You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 21:15

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #860699 Wysłany: 03 Lip 2023, 23:27; 
 Temat postu: Ominięcie sterownika w przypadku załączania wentylatora
Offline
Puntoświr

Imię: Czesław
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Lubliniec
Rejestracja: 13 Kwi 2008,
Posty: 3103
Pomógł: 50
Zacznę od tego, że nie chcę inwestować w stary i do tego tzw. roboczy samochód.
Mianowicie po złożeniu Stilo z 2 samochodów ( rozwalony przez dzika), nie działa wentylator chłodnicy. Nie mam zamiaru wydawać kilkaset zł na jego naprawę, ponieważ będzie służył jako tzw roboczy. Ale wentylator musi działać. Dlatego myślę o podłączeniu czujnika jak w starych samochodach.
I tak to miało by wyglądać. Na wężu montuje czujnik temp.
Jeden przewód idzie bezpośrednio z minusa do wentylatora.
Drugi poprzez czujnik zamyka obwód i idzie od plusa poprzez przekażnik, bezpiecznik czujnik temp do wentylatora.
PYTANIE: czy ja pisze bajki, czy może jest taka możliwość podłączenia.
Oddaje się w ręce elektroników.
Ewentualnie proszę o porady co z tym zrobić.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #860702 Wysłany: 04 Lip 2023, 08:29; 
 Temat postu: Re: Ominięcie sterownika w przypadku załączania wentylatora
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 511
Pomógł: 8
Myślę, że spokojnie można skopiować rozwiązanie ze starych FIRE, tak jak piszesz mniej-więcej.
Mechaniczny (bimetal) przełącznik i tyle (tylko kwestia, aby to hydraulicznie było mocne, szczelnie osadzone gdzieś).
Image
"Obwód" składa się z 2 elementów: ten "bimetal" + bezpiecznik i koniec.
To nie Afryka (czy południe Hiszpanii itp.), że grozi nam rozładowanie akumulatora w lato, bo wentylator się załączy na postoju i tak będzie kręcił cały dzień nie mogąc wychłodzić płynu, taki upał.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860704 Wysłany: 04 Lip 2023, 09:32; 
 Temat postu: Re: Ominięcie sterownika w przypadku załączania wentylatora
Offline
Puntoświr

Imię: Rafał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Sound
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 13 Cze 2016,
Posty: 727
Pomógł: 36
możesz zrobić tak jak chcesz, kiedyś gdy w samochodach nie było komputerów, sterowników właśnie tak jak myślisz było zrealizowane sterowanie wiatrakiem, a jeżeli prąd do sterowania przekaźnikiem (czyli w kolejności stacyjka->bezpiecznik->czujnik->cewka przekaźnika) weźmiesz "za stacyjką", to wentylator wyłączy się w momencie przekręcenia kluczyka w pozycję 0; sam obwód wykonawczy czyli bezpiecznik->styki przekaźnika->silnik wentylatora możesz podłączyć do stałego plusa, bezpiecznik oczywiście dobrany do mocy wentylatora, wyliczysz go ze wzoru P=U*I plus jakiś tam zapas, stara szkoła mówi że drugie tyle, czyli z obliczeń wyjdzie ci 7A to dajesz bezpiecznik 15A, ten pierwszy bezpiecznik do sterowania cewka przekaźnika na najmniejszy prąd jaki znajdziesz z tych samochodowych, samochodowe bo chyba najłatwiej na nich zrobić, kupisz sobie dwie oprawki takie z kablami i gotowe
jeżeli przekaźnik nie będzie wyposażony w diodę albo warystor, to dołącz równolegle do cewki przekaźnika zwykła diodę prostowniczą np. 1N4007 w kierunku zaporowym czyli katodą do plusa, katoda jest po stronie paska na obudowie diody, chodzi tu o to żeby zwierać impuls wsteczny na cewce pojawiający się w momencie odłączenia zasilania


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860709 Wysłany: 04 Lip 2023, 22:13; 
 Temat postu: Re: Ominięcie sterownika w przypadku załączania wentylatora
Offline
Puntoświr

Imię: Czesław
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Lubliniec
Rejestracja: 13 Kwi 2008,
Posty: 3103
Pomógł: 50
Dzięki. Jednak na Was można liczyć. Sprawdzę jeszcze jaką temp wskazuje komputer i jak wszystko jest ok to zabieram się do dzieła.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860717 Wysłany: 05 Lip 2023, 11:01; 
 Temat postu: Re: Ominięcie sterownika w przypadku załączania wentylatora
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Fiat Tipo II
Silnik: 1.4 16V 120KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Easy
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Toruń
Rejestracja: 29 Sty 2010,
Posty: 3619
Pomógł: 31
Robiłeś test wentylatora z poziomu MES? Jaka wersja silnikowa?

Może wszystko jest ok tylko rozleciał się rezystor pierwszego biegu - popularna usterka i banalna naprawa za jakiś 3zł.

Image
Image

_________________
Było: Fiat Punto II 1,2 16V HLX
Było: Fiat Stilo 1,6 Trofeo
Było: Fiat Grande Punto Sport 1,4 t-jet
Jest: Fiat Tipo Easy 1,4 t-jet


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860721 Wysłany: 05 Lip 2023, 21:50; 
 Temat postu: Re: Ominięcie sterownika w przypadku załączania wentylatora
Offline
Puntoświr

Imię: Czesław
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Lubliniec
Rejestracja: 13 Kwi 2008,
Posty: 3103
Pomógł: 50
Cały problem w tym, że od przekażników wszystko działa normalnie.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO