Witam, przeleje w tym temacie wszystkie informacje jakie sie dowiedzialem o modyfikacji przedniego zderzaka.
Przed modyfikacja radze wybrac sobie styl tuningu poniewaz bardzo czesto sie zdarza ze w trakcie prac wizja samochodu sie nam zmieni i nie dosc ze stracilismy czas to i pieniadze, ale do rzeczy. Na samym poczatku zaprezentuje zdjecia zderzakow oraz dokladek do kropka mk 1.
Zderzaki:
1) Cena - 450 zł
-------------------------------
2) Cena - 200-450zł ( trudno dostepny )
-------------------------------
3) Cena - 450 zł
-------------------------------
4) Cena - 450 zł
-------------------------------
5) Cena - 450 zł
-------------------------------
6) Cena - 450 zł
Dokladki:
1) Cena - 140 zł ( wzor Carzone Specials )
-------------------------------
2) Cena - 80-160 zł
-------------------------------
3) Cena - 70-140 zł ( wzor Novitec )
Postanowilem ze moj kropek bedzie robiony na styl niemiecki.
Nie mialem 450 zł zeby wylozyc na zderzak ( moj typ 5 ) dlatego kupilem dokladke ( 2 ).
Nie bede opisywal jak zamontowac ani jak zdemontowac zderzak, powiem tylko ze bez wd40 i szlifierki katowej bedzie ciezko
Na samym poczatku musimy na sucho przymierzyc laminat przykladajac go do powieszchni zderzaka. w 80% przypadkach zauwazymy ze nie jest on idealnie spasowany, niestety laminat jest dosc elastycznym twprzywem i podczas transportu mogl sie odksztalcic. Tak tez bylo z moja dokladka.
Po demontazu zderzaka nalezy usunac niepotrzebne jego elementy ktore uniemozliwiaja nam wpasowanie dokladki. W moim przypadku zderzak mial waski wloat ( wersja 55KM bez klimy ) dlatego musialem usunac jego wieksza czesc, podejrzewam ze w wersji z szerokim wlotem wystarczy tylko usunac jego elementy z wlotu ( 60-140KM zazwyczaj wersja z klima ).
Po usunieciu niepotrzebnych elementow przykladamy dokladke do zderzaka tzn. nalezy ja wpasowac na sucho. Po takim przylozeniu widzimy czy trzeba bedzie naginac/ciac laminat
zazwyczaj tak bywa.
W tym momencie nalezy zaopatrzyc sie w szlifierke oraz sruby.
Sruby mocujemy na koncach zderzaka przytrzymujac w ten sposob laminat. Podczas tej operacji mozemy uslyszec dzwieki pekajacego laminatu, nie nalezy sie nimi przejmowac.
Teraz mamy wybor metody przymocowania owej dokladki. Podczas zbierania informacji na ten temat wiekszosc osob doradzala mi klej do szyb ( czarny ) niestety stwierdzilem ze moze on byc za slaby na tak duza dokladke dlatego zdecydowalem sie na nitowanie zderzaka, sadze ze byla to dobra opcja. Na samym poczatku robilem dziury na nity co ok. 10 cm ( na samej gorze dokladki ) zaczynajac od strony lewej i po kolei przechodzac do prawej. Sama operacja z nitami zajela mi caly dzien, poniewaz nalezy co jakis czas zmienic ustawienie sruby zeby dociskala element nitowany. Jezeli beda jakies wieksze problemy nalezy wyciac wadliwy kawalek laminatu. Podczas nitowania znalazlem 1 popsuta srube tzn. dalo sie ja rozebrac na 2 czesci dzieki czemu sam robilem male dziury w zderzaku powyzej poziomu laminatu przez co przekladalem 1 czesc sruby i moglem praktycznie kazdy element zderzaka docisnac i znitowac.
Najgorsze jest juz za nami
Efekt narazie nie jest za ciekawy ale dopiero co umocowalismy dokladke. Nastepnie nalezy kupic wlokno szklane z zywica. Nakladamy je prektycznie na polowe zderzaka w miejscu laczenia dokladki ze zderzakiem w celu zlagodzenia nierownosci ktora nam powstala.
Teraz nalezy sie zaopatrzyc w szpachle z wloknem szklanym i przeszpachlowac nia wszystkie nierownosci oraz miejsca laczenia. teoretycznie nie nalezy jej szlifowac recznie ale tez da rade, lecz odrazu informuje ze jest bardzo twarda. Polecam zaczac papierem sciernym 40, nastepnie przejsc do 60 i zostawic mniej wiecej juz wyrownana powieszchnie, gdy ciagle beda duze nierownosci czynosc powtarzamy.
Po zrobieniu sobie dobrego "gruntu" mozemy przejsc do kolejnego etapu. Musimy tym razem zaopatrzyc sie w szpachle do tworzyw sztucznych ( ja uzywam Bumper Fix firmy Novol ). Dzieki niej wygladzimy juz zderzak. Po jej nalozeniu na wieksza czesc zderzaka nalezy ja oszlifowac papierem sciernym zaczynajac najlepiej od 60-80 ale przez chwile, nastepnie 120-160,300 (gdzie od powyzej 120 polecam wodne papiery ). Gdy zderzak ciagle ma nierownosci czynosc powtarzamy.
Kolejnym etapem jest nalozenie podkladku ( ok. 12 zł 500 ml w sprayu ) dzieki temu zauwazymy wszystkie nierownosci oraz jakies male dziury, szpary. Nastepnie na podklad nakladamy szpachle natryskowa ! ( jak nie masz pistoletu lakierniczego tak jak ja to nalezy kupic w sparyu ).
Szpachle natryskowa szlifujemy ok. 300 a konczymy najlepiej na 1000-2000. Po takich zabiegach zderzak oczywiscie bedzie ciezszy
Reasumujac:
Montujac dokladke zaopatrz sie w
- szlifierke katowa
- wiertarke ( najlepiej dokupic sobie nadkladke na papier scierny
)
- nitownice
- klej do szyb ( nieobowiazkowo )
- wlokno + zywica ( jak beda wyprawki )
- szpachla z wloknem
- szpachla do tworzywa sztucznego
- szpachla natryskowa
- podklad
- papier scierny 40,60,120,240,360,400,1000 ( taki przyklad )
Jezeli chcecie uniknac takiej zabawy co ja
kupujcie laminat najwyzszej klasy a nie taki za 120 zł
Jezeli macie pytania walic smialo, tekst moze zawierac bledy itd. poniewaz byl pisany od reki.
Pozdrawiam PinguVanEx
P.s.
Zderzaki/dokladki mozna kupic na stronach:
www.moto.allegro.pl
http://www.tuning-zone.pl/?pageid=340&lang=pl
Edit 1:
Prezentowana przezemnie metoda bardzo dobrze sprawdza sie przy tzw. swapach zderzaka, czyli wmontowywaniu zderzaka ktory jest dedykowany pod innym model np. wmontowujac zderzak od Punto II do Punto I.