Układ ma 2 wersje:
1.Sterowanie tylko klimą ( ogrzewanie regulujemy ręcznie ).
Wersja ta wymaga przecięcia 1 przewodu w instalacji elektrycznej samochodu ( „+” zasilania sprężarki ).
Przeróbka jest praktycznie niewidoczna.
2.Sterowanie klimą i ogrzewaniem.
Wer. 2 wymaga ingerencji w układ chłodzenia/ogrzewania, więc nadaje się raczej do samochodów po gwarancji
Wer. 2 jest bardziej komfortowa - wystarczy ustawić temperaturę, a układ sam włączy ogrzewanie lub klimę, w zależności od faktycznej temp. w kabinie.
Wykorzystałem sterownik programowany firmy Eliwell, typu EWPC 961, ale może być użyty dowolny sterownik o podobnych parametrach.
W wer.2 do sterowania obiegiem płynu chłodzącego zastosowałem elektrozawór nagrzewnicy od jakiegoś BMW, ale można użyć innego zaworu na 12V, pasującego do węży doprowadzających płyn do nagrzewnicy w GP.
Próby wer.2 przeprowadziłem bez wstawiania elektrozaworu w obieg nagrzewnicy ( konieczne byłoby rozcięcie węży ).
Po okresie gwarancji planuję założenie wer. 2.
Układ nie reguluje prędkości wentylatora nawiewu, ale nie widzę większego problemu, żeby taką regulację zrobić.
W praktyce wystarczające jest ustawienie prędkości nawiewu na stałe w pozycji „2”.
Uwaga:
- w obu wersjach istnieje możliwość wyłączenia układu.
Jest to potrzebne np. wtedy, gdy chcemy używać jednocześnie klimy i ogrzewania ( np. do odparowania przedniej szyby ).
Schemat wer. 2 ( wer.1 nie ma elektrozaworu i przekaźnika ):
http://img240.imageshack.us/i/kopiaobraz017.jpg/
Wyjaśnienia do schematu:
* Zasilanie sterownika wzięte jest z punktu, w którym napięcie występuje tylko przy włączonym zapłonie.
* W sterowniku programujemy następujące polecenie : w przypadku awarii czujnika temperatury włącz na stałe sprężarkę.
Dzięki temu po przerwaniu obwodu czujnika temp. układ działa w trybie ręcznej regulacji.
Sterownik sygnalizuje ten stan wyświetlaniem migającego symbolu „E1”.
Napięcie ze styku 5 sterownika podawane jest przez wyłącznik W na przekaźnik sterujący elektrozaworem nagrzewnicy.
Przekaźnik w zasadzie nie jest konieczny, ale zabezpiecza ważną elektrykę auta przed niespodziankami ze strony elektrozaworu.
Kto się nie boi może zasilać elektrozawór bezpośrednio ze styku 3/5
* Dla prawidłowego działania układu w wer.2 klawisz klimy musi być cały czas włączony.
Można oczywiście podać zasilanie na przekaźnik z innego punktu – wedle uznania.
Generalnie układ jest podatny na modyfikacje - np. zamiast wstawiać wyłącznik W, można ustawić temp. - 55 st. C i wtedy elektrozawór zawsze będzie otwarty.
Pewnym problemem jest przeciągnięcie kabla z komory silnika do kabiny ( zakładając, że nie wiercimy otworu w przegrodzie czołowej
).
http://img160.imageshack.us/i/img1001a.jpg/
„Wpinka” w zasilanie sprężarki:
http://img517.imageshack.us/i/img1004o.jpg/
Przewód sprężarka – sterownik:
http://img405.imageshack.us/i/img1016w.jpg/
Przejście do schowka:
http://img263.imageshack.us/i/img1006p.jpg/
Cała reszta potrzebnych wiadomości jest w instrukcji sterownika:
http://www.avicold.com.pl/pdf/ELIWELL/EWPC_961.pdf
Sterownik EWPC961 po ustawieniu temp. przechodzi w tryb wskazywania temp. w kabinie, więc dodatkowo mamy termometr wewnętrzny
EWPC961 ma możliwość regulowania temp. w granicach – 55 do +99 st. C, więc jeśli ktoś chce mieć zimniej lub cieplej
to musi znaleźć inny sterownik.
Koszty:
Wer. 1: sterownik ok. 100 zł + trochę kabli + przełącznik = ok. 150 zł
Wer. 2: dochodzi koszt elektrozaworu ( 50 – 150 zł ) + przekaźnik = razem ok.250 zł.
Nie biorę odpowiedzialności za skutki realizacji opisanego układu – to tak na wszelki wypadek
U mnie wer. 1 działa bardzo dobrze już ponad miesiąc, wer. 2 podczas prób również działała b. dobrze.
Udanej zabawy.