Świeżo po naprawieniu Kropasa po marcowej kolizji, przyszedł czas na konkretny test drogowy. Padło na kraje nadbałtyckie czyli: Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Aby urozmaicić trasę, w pierwszą stronę podążaliśmy bardziej południem tych krajów aby zahaczyć o ogromne jezioro Pejpus w Estonii (nazywane przez miejscowych morzem). Punktem zwrotnym były Helsinki, skąd ruszyliśmy w trasę powrotną, tym razem północnymi krańcami przemierzanych krajów czyli po wybrzeżu Bałtyku. W Estonii czekała nas kolejna przeprawa promowa na wielką wyspę Saaremaa. Na niej rozbiliśmy namiot tuż przy latarni morskiej na najbardziej wysuniętym na południe cyplu Sorve Säär. Po powrocie na kontynent, kontynuowaliśmy naszą podróż. Dłuższy postój zaliczyliśmy w Kłajpedzie, gdzie po przepłynięciu promem na mierzeję Kurońską, rozbiliśmy się w Nidzie, tuż przy granicy z Obwodem Kaliningradzkim. Powrót do Polski przez Kowno i na tym koniec
Trasa przebiegała następująco:
(PL) Warszawa - Białystok - Suwałki -
(LT) Marijampolė - Trakai - Vilnius - Panevėžys - Pasvalys -
(LV) Bauska - Rīga - Sigulda - Cēsis - Valmiera - Valka -
(EST) Valga - Elva - Tartu - Kasepää - Mustvee - Kauksi - Rakvere - Tallin -
[PROM] -
(FIN) Helsinki - Espoo - Helsinki -
[PROM] -
(EST) Tallin - Pällu - Risti - Virtsu -
[PROM] - Kuivastu - Kuressaare - Torgu - Sorve - Sääre - Kuressaare - Leisi - Orissaare - Kuivastu -
[PROM] - Virtsu - Lihula - Pärnu -
(LV) Rīga - Jūrmala - Tukums - Ventspils - Liepāja -
(LT) Palanga - Klaipėda -
[PROM] (mierzeja Kurońska) - Nida -
[PROM] - Klaipėda - Kaunas - Marijampolė -
(PL) - Suwałki - Białystok - Warszawa
Polecam taką wycieczkę każdemu. Te kraje nie są jeszcze oblegane przez turystów (poza stolicami), w większych miastach jest sporo zabytków, po trasie dużo niezaludnionych terenów, lasy, jeziora, morze, wyspy, puste i czyste plaże. Słowem: każdy znajdzie coś dla siebie
Ceny na Litwie niższe niż u nas. Łotwa i Estonia - nieco wyższe. Finlandia jest już sporo droższa ale do przeżycia. Paliwo oprócz Finlandii (5,60zł/l ON) trochę tańsze (ok. 4,80zł/l ON) niż u nas (W-wa ok. 5zł/l ON). Drogi w Finlandii i Estonii b. dobre. Na Litwie znośne. Łotewskie pozostawiają wiele do życzenia
W naszej wyprawie brały udział 3 osoby. Resztę Kropka wypełniły bagaże, namiot oraz śpiwory (a w drodze powrotnej kolejne zakupy)
W ciągu niecałych 11 dni pokonaliśmy dystans ponad 3400km przy średnim spalaniu na poziomie 5.4l/100km.
Poniżej pamiątkowa fota z wyspy Saaremaa w Estonii:
Z samego końca cypla: