Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Wymiana kierownicy na wielofunkcyjną + nieoryginalne radio
http://fiatpunto.com.pl/topic52610.html
Strona 1 z 1

Autor:  oko21 [ 19 Paź 2015, 14:58 ]
Temat postu:  Wymiana kierownicy na wielofunkcyjną + nieoryginalne radio

Pozwolicie, że tutaj, w w tym zakątku forum opiszę jak wymienić kierownicę na multifunkcyjną, oraz jak ją połączyć z nieoryginalnym radiem.

Na początek kilka słów wstępu.
Tematem wymiany kierownicy zacząłem się interesować dość dawno temu, kiedy posiadałem Punto IIFL. Różne były opinie: da się, nie da się, nie wiadomo. Napisałem maila do FCA (wtedy FAP), z zapytaniem o możliwość podłączenia zdalnego sterowania do oryginalnego radia. Otrzymałem wiadomość, że owszem, jest to możliwe ale należy wymienić kierownicę, zwijak, pół instalacji i BODY (!). Mimo tego nie poddałem się. Po spędzeniu wielu godzin w sieci, konsultacjach na forum Panda Club Polska, doszedłem do wniosku, że FAP się myli. Zakupiłem kierownicę, zwijak i podłączając wszystko "na pająka" poszedłem to sprawdzić w aucie.

Image

Szczerze mówiąc nie zdziwiłem się, że działa. Musiało zadziałać. Niestety, ze względu na sprzedaż samochodu nie zmontowałem tego na sztywno. Po kupnie GP temat ucichł, ponieważ miałem sterowanie oryginalne.
Kiedy kupiłem Doblo, temat powrócił. Niestety jest trudniej, ponieważ nie spotkałem się ze sterowaniem radia z kierownicy w Doblo. Przynajmniej do roku 2010. Jest jednak światełko w tunelu i na nim opieram swoje założenia. Doblo jest bliźniaczym samochodem Punto II. Wiele części jest zunifikowanych. W tym kierownice. Kierownica z Punto II będzie bezproblemowo pasować do Doblo. Gorzej z taśmą. Dostać zwijak do Punto ze sterowaniem jest praktycznie niemożliwe. Tutaj jednak znów w sukurs przychodzi unifikacja grupy FIAT. Można zastosować zwijak ze Stilo lub nawet z Alfy 147. Ważne, żeby wtyczka była odpowiednia.
Przejdźmy do radia. Tutaj, o ile radio jest oryginalne i posiada kostki mini ISO - nie ma najmniejszego problemu.
Łączymy według poniższego schematu:
Złącze w taśmie
Image
Złącze w radiu
Image

Piny łączymy tak:

2 - 10
3 - 11
4 - 12

Niektórzy podają 2 - 12 i 4 - 10 ale u mnie wtedy przyciski działały odwrotnie.

Jeśli jednak radio jest nieoryginalne, sprawa wygląda inaczej. Czasem da się połączyć bez problemu, a czasem trzeba zastosować specjalną przejściówkę. Jeśli radio posiada analogowe sterowanie z kierownicy, przejściówka nie jest konieczna. Wtedy wystarczy odpowiednio połączyć przewody radia i kierownicy. Trzeba jednak wiedzieć jak. Tutaj doszedłem do sedna sprawy. Ponieważ nie mam jeszcze kierownicy ani taśmy, spróbuję rozpracować to teoretycznie.
Kierownica, to standardowa kierownica Punto II z przyciskami do sterowania radiem. (zdjęcie z aukcji)
Image
Radio Peiying 9909
Image
Złacze taśmy standardowe, czy z Fiata, czy z Alfy, posiada ten sam rozkład pinów.
Image
Image

Z radia wychodzą trzy przewody (oznaczenie z instrukcji):
1. brązowy - sterowanie z kierownicy
2. brązowo-czarny - sys +5V
3. czarny - sterowanie z kierownicy (-)

Schemat połączenia z instrukcji
Image

Teraz tylko muszę pomyśleć co z czym połączyć.

Na razie tyle.

Autor:  Bytuś [ 19 Paź 2015, 17:38 ]
Temat postu:  Re: Wymiana kierownicy na wielofunkcyjną + nieoryginalne rad

oko21, bardzie temat pasuje do działu "Zrób to sam" :wink:

Autor:  oko21 [ 19 Paź 2015, 17:46 ]
Temat postu:  Re: Wymiana kierownicy na wielofunkcyjną + nieoryginalne rad

Bytuś, nie bardzo na razie, bo jestem "w trakcie" i nie wiem co z tego wyjdzie. :wink:

Autor:  Crazydrake [ 19 Paź 2015, 19:00 ]
Temat postu:  Re: Wymiana kierownicy na wielofunkcyjną + nieoryginalne rad

A co to to masz za program?

Autor:  oko21 [ 27 Paź 2015, 15:16 ]
Temat postu:  Re: Wymiana kierownicy na wielofunkcyjną + nieoryginalne rad

[bbCrazydrake[/b], eLearn do Punto.

Niestety, po wnikliwym sprawdzeniu okazało się, że unifikacja części nie jest tak daleko posunięta ja by się wydawało na pierwszy rzut oka. Mianowicie, kierownice Doblo i Punto, różnią się między sobą umiejscowieniem jednego mocowania poduszki powietrznej. Co za tym idzie, nie da sie do Doblo założyć poduszki z Punto i na odwrót. Tym samym, trzeba wymienić całą kierownicę, łącznie z poduszką, na taką ze sterowaniem radiem. Nie da się zaoszczędzić.

Autor:  piotr95 [ 25 Cze 2017, 16:06 ]
Temat postu:  Re: Wymiana kierownicy na wielofunkcyjną + nieoryginalne rad

Witam.
Jestem szczęśliwym posiadaczem Kropasa z 2002 roku i od jakiegoś czasu noszę się z zamiarem montażu multi kierownicy i opis Oko21 przywrócił we mnie nadzieję na sukces. Tak więc zwracam się z prośbą o odświeżenie zdjęć, które wygasły, ewentualnie przesłanie mailowo. A tak nawiasem podziwiam wytrwałość w zgłębianiu tematu. Z góry dzięki.

Autor:  domin45670 [ 25 Cze 2017, 18:23 ]
Temat postu:  Re: Wymiana kierownicy na wielofunkcyjną + nieoryginalne rad

Będzie problem, bo Damian zapadł się zupełnie pod ziemię. Kontakt z nim jest zerowy.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/