You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 24 Maj 2024, 11:48

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #563087 Wysłany: 24 Mar 2012, 23:05; 
 Temat postu: Amortyzacja części przy naprawie auta
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
Amortyzacja części przy naprawie kosztorysowej i bezgotówkowej.


Najlepsze byłoby takie ubezpieczenie AC, które gwarantowałoby naprawę uszkodzonego auta metodą bezgotówkową, a na dodatek przy zastosowaniu nowych części.

Panuje powszechny pogląd, że auta nowe, o dużej wartości, lepiej jest naprawiać bezgotówkowo, a starsze i tańsze samochody – gotówkowo. Dlaczego? Chodzi przede wszystkim o problem z amortyzacją części – istotny, gdy likwidujemy szkodę z AC. W takiej sytuacji, przed podjęciem decyzji o formie rozliczenia, należy koniecznie sprawdzić, co na temat likwidacji szkody z AC i amortyzacji zapisano w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) danego towarzystwa.
Wiadomo, że części i podzespoły auta wraz z jego wiekiem i stopniem zużycia tracą na wartości, czyli amortyzują się. Amortyzacja dotyczy zarówno napraw kosztorysowych, jak i bezgotówkowych, jednak w przypadku tych drugich jest zazwyczaj dotkliwsza dla portfela kierowcy.

Amortyzacja przy naprawie bezgotówkowej.
Jeśli kilkuletnie auto oddamy do naprawy w ASO, uszkodzone części zostaną wymienione na nowe i oryginalne. W przypadku rozliczenie bezgotówkowego właściciel będzie zobowiązany do pokrycia części kosztów. Amortyzacja w 5-letnim aucie może wynieść od 15% do nawet 45% - tę część kosztów naprawy w ASO właściciel będzie musiał pokryć z własnej kieszeni.
Choć poszkodowani kierowcy oburzają się, że muszą „dokładać do naprawy”, działanie ubezpieczycieli jest zgodne z prawem. W myśl ustawy na odszkodowaniu nie można się wzbogacić, a skoro zamontowanie w kilkuletnim aucie nowych części podniosłoby wartość tego pojazdu, właściciel zyskałby na tym.
Przeciwko takiej interpretacji ustawy występuje Rzecznik Ubezpieczonych. „Jeśli pojazd został uszkodzony nie z winy właściciela, to dlaczego ma on być podwójnie poszkodowany? Nie dość, że ma niesprawny samochód, to jeszcze musi płacić za jego naprawę” – argumentuje Rzecznik. A czasem ta dopłata jest bardzo wysoka.

Naprawa w warsztacie.
Współpracujące z towarzystwami warsztaty naprawcze mogą stosować zarówno części oryginalne, jak i zamienniki. Jest to regulowane wewnętrznymi przepisami ubezpieczycieli albo też o rodzaju użytych części decyduje właściciel pojazdu.
W opcji rozliczenia gotówkowego wypłacane odszkodowanie zostanie pomniejszone o procent amortyzacji części – ale jeśli kierowca zdecyduje się na zamontowanie zamienników, a to tego znajdzie warsztat, w którym stawki za roboczogodziny są niewygórowane – wypłacone odszkodowanie, nawet z potrąconą amortyzacją części, w całości pokryje koszt naprawy auta lub dopłata będzie stosunkowo niewielka.

Procent amortyzacji rośnie wraz z wiekiem auta.
W przypadku nowych aut amortyzacja części jest niska – wynosi od 0% do 35%. Nawet gdy naprawa zostanie przeprowadzona w ASO w ramach rozliczenia bezgotówkowego, a więc przy użyciu nowych, oryginalnych części, i właściciel będzie musiał pokryć część kosztów, z punktu widzenia dbałości o stan techniczny auta – jest to opłacalne. Natomiast amortyzacja części w autach ośmioletnich zazwyczaj wynosi już 50-55%. Rekordowo wysoką amortyzację (70%) stosuje TU Concordia przy likwidacji szkód samochodów starszych niż 10-letnie.
Oczywiście, przy zawieraniu ubezpieczenia AC można wykupić opcję, dzięki której w momencie wypłaty odszkodowania nie zostanie uwzględnione zużycie części – ale wówczas wzrośnie składka za polisę.
Gdy szkoda jest likwidowana z OC sprawcy, problem z amortyzacją części teoretycznie nie powinien się pojawić. Według orzeczeń Sądu Najwyższego do naprawy pojazdu powinny być użyte części nowe, a poszkodowanego nie można obciążyć kosztami naprawy, nawet jeśli w jej wyniku wartość auta będzie wyższa niż przed wypadkiem.

Przykładowy skaźnik amortyzacji części przy szkodach częściowych w AC.


PZU:
Do do 3 lat 15%,
Od 3 do 5 lat 25%,
Od 5 do 8 lat 35%,
Od 8 do 10 lat 50%.

Hestia:
Do 3 lat 15%,
Od 3 do 4 lat 20%,
Od 4 do 5 lat 30%,
Od 5 do 6 lat 40%,
Od 6 do 7 lat 45%,
Od 7 do 8 lat 50%,
Od 8 do 10 lat 55%.

Liberty Direct:
Do 3 lat 15%,
Od 3 do 5 lat 30%,
Od 5 do 8 lat 40%,
Od 8 do 10 lat 50%.

HDI:
Do 5 lat 0%,
Od 5 do 8 lat 20%,
Od 8 do 10 lat 25%.

Warta:
Do roku 0%,
Od 1 roku do 2 lat 10%,
Od 2 do 3 lat 25%,
Od 3 do 5 lat 35%,
Od 5 do 8 lat 45%,
Od 8 do 10 lat 50%.


- źródło: auto-swiat

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO