close coupled”. Pozwala to na spełnienie norm emisji spalin EURO 4.
Równie doskonałe są osiągi jednostki 1.3 Multijet, która rozwija moc 75 KM (55 kW przy 4000 obr/min) i uzyskuje moment obrotowy 19,4 kGm (190 Nm przy 1750 obr/min). Grande Punto wyposażone w ten silnik osiąga prędkość maksymalną 165 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13.6 sekund i zajmuje jedno z najlepszych miejsc w segmencie w zakresie zużycia paliwa: 5.9 l/100 km w cyklu miejskim, 4.0 l/100 km w cyklu poza miejskim i 4.7 l/100 km w cyklu mieszanym.
Tutaj kończą się różnice miedzy dwoma wersjami 75 i 90 KM. Obie mają tę samą konstrukcję. “4 cylindry w układzie rzędowym” o pojemności 1248 cm³, średnicę cylindra 69,6 mm i „wydłużony” skok tłoka 82 mm. Jednostki posiadają cztery zawory na cylinder uruchamiane bezpośrednio przez podwójny wałek rozrządu za pomocą zestawu dźwigni z rolką. To nie wszystko. Silnik 1.3 Multijet 16v to prawdziwy majstersztyk technologii w miniaturze: “razem ze wszystkimi akcesoriami waży zaledwie 130 kg; posiada małe wymiary, długość poniżej 50 centymetrów i wysokość 65; a rozmieszczenie komponentów zostało opracowane z myślą o jak najmniejszych gabarytach.
Jednostka ta, zaprojektowana według kryteriów maksymalnej racjonalności, sprawności i niezawodności, może zapewnić doskonałe osiągi i jest praktycznie “niezniszczalna”: jej żywotność zaplanowano na 250.000 km bez jakiejkolwiek obsługi komponentów mechanicznych. Co więcej, odstępy między wymianami oleju wydłużają się z 20 do 30.000 km (1.3 Multijet 16v stosuje olej o niskiej lepkości – “fuel economy” – nieszkodliwy dla środowiska).
Nowy silnik, kompaktowy i zaawansowany technologicznie, ma także misję ekologiczną, ponieważ spełnia limity emisji normy Euro 4 również bez filtra cząstek stałych (dostępny w opcji).
1.3 Multijet 16v (o mocy 75 lub 90 KM) stanowi prawdziwy skok technologiczny, który dla klienta przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i mniejszy poziom emisji. Ale pamiętać tez należy o niskim poziomie hałasu (dzięki “wielokrotnym wtryskom”); większym komforcie (mniej wibracji); przyjemnej i łatwej jeździe (dzięki progresywnemu momentowi obrotowemu, co z kolei gwarantuje lepszą kontrolę spalania); elastyczności i dynamice Diesla, który coraz bardziej przypomina silniki benzynowe ze względu na szeroki zasięg obrotów (na przykład, nie występuje już “odcięcie” paliwa nieco powyżej 4000 obr/min); właściwościach ekologicznych umożliwiających poprawę podstawowej zalety Diesla w dziedzinie ekologii (zużycie paliwa) przy redukcji do minimum jego głównej wady (emisja cząstek stałych).

Skrzynia 5-biegowa z silnikiem 1.3 Multijet o mocy 75 KM
Skrzynia ta (C510) charakteryzuje się idealną łatwością przełączania biegów i niezwykle niskim poziomem hałasu. Posiada poprzeczną konfigurację z dwoma wałkami w układzie kaskadowym i mechanizmem różnicowym. Również w tym przypadku skrzynia biegów została zoptymalizowana poprzez zastosowanie synchronizatora pierwszego i drugiego biegu z podwójnym stożkiem i wysoce skutecznego sterowania włączaniem wstecznego biegu. Dzięki tym dwóm ulepszeniom skrzynia ta prezentuje doskonałe walory pod względem przełączania biegów. Również w tym przypadku smarowanie jest dynamiczne, a olej przepływa przez otwory w obudowach i wałkach. Maksymalny moment obrotowy, jaki może przekazać to 21 kGm.

Skrzynia 6-biegowa do silnika 1.3 Multijet 16v 90 KM i 1.9 Multijet o mocy 130 KM
Oznaczone jako M20 i M32, to dwie skrzynie należące do nowej rodziny przekładni z trzema osiami mającymi poprawić przełączanie biegów oraz zapewnić mniejsze gabaryty w porównaniu do tradycyjnych skrzyń dwuosiowych. Dostępne w wersji 6-biegowej, jednostki te mogą przekazywać wysokie wartości momentu obrotowego, a zatem stanowią idealne rozwiązanie dla silników o najwyższych osiągach.
Także w tym przypadku, celem techników było poprawienie komfortu akustycznego, wyeliminowanie wszelkich wibracji lub wstrząsów powodowanych dźwignią zmiany biegów, zredukowanie wysiłku przy przełączaniu, również przy niskich temperaturach. Skrzynia biegów (z trzema wałkami i wewnętrznym mechanizmem różnicowym) charakteryzuje się małymi gabarytami, doskonałą dynamiką przełączania wszystkich biegów oraz nadzwyczajnie niskim poziomem hałasu. Jest to między innymi zasługa kilku innowacyjnych rozwiązań opisanych w poprzednich skrzyniach, takich jak synchronizacja z luźnym pierścieniem, synchronizator z podwójnym stożkiem dla pierwszego i drugiego biegu i dynamiczne smarowanie.

Autor:  Synek [ 07 Mar 2007, 09:56 ]
Temat postu: 

Od siebie dodam. Kopernik byla kobieta!!! ;D
Nie iwerze w te spalania o ktorych pisza, przeciez to brednie :ass:

Autor:  daras [ 07 Mar 2007, 10:01 ]
Temat postu: 

Po dodaniu 10% do tego co podaje fabryka można wyjść na realne spalanie :-)
Tyle, że osiągnięcie deklarowanych 3,9 l./100 km trasy jest możliwe.
Kiedyś to osiągnąłem - do tej pory nie wiem jak :-)

Autor:  Synek [ 07 Mar 2007, 10:05 ]
Temat postu: 

Mi sie jeszcze nigdy nie udalo, no chyba, ze chwilowego. A teraz i tak ciagle mi 25l wyswietla ;D

Autor:  adrian [ 07 Mar 2007, 17:40 ]
Temat postu: 

Turbinki tak srednio ale skrzyni to szczerze zazdroszcze :D

Autor:  daras [ 08 Mar 2007, 11:15 ]
Temat postu: 

adrian napisał(a):
Turbinki tak srednio ale skrzyni to szczerze zazdroszcze :D


Jeśli masz na mysli skrzynię 6kę to chyba nie ma czego zazdrościć.
5ka do silnika 1.3 wydaje się optymalna.
6ka ma bardzo długie 6 przełożenie, co powoduje, że w praktyce zapina się ten bieg powyżej 100 km/h co mam większy sens przy dłuższych przelotach np. autostradowych.
Poniżej tej prędkości dynamiki na 6 biegu brak, turbina ledwo się kręci.

Autor:  Synek [ 08 Mar 2007, 11:52 ]
Temat postu: 

Mi tej szostki troche brakuje.

Autor:  Jaco [ 08 Mar 2007, 12:08 ]
Temat postu: 

gp napisał(a):
adrian napisał(a):
Turbinki tak srednio ale skrzyni to szczerze zazdroszcze :D


Jeśli masz na mysli skrzynię 6kę to chyba nie ma czego zazdrościć.
5ka do silnika 1.3 wydaje się optymalna.
6ka ma bardzo długie 6 przełożenie, co powoduje, że w praktyce zapina się ten bieg powyżej 100 km/h co mam większy sens przy dłuższych przelotach np. autostradowych.
Poniżej tej prędkości dynamiki na 6 biegu brak, turbina ledwo się kręci.


Ten bieg to tego służy właśnie. Nie męczysz silnika na piąteczce wtedy i spokojnie śmigasz autostrada/droga szybkiego ruchu. Przy okazji spalanie idzie w dół.

Autor:  daras [ 08 Mar 2007, 12:34 ]
Temat postu: 

Jaco napisał(a):

Ten bieg to tego służy właśnie. Nie męczysz silnika na piąteczce wtedy i spokojnie śmigasz autostrada/droga szybkiego ruchu. Przy okazji spalanie idzie w dół.


No więc o tym właśnię piszę: 6 bieg jest trudny do wykorzystania na zatłoczonych i krętych drogach lokalnych.
Poza tym dobrze, że jest :-)

Autor:  pepepe [ 08 Mar 2007, 12:50 ]
Temat postu: 

Heh , autostrada i droga szybkiego ruchu w Polsce ... nasuwa mi sie mysl z ta 6-cio biegowa skrzynia moze tak byc jak z moim kolem zapasowym , uzylem go 2 razy przez 10 lat :lol:

p.s. Bron Boze nie pije do samej skrzyni ... do naszych drog - owszem ;)

Autor:  Jaco [ 08 Mar 2007, 16:38 ]
Temat postu: 

pepepe napisał(a):
do naszych drog - owszem ;)


Nie wspominaj mi o nich

Strona 1 z 12 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/