You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 18 Kwi 2024, 11:45

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 11 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #855266 Wysłany: 10 Lut 2021, 06:35; 
 Temat postu: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Janek
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 18 Sty 2020,
Posty: 7
Witam,

mam problem z "samoprzyspieszającym" Grande Punto, ale po kolei:
Silnik 1,4 77km + Gaz (wszystkie poniższe problemy występują na obu paliwach)
przebieg 129 tys km, rocznik 2010

Z 2 tygodnie temu w czasie jazdy po autostradzie przy prędkości 100-110 km/h mignął mi kilka razy check. Jak zgasł, tak już się nie zapalił. Natomiast podjechałem na komputer i wyskoczyły następujące błędy:

P0300 - wypadanie zapłonu
P0301 - wypadanie zapłonu na pierwszym cylindrze

Tutaj problem rozwiązuje (pomimo, że auto nie szarpie, jedzie normalnie, czuć delikatne wibrowanie auta na postoju) - jedzie już nowa cewka. Świece, przewody, regulacja zaworów i gazu, rozrząd kpl - wymienione / regulowane przy przebiegu 120 tys km.

P2299 - niezgodność między pedałem przyspieszenia i hamulca

I tu mnie ten błąd zaskoczył. Dodatkowo pojawił się następujący problem (2-3 dni temu):

Przy prędkościach powyżej 40km/h i wrzuceniu na luz - obroty spadają do ok. 500, przy czym po chwili się stabilizują na ~750. Mam wrażenie, że auto może zgasnąć.

Dodatkowo (i tu może jest przyczyna). Przy dodawaniu gazu (odczuwalne szczególnie na 1 i drugim biegu), do 2tys obr/min jest ok, natomiast powyżej auto bardzo gwałtownie przyspiesza (obroty rosną), pomimo że pedał gazu mam w tej samej pozycji (i go nie wciskam) - i tak do ~3tys obr/min. Jest to dokuczliwe przy jeździe po parkingu, delikatna jazda do 2tys obrotów i nagłe wyrwanie samochodu do przodu.
Na postoju jest tak samo, delikatnie wciskam do 2tys obrotów - i po osiągnięciu tej wartości obroty rosną momentalnie do 3tys.

Dodam, że światła stopu zapalają się normalnie.
Wczoraj mechanik potwierdził, że temperatura płynu chłodzącego i powietrza wg komputera jest ok. Dodatkowo wartość podciśnienia wg mechanika też jest ok. Dolot wydaje się szczelny - próba "plakowa" nie wykazała żadnych uchybień. Odma też sprawdzona - czysta (auto ostatnio używane na dystansach 25 kilometrowych).

Jeśli istnieje metoda głębszej diagnostyki (gdzieś na terenie Łodzi) - to poproszę o namiary.

Z góry dziękuję za pomoc.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #855268 Wysłany: 10 Lut 2021, 13:11; 
 Temat postu: Re: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Imię: Adam
Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: łódzkie [E]
Miejscowość: Łódź
Rejestracja: 17 Kwi 2010,
Posty: 1264
Pomógł: 11
Janek11,
Na objawy jakie opisujesz jeśli uporałeś się z pierwszym problemem przychodzi mi na myśl : Potencjometr przyspieszenia gazu. Jest tutaj założony elektroniczny potencjometr i to tutaj bym upatrywał problemu tym bardziej że masz zapisany błąd powiązany właśnie z tym, ewentualnie zajrzałbym do przepustnicy w drugiej kolejności.

Co do spadania obrotów problem chyba nie rozwiązany, u siebie w Evo mam podobny problem z obrotami, a zwłaszcza przy dojeżdżaniu do skrzyżowania i wrzucenia na luz to na chwile spadają obroty po czym się stabilizują, ale nigdy nie miałem sytuacji żeby silnik zgasł.
U siebie upatruje może jakiś problem z alternatorem, prądem ? Duże obciążenie alternatora takie by coś powodowało ? ( w najbliższym czasie alternator do regeneracji bo już słychać łożysko było ostatnio :D ) i co ciekawe po naładowaniu akumulatora prostownikiem w ostatnim czasie nie zauważyłem takiego zjawiska.

_________________
MOJE PUNTO EVO http://fiatpunto.com.pl/topic55029.html
MOJA BYŁE GP http://fiatpunto.com.pl/topic45699.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #855270 Wysłany: 10 Lut 2021, 13:21; 
 Temat postu: Re: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Janek
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 18 Sty 2020,
Posty: 7
Jutro przyjdzie cewka, więc będzie wiadomo, czy coś się poprawi - mam zamówiony interfejs FES, więc od razu będzie wiadomo, czy zapłon dalej wypada.
A co do potencjometru przepustnicy - idzie dostrzec jej błąd poprzez obserwowanie jej parametrów (kątów wychylenia itp) w Multiecuskan? Nie chciałbym bezsensownie wymieniać sprawnych podzespołów.

Do przepustnicy zajrzę przy okazji wymiany cewki - ale nie spodziewam się tam dużego brudu - czyszczona była kilka miesięcy temu.
Co do alternatora - raczej odpada. Dzieje się tak niezależnie od obciążenia. Ale ładowanie i tak sprawdzę, czy jest ok. To jest najlepsze, że w tamtym tygodniu obroty były ok, a kilka dni temu coś się zadziało i już prawidłowo nie jest.

Oczywiście dziękuję za pomoc :D


Góra
 Profil  
 
 
 Post #855271 Wysłany: 10 Lut 2021, 15:10; 
 Temat postu: Re: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: MyLive
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 22 Paź 2014,
Posty: 834
Pomógł: 27
MES czy FES podaje parametry pozycji pedału gazu. Powinien więc pokazać liniowość potencjometru gazu. Co do spadku obrotów to i u mnie występuje, a nawet silnik gaśnie kiedy ma obciążenie od klimatyzacji. Sterowanie obrotami też jest "inteligentne". Mój zwiększa obroty bezpośrednio przed zatrzymaniem na biegu jałowym. Zwykle przy tym pokazuje na wyświetlaczu konieczność redukcji biegu, mimo że jest na luzie.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #855273 Wysłany: 10 Lut 2021, 19:20; 
 Temat postu: Re: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Janek
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 18 Sty 2020,
Posty: 7
Z ciekawości włączyłem klimę - auto działa jak powinno, obroty spadają do 900-1000.
W drodze powrotnej włączyłem nawiew na nogi i tu niespodzianka - po kilku minutach auto zaczęło pracować prawidłowo. Czy temperatura może mieć wpływ na działanie potencjometru pedału przyspieszenia?
Osobiście nie uznaję, że problem sam się naprawił. Więc jak będzie chwila sprawdzę działanie potencjometru w MES i podzielę się informacją.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #855274 Wysłany: 10 Lut 2021, 19:45; 
 Temat postu: Re: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Samochód: Punto 2012
Silnik: 1.2 8V 69KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Easy
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 21 Sty 2019,
Posty: 829
Pomógł: 47
Janek11 napisał(a):
Z ciekawości włączyłem klimę - auto działa jak powinno, obroty spadają do 900-1000.


Klima przy obecnych temperaturach i tak ci się nie włączy (no chyba że w ciepłym garażu), niezależnie od tego czy masz klimę włączoną czy nie (zabezpieczenie przed oszronieniem parownika)

Janek11 napisał(a):
Czy temperatura może mieć wpływ na działanie potencjometru pedału przyspieszenia?

Możliwe że na przykład jest problem ze stykiem na potencjometrze pedału gazu i pod wpływem temperatury się rozszerza i mocnej dolega, przez to lepiej "kontaktuje" . Ale co by nie było, wydaje mi się że trop z pedałem gazu jest dobry i warto do niego zajrzeć ;)

_________________
Moje Punto Easy Sport MY2012


Góra
 Profil  
 
 
 Post #855276 Wysłany: 10 Lut 2021, 19:49; 
 Temat postu: Re: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Janek
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 18 Sty 2020,
Posty: 7
Dziękuję za podpowiedź.
A czy ten potencjometr jest rozbieralny?
Ostatnie pytanie - czy po wymianie całego pedału trzeba go w jakiś sposób adaptować?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #855277 Wysłany: 10 Lut 2021, 19:59; 
 Temat postu: Re: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Samochód: Punto 2012
Silnik: 1.2 8V 69KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Easy
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 21 Sty 2019,
Posty: 829
Pomógł: 47
Janek11 napisał(a):
czy po wymianie całego pedału trzeba go w jakiś sposób adaptować?


Ani w elern-ie ani w Mes-ie nie widzę informacji o adaptacji pedału (przy przepustnicy jest info) więc wychodzi na to że nie. A czy pedał jest rozbieralny to nie wiem (oficjalnie nie jest, ale możliwe że się da :) )

_________________
Moje Punto Easy Sport MY2012


Góra
 Profil  
 
 
 Post #855278 Wysłany: 10 Lut 2021, 21:15; 
 Temat postu: Re: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: MyLive
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 22 Paź 2014,
Posty: 834
Pomógł: 27
Sam pedał jest pedałem ale "współpracuje" jeszcze z napędem przepustnicy. Tam siedzi drugi potencjometr mierzący jej położenie. Powiedzmy, że pedał zadaje prawidłowo, a potencjometr przepustnicy skacze z rezystancją i efekt może być podobny.
Proponuję jednak podłączyć MES i zaprosić drugą osobę. Jeden diagnosta naciska płynnie pedał gazu i obserwuje wskazania MES'a, a drugi delikwent obserwuje płynność pracy przepustnicy. O ile pamiętam na MES'ie można podejrzeć oba potencjometry (a w zasadzie oba podwójne). Jeśli któryś potencjometr z pary jest uszkodzony to ECU powinno wywalić błąd i kontynuować pracę w oparciu o dane ze sprawnego potencjometru.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #855281 Wysłany: 11 Lut 2021, 09:56; 
 Temat postu: Re: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Forumowicz

Imię: Mariusz
Samochód: Seicento
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sporting
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 11 Lut 2021,
Posty: 1
Jakie sa objawy uszkodzonego potencjometru ?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #855284 Wysłany: 11 Lut 2021, 16:17; 
 Temat postu: Re: Problem z obrotami - sam przyspiesza
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: MyLive
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 22 Paź 2014,
Posty: 834
Pomógł: 27
Powinien pojawić się błąd. Jeśli uszkodzenie nie jest zauważalne przez ECU to może powodować nieprawidłową pracę. Ogólnie zasada działania jest prosta. Opór potencjometru gazu jest mierzony przez ECU, po czym ECU wysyła do silnika elektrycznego przepustnicy odpowiednio spreparowane zasilanie. Silnik obraca się i napędza przez przekładnię zębatą wałek przepustnicy. Z wałkiem tym jest połączony mechanicznie potencjometr przepustnicy. Rezystancja tego potencjometru znów jest mierzona przez ECU i porównywania z wartością pożądaną ustalaną w oparciu o rezystancję potencjometru pedału gazu. Jeśli jest prawidłowa to ok. Jeśli jednak występuje różnica ECU zmienia zasilanie silnika przepustnicy tak aby tą różnicę zniwelować.

P.S. Takie zachowanie silnika może też mieć inne przyczyny!


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 11 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO